ČIVRNÝ, Tomáš. „Za plotem, ale blíž divákům“ říká o stěhování POPADu Jakub Pilař. Online. Divadelník.cz 22. 9. 2025
Pražská oblastní přehlídka amatérského divadla (dále jen POPAD) mění adresu. Po letech v Radotíně se pražská oblastní přehlídka amatérských divadel stěhuje do Divadla Za plotem v areálu Psychiatrické nemocnice Bohnice. Co za přesunem stojí, jaké možnosti nové prostory nabídnou, a proč by si soubory i diváci měli na cestu do Bohnic udělat čas, prozrazuje předseda Amatérské divadelní asociace Jakub Pilař.
Jakube, POPAD čeká velká změna. Po letech v Radotíně se přehlídka stěhuje do Divadla Za plotem v Bohnicích. Co bylo hlavním impulzem k tomuto kroku?
JP: Radotínské kulturní centrum Koruna v průběhu posledních let výrazně změnilo svou podobu. Po rekonstrukci je budova částečně využita pro městské úředníky a každým rokem ubývaly prostory, které jsme mohli využívat. Letošní rok jsme jako pořadatelé sdíleli jednu místnost s lektorským sborem a na témže místě byly i rozborové semináře, a to byl asi poslední dílek do odchodové skládačky.
POPAD v nové éře
Co pro tebe osobně znamená, že POPAD vstupuje do nové éry na novém místě?
JP: Já bych to jako novou éru moc rád vnímal. Ředitel Divadla Za plotem pan Pavel Rada je přehlídce významně nakloněn. Přislíbil nám i pomoc s propagací akce v rámci blízkého Sídliště Bohnice. Celé sídliště a samotná psychiatrická léčebna je velice specifické prostředí a už teď mě napadají témata nebo motivy, které by mohla přehlídka reflektovat. Pokud by se z ní do budoucna stala nejen jedna ze dvou pražských postupových přehlídek ale také kulturní událost pro zmíněné sídliště, bylo by to super.
Specifická atmosféra Za plotem
Divadlo Za plotem má svou specifickou atmosféru. V čem vidíš největší přidanou hodnotu těchto prostor oproti Radotínu?
JP: Místo je to vážně specifické a vlastně mě mrzí, že přehlídka neprobíhá v jarním či letním období. V parku, venkovních prostorách u divadla apod. by se dalo vymyslet spoustu divadelní parády. Ale i vnitřní prostory jsou moc fajn. Hlavní sál má divácky přívětivou elevaci, v budově je stylová kavárna a velkým rozdílem oproti Radotínu, je možnost využití komorní scény. Nabízí se tedy využití dvou hracích prostor, případně bude místo pro semináře nebo drobné koncerty…uvidíme co vymyslíme. Ročník v novém prostoru proběhne od 5. do 8. března 2026 a třeba už bude teplo a dopřejeme si i nějaké venkovní kulturní zážitky. Moc se na to těším.
Divadlo Za plotem
Na místě je také otázka, jak je to s dopravní dostupností?
JP: Myslím, že není výrazně horší než do Radotína. Ačkoliv je pravda, že tam byla výhodou přítomnost vlakového spojení. Hromadnou dopravou se dá na místo dostat autobusem z metra Kobylisy. Parkování pro soubory bude v rámci areálu léčebny. Ostatní návštěvníci mohou využít parkoviště na sídlišti. V rámci kontextu Prahy je fajn, že na Sídlišti Bohnice ještě nejsou zavedeny tzv. modré zóny a parkování je tedy jednoduší a zdarma.
Technická úroveň
Co vybavenost tamního sálu ve srovnání s tím v Radotíně? Je i to posun kupředu?
JP: To by byla asi spíš otázka na Pavla Hurycha. Nějaké základní rozdíly ale prostory mají. V Radotíně je divák k herci hodně nablízko. V Bohnicích je, i díky přítomnosti forbíny, větší rozestup. Za mě osobně ale prostor působí „divadelněji“ právě díky klasické forbíně i pevným portálům. Pokud ale bude chtít soubor maximální kontakt s divákem, můžeme využít již zmiňovaný komorní sál. Řekl bych, že značka ideál.
Sál Divadla Za plotem
Sál Divadla Za plotem nabízí klasickou elevaci
Role NIK Artama
POPAD není jen příležitostí si zahrát, není jen o zpětné vazbě a pohodových setkáních. Je to i šance dostat se dál v rámci celostátního systému přehlídek, který zaštiťuje NIK Artama. Jakou roli konkrétně v pořádání vaší přehlídky tato organizace hraje?
JP: Asi jako pro všechny ostatní pořadatele. NIK Artama je jakýmsi garantem, který ale věřím nepůsobí někde nad námi, ale ideálně vedle nás. Osobně jsem za tuhle organizaci rád. V civilním životě jsem statní úředník a vnímám, že stanovení pravidel a koncepce je pro fungování postupového systému nezbytné.
Je něco, co bys jako pořadatel přehlídky v systému zaštiťovaném NIK Artama potřeboval jinak? Více, lépe?
JP: Já osobně mám velké privilegium, že jsem současně členem odborné rady NIK Artama pro činoherní a hudební divadlo. Pokud mě tedy nějaké části systému či pravidel trápí, nebo jsou pro mě nesrozumitelné, mohu to na odborné radě přednést. V rámci našich jednání se snažím být aktivní a osobně si myslím, že v současné době je systém nastavený dobře. Pro lepší informovanost veřejnosti, ale i pořadatelů, lektorů či odborných garantů by myslím bylo dobré, aby si NIK Artama lépe nastavil jak komunikovat výsledky našich jednání.
TIP: Amatérská divadelní asociace spouští nový ročník dvouleté Školy základů činoherní režie. Podrobnosti zde.
Význam soutěžení
V čem je pro amatérské soubory podle tebe ta možnost postupu a soutěživost důležitá?
JP: Tome, takovou otázku mi nemůžeš pokládat, protože mě dobře znáš a víš, že bych byl schopen odpověď rozepsat na několik stran.
Vezmi to jako výzvu a zkus to stručně.
JP: Možnost postupu vnímám jako důležitou především pro udržení systému jako celku. Ten přes oblasti a národní přehlídku v Mostě směřuje až na Jiráskův Hronov. Bez postupového systému bychom se tedy neobešli, pokud chceme mít Hronov Hronovem jak ho známe. Soutěživost je něco, co málokdo z nás přizná, přesto samozřejmě existuje. Pojem soutěživost se taky často směšuje s ambicemi, které část souborů má. Na některých přehlídkách je soutěživost cítit více, někde méně. Z mého pohledu patří POPAD mezi ty přehlídky, kde se soutěží méně. Hodně to vychází z charakteru souborů. V posledních letech u nás hojne vystupovali začínající umělci a u nich jsou motivace často jiné než u renomovaných souborů.
Přihlaste si odběr a dostávejte 1x měsíčně unikátní a exkluzivní obsah přímo do e-mailu. E-mail. Pokračováním, příjímáte zásady ochrany osobních údajů
Jaké další změny se okolo přehlídky chystají? Dostanou se například mezi lektorský sbor i nějaké nové tváře?
JP: Ano, nové tváře do lektorského sboru momentálně intenzivně sháním. Jeden nový odborný garant byl již z mojí strany osloven, ale bohužel už mi ho vyfoukla jiná přehlídka. Pěvně věřím, že se tedy soubory uvidí s novými, ale i tradičními lektory POPADu. Víc a víc se mi líbí myšlenka pravidelného střídání lektorů, jsem i zastáncem, aby takové střídaní bylo pro pořadatele přehlídek povinné ale chápu, že je to problematické.
Tip pro soubory
POPAD proběhne v termínu 5. 3. – 8. 3. 2026. Termín podání přihlášek je konec prosince 2025. Na co by si měly soubory dát při přihlašování největší pozor, aby nic nezanedbaly?
JP: Určitě důsledně vyplnit přihlášku, a to včetně všech technických specifik inscenace. Možná se to bude pro některé zdát úsměvné, ale v posledních letech se nám také stává, že soubor nevyplní přesně délku daného představení. Běžně se nám stalo, že program přehlídky měl velký skluz, protože představení mělo 100 minut místo 80. Také bych zmínil obecná pravidla, která soubory naleznou na stránkách NIK Artama. Asi nejdůležitějším je to, že se soubor nesmí s jednou inscenací zúčastnit více soutěžních přehlídek s postupem na Divadelní Piknik v Mostě.
Díky za rozhovor.
Přihlášku na POPAD 2026 najdete zde. Všechny aktuální informace o aktivitách Amatérské divadelní asociace najdete na webu nebo Facebooku.
ČIVRNÝ, Tomáš. „Za plotem, ale blíž divákům“ říká o stěhování POPADu Jakub Pilař. Online. Divadelník.cz 22. 9. 2025 [cit. 2025-09-23]. Dostupné z: https://divadelnik.cz/za-plotem-ale-bliz-divakum-rika-o-stehovani-popadu-jakub-pilar/
Jakube, POPAD čeká velká změna. Po letech v Radotíně se přehlídka stěhuje do Divadla Za plotem v Bohnicích. Co bylo hlavním impulzem k tomuto kroku?
JP: Radotínské kulturní centrum Koruna v průběhu posledních let výrazně změnilo svou podobu. Po rekonstrukci je budova částečně využita pro městské úředníky a každým rokem ubývaly prostory, které jsme mohli využívat. Letošní rok jsme jako pořadatelé sdíleli jednu místnost s lektorským sborem a na témže místě byly i rozborové semináře, a to byl asi poslední dílek do odchodové skládačky.
POPAD v nové éře
Co pro tebe osobně znamená, že POPAD vstupuje do nové éry na novém místě?
JP: Já bych to jako novou éru moc rád vnímal. Ředitel Divadla Za plotem pan Pavel Rada je přehlídce významně nakloněn. Přislíbil nám i pomoc s propagací akce v rámci blízkého Sídliště Bohnice. Celé sídliště a samotná psychiatrická léčebna je velice specifické prostředí a už teď mě napadají témata nebo motivy, které by mohla přehlídka reflektovat. Pokud by se z ní do budoucna stala nejen jedna ze dvou pražských postupových přehlídek ale také kulturní událost pro zmíněné sídliště, bylo by to super.
Specifická atmosféra Za plotem
Divadlo Za plotem má svou specifickou atmosféru. V čem vidíš největší přidanou hodnotu těchto prostor oproti Radotínu?
JP: Místo je to vážně specifické a vlastně mě mrzí, že přehlídka neprobíhá v jarním či letním období. V parku, venkovních prostorách u divadla apod. by se dalo vymyslet spoustu divadelní parády. Ale i vnitřní prostory jsou moc fajn. Hlavní sál má divácky přívětivou elevaci, v budově je stylová kavárna a velkým rozdílem oproti Radotínu, je možnost využití komorní scény. Nabízí se tedy využití dvou hracích prostor, případně bude místo pro semináře nebo drobné koncerty…uvidíme co vymyslíme. Ročník v novém prostoru proběhne od 5. do 8. března 2026 a třeba už bude teplo a dopřejeme si i nějaké venkovní kulturní zážitky. Moc se na to těším.
Divadlo Za plotem
Na místě je také otázka, jak je to s dopravní dostupností?
JP: Myslím, že není výrazně horší než do Radotína. Ačkoliv je pravda, že tam byla výhodou přítomnost vlakového spojení. Hromadnou dopravou se dá na místo dostat autobusem z metra Kobylisy. Parkování pro soubory bude v rámci areálu léčebny. Ostatní návštěvníci mohou využít parkoviště na sídlišti. V rámci kontextu Prahy je fajn, že na Sídlišti Bohnice ještě nejsou zavedeny tzv. modré zóny a parkování je tedy jednoduší a zdarma.
Technická úroveň
Co vybavenost tamního sálu ve srovnání s tím v Radotíně? Je i to posun kupředu?
JP: To by byla asi spíš otázka na Pavla Hurycha. Nějaké základní rozdíly ale prostory mají. V Radotíně je divák k herci hodně nablízko. V Bohnicích je, i díky přítomnosti forbíny, větší rozestup. Za mě osobně ale prostor působí „divadelněji“ právě díky klasické forbíně i pevným portálům. Pokud ale bude chtít soubor maximální kontakt s divákem, můžeme využít již zmiňovaný komorní sál. Řekl bych, že značka ideál.
Sál Divadla Za plotem
Sál Divadla Za plotem nabízí klasickou elevaci
Role NIK Artama
POPAD není jen příležitostí si zahrát, není jen o zpětné vazbě a pohodových setkáních. Je to i šance dostat se dál v rámci celostátního systému přehlídek, který zaštiťuje NIK Artama. Jakou roli konkrétně v pořádání vaší přehlídky tato organizace hraje?
JP: Asi jako pro všechny ostatní pořadatele. NIK Artama je jakýmsi garantem, který ale věřím nepůsobí někde nad námi, ale ideálně vedle nás. Osobně jsem za tuhle organizaci rád. V civilním životě jsem statní úředník a vnímám, že stanovení pravidel a koncepce je pro fungování postupového systému nezbytné.
Je něco, co bys jako pořadatel přehlídky v systému zaštiťovaném NIK Artama potřeboval jinak? Více, lépe?
JP: Já osobně mám velké privilegium, že jsem současně členem odborné rady NIK Artama pro činoherní a hudební divadlo. Pokud mě tedy nějaké části systému či pravidel trápí, nebo jsou pro mě nesrozumitelné, mohu to na odborné radě přednést. V rámci našich jednání se snažím být aktivní a osobně si myslím, že v současné době je systém nastavený dobře. Pro lepší informovanost veřejnosti, ale i pořadatelů, lektorů či odborných garantů by myslím bylo dobré, aby si NIK Artama lépe nastavil jak komunikovat výsledky našich jednání.
TIP: Amatérská divadelní asociace spouští nový ročník dvouleté Školy základů činoherní režie. Podrobnosti zde.
Význam soutěžení
V čem je pro amatérské soubory podle tebe ta možnost postupu a soutěživost důležitá?
JP: Tome, takovou otázku mi nemůžeš pokládat, protože mě dobře znáš a víš, že bych byl schopen odpověď rozepsat na několik stran.
Vezmi to jako výzvu a zkus to stručně.
JP: Možnost postupu vnímám jako důležitou především pro udržení systému jako celku. Ten přes oblasti a národní přehlídku v Mostě směřuje až na Jiráskův Hronov. Bez postupového systému bychom se tedy neobešli, pokud chceme mít Hronov Hronovem jak ho známe. Soutěživost je něco, co málokdo z nás přizná, přesto samozřejmě existuje. Pojem soutěživost se taky často směšuje s ambicemi, které část souborů má. Na některých přehlídkách je soutěživost cítit více, někde méně. Z mého pohledu patří POPAD mezi ty přehlídky, kde se soutěží méně. Hodně to vychází z charakteru souborů. V posledních letech u nás hojne vystupovali začínající umělci a u nich jsou motivace často jiné než u renomovaných souborů.
Přihlaste si odběr a dostávejte 1x měsíčně unikátní a exkluzivní obsah přímo do e-mailu. E-mail. Pokračováním, příjímáte zásady ochrany osobních údajů
Jaké další změny se okolo přehlídky chystají? Dostanou se například mezi lektorský sbor i nějaké nové tváře?
JP: Ano, nové tváře do lektorského sboru momentálně intenzivně sháním. Jeden nový odborný garant byl již z mojí strany osloven, ale bohužel už mi ho vyfoukla jiná přehlídka. Pěvně věřím, že se tedy soubory uvidí s novými, ale i tradičními lektory POPADu. Víc a víc se mi líbí myšlenka pravidelného střídání lektorů, jsem i zastáncem, aby takové střídaní bylo pro pořadatele přehlídek povinné ale chápu, že je to problematické.
Tip pro soubory
POPAD proběhne v termínu 5. 3. – 8. 3. 2026. Termín podání přihlášek je konec prosince 2025. Na co by si měly soubory dát při přihlašování největší pozor, aby nic nezanedbaly?
JP: Určitě důsledně vyplnit přihlášku, a to včetně všech technických specifik inscenace. Možná se to bude pro některé zdát úsměvné, ale v posledních letech se nám také stává, že soubor nevyplní přesně délku daného představení. Běžně se nám stalo, že program přehlídky měl velký skluz, protože představení mělo 100 minut místo 80. Také bych zmínil obecná pravidla, která soubory naleznou na stránkách NIK Artama. Asi nejdůležitějším je to, že se soubor nesmí s jednou inscenací zúčastnit více soutěžních přehlídek s postupem na Divadelní Piknik v Mostě.
Díky za rozhovor.
Přihlášku na POPAD 2026 najdete zde. Všechny aktuální informace o aktivitách Amatérské divadelní asociace najdete na webu nebo Facebooku.
ČIVRNÝ, Tomáš. „Za plotem, ale blíž divákům“ říká o stěhování POPADu Jakub Pilař. Online. Divadelník.cz 22. 9. 2025 [cit. 2025-09-23]. Dostupné z: https://divadelnik.cz/za-plotem-ale-bliz-divakum-rika-o-stehovani-popadu-jakub-pilar/
Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze.
Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.