Databáze českého amatérského divadla

Ročníky přehlídek: Šumperk, S. M. A. D.

Přehlídka: Šumperk, Národní divadelní dílna - S. M. A. D.
Ročník: 14
Rok: 2008
Začátek: 15.8.2008
Konec: 24.8.2008
Národní divadelní dílna - Setkání mladých amatérských divadelníků - S.M.A:D. Šumperk.

Pořádalo OS Společnost amatérské divadlo a svět v odborné garanci NIPOS-ARTAMA Praha ve spolupráci s Městským divadlem, Střední zdravotnickou školou a MÚ v Šumperku. Projekt se uskutečnil s finanční podporou Ministerstva kultury a města Šumperk.
Lektoři:
A - Václav Klemens
Profesní dráhu začal jako hasič, poté zběhl ze studia matematiky na pedagogické fakultě, aby absolvoval režii na pražské DAMU ve třídě Ivana Rajmonta. Jako režisér a umělecký šéf pracoval v Divadle Petra Bezruče v Ostravě, ve Slezském divadle v Opavě a v Moravském divadle Olomouc. V současnosti je režisérem a uměleckým šéfem ostravského Divadla loutek. Na Janáčkově konzervatoři v Ostravě vyučuje herectví.

JAKO SHAKESPEAROVI ŘEMESLNÍCI ZE SNU NOCI…
(dramaturgicko-režijní třída, ve které o herectví nouze nebude)

Komediální půvab athénských řemeslníků, kteří nazkoušejí a nakonec i předvedou hru „O Pyramovi a Thisbě“, je především v jejich nepoučenosti divadlem; jsou směšní i dojemní zároveň, jsou autorem vydáni napospas všemu nechtěnému a nezáměrnému.
Třída svede neméně dojemný zápas o to starého dobrého klasika přečíst a vyložit, a poté již s určitou záměrností řešit jako inscenační problém. Celá práce bude směřovat k tomu, sdělit jevištními prostředky to, co jsme si v Shakespearově hře pro sebe objevili.
Prosím účastníky, aby si přečetli Sen noci svatojánské v překladu Martina Hilského a zaznamenali si svůj bezprostřední emotivní zážitek a vůbec vše, co je po přečtení hry napadlo, a to bez jakékoliv autocenzury - můžeme si totiž dovolit být i směšní.
---

B - Ján Šimko

Režisér, dramaturg. Umelecky vedie Štúdio 12 Bratislava a pracuje ako dramaturg Medzinárodného divadelného festivalu Divadelná Nitra. Vyštudoval psychológiu a divadelnú vedu. Stáž na FF UK Praha, Divadlo M.U.T. Praha, časopis VLNA Bratislava. V rokoch 1999 - 2002 pracoval ako dramaturg nezávislého kultúrneho centra Palác Akropolis v Prahe. Spolupracoval s Divadlom Komedie Praha, Činoherním Sudiem Ústí nad Labem, SND Bratislava, DAD Prešov. Štúdio 12 profiluje ako laboratórium pre súčasnú drámu s dôrazom na autorské projekty, dokumentárne a sociálne divadlo. V roku 2007 pripravil pre festival Divadelná Nitra medzinárodný projekt Middentity. Venuje sa prekladom, publicistike, divadelnej teórii. Žije v Bratislave a Prahe. Na Šumperku už byl před dvěma lety.

Máme svoje právo na lenivosť a nevieme sa dočkať Šumperka!
„Buďme leniví vo všetkom okrem lásky a pitia, okrem leňošenia.“ G. E. Lessing

V roku 1883 vydal kubánsky lekár Paul Lafargue pamflet Právo na lenivosť (1883). V ňom obhajoval to právo každého človeka, ktoré západné spoločnosti vytesňujú, pretože podkopáva ich základy. Popri inom píše: „Pracujúcich všetkých národov, v ktorých vládne kapitalizmus, zachvátilo zvláštne šialenstvo. Toto šialenstvo sa prejavuje individuálnym aj kolektívnym utrpením a už viac než dve storočia týra nešťastnú ľudskosť. Tým šialenstvom je láska k práci, deštruktívna vášeň pracovnej sily, ktorá hrozí pohltiť všetky sily indivídua.“ Ale my chceme byť leniví! a obzvlášť v auguste.
Dielňa autorskej tvorby je určená všetkým, ktorí cítia, že majú k lenivosti čo povedať. Prepracovaní? Unavení? Znudení? Nezamestnaní? Bezproblémoví? Všetci k nám.
Sme zahltení prácou a inštrumentáciou času a ťažko si nachádzame priestor pre neinštrumentarizovanú činnosť - hru.
O čo nám pôjde? V našej dielni budeme pracovať na vytvorení malej autorskej inscenácie, v ktorej budú naše vlastné príbehy, úvahy, etudy, spevy a tance na tému viď vyššie, prepletené s ukážkami z textov, ktoré sme si k téme vyhľadali a prečítali. Vítaní sú fšetci, ktorých vec zaujíma, ideálne by nás mohol byť tucet ako mesiacov okolo ohňa.
Doporučená literatúra: P. Lafargue: Právo na lenost, Votobia Olomouc 1995, I. Gončarov: Oblomov - doporučenú literatúru čítať netreba. Prijímam všetky tipy na čítanie, ktoré sa týka témy.
---


D - Tomáš Žižka

Narozen v Bratislavě. Po ukončení studia řezbářství na ŠUPS v Bratislavě a absolutoriu na katedře alternativního a loutkového divadla DAMU v Praze se věnuje většinou týmové divadelní tvorbě (Divadelní soubor TUJU, Divadelní poutě, atd.) nebo pedagogické činnosti (amatérské soubory, DAMU). Působí jako hostující pedagog na Akademii výtvarných umění v Beogradu a lektoruje na HKU v Utrechtu. Podílel se na řadě workshopů a symposií v netradičných prostorech a souvislostech (Pražské Quadrienale, Kladno - Záporno, Vojtěšské hutě 2005, Praha exotická a Praga tropická-Columbie 06, Recykling-Brazilie06, Chemické safari v Hradci Králové07, multisite specific projekt na Balkáně Proroci písma 07). Současně s tvorbou do netradičných prostředí a situací se věnuje filmové, dokumentační a audiovizuální tvorbě.

Projekt ŠUM _PER_K - kšunt a šperk
Po začátku (loutkářská propedeutika), kdy si vyzkoušíme manipulovat se svým tělem i objekty, prostorem a situací, se seznámíme s danými lokalitami v místě.
Výchozím motivem bude reflexe současnosti na minulost, čtení místa, jeho stop, struktur a rozměrů. Sonda do společnosti jako možný motiv pro dramatický výraz. Konflikt místa, které je autentickým nalezištěm příběhovosti.
V obou případech vycházíme z konkrétní společenské situace, kterou musíme řešit; jde o rozeznání prostoru, společenské situace a funkce, jeho filozofie, dramatické polohy a možnosti reakce, která může vyústit v autentickou akci - divadlo.
Každý prostor je něčím charakteristický, zajímavý, má jisté danosti; prolínaní historie a současnosti…
Požadavky na studenty: určitá zručnost, práce s materiálem, možná i jistá zkušenost s site‑specific projekty. Zašlete s přihláškou vlastní umělecký životopis!
Úkol - připravte si (přivezte s sebou) prezentaci na téma: Můj vlastní domov, moje prostředí, fotoinstalace (velmi jednoduše popsat, výtvarně charakterizovat).
---


E - Jakub Nvota
V roku 2001 vyštudoval divadelnú réžiu na VŠMU. Od roku 1994 vedie Túlavé divadlo ako režisér a autor. Stabilne spolupracuje s Kamilom Žiškom na vlastných kabaretných produkciach.
Spolupracoval s viacerými divadlami na Slovensku a v Čechách ako režisér i ako autor. Programovo sa zaoberá pouličným divadlom. Okrem vlastných predstavení Hamleta a Macbetha vytvoril pre Slovenské národné divadlo vôbec prvé pouličné predstavenie v jeho histórii „Komédyja o svätej Dorote“.
Na Šumperku byl před dvěma lety.

CESTA ZO ŠUMPERKA
Tak priatelia, tento rok bude táto dielňa venovaná pokleslým žánrom. V prvom rade sci - fi, horor, western a červená knižnica. Námet je jasný: V Šumperku v roku 2087 umiera náhle skoro starý muž s drevenou nohou a odhaľuje svojím deťom tajomstvo. Musia sa vydať na cestu... Naštudujte si všetky základné klišé, finty, výzory postáv, príbehy, skazte si vkus, budete to potrebovať.
---


G - Patrik Lančarič

Slovenský režisér a pedagog. Má za sebou režie ve Štátnom divadle Košice, v Národnom divadle v Bratislavě, v divadle Astorka KORZO 90, ŠTÚDIO L S a dalších slovenských i zahraničních scénách. Věnuje se i filmové, televizní a rozhlasové režii. V roce 2002 přijel poprvé do Šumperku a od roku 2004 je mu věrný každoročně.

LUDOVA TRADICIA KONTRA MODERNY SVET
Konfrontacia ludovej tvorby s tvorbou moderneho sveta.

Princip ludovaa, vyy, vee / modernaa, nyy, nee:
- ludove divadlo/moderne divadlo
- ludova hudba/moderna hudba
- ludovy tanec/moderny tanec
- ludovy jazyk/moderny jazyk

Cokoli lidového má svůj odraz v moderním. A naopak. Přivezte třeba s sebou lidové či moderní kroje, zpěvníky, hudební nástroje, lidovou a moderní stravu, hudbu, lidové a moderní hry a pověry, lidové a moderní shromáždění, lidovou a moderní galerii, atd.
---


H - Michal Hecht
Michal Hecht, mim, režisér a pedagog na volné noze. Studoval pantomimu u Zojky Mikotové a akrobacii u Evy Bosákové. Poté absolvoval nesčetné množství kurzů různých druhů neverbálního divadla v Česku i cizině. Od roku 1988 jezdí po světě se svými sólo programy a vyučuje pohyb. Sedm let strávil ve Finsku jako pedagog na NÄTY (finská obdoba DAMU) v Tampere.
Od roku 1998 působí v ČR. Učil externě na DAMU. Nyní hraje v divadle Image v Praze, pořádá semináře, režíruje různé divadelní skupiny, pracuje pro AITA/IATA a spolupracuje na mnoha televizních projektech. Od poloviny 90. let vede semináře na Setkání v Šumperku a na Jiráskově Hronově.

DIVADELNÍ DÍLNA GROTESKA
Na týdenní dílně v Šumperku se účastníci seznámí se základy pantomimy, anatomií gagu, tvorbou příběhu a jejich použitím v kinematografii. Němá groteska, jakožto filmový žánr, rozesmávala diváky od počátků filmu s postavou Charlieho Chaplina, až po dnešek s Mr. Beanem. Proto není na škodu si něco takového vyzkoušet na vlastní kůži.
Všichni účastníci se v průběhu tohoto týdne dotknou každé oblasti procesu realizace němé grotesky, od hledání nápadů, etudování, psaní scénáře, výběr hudby, zkoušení, až po finální natočení, střih a projekci pro kamarády z ostatních seminářů.
Prosím účastníky, aby si s sebou přivezli cvičební oděv, oblíbené hudební nástroje, CDčka s libovolnou instrumentální hudbou a vlastní-li někdo videokameru, případně notebook s programem pro další zpracování videozáznamů, ať to, prosím také vezme. Cenné technické předměty Vám rádi zamkneme v divadle.
Bibliografie:
TOMAS, Karel: Film na konci srpna. Setkání mladých amatérských divadelníků v Šumperku. Amatérská scéna 2008, č. 5, s.

Související Pojmy

Máte nějaké další informace k tomuto tématu?
Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze. Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.
Vaše jméno:
Váš e-mail:
Informace:
Obrana proti spamu: do této kolonky napiště slovo 'divadlo':