Texty: ČEPKOVÁ, Kristýna: Horažďovice tradiční i překvapivé (recenze, ocenění). AS 27.3.2023.

Horažďovice tradiční i překvapivé

Letošní ročník Západočeské přehlídky, který by bez vynucené pauzy mohl být jubilejní 40., se nesl v poměrně tradičním duchu, tedy už bez zjevných následků pandemie. Zúčastnilo se deset souborů, z nichž dva byly na přehlídce poprvé a po tvůrčí odmlce reprezentoval také domácí soubor Tyjátr Horažďovice.

Činoherní | Hudební | Krajské postupové přehlídky | Soubory | Studentské

Přehlídkovou sérii otvíral soubor Salterrae ze Sušice. Počin jménem Poslední noc Mistra Jana byl, jak už název napovídá, textem sestaveným v podstatě z korespondence Jana Husa a jeho provedení na jevišti bylo velmi statické. Tvůrcům v čele s autorem a režisérem Václavem Divišem nelze upřít jistou dramaturgickou nezdolnost ve volbě tématu i ve vztahu k němu, za což si nakonec odvezli i čestné uznání. Další soubor byl dokonce studentský, funguje v Plzni jako D&D School a soutěžil pod vedením Ludmily Čermákové s autorskou detektivkou Manu Propria. Jinak jsme viděli soubory, které se přehlídky účastní pravidelně.

Dramaturgie byla, jak je obecně poslední roky zvykem, zhruba z poloviny tvořena tituly autorskými, velmi často byl pod nimi podepsán přímo režisér nebo režisérka, což byl také případ prvních dvou jmenovaných představení. Jak „historicko-náboženská hra“ o Janu Husovi připomínající středověké morality, tak zmíněná komediální detektivka představovaly dva výrazné póly nejen amatérského divadla, ale jaksi divadla obecně. Co se týkalo výběru tématu a převažujícího hereckého projevu, dal by se tento rozptyl nazvat „od civilu k patosu“ a několikrát za úvodní večer byl tento odlišný přístup k vidění dokonce v rámci jedné inscenace. Nováčkům na horažďovických soutěžních prknech rozhodně nelze upřít elán a kreativitu, nicméně je trochu zrazovala vlastní nezkušenost (vzhledem k délce praxe zcela pochopitelná) projevující se v prvním případě především v dynamice a tzv. temporytmu inscenace, v tom druhém pak v prostorovém řešení a dodržování jeho pravidel, pro zvolený detektivní žánr poměrně klíčových.

Druhý den přehlídky se odehrál bez větších překvapení. Dva soubory z Plzně, které patří mezi stálé účastníky se prezentovaly prostřednictvím komediálního žánru. ExLudvíci Plzeň přivezli autorskou komedii Romana Milera jménem Rychlorande aneb To nevymyslíš. Anekdotické skeče na téma seznamování byly divácky vděčnou, avšak zrovna tak předvídatelnou dramaturgickou volbou, což se dá říct i o léty diváckého úspěchu prověřenou komedii z pera tzv. Plzeňského Moliéra Přes přísný zákaz dotýká se sněhu. S tou přijel další — podobně jako ExLudvíci generačně spřízněný — soubor Jezírko Plzeň. Oba soubory opět potvrdily, že z většiny disponují zkušenými herci schopnými velmi solidních výkonů, určité problémy se vyskytly spíše ve složce režijně-dramaturgické.

Sobota a zejména pak sobotní ráno přineslo naopak několik radostných překvapení. Především to byl Důkaz místního Tyjátru Horažďovice. Na základě vynikajícího textu oceněného Pulitzerovou cenou vznikla v citlivé a poučené režii Karla Šťastného suverénní inscenace, kterou lze až na pár drobností jako třeba způsob použití hudby nazvat perfektní. Psychologickému dramatu, jemuž nechybí humor, vévodí Lenka Kůsová v hlavní roli Catherine, která podává komplexní a uvěřitelný výkon srovnatelný s profesionálními herečkami. Text je upravený a precizně vyložený, herci jsou vedeni konkrétní cestou a jakkoliv mezi nimi hlavní představitelka trochu ční, díky kolegiální souhře spolu herecky souzní a jejich vztahy vyznívají věrohodně, což je pro tento typ divadla klíčové. Nebylo asi příliš překvapivé, že si DŮKAZ nakonec odnesl hlavní cenu Horažďovická perla i nominaci na postup do Volyně. Karel Šťastný dostal cenu za režii, Lenka Kůsová pak cenu za herectví a ostatní protagonisté čestná uznání.

Tradiční polední setkání a vítání souborů na radnici se tentokrát k všeobecné spokojenosti přesunulo do zámku, konkrétně do prostor místní loutkové scény. Soubor zdejších loutkářů letos oslaví 100 let od založení! Své vodičské a vůbec loutkoherecké schopnosti předvedli jeho členové nadšenému publiku alespoň bě-hem tematických úvodů jednotlivých soutěžních představení. Loutky k Horažďovicím zkrátka patří…

Po obědě čekala všechny příznivce kvalitní činohry tragikomedie Oblomov, tedy slavný Gončarovův román v původně "dejvické” adaptaci Miroslava Kro-bota, zde v podání souboru JakoHost Plzeň. Jak jsme se shodli s kolegy z poroty, inscenaci režisérky Gabriely Vaškové v podstatě není co vytknout. Ačkoliv dramaturgie nese téma demotivace, životní pasivity a nudy, které reflektuje románová předloha i její divadelní verze, se velmi dobře postavené a zahrané inscenaci stalo, že byla jaksi bez života. Nikoliv však záměrně a funkčně v rámci Oblomovova příběhu, ale jako by bez hlubšího ponoru do zmíněného tématu. V rámci hodnocení a oceňování je ovšem tradicí i zvykem oddělovat jednotlivé složky, a tak si zasloužila ocenění pro Marka Maroviče za scénografii, dále hereckého výkonu Marie Mušky Chmelíkové a několik čestných uznání. Třeba ji ještě čeká zajímavý vývoj v rámci repríz! Potenciál je tu bezesporu značný.

Pod názvem Spratek v penzionu se ve skutečnosti skrývala amatérskými soubory z nějakého důvodu oblíbená komedie Jany Pacnerové Rocker a dvě staré dámy, která už byla na Horažďovicích k vidění před čtyřmi lety. Úprava, kterou vytvořil režisér inscenace Vlastimil Vyhnis, byla z hlediska dramatičnosti spíše ke škodě. Co bylo třeba ocenit alespoň symbolicky, byly herecké výkony dvou hlavních protagonistek Aleny Křivancové a Ilony Černé, které se snažily vytěžit z poněkud banálního textu maximum.

Příjemným překvapením několikátým v pořadí byla inscenace divadla** Propadlo Plzeň Ať žije premiér. Politická satira představuje z mnoha důvodů tenký led. Je totiž velmi snadné přešlápnout pomyslnou hranici vkusu a sklouznout k podbízivosti či prvoplánovému výsměchu. Režisérka Dagmar Marovičová však svou prací dokázala, že je možný také opak. Ve velmi aktuální a zároveň nadčasové úpravě původního textu **Jiřího Růžičky dokázala reflektovat současnou politickou kulturu v naší zemi s veškerou její absurditou a diváka pobavit vkusně a bez doslovnosti. Tři herecká ocenění, resp. čestná uznání, si vysloužila trojice hlavních protagonistů i režisérka.

Neděle coby závěrečný den s sebou přinesla dvě komediální inscenace. Tou první bylo Goldoniho Náměstíčko v podání divadla D3 Karlovy Vary a v režii Anny Ratajské, jejíž počiny patří setrvale k tomu silnějšímu, co bývá v Horažďo-vicích k vidění. Její umírněná režie a vkusný výklad situací, akcentující herecky povětšinou čisté gagy, stejně jako výtvarná stylizace do šedesátých let 20. století byla dobrou volbou a zajistila velmi příjemný divácký zážitek. S ohledem na jiné inscenace je ještě nutné ocenit dramaturgickou úpravu, tedy výrazné zkrácení letité Goldoniho komedie. Rozhodně to nebylo na úkor atmosféry! Diváci jakoby se na chvíli ocitli uprostřed některého z filmů Federica Felliniho, jehož inspirační vliv bylo možné spatřit i v propracované scénografii Luboše Štěpána, který za ni obdržel cenu.

Po svižném výletu do Itálie následovalo poslední představení, a sice adaptace kultovního československého televizního seriálu podle scénáře Fan Vavřincové Taková normální rodinka, kterou dovezl přespolní soubor Schody Sušice. Režisérka Zuzana Navrátilová, kterou jsme zároveň viděli v roli babičky, vykazuje stejnou míru nadšení, jako jisté nepoučitelnosti. Dramaturgicky si zásadně vybírá z díla audiovizuálního, které téměř doslovně přepisuje do divadelní podoby. Nikoli však do podoby dramatické. Největší škodou je nevyužitý potenciál disponovaných herců, kteří jsou vedeni k téměř doslovnému napodobování svých slavnějších profesionálních předobrazů, nikoli k vlastní cestě. V tomto smyslu je třeba ocenit osobitý nebo řekněme odlišný výkon Martina Petruse v roli Petra. V žádném případě se nejedná o nějaké osobní antipatie, ale je opravdu složité hodnotit a připomínkovat počiny souboru, který opakuje stále stejné postupy. V tomto případě byla na překážku divákovu vnímání mimo jiné také neúnosná délka představení.

Na závěr a na rozloučenou ještě douška. Za dva roky nás čeká skutečně 40. ročník Západočeské přehlídky, významné výročí oslaví zároveň i zdejší Tyjátr… Jak známo kulatiny se dají slavit celý rok. To letos platí jak pro místní soubor mari-onet, tak i pro Libušku Mužíkovou, bývalou ředitelku kulturního domu a letošní neuvěřitelnou jubilantku, jakož i provozovatelku divadelní kavárny Šibule. Tam se, mimochodem, odehrával už poněkolikáté veškerý společenský život přehlídky „od snídaně až po večírek“, za což všem pečujícím moc děkujeme. Tak všechno nejlepší a na viděnou za rok.

Z protokolu přehlídky, který zpracovala tajemnice poroty Hana Šiková:

38. ročník západočeské oblastní přehlídky činoherního a hudebního divadla Horažďovice 2023 se konal v Kulturním domě v Horažďovicích ve dnech 16. – 19. března 2023. Vyhlašo­vatelem je Svaz českých divadelních ochotníků (SČDO) Plzeň, poředateli Město Horažďovice a SČDO. Odborná porota ve složení MgA. Martin Vokoun, BcA. Jan Hnilička, MgA. Kristýna Čepková a tajemnice Hana Šiková udělila tato ocenění:

Čestná uznání za herecké výkony

Jiřímu Hautovi za herecký výkon v roli Lestera Hensona v inscenaci Manu Propria Hereckého spolu D & D SCHOOL Plzeň

Tadeáši Kapicovi za herecký výkon v roli Victora Smitha v inscenaci Manu Propria Hereckého spolu D & D SCHOOL Plzeň

Petře Jarošové za herecký výkon v roli Zlaty v inscenaci Rychlorande aneb To nevymyslíš! Divadelního spolu ExLudvíci Plzeň

Janě Krunclové za herecký výkon v roli Ester v inscenaci Přes přísný zákaz dotýká se sněhu! Divadelního spolu Jezírko Plzeň

Jiřímu Janouškovcovi za herecký výkon v roli Hala v inscenaci Důkaz Tyjátru Horažďovice

Martinu Petrusovi za herecký výkon v roli Roberta v inscenaci Důkaz Tyjátru Horažďovice

Pavlu Bártovi za herecký výkon v roli Ilji Ilijiče Oblomova v inscenaci Oblomov Divadla JakoHost Plzeň

Radaně Jarošové za herecký výkon v roli Agafji Matvejevny Pšenicynové v inscenaci Oblomov Divadla JakoHost Plzeň

Marku Marovičovi za herecký výkon v roli Zachara Trofimoviče v inscenaci Oblomov Divadla JakoHost Plzeň

Aleně Křivancové za herecký výkon v roli Zity v inscenaci Spratek v penzionu Divadelního spolku Žumbera Plzeň

Iloně Černé za herecký výkon v roli Agnes v inscenaci Spratek v penzionu Divadelního spolku Žumbera Plzeň

Radku Martínkovi za herecký výkon v roli Denise Plachého v inscenaci Ať žije premiér! Divadla Propadlo Plzeň

Robertu S. Střelkovi za herecký výkon v roli Jaromíra Zástěry v inscenaci Ať žije premiér! Divadla Propadlo Plzeň

Karlu Pilnému za herecký výkon v roli Viktora Ještěra v inscenaci Ať žije premiér! Divadla Propadlo Plzeň

Petru Richterovi za herecký výkon v roli strýce Fabrizia v inscenaci Náměstíčko Divadelního studia D 3 Karlovy Vary

Čestné uznání

Sušickému divadelnímu klubu SALTERRAE za dramaturgickou nezdolnost

Divadlu PROPADLO Plzeň za inscenaci Ať žije premiér!

Divadlu D3 Karlovy Vary za inscenaci Náměstíčko

Ludmile Haut Čermákové za scénář k inscenaci Manu Propria

Ceny za herecké výkony

Lence Kůsové za herecký výkon v roli Catherine v inscenaci Důkaz Tyjátru Horažďovice

Marii Mušce Chmelíkové za herecký výkon v roli Olgy Sergejevny Iljinské v inscenaci Oblomov Divadla JakoHost Plzeň

Evě Šollové za herecký výkon v roli Paní Catte v inscenaci Náměstíčko Divadelního studia D 3 Karlovy Vary

Martinu Cirklovi za herecký výkon v roli Zorzetta v inscenaci Náměstíčko Divadelního studia D 3 Karlovy Vary

Ceny

Luboši Štěpánovi za scénografii k inscenaci Náměstíčko Divadelního studia D 3 Karlovy Vary

Anně Ratajské za kostýmy k inscenaci Náměstíčko Divadelního studia D 3 Karlovy Vary

Marku Marovičovi za scénografii k inscenaci Oblomov Divadla JakoHost Plzeň

Karlovi Šťastnému za režii inscenace Důkaz Tyjátru Horažďovice

Cena divácké poroty

Tyjátru Horažďovice za isncenaci Důkaz

Hlavní cena Horažďovická perla

Tyjátru Horažďovice za inscenaci Důkaz

Na národní přehlídku 11. Divadelní Piknik Volyně 2023 byla nominována inscenace Důkaz Tyjátru Horažďovice. Doporučeny byly inscenace Oblomov Divadla JakoHost Plzeň a Náměstíčko Divadelního studia D3 Karlovy Vary.

Zpč. oblastní přehlídka se uskutečnila za finanční spoluúčasti MK ČR, Plzeňského kraje, Města Horažďovice a dalších sponzorů.

V příloze fotografie z představení Ať žije premiér, Oblomov, Rychlorande, Spratek v penzionu a Náměstíčko. Foto archiv přehlídky – pozn. red.

Autor: Kristýna Čepková