Cookie Consent by Free Privacy Policy website
Databáze českého amatérského divadla

Texty: Sázava, Jiřího Voskovce, STROTZER, Milan: Pavel Kohout podle románu Julese Verna - Cesta kolem světa za 80 dní, recenze představení KP Wintrův Rakovník 2014

Divadelní soubor Jiřího Voskovce Sázava
Pavel Kohout podle románu Julese Verna: Cesta kolem světa za 80 dní

Milan Strotzer

Divadelní soubor Jiřího Voskovce Sázava uvedl své nastudování hry Pavla Kohouta podle románu Julese Verna, s hudbou a písňovými texty Milana Štědry Cesta kolem světa za 80 dní. Režie se ujali členové souboru Martin Kovářík a Oldřich Randula. Do komediálního spektra letošního Wintrova Rakovníka přispěli sázavští inscenací založenou na epickém principu. Jejich jevištní provedení tento princip vědomě uplatňuje jak ve scénických, tak v hereckých prostředcích. Herci nevytváří charaktery postav, ale traktují je jako typy nesoucí svá témata. Početný dvaadvacetičlenný herecký kolektiv divadla demonstruje košatý příběh cesty kolem světa, přičemž musí na jevišti představit na sedm desítek postav. Tento ne zcela jednoduchý úkol se daří naplnit tak, že inscenace převypráví pro diváky srozumitelně a přehledně spletitý příběh hry. Jedním z klíčových prostředků je k tomu výborné scénografické řešení Martina Kováříka, které umožňuje vytváření velkého množství prostředí, v nichž se cesta kolem světa odehrává, a současně umožňuje rychlé přestavby.

Hra předepisuje především osoby mužského pohlaví, které se souboru nedostávají. Proto řadu mužských figur hrají ženy. V nastoleném principu demonstrace, která je navíc průmětem ztvárňování znaků staré dobré Anglie a lidového či sousedského divadla, to není na závadu, naopak je tím vnesena do inscenace další dimenze. Z hereckých výkonů zaujali především Luboš Malý v roli Fogga a Oldřich Randula v roli Passpartouta.

Rezervy inscenace jsou v potlačení ilustrativních prvků a posílení takových výrazových prostředků, které by ponechaly prostor pro divákovu fantazii. Současně také v omezení expresivního hereckého výrazu, zejména v slovním projevu a v rozlišení, co je důležité a co méně tak, aby představení netonulo v monotónnosti vedoucí k otupování divácké pozornosti. Vyplatilo by se věnovat rovněž péči pointám jednotlivých obrazů. Začasté totiž padaly tzv. pod stůl spolu se slovními gagy, které jsou v nich většinou zakotveny.
Máte nějaké další informace k tomuto tématu?
Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze. Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.
Vaše jméno:
Váš e-mail:
Informace:
Obrana proti spamu: do této kolonky napiště slovo 'divadlo':


(c) NIPOS, Databáze českého amatérského divadla.
Kontakt | GDPR - Ochrana osobních údajů | Prohlášení o přístupnosti
Používáním tohoto webu souhlasíte s použitím cookies, které jsou nezbytné pro jeho provoz, analýzu návštěvnosti a pro součásti webu využívajících tyto služby (např. společnostmi Google a Facebook). Cookies můžete zakázat nebo vymazat v nastavení svého prohlížeče.