Cookie Consent by Free Privacy Policy website
Databáze českého amatérského divadla

Texty: HULÁK, Jakub: Divadelní přehlídka Chomutov - 4.4.2007. Deník Dětské scény 2007, č. 0.

DIVADELNÍ PŘEHLÍDKA CHOMUTOV 4. 4.

Přestože to ještě pár dnů před uzávěrkou přihlášek vypadalo na velmi slabou účast, sešlo se nakonec ve středu 4. dubna na krajské přehlídce dětského divadla v Chomutově třináct souborů. A díky tomu, že se pořadateli Josefu Grimlovi podařilo od účasti odradit soubor nejmenované ZUŠ s dvouhodinovým muzikálem Michala Davida, byla to docela příjemná přehlídka. Pro některé dětské soubory sice není jednoduché stát na jevišti velkého Mětského divadla s hledištěm zaplněným žáky základních škol a vystupovat po řadě oficiálních řečníků a nezbytně veselém moderátorovi-roztleskávači, ale to je zkrátka nutná daň za neomylné know-how Josefa Grimla k získání dotací a sponzorů na zaplacení sálů, lektorů , dokonce i obědů pro všechny účastníky.
Většinu představení lze označit za milá a sympatická, i když poznamenaná větší či menší dávkou nezkušenosti vedoucích souboru. Nejmarkantnější to bylo u spolku Demián ze ZŠ Povrly, který nám zahrál Cimrmanovo Dobytí severního pólu. Co na tom bylo sympatické? Především se za tímto počinem neskrývaly opravdu žádné ambice a soubor navíc seškrtal hru na přijatelných 25 minut. Dramaturgickými i režijními zmatky a nevyřešenými situacemi byl poznamenán pokus souboru Bez názvu ze ZUŠ E. Randové Ústí nad Labem (ved. Lucie Hejnová) o adaptaci Svěrákova textu Tatínku, ta se ti povedla. Dvěma inscenacemi se představila základní škola při Biskupském gymnáziu Krupka-Bohosudov pod vedením Jany Pucharové. Příběhy města Kocourkova v podání dramatického kroužku působily zatím spíš jen „nahozeně“ a vyvolaly u diváka řadu otázek typu „co se to teď vlastně stalo?“ nebo „odkud a kam příběh směřuje?“. Naopak v poměrně přesném divadelním řádu, s použitím výrazné stylizace kostýmů, pohybu a hudby se odvíjel Příběh o Pavím očku Bohosudovského divadla BODLO. Škoda jen, že se řada věcí odehrála v ledabylém náznaku, hudebně-pohybové černošské rituály působily poněkud obecně a nedomyšlená dramaturgie dovolila hlavnímu hrdinovi vstoupit do děje tak pozdě, že už neměl šanci diváky přesvědčit o své nezbytnosti.
Přirozeného jednání dětí v situaci jsme se dočkali v Pirátské pohádce 3. ročníku ZUŠ Litvínov- Chudeřín (ved. Jana Loosová), snová poetika příběhu podle Václava Čtvrtka s sebou ale přinesla také dramaturgicko-režijní chaos a nepřehlednost dějové linky. Z Litvínova-Chudeřína přijeli i žáci 6. ročníku ZUŠ pod vedením Lady Gažurové s recitačním pásmem básní Mileny Lukešové Nahej v trní. Přednes nepostrádal jistou sílu výpovědi, řada veršů byla ale interpretována mechanicky a popisně. V rámci přehlídky vystoupilo ještě několik dalších recitačních souborů, hrály ale odděleně v komorním sále a do „hlavního“ programu bylo samostatnou porotou vybráno právě výše zmíněné pásmo.

Dvě představení byla lektorským sborem přehlídky navržena do širšího výběru na celostátní přehlídku. Pro svou (Po)hádku zvolily vedoucí souboru dddd ze ZUŠ Děčín Jana Štrbová a Alena Pavlíková prostinký arménský příběh o princezně, která je ochotná provdat se jedině za toho, kdo ji dokáže rozplakat. Dramatický potenciál zvolené látky je minimální, soubor ale inscenaci rozehrává zároveň v druhém plánu – holky a kluci se hádají, jestli se princezna v pohádce vdá nebo nevdá.
Nenajdeme tu velké téma ani překvapivé divadelní řešení, hereckým a režijním dotažením obou plánů ale může vzniknout zdařilá a vtipná drobnička. Asi největší zájem malých i velkých diváků v sále vzbudily Obrázky z českých pověstí v podání souboru ZUŠ Postoloprty (ved. Eva Vinterová). Je pravda, že co do technické vybavenosti na tom byly děti z tohoto souboru z celé přehlídky jednoznačně nejlíp, a to, co si společně připravily, zkrátka „šlo přes rampu“. Nadhled a lehkost příznačné pro text K. a J. Bláhových se ale do značné míry vytratily a inscenace byla zatěžkána přílišnou doslovností. ZUŠ Postoloprty se nám nakonec prezentovala ještě v životopisném pásmu Vivat Mozart. V tomto případě ale nelze mluvit o divadelní inscenaci, šlo spíš o program vhodný jako součást výchovného koncertu. V závěrečném povídání s vedoucími jsme se dozvěděli, že za podobným účelem pásmo skutečně vzniklo.
O představeních si s vedoucími povídal neobvykle početný lektorský sbor ve složení
Eva Venclíková, Josef Griml, Vladimír Bečvář, Marta Kastlová, Jindřich Lenc, Ladislav Hrůza a Jakub Hulák.
Jako host vystoupil v rámci přehlídky soubor HOP-HOP z Ostrova (ved. Irena Konývková) s představením Bylo nás pět.
Jakub Hulák

Související Ročníky přehlídek

Máte nějaké další informace k tomuto tématu?
Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze. Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.
Vaše jméno:
Váš e-mail:
Informace:
Obrana proti spamu: do této kolonky napiště slovo 'divadlo':


(c) NIPOS, Databáze českého amatérského divadla.
Kontakt | GDPR - Ochrana osobních údajů | Prohlášení o přístupnosti
Používáním tohoto webu souhlasíte s použitím cookies, které jsou nezbytné pro jeho provoz, analýzu návštěvnosti a pro součásti webu využívajících tyto služby (např. společnostmi Google a Facebook). Cookies můžete zakázat nebo vymazat v nastavení svého prohlížeče.