Databáze českého amatérského divadla

Texty: KUPFOVÁ, Zdeňka: KP dětských div., loutkářských a recitačních souborů - 2004

KUPFOVÁ, Zdeňka (z podkladů Anny Kučerové): Krajská přehlídka dětských divadelních, loutkářských a recitačních souborů Pardubického kraje – Holice. Deník Dětské scény Trutnov, 2004/0.

Dne 15. dubna 2004 proběhla v Kulturním domě v Holicích Krajská přehlídka dětského divadla. Vyhlašovatelem a pořadatelem přehlídky bylo oddělení kulturních služeb při Krajské knihovně v Pardubicích ve spolupráci s Kulturním domem města Holic. Z původně přihlášených třinácti vystoupení viděli diváci a odborná porota celkem deset představení. Porota pracovala ve složení: Anna Kučerová (předsedkyně), Dominika Špalková a Naďa Dvořáková. V průběhu přehlídky a na závěr po vyhlášení výsledků se konaly rozborové semináře s vedoucími i členy souborů.Porota zhlédnutá představení ohodnotila takto:

1. K přímému postupu na Celostátní přehlídku „Dětská scéna 2004“ v Trutnově doporučuje představení Zatoulaní hrošíci - ZUŠ Vysoké Mýto, ved. Irena Truhlářová.Představení probíhalo ve svižném tempu, jednoduché přestavby krabic zajímavě proměňovaly prostředí. Interpretky jsou vybaveny po stránce mluvní, pohybové a rytmické, v práci s loutkou využily technické možnosti, které jim různé typy loutek poskytly. Inscenace měla celistvý tvar, působila živě a zaujatě. Jedinou vadou na kráse bylo chvílemi až psychologické herectví v postavě ředitele cirkusu, které stylově nekorespondovalo s celkovým pojetím.

2. Programové radě „Dětské scény“ doporučuje do širšího výběru představení
a) Havrane z kamene - ZUŠ Ústí nad Orlicí, ved. Markéta Světlíková. Zajímavé představení bylo poznamenáno „soubojem“ interpretů s velkým prostorem sálu KD, kdy křehké prožitkové výpovědi mnohdy neměly sílu doputovat z hloubi jeviště až k divákovi. Některé nedostatky a prvoplánové momenty - verbíři, dialog s havranem, nečitelné vyřešení závěru - vyvážily pocitově silné výstupy: přijímání lidské tváře, kouzlení s živly, vznikající holčičí přátelství.

b) Vivat Hrubín - I. ZŠ Litomyšl, ved. Jana Paulová
Dynamické představení se zdravou mírou pubertální recese, s níž tlumočí Hrubínova říkadla pro děti. Rozkladem verše na slova a slabiky s využitím rýmu, zvukomalby i ozvěny dochází k novým hravým asociacím. Vystoupení bylo kompaktní co do tvaru i vzájemné partnerské souhry interpretů.

Další představení porota hodnotila takto:
Krásné nesmysly - ZUŠ Choceň
Dívčí soubor scénicky uvedl pásmo Learových a Žáčkových básnických textů. Zároveň plnil zadání tvořivé práce s papírovým materiálem. Obě složky (slovesná a výtvarná) se však ve výsledném působení nepropojily, neboť interpretky při akci s materiálem nevěnovaly dostatečnou pozornost prvotnímu a základnímu - totiž sdělení textové předlohy.

Klíče - Gymnázium Svitavy
V interpretaci povídky M. Macourka využíval soubor zajímavé výtvarné prvky (baterky, kapuce), které se mohou stát kontraproduktivními - zakrytí obličeje ztěžuje srozumitelnost promluvy. Někteří z interpretů se na jevišti cítili dost nejistě, což se projevilo zvlášť v sólovém zpívání. Kvalita vlastních písňových textů nebyla v souladu s Macourkovou povídkou.
Kohout Světapán - ZŠ Rudoltice
Až příliš jednoduchý příběh, vlastně anekdota o ztrátě kohoutovy výsady. Dobře rozehráno pohybově, výtvarně výrazné je kostýmování dětí.

Hodinář Pérko - ZŠ Lukavice
Soubor i jeho vedoucí stojí patrně teprve na začátku své divadelní cesty. Viděli jsme vystoupení uváděné vypravěčkou a kašpárkem, dětský výraz byl omezen padajícím nalepeným knírem, nezvládnutým kostýmem a nefunkčními rekvizitami. Členové souboru nevytvářejí divadelní sdělení, ale snaží se reprodukovat nacvičený tvar. Na jevišti se necítili přirozeně a domlouvali se posunčinou.

Námluvy s čertem aneb Ve dvou se to táhne líp - ZUŠ Chrudim Délkou trvání inscenace i počtem účinkujících šlo o nejrozsáhlejší představení přehlídky. Režisérka a autorka scénáře přepracovala Drdův text do podoby hudebního divadla. Vznikla působivá podívaná, která příznivě vypovídá i o kolegiálních vztazích na ZUŠ a o propojení práce hudebního a dramatického oboru. Významnou složkou byla právě pěveckohudební stránka inscenace, herecké výkony i výtvarné zpracování - především kostýmů. Některé výtvarné prvky - „němá“ kovárna - však režijní záměr neplní. Přestože v představení spoluúčinkuje spíše jako kompars skupina malých dětí, těžiště inscenace a hlavní role vytvářejí studenti nebo dospělí. Proto porota nakonec dospěla k názoru, že toto představení nelze hodnotit společně s tvorbou dětských souborů.
Doporučujeme je nominovat do soutěží odpovídajících tomuto typu představení.

Kočka, která měla ráda ušák - ZUŠ Litomyšl. Skupina tří dívek prokázala schopnost citlivého jednání a prožívání i charakterizace pohybem. Drobná, ale výstižná ukázka toho, jak lze dramatickou situaci vytvářet také beze slov. Současný tvar inscenace umožňuje další práci směrem k lyrice, nebo naopak k větší dramatičnosti.

Vánoční řepa - I. ZŠ Litomyšl Spontánní dětské celotřídní představení. Příznivě jsme vnímali vysoké zaujetí a vnitřní spolupráci žáků i učitelky na zážitku. Doporučujeme pevnější vedení, neponechat vše bezbřehým nápadům, korigovat sklon k exhibicionismu, dát pozor na hlasovou hygienu (přepínání hlasu).

Z podkladů předsedkyně poroty Anny Kučerové, zpracovala Zdenka Kupfová.

Související Ročníky přehlídek

Máte nějaké další informace k tomuto tématu?
Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze. Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.
Vaše jméno:
Váš e-mail:
Informace:
Obrana proti spamu: do této kolonky napiště slovo 'divadlo':