Cookie Consent by Free Privacy Policy website
Databáze českého amatérského divadla

Texty: RICHTER, Luděk: Svitavy, Dětská scéna 2012 - Recenze - Emil a jeho detektivové. Deník Dětské scény, č. 5., str. 110, 13.6.2012.

Veselé zrcadlo, Gymnázium Ústí nad Orlicí: Emil a jeho detektivové
Kästnerovu detektivku pro děti zdramatizoval Mirek Slavík na tělo svému souboru Hudradlo. To vynikalo hereckou opravdovostí, vycházející především ze schopnosti až niterné hry, kterou pak někdy odlehčovaly zcizující divadelní komentáře či propojování plánu hry a vztahů mezi herci samotnými.
Na pomezí mezi interpretačním divadlem, založeném především na herectví, a divadlem autorským, vytvářejícím či přizpůsobujícím si text pro vlastní sdělení, se pohybuje i vedoucí ústeckého souboru Lenka Janyšová. Vznikla tak inscenace svébytného, v dětském divadle ne zcela běžného interpretačního druhu.
Její hlavní problém je, že těžiště se přeneslo na slovo a místo, aby situace vznikaly z komplexního jednání fyzickou i slovní akcí, jsme o jejich obsahu často informováni jen slovy. Starší školní děti jsou herecky poměrně slušně vybavené. Ale unést tíhu tolika slov pro ně není snadné, zvlášť když jim režie nepomůže tím, že by pro ně našla pohybovou mizanscénu vyjadřující základní významy v té které situaci a dodala jim tak jistoty, jakož i eliminovala rozpaky z nezacíleného bytí na jevišti. „Závazný“ tvar, jenž zdánlivě omezuje hercovu svobodu, mu ve skutečnosti poskytuje jistotu, v níž se může svobodně cítit a jednat. To se nejlépe daří např. v obrazu jízdy vlakem, méně však v klíčových situacích pátrání po zlodějovi. Řídký (a nesystematický) výskyt zcizujících momentů nedává hercům možnost zbavit se tíhy průběžného „prožívání“a neumožňuje ontrastovat obě polohy stylově.
Nejasné je dobové zařazení celého příběhu, neboť řada reálií vysílá rozporné informace. Tetky s šátky odpovídají padesátým, nejvýš šedesátým letům, některé jiné kostýmní prvky či soudobá tisícikorunová bankovka jsou naopak ryze současné. A nejde jen o otázku formální; např. ukradené tři tisíce mají v každém z oněch období jinou váhu, z čehož plyne i odlišná naléhavost zlodějovy snahy co nejdříve ukradenou bankovku rozměnit a také pravděpodobnost, že tento kapsář/lupič vytáhne při odhalení z kapsy pistoli.
Máte nějaké další informace k tomuto tématu?
Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze. Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.
Vaše jméno:
Váš e-mail:
Informace:
Obrana proti spamu: do této kolonky napiště slovo 'divadlo':


(c) NIPOS, Databáze českého amatérského divadla.
Kontakt | GDPR - Ochrana osobních údajů | Prohlášení o přístupnosti
Používáním tohoto webu souhlasíte s použitím cookies, které jsou nezbytné pro jeho provoz, analýzu návštěvnosti a pro součásti webu využívajících tyto služby (např. společnostmi Google a Facebook). Cookies můžete zakázat nebo vymazat v nastavení svého prohlížeče.