Texty: Říčany, Tyl, FIXOVÁ, Kateřina: Reza de Wet - Pohřešované, recenze představení KP Wintrův Rakovník 2014

Divadelní spolek Tyl Říčany
Reza de Wet: POHŘEŠOVANÉ

Kateřina Fixová

Hra jihoafrické dramatičky, kterou na rakovnickou přehlídku přivezl soubor z Říčan, rozhodně není nijak snadnou jednoduchou předlohou. Politický symbolický thriller Pohřešované je modelová hra, v níž ve světě uzavřeném před realitou není možné žít plnohodnotný život. Matka, která nutí dceru třeba jen poslouchat zvuky světa doléhajícího zvenku, stará panna, kterou už venku "nechtějí", otec, symbolizující minulost - bývalý tyran žijící kdesi nahoře na půdě, po němž uklízíme to, co nám zanechal a podivný slepec v převleku za policistu, jehož zájmem je odvést mladou dívku za jejími sny a představami.
Režisér inscenace Karel Purkar však tuto symbolickou rovinu hry neinscenuje (vzhledem k jejím místním historickým a společenským kontextům by pravděpodobně nebylo jednoduché ji přiblížit divákům evropských končin). Jeho interpretace, alespoň podle dnes viděného, zužuje výklad na vztahy tří generačně odlišených osamělých žen, ohrožených neznámým únoscem. Prostředky k tomu používá realistické - herectví, rekvizity, scéna...
Bohužel však režijní realizace nepřináší divákovi srozumitelně formulovaný smysl, výklad hry. Jsou sice čitelné charakterizace jednotlivých postav, jejich herečtí interpreti na velmi slušné űrovni v příběhu "existují", plní úkoly dané režií. Jenomže chybí, nebo nejsou zcela čitelné dramatické situace. Děj se tak opírá pouze o dialog, o slovo. (A vzhledem k tomu, že hra opravdu není jednoduchá, ztrácíme pozornost, přestáváme rozumět.) Otazníky se objevují i ve zvukovém či světelném plánu inscenace.
Přes všechny uvedené problémy bych chtěla vyjádřit uznání hercům, kteří přesto, že stáli na jevišti v podstatě poprvé, projevili velmi slibný potenciál.