Databáze českého amatérského divadla

Texty: Soprová, Jana: Ohlédnutí za jubilejním 80. ročníkem Jiráskova Hronova , www.scena.cz, 9.8.2010

Ohlédnutí za jubilejním 80. ročníkem Jiráskova Hronova
Jubilejní Jiráskův Hronov již se stal historií. Byl velkolepý v šíři repertoáru, který zde mohli diváci vidět, ale i v nebývalém počtu zahraničních souborů, jež se letos účastnily.

„Chtěla jsem aby byl Hronov duhový, to znamená pestrý v programech i místech, kde se hraje, a to se podařilo,“ říká hronovská organizátorka festivalu, ředitelka KIS Marcela Kollertová. A dodává, že tento mezinárodní jubilejní 80.ročník byl dosud nejnáročnější, především pokud se týká počtu hrajících souborů (29), ale např. i zahraničních účastníků.

Přehlídka tentokrát skutečně ukázala velkou různorodost amatérského divadla. Vedle tradičnějších titulů jako PŘÍLIŠ HLUČNÁ SAMOTA, one-man show Jana Miloty z divadla Zdrhovadlo Klášterec nad Ohří či muzikálků LIMONÁDOVÝ JOE Divadla Exil z Pardubic či Alelujá, dobří lidé DS Doveda Sloupnice se objevilo svérázné zpracování klasiky - Charmsova JELIZAVETA BAM (Antonín D.S. – Krvik Totr) či FRANK PÁTÝ F.Durrenmatta v provedení DS Ty-já-tr/Hrobeso, event. loutkový RICHARD 3 (Tichý jelen Roztoky). Nejmladší generaci reprezentovali DS Nová generace z Toušně zpracováním textu V-Hraběte VNITŘNÍ DÉMON či svérázné zpracování textů skupiny Mňága a Žďorp – pod názvem LIDÉ JSOU SPOKOJENI (Kusy lidí Olomouc). Objevily se i tři původní hry. SESTRU (autor V.Fekar) přivezlo Studio Divadla Dagmar z Karlových Varů. Pozoruhodným způsobem zpracovává příběh kluka, který se ve své fantazii setkává se svou mrtvou sestrou, a díky ní se mu podaří srovnat se nejen s podivnými vztahy svých rodičů, ale i se sebou samým. ELEGIE TYROLSKÁ (CHRÁM BOLESTI) je autentickým textem nedávno zesnulého Josefa Tejkla, vypovídající o traumatizující události jeho života –smrti malého syna, za níž nesl autor odpovědnost (soubor Rádobydivadlo Klapý). A do třetice se představila DS Jana Honsy Karolinka s hrou režiséra Martina Františáka NEVĚSTA, ve kterém zpracovává drsné osudy matky a dcery Javorkových (text vznikl na základě deníkových zápisků).
Zatímco tradiční činohry je na této špičkové přehlídce stále méně, prosazují se nejrůznější experimenty a nové žánry. Zaujal např. nový cirkus po česku POSTAV NA ČAJ v podání Jany Klimové a Elišky Brtnické z Cirkusu Mlejn Praha, nebo kombinace projekcí a stínového tance pod názvem Z ALB skupiny Dva ve jhách. Už tradičně byli diváci nadšeni produkcí Geisslers Hofcomoedianten z Kuksu, kteří se specializují na oživování zapomenutých barokních textů a hudby. Tentokrát vytvořili hororově komickou road movie pod názvem FITZLI PUTZLI, jejímž tématem byla symbolická poslední cesta hraběte Šporka, končící smrtí.Produkce se odehrávala v plenéru u hronovského hřbitova a jako scéna při tomto představení slouží nákladní Peguot, kolem něhož, v něm a na něm se děj odehrává. O letošní skandálek se postarala parta studentů v čele s Janem Mockem a Janem Hofmanem, kteří figurovali na festivalu pod názvem Frei Körper Kultur Semily a performancí WIR TANZEN KONZENTRIERT! Tento projekt fyzického divadla, který zvítězil na festivalu experimentálních divadel na Šrámkově Písku, provázela už předem pověst jisté senzačnosti. Jejich koncept totiž zahrnuje kombinaci projekcí ve spojení s tancem a zápasem nahých performerů. Vize brutálního světa mužských zápasů (připomínající jakousi lidskou koridu), do kterého v různých rolích pronikají i ženy, byla skutečně drsnou, nicméně působivou podívanou. Soubor podle momentální inspirace představení proměňuje, takže po sobě tentokrát chrstali a lili velké množství vody. Festivalový štáb po prvním představení další opakování stopnul s poukazem na nebezpečí zničení pronajatého prostoru místního Sokola a zároveň ohrožení herců i diváků.

Stále výrazněji se projevuje tendence přibližování amatérského a profesionálního divadla – v amatérských souborech působí i ti, kdo se stali profesionály, nebo alespoň různé typy uměleckých škol studují. Věřme tedy, že právě vzájemná inspirace amatérského (nápady) a profesionálního (uspokojivé zvládnutí tělesné a řečové techniky) přinese nové impulsy a oživení divadla v obou oblastech.
www.scena.cz 9.8.2010 23:08:21 Jana Soprová | rubrika - Amatéři

Související Pojmy

Máte nějaké další informace k tomuto tématu?
Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze. Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.
Vaše jméno:
Váš e-mail:
Informace:
Obrana proti spamu: do této kolonky napiště slovo 'divadlo':