Texty: Mladá Boleslav, STROTZER, Milan: Lounské divadlení s klášterskými divadly v čele - Snídaně. AS 2007, č. 2, s. 21-24.

 
  Divadlo na dlani Mladá Boleslav – Ryszard Marek Gronski: Snídaně. Mladoboleslavský soubor představením hry polského autora obohatil dramaturgickou skladbu Lounského divadlení nejméně trojím způsobem. Za prvé tím, že hru uvedl v české premiéře. Za druhé že se pustil do zřídka frekventovaného žánru společenské satiry a konečně v kontextu přehlídky i tím, že se přičinil o jediné komediálně laděné představení, v němž se mohlo publikum zasmát, což ocenilo prostřednictvím anketních hlasů a udělením ceny diváka. Tři desetiletí stará satira, napsaná v jiném společenském a politickém kontextu, ožila na jevišti jako aktuální apel, beroucí si na mušku bohorovnost mocných a praktiky mocenského aparátu. Do bytu obyčejné rodiny vpadne státní policie a zorganizuje snídani prezidenta v kruhu rodiny tak, aby byla hlava státu ujištěna, že je lidem milována, že vše je v zemi v nejlepším pořádku. Za tím účelem je stávající vybavení bytu včetně oblečení vyměněno za takové, které odpovídá vyvolání kýženého efektu. Dokonce jsou vyměněny i dospívající dítka, neboť tendují k radikálním hnutím nalevo i napravo, za teenagery prefabrikované pro daný účel. A nakonec je vyměněn sexuálně nenechavý dědeček za policejní majorku ve výslužbě. Připravena a nazkoušena je i konverzace včetně patřičných odpovědí na otázky. Snídaně s prezidentem může začít. Akce se však tentokrát vymkne organizátorům z rukou, neboť prezident dojde k závěru, že v zemi je již po léta všechno tak skvělé, že je zbytečné držet policejní aparát a rozhodne se jej zrušit. Situace se obrací, protože osnovatelé iluzí nechtějí přijít o dobře placená místa. I z tohoto nedokončeného nástinu je zřejmé, že předloha skýtá nepřeberné množství humorných situací a gagů. Divadlo na dlani se jich zmocnilo s patřičnou razancí. Bohužel, v řadě případů (zejména ve scénách s prezidentem) s razancí vedoucí k nepřesnostem ve skrývání zmanipulované situace, zvícím bezmála rozměru jevištní anarchie a vyrábění srandy. Je to převeliká škoda, neboť by se diváci daleko více mohli bavit autentickým jednáním protagonistů hry v daných okolnostech a absurditou z toho prýštící. Je to škoda i proto, že soubor má výborné herecké typy a nejednoho nad obyčej vybaveného herce. Ostatně tři z nich byli oceněni čestnými uznáními: Jan Hendrych za roli Otce, Jitka Urbanová za roli Agentky a režisér Petr Matoušek za ztvárnění postavy Drobečka. Inscenace byla pro úvodem označené premisy doporučena na 2. místě k výběru do programu celostátní přehlídky.  
 

Související Soubory

 
  Máte nějaké další informace k tomuto tématu?
Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze. Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.
Vaše jméno:
Váš e-mail:
Informace:
Obrana proti spamu: do této kolonky napiště slovo 'divadlo':