Databáze českého amatérského divadla

Texty: SYNECKÝ, Jakub: Velký Rybník, Kroužek divadelních ochotníků, opona odkazující k ND v Praze, neznámý autor, 1923

Opona o rozměrech 355 x 240 cm pro Kroužek divadelních ochotníků ve Velkém Rybníku na okr. Pelhřimov vznikla v roce 1923 spolu s výmalbou portálu, s níž tvoří jednotný celek, svým námětem nesmírně pozoruhodný. Jedná se totiž o odkaz na Národní divadlo v Praze, provedený zcela neobvyklým způsobem přímé citace několika vybraných děl z početného souboru jeho výtvarné výzdoby. Po stranách portálu nalézáme monochromně malované postavy Záboje a Lumíra stejně jako sochy téhož námětu od Antonína Wagnera po bocích vstupní loggie Národního divadla. Wagnerovy sochy stojí ovšem v nikách, což místní autor malbou nenapodobuje, a proto přikomponoval sokly ve velmi svérázně pojaté perspektivě. Nad oponou je vymalován rozlomený fronton, osazený sochami Dramatu a Opery. Tuto kompozici má na Národním divadle boční vchod z nábřeží, se sochami J. V. Myslbeka. Protože v Praze se jedná o vstup, kdežto zde fronton přepíná celou šíři jeviště, došlo k nepřirozenému oddálení obou malovaných soch oproti předloze. Tuto nesnáz malíř vyřešil přikomponováním dvou postaviček putti na střed, s atributy knihy a malířské palety. Myslbekův původní program, personifikující pouze umění divadelní, tak ještě rozšířil. Výzdoba vrcholí ústředním výjevem opony. Byla vybrána jedna z pěti lunet Josefa Tulky pro průčelní loggii, a to Píseň lásky. Zatímco milenecká dvojice se drží této předlohy volněji, ústřední postava Písně sleduje svůj vzor až do detailů, například charakteristicky překřížených bosých nohou. Chybí však celá levá polovina výjevu s matkou chovající dítě, nahrazená bohatě modelovanou drapérií. Zatímco Tulkova scéna se odehrává v přírodě, zde jsou postavy zasazeny do kulisové architektury rámující schodiště, upomínající na jeviště.
Práce neznámého autora je amatérská až naivistická, ale velmi ambiciózní.Vznikl půvabný a bezesporu unikátní celek, takřka „Národní divadlo do kapsy“. Pozoruhodná je též potřeba reflexe předloh z osmdesátých let 19. století ještě po roce 1920. Ač je dílo námětově i provedením na hony vzdáleno současným avantgardním tendencím, princip vytržení citovaných děl z jejich původního kontextu a jakoby mechanické seskládání do působivého celku nového na ně bezděky upomene.

(Mgr. Jakub Synecký, květen 2016 - příspěvek pro připravovanou knihu Malované opony divadel českých zemí II)

Související Pojmy

Související Obrázky

Velký Rybník, Kroužek divadelních ochtníků, portál s oponou a jevištěm, 1923


Máte nějaké další informace k tomuto tématu?
Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze. Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.
Vaše jméno:
Váš e-mail:
Informace:
Obrana proti spamu: do této kolonky napiště slovo 'divadlo':
Velký Rybník, Kroužek divadelních ochtníků, portál s oponou a jevištěm, 1923