Databáze českého amatérského divadla

Texty: Nekrolog - Autor - IDÚ

Ve věku 56 let včera zemřel divadelní režisér a básník Jan Borna

16. ledna 2017 zemřel režisér, dramatik a básník Jan Borna (* 25.8. 1960 v Příbrami). Patřil k nejvýraznějším osobnostem současného českého divadla, získal řadu ocenění, hlavně v oblasti divadla pro děti.
Absolvoval obor teorie kultury na Filosofické fakultě UK (1983) a režii na DAMU (1988). V roce 1981 byl spoluzakladatelem divadla Vizita, s nímž spolupracoval čtyři roky. Stal se jedním z členů Volného spojení režisérů (1987–1990), režíroval v HaDivadle (1985–1986), loutkovém divadle DRAK Hradci Králové (1989–1992), Realistickém divadle v Praze (1991–1992). Od roku 1990 vedl ateliér herectví na katedře alternativního a loutkového divadla DAMU. V letech 1993–1996 byl uměleckým šéfem a režisérem Dejvického divadla. Od roku 1996 byl režisérem a členem uměleckého vedení Divadla v Dlouhé.

Bornovy režie budily pozornost již v osmdesátých letech, kdy v HaDivadle inscenoval Mrożkovy Bajky o lišákovi (1986) a Hry pro děti a s dětmi (1986), v Draku autorské představení Zpívej, klaune (1988 – oceněno hlavní cenou festivalu Mateřinka) a jako člen Volného spojení režisérů Jarryho Ubu spoutaného (1987) a Spiróovu Kuřecí hlavu (1989). Počátkem devadesátých let nastudoval mj. v Draku hru Daria Fo Mysteria Buffa (1990) a v Realistickém divadle pozoruhodnou, stylově čistou inscenaci Mrożkova Velvyslance(1991). V roce 1993 začala jeho stálá spolupráce s tehdejším absolventským ročníkem katedry loutkového a alternativního divadla DAMU, jehož studenti vytvořili soubor nově vzniklého Dejvického divadla. Během svého působení v tomto divadle byl Borna mj. režisérem vlastního textu To je nápad (1993), dramatizace Cervantesova Dobrodružství Dona Quijota (1994) či Mrożkova Tanga (1995).

V roce 1996 se stal soubor Dejvického divadla i se svým uměleckým šéfem součástí tehdy nového Divadla v Dlouhé, kde Borna působil do konce života jako kmenový režisér a jeden z členů uměleckého vedení. Jeho první inscenací v Divadle v Dlouhé bylo poetické divadelní provedení Skoumalových písniček, nazvané Kdyby prase mělo křídla (1996), které se hrálo celých šestnáct let; neobyčejný úspěch u diváků i kritiky měly i všechny další Bornovy inscenace pro děti, které tu nastudoval. Patří k nim především vánoční muzikál Jak jsem se ztratil na motivy povídky Ludvíka Aškenazyho (2000), který byl nominovaný na Cenu Alfréda Radoka a získal cenu za režii na festivalu Skupova Plzeň. K jeho dalším inscenacím v Dlouhé se řadí Epochální výlet pana Broučka (2001), Past na myši (2002), Komedie s čertem aneb Doktora Fausta do pekla vzetí (2004), Myška z bříška (2006), Pokus o létání (2007), Oněgin byl Rusák (2008), Souborné dílo Williama Shakespeara, U Hitlerů v kuchyni (2009), Naši furianti (2011), Hráči (2012), O líné babičce (2013), 407 gramů z Bohumila Hrabala (2014), S úsměvy idiotů (2015).

Mimořádnou přízeň publika i kritiky si získaly i Bornovy kabarety pro dospělé – Kabaret Vian-Cami (1999), Kabaret Prévert-Bulis (2005) a Kabaret Kainar-Kainar (2012) uváděné ve foyer Divadla v Dlouhé. Za Kabaret Prévert-Bulis obdržel režisér Cenu Sazky a Divadelních novin. Od roku 2011 na svých inscenacích režijně spolupracoval s Miroslavem Hanušem, jejich poslední společnou inscenací byly Brechtovy Hovory na útěku, které měly premiéru měsíc před Bornovou smrtí, v prosinci 2016.

Podstatný podíl Bornovy režijní tvorby představovaly inscenace autorské, často si sám psal scénáře nebo výrazně adaptoval předlohu. Obdiv si zaslouží citlivé vyvážení hravého nadhledu a promyšleného výkladu textu. Jeho inscenace pro děti často spojovaly prvky činoherního a loutkového divadla a využívaly výjimečné muzikálnosti souboru. Pro jeho režijní rukopis byla typická precizní práce s herci, smysl pro detail a atmosféru i pro celkové výtvarné ladění inscenace. Byl jedním z mála českých režisérů, kterému se podařilo najít osobitý a moderní přístup k úspěšnému inscenování rodinných představení – vytvářel je s fantazií, vkusem a citem pro dětské (i dospělé) vidění.
V roce 2002 získal za umělecký rozvoj divadla pro děti a mládež Cenu Českého střediska ASSITEJ a na rok se stal Králem dětského divadla. Zároveň byl jedním z pětice nominovaných na světovou Cenu čestných prezidentů ASSITEJ (Mezinárodní asociace divadel pro děti a mládež). V roce 2008 obdržel Cenu ministerstva kultury za přínos českému divadlu.

Kromě divadelních textů psal Jan Borna také básně, vyšly mu sbírky Veselá čekárna, Malé prosby, Krajina nad parapetem, Na dosah, O lásce a o ničem a Psáno očima. Křtu poslední z nich se už nedočkal – ten se bude konat 22. ledna v Divadle v Dlouhé.

Poslední rozloučení s Janem Bornou proběhne ve velkém sále Divadla v Dlouhé v pátek 20. ledna v 15 hodin. Divadlo bude otevřeno od 14.30 do 16.30 pro všechny, kdo by ho chtěli přijít naposledy pozdravit.

Související Osobnosti

Máte nějaké další informace k tomuto tématu?
Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze. Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.
Vaše jméno:
Váš e-mail:
Informace:
Obrana proti spamu: do této kolonky napiště slovo 'divadlo':