Cookie Consent by Free Privacy Policy website
Databáze českého amatérského divadla

Texty: AS 2005, č. 2, s. 16-17. Kateřina Baranowska.

DIVADLENÍ V LOUNECH PONULTÉ

Vrchlického divadlo v Lounech 11.-13. března 2005 uvítalo ve svých zdech svým nultým ročníkem poprvé soutěžní a postupovou přehlídku divadelních amatérských souborů LOUNSKÉ DIVADLENÍ, pořádanou ve spolupráci s Rádobydivadlem Klapý. Příležitost presentovat se zde využilo pět souborů, které posuzovala odborná porota ve složení: Petr Michálek, Ladislav Valeš, Kateřina Baranowská, Veronika Týcová a Milena Zikmundová. Protože je už asi symptomem doby, že mnoho souborů chce diváka především pobavit, zřejmě proto na Lounském divadlení drtivě převažovaly komedie.
S tou první do Loun přijel soubor Tma divadlo Terezín. Jedná se o soubor nově vzniklý, jehož většina členů doposud s divadlem neměla žádné zkušenosti. Vybrali si divadelní hru Antonína Procházky S tvojí dcerou ne a jejich inscenaci lze považovat hlavně za jakýsi pomyslný první krůček na dlouhé cestě k svébytnému divadelnímu tvaru. Při interpretaci ne zrovna invenčního textu se soubor ke své škodě nechal inspirovat hlavně jeho profesionálními zpracováními. Režii i herectví chyběla poučenost o žánru a lze je označit spíše za intuitivní.
Záměrem pobavit diváka se netajil ani divadelní soubor Pikart Úštěk v inscenaci Příběhy obyčejného šílenství, zpracování dnes již kultovního textu Petra Zelenky. Souboru se podařilo sáhnout po jednom z nesporně nejpozoruhodnějších divadelních textů současné české dramatiky, který kromě humoru nabízí také výpověď o současném světě. Právě tato výpověď, respektive žádná výpověď inscenátorů však bohužel nebyla předána a inscenace se omezila na pouhou reprodukci textu, vtipnou i sdělnou právě jen tam, kde je takovým text sám o sobě. Nicméně už výběr textu svědčí o určitém směřování. Doufejme, že se mu je podaří příště více naplnit.
Divadelní studio při SKZ Chomutov přivezlo ambiciózní zpracování hry Carla Goldoniho Mirandolina. Režisér Michal Nocoň (Actors´Studio Pulheim) si pro tuto inscenaci vybral herce z chomutovské veřejnosti pomocí workshopů a pokusil se o výrazně režijní současné podání commedie dell´arte. Bohužel se tak stalo spíše s použitím herců než jejich prostřednictvím. Sympatický a evidentně dobře vybavený a připravený soubor mladých lidí tak presentoval na jevišti režijní záměr, který zůstal bohužel skryt. Jednotliví protagonisté balancovali mezi typy a charaktery, což se nejproblematičtěji jevilo u představitelky hlavní role Mirandoliny Terezy Zemanové. Nepomohla ani sama o sobě vynikající scénografie a kostýmní výprava Aleše Valáška.
Jediným nekomediálním titulem přehlídky bylo pozoruhodné zpracování novely Romaina Rollanda Petr a Lucie v úpravě a režii Václava Poldy. Divadelní soubor Zdrhovadlo Klášterec nad Ohří vyprávěl strhující příběh tragické lásky citlivě a kultivovaně s nebývalou autenticitou, kterou zaujala především představitelka hlavní role Dita Jandová. Zdatně jí sekundoval i její herecký partner Roman Štětina, který však na rozdíl od ní místy sklouzával k přílišné sentimentalitě. Tou byla bohužel poznamenána celá inscenace, obě hlavní postavy se jevily místy poněkud neživotně – „bez masa a kostí“. Díky atmosféře a stylizovaným prostředkům, kterými se režisér pokusil zachytit válku, představení velice zasáhlo hlavně tu část publika, která jej vnímala jako lyrickou scénickou báseň, nikoli jako epický dramatický příběh.
Přehlídku uzavírala opět komedie, a to Prolhaná Ketty Maurice Hennequina, se kterou přijel divadelní soubor Zmatkaři Dobronín. Bláznivá situační komedie v poučené režii Miloše Stránského j.h. se z jeviště valila ve svižném temporytmu. Velmi vyrovnaným hereckým výkonům kraloval Vladimír Mátl v roli Jimmyho. Inscenace se vyznačovala především výborným řemeslným zvládnutím žánru ve všech složkách a to i ve scénografii S.Gerstnera j.h. a v kostýmech.
Lounská přehlídka nabídla jak dobrou zábavu lounskému publiku, příležitost pro začínající divadelníky, ukázala hledání nových cest a postupů, předvedla dobré divadelní řemeslo a dokázala i dojmout. A to není napoprvé rozhodně málo. Doufejme, že tomu tak nebylo naposled a popřejme této přehlídce dlouhý a úspěšný život.
Kateřina Baranowská
Máte nějaké další informace k tomuto tématu?
Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze. Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.
Vaše jméno:
Váš e-mail:
Informace:
Obrana proti spamu: do této kolonky napiště slovo 'divadlo':


(c) NIPOS, Databáze českého amatérského divadla.
Kontakt | GDPR - Ochrana osobních údajů | Prohlášení o přístupnosti
Používáním tohoto webu souhlasíte s použitím cookies, které jsou nezbytné pro jeho provoz, analýzu návštěvnosti a pro součásti webu využívajících tyto služby (např. společnostmi Google a Facebook). Cookies můžete zakázat nebo vymazat v nastavení svého prohlížeče.