Databáze českého amatérského divadla

Texty: Hostivice, Paleta, STROTZER, Milan: Paleta Hostivice

PALETA Hostivice

1978 založil Divadlo Paleta při OKD Praha 8 Richard Kraus jako netradiční autorské divadlo. R. Kraus byl vedoucím souboru, autorem scénářů, režisérem a současně scénografem a hercem. Paleta byla nepříliš početným kolektivem (patrně nikdy nepřesáhl počet 15 členů), nadto ve svém složení velice proměnlivým (v r. 1983 zbyl z původních členů pouze R. Kraus), jehož věkový průměr sotva dosahoval 25 let.
1979 první inscenace Slunečnice mezi tulipány.
1980 (10.4.) premiéra hry R. Krause Růže tentokrát ne z Jericha s podtitulkem Trojrozměrná komplexní metafora o pravdivosti dějin na motivy války dvou růží a „hrůzovlády“ Richarda III. Účast na přehlídce okresu Praha-západ Libčický divadelní podzim 1982, a na 11. FEMAD Poděbrady 1983.
Od 1982 soubor působil pod ZV ROH železniční stanice Hostivice. Zkušebnu měl v staniční budově Praha Libeň - dolní nádraží, která v té době byla mimo železniční provoz. Svá vystoupení realizoval v sálku kulturního zařízení v Hostivicích, v Klubu Na Dobešce v Praze 4, v klubu pražských strahovských kolejí atp.
1983 premiéra inscenace Slunečnice proti slunci. Barevná mozaika o malířích, kteří se snaží prosadit nové cesty. Účast na krajské přehlídce Wintrův Rakovník 1984.
1984 (květen) premiéra inscenace Setkání v pavilonu. Monodrama pro 5 herců s podtitulkem Vyjádření pocitů člověka, který sestoupil do hlubin svého vlastního podvědomí prostřednictvím symfonicky zauzlené konstrukce tematických motivů okolního světa. Účast na Libčickém divadelním podzimu.
Divadlo Paleta Hostivice realizovalo ve svých inscenacích divadelní vizi svého vedoucího R. Krause, která spočívala v oproštění se od psychologizace a v upřednostnění vyjádření situací a stavů prostředky nonverbálními, především významotvorným pohybem a výtvarným řešením, majícím rovněž kinetickou dimenzi. Nejzdařilejší inscenace Růže tentokrát ne z Jericha a Slunečnice proti slunci byly volnými montážemi situací, jež měly vyvolávat souvislý řetěz asociací, atakovat vědomí diváků a přimět je k naprostému soustředění.
R. Kraus svou vizi divadla a jeho kýženého působení manifestoval slovy: „Paleta žádá od diváka soustředěnost pouhých 60 minut. Za tu dobu chce ukázat co nejvíc situací, které se týkají daného problému. Paleta očišťuje konflikty od zbytečných psychologických rozborů, které problémy spíše zamlžují a de facto některé negativní jevy prakticky omlouvají. Paleta nazvala svůj divadelní názor a přístup k světu RELUM. Toto slovo snad nejde vysvětlit, ale určitě jde pochopit. Je obsaženo v každé situaci našich inscenací. Paleta ukazuje jen takový svět, který do ní prosákl. Zdůrazňuje problémy, které ji obklopují.“

Bibliografie
KRCHOV, Pavel: Tajemství jedné stanice. AS 1984, č. 12, s. 17. 1 foto.
MÍSTOPIS českého amatérského divadla. I. díl A – M. Praha IPOS-ARTAMA 2001, s. 254.
MÍSTOPIS českého amatérského divadla. II. díl N – Ž. Praha IPOS-ARTAMA 2002, s. 272. 1 foto.
PROGRAMOVÁ brožura 11. FEMAD Poděbrady 1983, s. 33. 1 foto.
PROGRAMOVÁ brožura Wintrova Rakovníka 1984.
STROTZER, Milan: Úspěchy a problémy jedné velké přehlídky. AS 1984, č. 7, s. 2.

Milan Strotzer
Máte nějaké další informace k tomuto tématu?
Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze. Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.
Vaše jméno:
Váš e-mail:
Informace:
Obrana proti spamu: do této kolonky napiště slovo 'divadlo':