Databáze českého amatérského divadla

Texty: Akram Staněk: PRACOVNÍ ATMOSFÉRA BEZ RIVALIT..., AS 2006/2

PRACOVNÍ ATMOSFÉRA
BEZ RIVALIT A SOUPEŘENÍ
MĚSTO OSTROV
31.3 - 2. 4. 2006

V Ostrově se již tradičně konala postupová přehlídka určená souborům aspirujícím na účast na Šrámkově Písku a na Náchodské prima sezóně. Přehlídka je zajímavá tím, že reprezentuje hned dva kraje - Plzeňský a Karlovarský. Většina tvůrců se jí zúčastňuje pravidelně a její atmosféra je tradičně velmi tolerantní a přátelská, bez projevů přehnané soutěživosti.
Festivalu se zúčastnilo pět představení s ambicemi zúčastnit se Náchodské prima sezóny. Čtyři z nich představil domácí soubor Hop-Hop Ireny Konývkové, s jedním do Ostrova přijel divadelní soubor Divadlo z chodby z Aše.
Odborná porota ve složení Alena Zemančíková, Petra Kohutová a Akram Staněk využila svého práva nominace v případě představení souboru Hop-Hop z Ostrova V bludišti mého srdce, vytvořené na základě textů experimentální poezie více autorů – začasté v originále. Přestože soubor vlastně nedokázal, jak konstatovala předsedkyně poroty Alena Zemančíková, zobrazit abstraktní sdělení experimentálních (konkrétních) textů skutečně abstraktním scénickým obrazem, nalezl pod režijním vedením Ireny Konývkové zdařilý klíč k jejich inscenování prostřednictvím drobných stylizovaných situací propojených společnou dějovou linií. Soubor projevil velkou sehranost i zkušenost, z představení dýchá vzájemná důvěra představitelů a jistota opírající se o dlouholetou spolupráci. Na hudebním podkladě (Jablkoň) vytvořil zajímavé pohybově rytmické představení opírající se o výrazný osobnostní herecký výkon hlavního představitele a o suverénní kolektivní výraz celé skupiny.
Odborná porota dále doporučila k postupu dramatickou drobničku (cca 15 minut) stejného souboru s názvem Prase (autora textu nebyl soubor schopen rozkrýt, k textu se tvůrci dostali na internetu). Tři členové souboru Hop-Hop hrají lehce absurdní příběh přátelství mezi řeznickým tovaryšem a prasetem církevního hodnostáře. S lehkostí stylizované představení začíná okamžikem, kdy by mělo dojít k zabíjačce. Namísto toho se řeznický tovaryš společně s prasetem opije a ve zmatku kolem porážky je omylem namísto prasete zabit jeho majitel. Představení staví na radosti z absurdní hry, vyznačuje se hereckou lehkostí a zdařilým budováním komických situací.
O postup na Šrámkův písek se utkala představení souborů Pachýř Pačejov, Rámus Plzeň, 4 Improverti Plzeň, Everybáby Plzeň, Štace Kaznějov z Kaznějova a Divadelní soubor Zamračené děti z Plzně. Představení souboru Everybáby stejně jako představení divadla Rámus měla vlastně na festivalu premiéru a jejich tvůrci je sami považovali za nedokončená. Andrejevova Fixní idea Zamračených dětí z Plzně byla nominována k postupu na Wolkerův prostějov o týden dříve – z přehlídky v Klatovech.
Odborná porota nominovala k postupu na Šrámkův Písek dílo souboru Pachýř Pačejov z Plzně s názvem Koláž sledovanosti. Představení reaguje na nereálný obraz světa, jak nám jej předkládají masmédia, inteligentním humorem. Záměrně pracuje s obehranými divadelními rutinami i s porušováním zažitých stereotypů a zavedených postupů. Naivní projev protagonistů i spoluautorů scénáře a celé inscenace Tomáše Kutka, Ondřeje Müllera a Jakuba Vašíčka je ve výtvarné složce doplněn „ošklivými“ papundeklovými kulisami a společně s poloimprovizovaným projevem vytváří vlastní svébytný „nepořádný“ divadelní svět, který baví i provokuje.
Odborná porota dále doporučila k postupu na Šrámkův Písek poněkud kontroverzní představení Nepohodlný Indián souboru Štace Kaznějov. Režisérka Olga Pašková dokázala vytvořit zábavnou inscenaci absurdního textu Zdeňka Plachého a Jiřího Šimáčka prostředky vlastními spíše tradičnímu vesnickému divadlu. Jedná se tedy o inspirující setkání velice netradičního textu s tradičními postupy, na kterém je vystavěn (především) humor představení. Odborná porota konstatovala s jistou nadsázkou zrod nové divadelní kategorie „country“ divadla. Přestože se zdálo, že soubor zcela neakceptoval v mnoha směrech zvláštní text, což se projevilo na ne úplně sourodém hereckém stylu, na mnoha místech se podařilo vytvořit nečekanou atmosféru i metaforické obrazy. Zkušenost z Ostrova říká, že ne každý divák je naladěn na svébytný „nepohodlný“ humor inscenace.
Kromě soutěžních inscenací byla do programu přehlídky zařazena také výjimečná inscenace Koně Studia divadla Dagmar z Karlových Varů Hany Frankové.
Přehlídka přinesla velmi pestrý, různorodý program. Nejsvětlejší vzpomínkou ale zůstane především její pracovní atmosféra bez rivalit a soupeření, umožňující souborům bez obav konzultovat i nedokončenou práci.
Akram Staněk

Související Ročníky přehlídek

Máte nějaké další informace k tomuto tématu?
Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze. Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.
Vaše jméno:
Váš e-mail:
Informace:
Obrana proti spamu: do této kolonky napiště slovo 'divadlo':