Soubory: Studio Na hromadě /v 90. letech profesionální div. skupina/

 
 

Související Geografické celky

 
  Stav: neexistuje
Založení / první zpráva: 1988
Ukončení činnosti / poslední zpráva: 1993
Působení: 198x, 199x
 
  1988 se zrodilo nové amatérské divadlo Studio na hromadě při PKO (název odvozen od nově otevřeného kulturního střediska Parku kultury a oddechu v Hroznově ulici, dříve U Hromádků).

U jeho zrodu stála režisérka Jihočeského divadla Kristina Taberyová, která se souborem nazkoušela první inscenaci.
11. 4. 1988 – premiéra hry György Schwajdy: Svatá rodina – tragédie o vztazích dospělých dětí k osamělé matce. Účast na krajské přehlídce. Touto inscenací si Studio na hromadě nasadilo laťku kvality a náročnosti poměrně vysoko.

Kristina Taberyová změnila angažmá a odešla do Plzně, přesto dále se souborem spolupracovala.
Vedoucím se stal Jiří Šanda.
Soubor se po Svaté rodině potýkal s vlastní úpravou Diaboliády Michaila Bulgakova. Premiéra avizovaná na březen 1988 však odpadla, což ve svém důsledku soubor poznamenalo.

Po tomto neúspěchu se ke spolupráci se Studiem na hromadě režisérka Taberyová opět vrátila a uvedla inscenaci:
1989 – Jan Kopecký (podle lidové hry): Hra o králi Davidovi.
Její lidová předloha byla naposledy uvedena v roce 1913. Pro své pojetí režisérka považovala za výchozí tato autorova slova: "Hra o králi Davidovi se hlásí k tradici českého lidového divadla a usiluje o konfrontaci postupů divadla našich předků a jejich pohled na biblický příběh s dobou, kterou žijeme my. Cílem není rekonstrukce starého divadla. Text chce být podkladem pro moderní inscenaci, která by dokázala hovořit k lidem našeho času tak účinně a působivě, jak promlouvalo někdejší zpracování vzestupu a pádu Davidova k lidem tehdejších pokolení." (čerpáno ze Scény 1989).
Tato inscenace byla pro Studio na hromadě velkým úspěchem, nejenom regionálním. Vzbudila zájem i širší divadelní veřejnosti, Marie Boková o ní ve Scéně (1989, č. 19) napsala: "Nejprve je třeba říci, že jsme viděli krále Davida v představení jistě neběžném. Začalo se v 10 hod. večer, skončilo před půlnocí, pár reflektorů a svíček osvětlovalo magický kruh vymezující striktně hrací plochu až do konce – kdy herci vykročili ven, aby podali ruce těm, kteří byli účastni jako diváci. Vše se odehrálo pod hvězdným nebem v zákoutí tvořeném portálem piaristického kostela a farou… zřetelný příklon k obřadnosti není prezentován násilně, je pouze latentně přítomen v nevídaném soustředění těch, kteří bosi, v nejjednodušším rouchu předvádějí i prožívají lidský úděl lásky, války, boj o moc, bezmocnost, hledání, smrt, vzestup a pád. Ti soustředění mladí lidé mimořádně pěkně mluví, výtečně se pohybují, osvědčují vkus ve vypjatých erotických výjevech a ke všemu jsou skutečně krásní. Vysoké štíhlé dlouhovlasé dívky ten zážitek umocňují. Jan Kopecký může být spokojen. Ta hra, která se jistě objeví na profesionální scéně, amatérskému nadšení obzvlášť sluší."
Tím spolupráce režisérky K. Taberyové se Studiem Na hromadě skončila.

1991 profesionální divadelní soubor.
Nikdy nekončící cesta – představení dle sbírky Ostrov, kde rostou housle. S tímto představením byli hostem na Loutkářské Chrudimi (viz Richter, Luděk: 50 loutkářských Chrudimi 1991, Praha 2001, str. 140).

Poslední dvě inscenace:
Garcia Lorca: Krvavá svatba, režie J. Šanda;
Božský Dekameron (podle Danta a Boccacia), režie Kateřina Zahradníková.
V těchto inscenacích musel soubor spoléhat už jen na vlastní síly. I když se v obou inscenacích vyskytovala řada zdařilých scén a nápadů, tak jako celek zdaleka nedosahovala úrovně předchozích dvou.
1992 se tento velice zajímavý a nadějný soubor po čtyřech sezonách rozešel.
1993 pokusy o pokračování (vedoucí Pavlína Šandová) se nezdařily.
 
  Bibliografie:
ADRESÁŘ amatérského divadla v České republice. Praha, IPOS-ARTAMA 1993, s. 95.

BOKOVÁ, Marie: Jan Kopecký redivivus. Scéna 198, č. 19. z 1. 10. 1989.

ČERNÝ, Jiří: České Budějovice: Heslo pro publikaci připravovanou NIPOS Praha. Rkp. 2005.

DIVADLA svítící do tmy II. Nesoustavné nahlédnutí do historie malých/autorských neprofesionálních scén 80. let 20. století. Praha, NIPOS 2007, s. 272–273.

RICHTER, Luděk: 50 loutkářských Chrudimí, Praha 2001, str. 140.

SOUČASNÉ amatérské divadelní soubory jižních Čech. České Budějovice, Jihočeské muzeum 1988, s. 14.
 
  Archivy:
kART:
Evidenční karta ÚKVČ, 1988.
 
 

Související Ročníky přehlídek

 
 

Související Bibliografie

 
 

Mapa působení souboru - Studio Na hromadě /v 90. letech profesionální div. skupina/

Mapy jsou v testovacím provozu. Data nemusí být přesná a úplná.
 
  Máte nějaké další informace k tomuto tématu?
Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze. Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.
Vaše jméno:
Váš e-mail:
Informace:
Obrana proti spamu: do této kolonky napiště slovo 'divadlo':