Cookie Consent by Free Privacy Policy website
Databáze českého amatérského divadla

Texty: HULÁK, Jakub: OSTRAVA 19. DUBNA 2011. Deník Dětské scény č. 0, 10. 6. 2011.

OSTRAVA 19. DUBNA 2011 – SVČ KORUNKA

Krajská přehlídka dětských recitátorů Moravskoslezského kraje proběhla 19. dubna v SVČ Korunka v Ostravě. Její organizace se ujaly pracovnice SVČ Veronika Pavúková a Helena Skálová, externě pak Hana Štrbová. Nebylo jednoduché zvládnout všechny kategorie v jediném dni s jedinou porotou, nakonec se ale vše stihlo, i když v 18 hodin večer všichni účastníci i lektoři jevili známky vyčerpání. Podle slov organizátorů by neměl být problém rozložit příště akci do dvou dnů. Větším problémem budou ale nejspíš v Moravskoslezském kraji okresní postupová kola, z nichž zřejmě nepříliš odborně kompetentní poroty posílají na krajskou přehlídku „výrazné“ recitátory s nepřijatelnými manýrami (deformování hlasu, popisné rozehrávání postav, ilustrativní gesta…) na úkor pedagogicky kvalitně vedených žáků s neokázalým přirozeným projevem.

Tradicí Ostravy je nultá, nepostupová kategorie. V jejím rámci vystoupilo sedm dětí. Krátká série básní odříkaných na hranici elementární srozumitelnosti v atmosféře nepřekonatelné trémy ovšem vzbudila otázku, zda vůbec mají tak malé děti vystupovat před publikem. Ocenění byli Prokop Závorka s kultivovaným přednesem Růženky Jiřího Havla a Emma Němcová s vtipně podaným textem Ľubomíra Feldeka Zapomnětlivý.

V první kategorii (15 dětí) převažovala technicky problematická vystoupení (kolovrátkové přizvukování, nepřirozené „zpívané“ intonace, vnějškové „vybarvování“). O to víc překvapila Johanna Szpyrcová, která vzácně vystihla poetiku Mileny Lukešové v krátké próze Vítr a za svůj citlivý a přirozený projev získala cenu poroty. Ocenění si odvezly Anna Nevřivová za důrazný a zaujatý přednes básně Miloše Kratochvíla O botě a tkaničce a Natálie Kaletová za živé podání Ušatého torpéda Jiřího Žáčka.

Druhá kategorie (15 dětí) přinesla větší dramaturgickou pestrost i vyšší kvalitu přednesu. Ocenění získali Lukáš Baroš za technicky nedokonalé, ale zanícené podání básně Gól Josefa Křešničky, Eliška Klečková za příjemné převyprávění kapitoly Malý princ a liška A. de Saint Exupéryho, Johana Handlířová za přirozený přednes jinak nepříliš nosného úryvku z Baletních střevíčků Beatrice Masiniové a Terezie Holubová za osobité pojetí Tří tet Jiřího Suchého. Na celostátní přehlídku postoupily Sára Erlebachová z Českého Těšína, která překvapila svým přirozeným, ale zároveň technicky mimořádně vyspělým projevem v textu Iriny Pivovarové Jarní déšť, a Ewa Wierzgońová z Karviné-Nového Města s dobře zvládnutým náročnějším textem Jana Brzechwy Tulipán a růže.

Třetí kategorie (13 dětí) byla v rámci přehlídky nejslabší. Po vyslechnutí druhých textů od šesti recitátorů nenašel lektorský sbor žádného adepta na postup na celostátní přehlídku. Ocenění získali Matěj Šumbera za přirozený a poutavý přednes úvodní kapitoly Saroyanova Tracyho tygra (Niklova Záhadná pohádka už byla méně přesvědčivá), Kryštov Zelenkov za naivní, přehnaně patetickou, ale zaujatou a vnitřně pravdivou interpretaci Raportu Fráni Šrámka a Nerudovy Balady o duši K. H. Borovského a Radek Slaný za suverénní, ale poněkud vnějškové a exhibiční vystoupení s textem Vojtěcha Steklače Jak je těžké vybrat si správné povolání a Uspávankou s bývalými anděly a modrým ptáčkem Jana Skácela.

Úroveň čtvrté kategorie (12 dětí) byla vyšší, v polovině případů šlo o zajímavá vystoupení, čtyři z nich lze označit jako vynikající. Oceněná Kateřina Michejdová z Českého Těšína zaujala posluchače propracovaným a poutavým přednesem povídky Alexandry Berkové Milostná, na plytké básni Pavla Cmírala Batoh tvůj drcá do všech kolen už ale neměla moc co ukázat. Vzhledem k absenci postupu ze třetí kategorie se lektorský sbor ve složení Jana Křenková, Helena Skálová, Lucie Semančíková, Josef Bičiště a Jakub Hulák rozhodl na celostátní přehlídku doporučit tři recitátory – vybrat dva se zdálo téměř nemožné. Jako vyspělá osobnost se v přednesu obou textů projevila Radka Cabáková z Krnova. Texty Dobrá rada Ivana Wernische a Jak se namalují Vánoce Miroslava Holuba interpretovala přirozeně a sugestivně, s porozuměním a citem pro osobitou poetiku autorů. Vynikající vypravěčské schopnosti prokázala i Michaela Macháčková z Ostravy, která v případě úryvku Jak to chodí u nás doma Jindřišky Černíkové povýšila jinak nepříliš silný text. Zajímavější volbou bylo Vejce Miloše Macourka, v němž ani jistá zatěžkanost jinak volně plynoucího asociativního řetězu myšlenek nezabránila přesvědčivému vyznění tématu. Originálním „úkazem“ ostravské přehlídky byl Kryštof Krhovják ze ZUŠ B. Smetany v Karviné. Jako první text zvolil kombinaci dvou textů Ivana Wernische V zámeckém parku a Otravná pohádka, kde pracuje s výraznou „hereckou“ stylizací, která ani na okamžik nepřipouští přirozený civilní tón. Přestože je výsledná křečovitost vystoupení zjevně záměrná, může na diváky snadno působit až nepříjemně. Zajímavým pokusem je i text z deníku Franze Kafky, pro který zvolil recitátor naopak totálně civilní projev, který ovšem vedl až k nedbalé, povolené výslovnosti.
Jakub Hulák
Máte nějaké další informace k tomuto tématu?
Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze. Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.
Vaše jméno:
Váš e-mail:
Informace:
Obrana proti spamu: do této kolonky napiště slovo 'divadlo':


(c) NIPOS, Databáze českého amatérského divadla.
Kontakt | GDPR - Ochrana osobních údajů | Prohlášení o přístupnosti
Používáním tohoto webu souhlasíte s použitím cookies, které jsou nezbytné pro jeho provoz, analýzu návštěvnosti a pro součásti webu využívajících tyto služby (např. společnostmi Google a Facebook). Cookies můžete zakázat nebo vymazat v nastavení svého prohlížeče.