Cookie Consent by Free Privacy Policy website
Databáze českého amatérského divadla

Texty: Jemnice, DS MATES - Třešťské divadelní jaro 2004 - Agnus Dei - ZAJÍC, Vl.: 43. AS 2004, č. 2, s. 25-29.

DS Mates Jemnice - J. Pielmeier: AGNUS DEI. Soubor si vybral ne zrovna snadnou hru, neboť text v sobě obsahuje tři zásadní směry, jak téma vyložit, jak se k faktu příběhu o dítěti porozeném jeptiškou a posléze zavražděném postavit. Ať se tedy rozhodnete pro klinické pátrání typu až detektivního odkrývání faktů, nebo pro zásadní střet postojů a idejí, nebo pro ozřejmění struktury a procesu zázraku či „zázraku“, vždy vám při interpretaci zůstane v rukou část nerozšifrovatelného tajemství, což je samozřejmě dobře, neboť to souvisí s generálním tématem hry: co jsme my lidé vůbec zač. Zajímavé je, že při rozhodnutí se, kterak téma interpretovat, druhé dva směry výklad výrazně podporují a posilují. Nelze je tedy nijak obejít či eliminovat, takže v dramatu se obtížně škrtá, protože tři motivické linie jsou vzájemně významově propleteny. Na první pohled jde o komorní konverzačku, ale opak je pravdou. Sdělit postoje a myšlení postav vyžaduje dovednosti a prostředky, které obvykle ve výsledku označujeme jako herecký koncert. Avšak zpět k jemnickým, kteří k textu a příběhu tří žen přistoupili s divadelní pokorou a pro svůj záměr nalezli odpovídají scénografické řešení, které při dobrém svícení dodává jednotlivým prvkům rozličné významy. Např. křeslo abatyše evokuje zpovědnici, takže dialog, který okolo něho probíhá, nabývá vícevýznamovosti, dále vzájemné prolínání klášterního prostoru s ordinací a jejich pozvolné prostoupení ozřejmuje situaci, v níž se postava doktorky v závěru příběhu nachází, et cetera. Soubor na jevišti beze zbytku artikuloval příběh, sdělil všechna jeho proč, včetně nečekaných zákrutů myšlení postav. Jiná věc je, že se přitom spíše pohyboval v rovině verbální reference, než slovního jednání. Rozpory nitra tří žen jsou před diváky předkládány, ne jimi zastávány. Spor není až tak niterný, ale spíše plyne po povrchu, z čehož logicky vyplývá pomalé tempo a málo výrazný rytmus jednotlivých postav. Nic méně a nic více soubor s tímto textem podstoupil proces, který se v jeho dalším směřování určitě zhodnotí.
Máte nějaké další informace k tomuto tématu?
Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze. Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.
Vaše jméno:
Váš e-mail:
Informace:
Obrana proti spamu: do této kolonky napiště slovo 'divadlo':


(c) NIPOS, Databáze českého amatérského divadla.
Kontakt | GDPR - Ochrana osobních údajů | Prohlášení o přístupnosti
Používáním tohoto webu souhlasíte s použitím cookies, které jsou nezbytné pro jeho provoz, analýzu návštěvnosti a pro součásti webu využívajících tyto služby (např. společnostmi Google a Facebook). Cookies můžete zakázat nebo vymazat v nastavení svého prohlížeče.