Databáze českého amatérského divadla
Soubory: Osvobozené divadlo
Související Geografické celky
Stav: neexistuje
Založení / první zpráva: 1925
Ukončení činnosti / poslední zpráva: 192x
Působení: 192x
V Divadle Na Slupi začal hrát Frejka (tehdy student Filozofické fakulty)se skupinou konzervatoristů (scházela se od 1923, např. Ženy o Thesmoforiích (podle Aristofana), která byla po premiéře zakázána. Tato skupina základem pro Osvobozené divadlo.
PELC, Jaromír: Meziválečná avantgarda a Osvobozené divadlo, s.16:
„Na jaře roku 1925 se kolektiv zabydluje v novém, i když znovu jen prozatímním působišti v Divadle Na Slupi poblíž Karlova náměstí. Jeviště tu sice bylo dostatečně široké a vysoké, ale zároveň velmi mělké, spojené těsně s hledištěm. Čerstvě omítnuté zdi teprve vysychaly, a protože dosud nefungovalo ústřední topení, musela sál vytopit velký stáložárná kamna. Provozovatelem divadla byl Vzdělávací sbor vyšehradský, a tak musel soubor hrát pod jeho záštitou jako Divadlo mladých, což se samozřejmě neobešlo bez hádek mezi nesnášenlivými vyšehradskými ochotníky a mladou skupinou, rovněž málo ochotnou nechat si mluvit do své práce.“
1925 Osvobozené divadlo zahájilo činnost jako amatérská scéna div. sekce sdružení Devětsil pod vedením J. Honzla v Divadle Na Slupi.
Počátkem 1926 Cirkus Dandin, úprava a r. J. Frejka (premiéra v Masarykově síni na Žižkově), poté Němý kanár (Ribémont-Dessaignes), Prsy Tiresiovy (Apollinaire), režie Honzl, Abeceda (Nezval) ad. Lyrické divadlo metaforické obraznosti na kostruktivistické scéně využívající plošin, “jevištního nářadí” (navrhoval je arch. Ant. Heythum), světel a vitálního hereckého pohybu (v 60. letech 20. stol. na tento princip navázalo divadlo poezie). Hráli 1x týdně.
1927 přechod na jeviště Umělecké besedy na Malé Straně.
Od začátku roku 1927 pokračovalo v Umělecké besedě poetisticky-konstruktivistické Honzlovo Osvobozené divadlo (zah. v Divadle na Slupi, viz Vyšehrad), mj. Ani psa viděti (Marinetti), Nevěsta (A. Hoffmeister).
V březnu 1927 se po roztržce s Honzlem oddělila Frejkova skupina, založena scéna Dada (navazovala na předchozí Frejkovy aktivity ve Scéně adeptů a Legii malých/mladých v Praze-Holešovicích), inscenace Svatebčané na Eifelce a dada podívaná Visací stůl, experimentální divadélko, spojení lyrického poetismu a dadaistické hravosti a útočnosti v linii večerů dramatické poezie a tzv. veselých večerů – revuí.
V květnu 1927 Spolek bývalých žáků Čs. oddělení na francouzských lyceích - premiéra Vest Pocket revue Voskovce a Wericha, posléze vyplynutí do Osvobozeného divadla.
Od září 1927 profesionalizace Osvobozeného divadla i Dada.
Bibliografie:
DVOŘÁK, Antonín: Trojice nejodvážnějších. Praha 1961.
DVOŘÁK, Jan: Dada. Heslo in: Česká divadla. Encyklopedie divadelních souborů. Též bibliografie. Praha, DÚ 2000, s. 42-43.
JUST, Vladimír - SCHERL, Adolf - ČEPORANOVÁ, Drahomíra: Osvobozené divadlo. In: Česká divadla. Praha 2000, s. 379-384.
PELC, Jaromír: Meziválečná avantgarda a Osvobozené divadlo. Praha, ÚKVČ 1981. 248 s.
RÁDL, O.: Historie Osvobozeného divadla. Přítomnost 1935, s. 347, 360.
OBST, Milan - SCHERL, Adolf: K dějinám české divadelní avantgardy. Praha, Nakl. Čs. akademie věd 1962.
SCHÖNBERG, Michael: Osvobozené divadlo. Toronto, Sixty – Eight Publishers 1988, 2. vyd. Praha, Odeon 1992.
TSCHORNOVÁ, B.Jiří Frejka v divadle Dada a Moderním studiu. Diplomová práce. Praha, FF UK 1996.
Máte nějaké další informace k tomuto tématu?
Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze.
Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.