Cookie Consent by Free Privacy Policy website
Databáze českého amatérského divadla

Texty: Machková, Eva: Stopy Soni Pavelkové. AS 2007, č. 2

Stopy Soni Pavelkové

Eva Machková

Kdo pamatuje sedmdesátá a osmdesátá léta české dramatické výchovy, léta kaplická, nutně vzpomene na živel zvaný Soňa Pavelková. A to hned v několika podobách.
Byla velmi úspěšnou inscenátorkou, a i když se její inscenace na přehlídkách neobjevovaly nijak často, byly nepřehlédnutelné. Její Střepinky v roce 1977, které inscenovala ještě se souborem Hop-hop při LŠU Ostrov nad Ohří, znamenaly dokonce jeden ze zlomů v dramaturgii i inscenační praxi té doby. Dokázala na základě celkem průměrné literární předlohy a při plném respektování možností dětského jevištního projevu vyjádřit závažné téma doby. O šest let později, již se žáky LŠU v Praze-Radlicích, uvedla svoji Píseň o zemi skřivánčí, velmi plodný podnět, nikým už nenásledovaný. Text i inscenace vznikly z improvizací a her, přímo v akci. Také v dětském přednesu se objevovaly její mimořádně úspěšné a plodné montáže, z nichž nejvýraznější byly Zpěv míru, montáž veršů Vítězslava Nezvala a Františka Hrubína, a Jediné slunce, lidová poezie inscenovaná ve stylu Burianovy legendární Vojny.
Byla velmi aktivní, zasvěcenou i ráznou porotkyní, a to na všech úrovních, od okresů po národní i celostátní přehlídky. A většina vedoucích jí ochotně odpustila i velmi upřímná a otevřená hodnocení, neboť byla podávána s humorem a hlavně s viditelným zájmem posunovat kupředu vývoj hodnoceného souboru konkrétně i dětského divadla jako celku obecně.
Byla ale myslím hlavně pedagog. Její semináře, kurzy a dílny už určitě nikdo nespočítá. Od polodenních ukázek práce pro zcela začínající a neinformované zájemce o záhadné slovní spojení „dramatická výchova“, přes různé víkendové dílny nebo semináře v rámci přehlídek pro ty zasvěcenější, až po soustavnou pedagogickou práci v dvouletých krajských konzervatořích i v ústředním kurzu v Solenicích na konci 70. let a soustavnou výuku na pražské konzervatoři v letech 80-90. Od let šedesátých se podílela na budování systému cvičení, her a improvizací, a její specialitou byly jednak prvky herecké výchovy podle Stanislavského (vystudovala v padesátých letech herectví na JAMU v Brně), jednak „velké hry“ – složité herní kompozice s vysoce emocionálním nábojem. Těch, kteří prošli její školou, je pěkná řádka, mnozí jsou dnes sami pedagogy v této oblasti, a tak je Sonina štafeta předávána dál a dál, i potom, co se stáhla do soukromí.
Se Soňou bylo vždycky živo, a vždycky její přítomnost zanechala nějaké stopy: buď osobní vzpomínku na neopakovatelnou chvíli, anebo velmi podstatnou stopu v oboru dramatické výchovy a dětského divadla jako celku.

Soňa Pavelková oslaví 3. května pětasedmdesátiny. Redakce AS se připojuje ke všem gratulantům s přáním dobrého zdraví a vůbec všeho, co z každého dne dělá dobrý den
Máte nějaké další informace k tomuto tématu?
Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze. Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.
Vaše jméno:
Váš e-mail:
Informace:
Obrana proti spamu: do této kolonky napiště slovo 'divadlo':


(c) NIPOS, Databáze českého amatérského divadla.
Kontakt | GDPR - Ochrana osobních údajů | Prohlášení o přístupnosti
Používáním tohoto webu souhlasíte s použitím cookies, které jsou nezbytné pro jeho provoz, analýzu návštěvnosti a pro součásti webu využívajících tyto služby (např. společnostmi Google a Facebook). Cookies můžete zakázat nebo vymazat v nastavení svého prohlížeče.