Cookie Consent by Free Privacy Policy website
Databáze českého amatérského divadla

Texty: Loutkářství a loutkářská soutěž na Ústecku

LOUTKÁŘSTVÍ A LOUTKÁŘSKÁ SOUTĚŽ NA ÚSTECKU
Miroslav Česal

... Dva členové souboru se pilně účastní dálkového školení a jejich režijní knihy svědčí o tom, že berou toto školení opravdově. Velkou výhodou tohoto souboru je to, že má ve svém středu schopného výtvarníka, učitele Jiřího Beneše. O své práci nám napsal:

„ ... Již déle než rok připravujeme pro každé naše představení zvláštní loutky, u kterých si sami vyrábíme jak těla, tak i hlavy. Pro soubor, jako je náš, to znamená značné pracovní a časové zatíženÍ. Jsme však přesvědčeni, že se tato námaha vyplatí, i když příprava na hru se tím značně protáhne. Těžko ještě dnes mluvit o nějakých zkušenostech, které jsem při přípravě loutek získal. Jsou to většinou stále jen pokusy a tápání a je pochopitelné, že výsledek je někdy méně a někdy více šťastný. Že návrhům k výrobě loutek předchází podrobné studium hry a režijní knihy, stalo se u nás už samozřejmostí a myslím, že je to nezbytné. Návrhy, které z tohoto studia vzniknou, dávám obyčejně předběžně členům souboru k vyjádření. A pak začíná výroba, na níž se podílí tříčlenná skupina. Výroba hlaviček a rukou zůstává pak mojí záležitostí. Nejdříve si vypracuji detailní návrh hlavy z několika základních pohledů. Do nedávna jsem hlavy modeloval z kašírovací hmoty - směsi strouhané hobry, klihu a hlinky, Pokud se mi podařilo vystihnout správný váhový poměr a zadělat správné „těsto", modelovalo se dobře a po důkladném proschnutí a opracování skelným papírem jsem dostal tvrdé a houževnaté hlavy, při normálním zacházení nerozbitné. Horší to bylo tehdy. když se mi váhavý poměr nepodařilo vystihnout a příliš překlížená hmota se seschla, hlavička zmenšila svůj poměr a byla k nepotřebě. Abych zbytečně neztrácel čas a moje práce měla jistý výsledek, počal jsem v poslední době hlavičky řezbovat z lipového dřeva. Protože mým jediným nástrojem bylo ostré dláto a „kudla", trvala výroba hlaviček o něco déle než při kašírování, ale myslím, že jsem tímto způsobem dosáhl lepšího úspěchu než postupem předešlým - je to jistě otázka možností každého souboru, jak si loutky a zvláště hlavičky opatří. Mnohdy však soubor vidí jedinou možnost v nákupu loutek a nevyužívá všech svých možností a schopností. Znamená to hledat a zkoušet."

Je velmi těžké udělat si důkladnější obraz souboru, aniž bychom zhlédli jeho představení. V každém případě jde však o soubor, který má budoucnost teprve před sebou. Podpora ředitele J. Kunce, schopnosti výtvarníka J. Beneše i soudružské vedení K. Plášila to zaručují.

Související Soubory

Máte nějaké další informace k tomuto tématu?
Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze. Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.
Vaše jméno:
Váš e-mail:
Informace:
Obrana proti spamu: do této kolonky napiště slovo 'divadlo':


(c) NIPOS, Databáze českého amatérského divadla.
Kontakt | GDPR - Ochrana osobních údajů | Prohlášení o přístupnosti
Používáním tohoto webu souhlasíte s použitím cookies, které jsou nezbytné pro jeho provoz, analýzu návštěvnosti a pro součásti webu využívajících tyto služby (např. společnostmi Google a Facebook). Cookies můžete zakázat nebo vymazat v nastavení svého prohlížeče.