Cookie Consent by Free Privacy Policy website
Databáze českého amatérského divadla

Texty: CALTOVÁ, Marie: Sněhový Brněnec 2015. AS 19.4.2015.

Sněhový Brněnec 2015

SNĚHOVÝ BRNĚNEC 2015 je název XII. ročníku krajské přehlídky venkovských divadelních amatérských souborů v pardubickém kraji, konané ve dnech 9. -12. dubna v Lidovém domě v Brněnci. Účast na přehlídce byla velice početná. Kromě dvou mimosoutěžních představení se na jevišti Lidového domu prezentovalo sedm inscenací.

Činoherní | Hudební | Krajské postupové přehlídky


Chvaletické divadlo Jen tak předvedlo pohádku Rákosníček a jeho rybník, kterou na motivy knihy Jaromíra Kincla a Z. Smetany převedla do dramatické podoby Janka Ryšánek Schmiedtová. Text je silnější v jednotlivých situacích, které naznačují, co život vodní říše ohrožuje, než v rámcovém představení světa do kterého vstupujeme. Režisér Martin Vencl vedl jednotlivé herce k výrazné komediálnosti. Posílit by měl jednak proměnu některých situací, jednak jejich obrazivost. Dokázal, že je toho schopen. Vencl sám, v titulní roli Rákosníčka (čestné uznání za herecký výkon), je přesvědčivý tam, kde obecná vitalita přechází ve zviditelněné myšlení jak situace řešit.

Soubor Doveda ze Sloupnice se předvedl inscenací Filuta Pepíno, čerpající z kořenů komedie del´arte. Hra převážně rozhlasové autorky M. Křepelákové působí jako moralita s problematickým morálním naučením. Soubor, pod vedením režisérky Markéty Světlíkové (cena za režii), vzal psaný text jenom jako základ pro vlastní scénář. Vzniklo kolektivní představení, ve kterém všech sedm účinkujících je neustále aktivně přítomných na scéně. Hrají své postavy, dohrávají svými reakcemi význam výstupů, zpívají a hrají na hudební nástroje a současně vytvářejí výtvarnou podobu jevištního prostoru i kostýmu a masky. Hlavní roli nehraje text, ale hravé pohrávání si s významem. Pohybovým kreacím, přecházejícím někdy až do akrobatických výkonů se nekladou meze. Jaroslav Novák v titulní roli Pepina (cena za herecký výpon) ztvárnil filutu okouzleného životem, který si dělá z přetlaku energie legraci z toho, co náš život deformuje – z lenosti, pomluv, pýchy a lakoty. Jan Bednář a Martin Pelikán získali čestné uznání za své postavy, ale uznání patří i jejich partnerkám Ireně, Tereze a Viktorii Štochlovým a Elišce Novákové. Souhra a vyrovnanost hereckých výkonů, nápaditost v řešení detailu, obrazivost a muzikálnost byly důvodem k nominaci inscenace na přehlídku Krakonošův divadelní podzim 2015 ve Vysokém nad Jizerou. Je ještě nutné pracovat na temporytmu inscenace a zvážit délku úvodního povídání o komedii dell´arte.

Divadelní soubor Eduarda Vojana z Brněnce si vybral prvotinu rakouského dramatika Stefana Vögela Dobře rozehraná partie. Přesto, že aktéry příběhu jsou většinou zástupci penzijního věku, téma je všeplatné. Ukazuje, že cestou k překonání pocitu samoty je otevření se přátelství a lásce. Režisérská dvojice Jan Heger – Kučera a Milada Pavlasová vybrali konverzační komedii na kterou mají perfektní herecké obsazení. Jaroslav Pavelka (cena za herecký výkon) vytvořil v hlavní roli Freda s autentickou samozřejmostí proměnu nerudného samotáře v člověka opojeného svými city. Ale protože jde o komedii, mohl více zdůraznit milou směšnost postavy pramenící z vojenského nadšenectví. Komediálnost, tkvící v podivínství, nechyběla Jiřímu Zelenému (cena za herecký výkon) v postavě svérázného šachisty Walta. Plnokrevné postavy odměněné čestným uznáním vytvořili Dušan Blažek jako urputný Fredův syn Leonardo a Jana Čiháková v roli temperamentní uklízečky Rozalindy. Dobře rozehraná partie získala Cenu za inscenaci a byla, jako první v pořadí, doporučena na přehlídku ve Vysokém nad Jizerou.

Divadelní klub z Makova se prezentoval dramatem Karla Čapka Matka. Hra, čerpající z dobových událostí před vypuknutím druhé světové války, byla napsána jako naléhavý apel varující před zrůdností fašizmu. Principy mužského světa, kde se řeší otázky cti, slávy a poslání za cenu vlastního života jsou konfrontovány se světem matky, která naopak o zachování kontinuity života zoufale bojuje. Parametry našeho současného života jsou době pohybující se na hraně bytí a nebytí na hony vzdálené. Snad to způsobilo, že étos hry byl nahrazen kresbou pocitů. Problém byl i s mužským obsazením, proto režisér Luděk Hájek přetvořil dva syny na dcery. Pro svou schopnost přirozeně existovat na jevišti získala Kristýna Dušková za postavu doktorky Terezy čestné uznání.

Divadelní soubor Zmatkaři z Dobronína se prezentoval tragikomedií současného anglického dramatika Jima Cartwrighta Dva. Prozrazuje autora – herce, protože hra je svou stavbou především příležitostí pro virtuozitu dvou protagonistů, kteří ztvárňují všechny postavy hry. Příběh manželů hostinských rámuje vstupy jednotlivých hostů, kteří v reálném čase jednoho večera v mikro scénkách nebo monologických výpovědích prezentují svoje osudy. Zatímco vlastní příběh hostinského a hostinské je jenom povrchně naznačený, různorodé zlomky životních osudů hostů jsou velice emotivní, pestré a barvité. Zvláštní cenu za nejlepší herecký výkon přehlídky získala Tereza Fialová, protože dokázala změnou intonace, gestem i držením těla vytvořit dokonalou přeměnu svých různorodých postav. Podobně si vedl i Vladimír A. Mátl (cena za herecký výkon), který jí byl tvůrčím a inspirativním partnerem. Oba dokonale zahráli fiktivní spoluhráče. Cenu za režii si odnesl hostující Vladimír Valeš za kompaktní výpověď a invenční vedení herců. Problematický je jeho výklad závěru příběhu Hostinského a Hostinské. Odkrytí společné bolesti by mělo jejich život osvobodit, ne ukončit. Dobronínská inscenace je jako druhá doporučena do Vysokého nad Jizerou.

Divadelní soubor Městečka Trnávka uvedl argentinskou situační duchařskou komedii Eduarda Rovnera Vrátila se jednou v noci. Matka vystoupí ze záhrobí, aby činila dobro svému synovi, který má před svatbou, ale život mu naopak komplikuje. Protože jde spíše o přebarvování reality, ve kterém nehrozí rozbití stávajících vztahů, nemá hra potřebné napětí. Temperament a kreativitu předvedli herci spíše v tanečních kreacích než v jednotlivých situacích. Komediální žánr nejpřesněji postihl Ondřej Čech ve vedlejší roli Julia (čestné uznání).

Divadelní soubor Kantoři z Mikulovic se prezentoval francouzskou komedií Jean-Marie Chevreta Odjezd nejistý. Moudrá myšlenka, že pohoda manželských vztazích by neměla existovat za cenu potlačení osobnosti, je vyjádřena s úsměvnou komediálností. Problém je ve zdlouhavém opakování některých situací. Inscenaci by prospělo posílení názorové určitosti Jeana (Jiří Kostelňák), který sice dokáže příjemně na jevišti existovat, ale měl by si uvědomit, že je protihráčem tří opačně smýšlejících žen. Z výrazných komediálních výkonů představitelek ženských hrdinek byla nejkreativnější Marta Ostrá v roli Marie-Claire (čestné uznání). Sněhový Brněnec 2015 je možné pojmenovat jako barvitý, inspirativní a plodný. Protože i chyby je možné považovat za přínos, pokud vedou k zamyšlení.

(Za členy poroty pracující ve složení: profesor František Laurin, předseda, Mgr. Marie Caltová a MgA. Petr Kolínský)

Autor: Marie Caltová
Máte nějaké další informace k tomuto tématu?
Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze. Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.
Vaše jméno:
Váš e-mail:
Informace:
Obrana proti spamu: do této kolonky napiště slovo 'divadlo':


(c) NIPOS, Databáze českého amatérského divadla.
Kontakt | GDPR - Ochrana osobních údajů | Prohlášení o přístupnosti
Používáním tohoto webu souhlasíte s použitím cookies, které jsou nezbytné pro jeho provoz, analýzu návštěvnosti a pro součásti webu využívajících tyto služby (např. společnostmi Google a Facebook). Cookies můžete zakázat nebo vymazat v nastavení svého prohlížeče.