Cookie Consent by Free Privacy Policy website
Databáze českého amatérského divadla

Texty: Matěj Kopecký - A. Dubská: recenze knihy Jana V. Dvořáka: Matěj, Máťa, Matýsek aneb Šestá generace rodu Kopeckých

Alice Dubská: Portrét loutkáře se slavným jménem aneb Matěj Kopecký - náš současník
Když se podíváme na lidský i umělecký profil hradeckého Matěje neboli Máti Kopeckého z vyšší zobecňující perspektivy, je zcela zřejmé, že do života tohoto potomka jednoho z nejslavnějších českých loutkářských rodů zasáhlo několik velmi šťastných okolností, které výrazně ovlivnily jeho osudy. V první řadě to byly nesporně divadelní geny, které zdědil po řadě svých loutkářských předků, jež předurčily nejen jeho trvalý zájem o loutky, ale přispěly k rozvoji jeho uměleckého nadání, jeho smyslu pro účinnost jevištního výrazu i jeho schopnosti aktivního oslovení diváků.
Druhou šťastnou okolností Matějova života bylo, že do svých nejlepších, v uměleckém smyslu nejproduktivnějších letech dospěl právě v době, kdy české moderní loutkářství bylo po letech distancí a nedůvěry k naši loutkářské tradici připraveno svým dosavadním vývojem vstřebat do sebe to nejlepší z odkazu českého lidového loutkářství.
K těmto významným vkladům musíme nakonec přičíst také třetí šťastný fakt, že na rozdíl od svého slavného předka Matěje Kopeckého, o jehož konkrétních loutkářských produkcích - tedy o tom co by nás nejvíce zajímalo - víme jen žalostně málo, hradecký Máťa Kopecký potkal svého divadelního ředitele, hereckého kolegu a také přítele v jedné osobě, který ho provázel na jeho umělecké dráze a jako výraz tohoto přátelství a porozumění vytvořil pro budoucnost zasvěcený obraz jeho života a uměleckého působení.
Kniha Jana V. Dvořáka Matěj, Máťa, Matýsek aneb Šestá generace rodu Kopeckých, kterou v těchto dnech vydal Garamon v Hradci Králové ve velmi zdařilé grafické úpravě Ondřeje Štulce, je čtenářům Loutkáře částečně známá z úryvků, které Loutkář publikoval v 2, 3, 5 a 6 čísle minulého ročníku. Každého, koho tyto úryvky zaujaly, mohu hned na začátku své recenze ujistit, že Dvořákova kniha přináší čtenářům mnohem širší záběr společenských a uměleckých souvislostí, na jejichž pozadí se formovala loutkářská osobnost Kopeckého. Přináší i podrobnější pohled na jeho životní peripetie od narození v roce 1923 do konce jeho života v roce 2001 (včetně mnohem bohatší obrazové dokumentace) a to tím spíše, že seriál úryvků v Loutkáři končí a Dvořákovo vyprávění v knize pokračuje právě ve chvíli, kdy výklad dospěje do nejvýraznějšího obratu v Matějově divadelním životě - do chvíle, kdy již jako člen hradeckého loutkového divadla, budoucího Draku, slavil ve Vladislavově Pohádce z kufru jeden ze svých prvních velkých triumfů.
Jan V. Dvořák svou knihu začíná popisem pohřbu Matěje Kopeckého a jeho příznačné atmosféry, kdy smutek jeho nejbližších i početných přátel se mísí se vzpomínkami na družnou povahu zemřelého, na jeho optimistický přístup k životu a neutuchající smysl pro legraci. Tuhle notu Dvořák neopouští po celou knihu. Živým jazykem a se stylistickou kulturou, která musí potěšit vnímavého čtenáře, vypráví "ctěnému publiku pro poučení a zábavu" jak hlásá dovětek na titulní straně, Matějův životní příběh a s humorným nadhledem neopomíná všechny ty veselé příhody, švandy, černé žertíky, kterých byl sám svědkem i ty, které znal z Matějova vyprávění. Je přitom nutno konstatovat, že toto ladění mu v žádném případě nezabraňuje, aby s přesvědčivostí vylíčil i všechny trpké stránky Matějova života, kterými se jako komediantský kluk a posléze mladičký dědic komediantské živnosti, odsouzené v poválečné době k zániku, musel probíjet. Autor bohatě cituje jeho různé vzpomínky a k tomu výstižně přiřazuje také citace z různých dobových i historických materiálů, protože pro autora není příběh hradeckého Matěje Kopeckého jenom příběhem jednoho z talentovaných loutkářů nedávné doby - vždyť až na ty nejmladší se s ním setkala většina z nás - ale je to příběh celého českého loutkářství s jeho vývojem od konce 18. století do dnešních dnů. Jakoby všechno co se v našem loutkářství dělo, ať již před jeho narozením, a to právě prostřednictvím rodinného odkazu, či již za jeho života, mělo přímý vliv na jeho formování. V knize proto předchází (narozdíl od Loutkáře, kde začíná Dvořákovo vyprávění Matějovým dětstvím) líčení Maťova příběhu kapitola Patriarcha Matěj a historie rodu, v níž Jan Dvořák vedle postavy slavného obrozeneckého loutkáře Matěje Kopeckého nemohl vynechat ani připomínku Jana Kopeckého, komedianta a loutkáře z konce 18. století, nejstaršího z dynastie tohoto rodu. V těchto části své práce Jan Dvořák v podstatě inteligentně shrnuje výsledky dosavadního historického bádaní a, i když v odlehčeném duchu svého vyprávění občas připomene některé neprokázané domněnky, kterými byla budována glorifikující legenda o Matěji Kopeckém, dokáže čtenáře správně orientovat. Vyprávění o loutkářském rodu Kopeckých doplňuje i zpřesněným a o nové data doplněným rodokmenem.
V tomto směru však bude pro širší veřejnost asi mnohem objevnějším či alespoň zajímavějším jeho líčení osudů dalších členů rodu, zejména Máťova dědy Jana Kopeckého (1866-1901), druhého dědy z matčiny strany Antonína Kopeckého (1856-1919, proslaveného vystoupením na Národopisné výstavě v roce 1896) a otce, dalšího z Matějů Kopeckých (1893-1946). Z hlediska historického zkoumání českého loutkového divadla považují právě působení těchto Matějových předků z konce 19. a první poloviny 20. století, i když v literatuře se z této doby často připomíná hlavně Arnoštka Kopecká, za rozhodující pro jeho vlastní vývoj. V proměně jejich životných postojů můžeme pozorovat nenápadný, ale rozhodný obrat. Autor charakterizuje Jana Kopeckého, který nejdříve působil v jižních Čechách a později jako jeden z prvních loutkářů z rodu Kopeckých na Moravě, kde vedle tradičních loutkových produkcí předváděl i stereoskopickou panoramu „Starobavorské pašijové divadlo“ podle pašijového cyklu v Oberammergau i různé přírodopisné a zeměpisné výjevy, jako loutkáře s mimořádnou inteligencí, sečtělostí a širokým kulturním rozhledem. I když je možné si klást otázku míry co lze rozumět pod "širokým kulturním rozhledem", je nesporné, že právě důraz na vzdělávání a rozšiřování kulturních obzorů byl pro tuto generaci loutkářů zásadně důležitý. Můžeme to sledovat i u jiných loutkářských rodin například u Maiznerů a Dubských. Lze říci, že všichni si uvědomovali, že musí ve vlastním zájmu překonat krizi kočovného loutkářství, jak se projevila na rozhraní 19. a 20. století, a překonat i změnu postoje společnosti ke kočovnému loutkářství. Skončila doba negramotných principálů, ale nejen to - i v občanském životě se většina z nich snaží, aby si společnost vytvořila nový pozitivní obraz o představitelích této profese. Pryč jsou všechny odlišnosti a kumštýřské výstřednosti, kterými se dříve snažili upoutat diváky - vzpomeňme si Rothův na barvitý popis "uměleckého oblečení" starých marionetářů. Normou, kterou do značné míry prosazují právě Kopečáci, se stává důraz na spořádaný rodinný život, důstojné vystupování a pořádek - právě odtud pramení, jak zdůrazňuje Jan Dvořák, ona Maťová pečlivá starost o puky na kalhotech. U loutkářů z rodu Kopeckých k tomu přispívala ještě jedna důležitá okolnost - v tom bych chtěla výklad autora poněkud doplnit - a to byla právě "matějovská legenda". Je nesporné, že touto legendou o "loutkáři buditeli", tímto nehistorickým přístupem k Matěji Kopeckému, byla zamlžována pravá podstata a význam obrozeneckého loutkářství, nicméně nelze přehlédnout, že legenda měla i druhou a v podstatě pozitivní stránku tím, že posilovala sebevědomí jeho potomků a vzbuzovala v nich pocity vlastenecké hrdosti. Všichni Janovi synové a mezi nimi i Máťův otec byli s touto legendou konfrontování již od dětství, kdy jim nejen otec, ale i učitelé ve škole připomínali rodinnou tradici a zdůrazňovali jejich odpovědnost k odkazu předků. Právě to byl základ, posílený ještě legionářskou historií otce a jeho bratrů, z něhož se formoval Máťův životní názor, který mu nedovolil ani v nejistých poválečných poměrech vzdát své profese, kterou chápal jako své poslání.
V době, kdy perspektivy kočovných loutkářů byly koncem 50. let již z řady důvodů zcela mizivé, byla pro našeho Kopeckého nabídka vstupu do souboru hradeckého loutkového divadla mimořádně důležitým životním obratem. Jan Dvořák plasticky popisuje vznik hradeckého loutkového divadla a jeho tvůrčí rozlet začátkem 60. let jako prověřování nových inscenačních možností moderního loutkářství, které hledalo způsoby jak účinně prolomit popisné iluzivní trendy směrem k jevištní básnivosti, lyrické metaforičnosti a vědomé divadelnosti. Dvořákovi se podařilo ukázat, a to je na jeho práci důležité, jak poetika tohoto divadla ovlivnila Máťovy herecké prostředky, mezi jiným i jeho schopnosti přizpůsobit se nárokům různým druhům loutek, i těch, kterými dříve nehrál, jak rozvinula jeho smysl pro jevištní výraznost a uvolnila jeho představivost. Zároveň demonstruje jak postupně stejnou měrou dokázal tento odchovanec tradičního loutkového divadla využít v nových souvislostech svých bohatých divadelních zkušenosti, které byly kvintesencí stoletého vývoje českého marionetového divadla, svůj cit pro stylizovaný projev loutek i svou hravost a vrozenou komediálnost. Soustřeďuje se zejména na tři inscenace, v kterých Máťa Kopecký exceloval: Vladislavovu Pohádku z kufru, tradičního Fausta a Bártkova Enšpígla. Všímá si jak každá z těchto inscenací kladla před něho nové úkoly a jak v každé z nich dokázal rozvinout jinou stránku svých schopností. Jan Dvořák přitom projevuje, jak již to zřetelně naznačil ve své knize Herectví s loutkou, velký cit pro ty kvality marionetářského kumštu, kterými Kopecký svým způsobem dotvářel moderní inscenační styl. Přestože tato část tvoří pouze poslední třetinu knihy, vyplývá z ní to nejdůležitější sdělení autora - královéhradecký Matěj Kopecký by se přes všechno své nesporné nadání nestal tím proslulým loutkářem, oceňovaným doma i v zahraničí, pokud by se minul s královéhradeckým Drakem a jeho tvořivou hledačskou atmosférou. A na druhé straně připomíná, že poetika Draku by byla ochuzena bez přínosu této loutkářské osobnosti. Dočteme-li Dvořákovu knihu, musíme si uvědomit právě tento fakt. V řadě evropských zemí pokračují někteří loutkáři v rodinné loutkářské tradici, někteří snad i v tradici delší než je ta rodiny Kopeckých. Jejich hra má svůj půvab, budí bezesporu zájem odborníků i širší veřejnosti. Nicméně jedinečnost hradeckého Matěje Kopeckého je právě v tom, že propojil dvě historicky oddělené struktury a přenesl z té tradiční do soudobého loutkářství leccos z toho co staří marionetáři instinktivně pochopili z prazákladů loutkářského umění a jejich odkazem obohatil podobu našeho soudobého loutkářství.
Alice Dubská
Máte nějaké další informace k tomuto tématu?
Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze. Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.
Vaše jméno:
Váš e-mail:
Informace:
Obrana proti spamu: do této kolonky napiště slovo 'divadlo':


(c) NIPOS, Databáze českého amatérského divadla.
Kontakt | GDPR - Ochrana osobních údajů | Prohlášení o přístupnosti
Používáním tohoto webu souhlasíte s použitím cookies, které jsou nezbytné pro jeho provoz, analýzu návštěvnosti a pro součásti webu využívajících tyto služby (např. společnostmi Google a Facebook). Cookies můžete zakázat nebo vymazat v nastavení svého prohlížeče.