Databáze českého amatérského divadla

Texty: Pražská přehlídka amatérského divadla, autor Luboš Šterc; AS, 2000, č.2,

Pražská přehlídka amatérského divadla
Tradiční jarní amatérské divadelní přehlídka se letos konala ve dnech 17.-19.března v divadelním sále DDM Karlín. Zúčastnilo se jí celkem 7 souborů a jako host soubor Refektář s představením pro děti, aby v Karlíně bylo zachováno pravidelné nedělní uvádění her pro dětského diváka.
Letošní přehlídce předcházelo výběrové kolo. Členové lektorského sboru se seznámili s přihlášenými soubory už předem a do přehlídky navrhli nejkvalitnější inscenace. Bohužel ne všechny soubory (např. DS Puchmajer) se mohly z provozních nebo zdravotních důvodů akce zúčastnit, takže ke slovu přišly i náhradní inscenace.
Celá přehlídka měla hladký průběh, hrací plán byl v podstatě dodržován a mezi jednotlivými představeními zbyl vždy čas i na pohovor poroty s vedením souboru nebo s celým souborem. Kromě jediného dopoledního představení byla až překvapivě dobrá i návštěvnost. Publikum bylo velmi vnímavé a pomohlo dotvořit příjemnou atmosféru.
V úterý 21. března se konal závěrečný seminář, na němž byla celá přehlídka zhodnocena, vyhlášeny výsledky i návrhy na účast v dalších soutěžních kolech a zkrátka nepřišli ani nejúspěšnější jednotlivci - režiséři a herci.
Budu-li srovnávat úroveň přehlídek posledních let, rád konstatuji, že letos došlo k určitému kvalitativnímu zlepšení. Bylo patrné už ve výběru textů - převážně se západní provenience - s jedinou hrou českou (Procházka) a mám-li nastolit nejzávažnější problém této oblasti, pak je to bezesporu nedostatek dramaturgické práce. Přetrvává stav, že soubory v podstatě dramaturga nemají, že jeho práci zastává vedoucí souboru nebo režisér. A při tom praxe ukazuje, že zejména u náročných textů dochází často k neadekvátním škrtům a úpravám anebo ještě spíše naopak, že se neškrtá a neupravuje tam, kde je to přímo žádoucí, a kde pak herci marně zápolí s předlouhými dialogy v nichž se ztrácí rytmus i pointa.
Mnohem světlejší stránkou byli tentokráte režiséři - ostatně tři z nich byli také za svou práci oceněni. Výbornou práci odvedl tentokráte nestárnoucí Dáda Stoklasa z Horních Počernic, který dokázal, že i amatéři si mohou troufnout na tak nesnadný úkol, jako je Shawův "Pygmalion". Režisér Stoklasa by rozhodně pochybil, kyby neuvedl tuto hru, když má v souboru tak vynikající představitelku Lízy jako byla Jana Keilová. Uznání zaslouží i Kateřina Baranovská z DS Klapý, který se statečně porval asi s nejnáročnější hrou celé přehlídky, Enquistovou "Nocí Tribádek". Kvalita tohoto souboru pak slibuje, že se na textu bude dále pracovat. Příjemně překvapila i první režijní práce mladého Jiřího Kohouta ze Zbraslavi (Procházka: "S tvojí dcerou ne"). Kvalitní zbraslavský soubor měl vždy největší manko právě na režijních postech. Talentovaný Jiří Kohout by mohl být pro Zbraslav velkým přínosem.
Velmi dobrou práci odvedl i režisér Strejcovský na Feydeauově komedii "Nebožka panina matka". Naopak nedostatek režijní práce poněkud přibrzdil výkon zkušených herců v náročné Patrickově hře "Rajčatům se letos nedaří".
Pokud jde o herecké výkony, dá se hovořit o solidním průměru. Starší a zkušenější herci si udržují své postavení a vedle nich vyrůstá řada mladých a nadějných adeptů. Dívky samozřejmě převažují, ale bylo vidět i šikovné mladíky, kteří jen potřebují více se vyhrát.
Porota ve složení Josef Kettner, Luboš Šterc a dr. Ota Smrček navrhla udělit celkem 4 ceny. Za nejlepší herecký výkon Janě Keilové z Horních Počernic (Líza Doolitlová-Pygmalion), Olze Novákové ze Zbraslavi a Vladimíru Šímovi z DS Máj za nejlepší ztvárnění vedlejší role. Cenu za nejlepší režii získal Vladimír Stoklasa z Horních Počernic (Pygmalion). Kromě toho bylo uděleno 7 čestných uznání.
Jakousi experimentální složkou přehlídky zastupovaly dva soubory: DS Excelsior a Neklid. Početný mladý kolektiv v DS Excelsior se představil montáží veršů, minipovídek a songů nazvanou "Žvahlavárium" a naznačil možnosti určité klubové inscenace. Velký počet zaujatých mladých členů souboru je příslibem pro další práci a závažnější úkoly. Divadlem jednoho herce a skutečným experimentem byly "Krotké variace" F.M.Dostojevského. Přeintimnělé podání a nedomyšlené režijně pojetí jakož i technické problémy zapříčinily, že k divákovi jak příběh tak i jeho závažné myšlenky nedocházely.
Zbývá poděkovat všem zúčastněným, popřát vítězům úspěch v další práci i v dalších soutěžích a projevit uspokojení nad tím, že amatérské divadlo v Praze nejen dále přes těžké podmínky žije, ale že je dokonce schopno přinášet lepší výsledky než v minulých letech.
Luboš Šterc
Máte nějaké další informace k tomuto tématu?
Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze. Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.
Vaše jméno:
Váš e-mail:
Informace:
Obrana proti spamu: do této kolonky napiště slovo 'divadlo':


(c) NIPOS, Databáze českého amatérského divadla.
Kontakt | GDPR - Ochrana osobních údajů | Prohlášení o přístupnosti
Používáním tohoto webu souhlasíte s použitím cookies, které jsou nezbytné pro jeho provoz, analýzu návštěvnosti a pro součásti webu využívajících tyto služby (např. společnostmi Google a Facebook). Cookies můžete zakázat nebo vymazat v nastavení svého prohlížeče.