ŠOTKOVSKÝ, Jan. V sobotu umřel Kája Cón. Online. FB 10. 6. 2025
V sobotu umřel Kája Cón, můj zásadní divadelní spolubojovník (klidně řeknu parťák, i když byl o víc než třicet let starší). Spáchali jsme s Karlem (a Stankem Slovákem a Petrem Štěpánem) celkem šest autorských kusů: Sněhurku a sedm trpaslíků, Barona Trencka, Mendela aneb Vzpouru hrášků, Brněnské kolo, Osmyčky a Napoleona aneb Alchymii štěstí. Krásné písničky Karel napsal i do naší inscenace Světáků, počet kusů, na kterých jsem se s ním potkal jako s dirigentem, aranžérem nebo autorem scénické hudby, by byl ještě mnohem větší.
Karel byl pro textaře a libretistu požehnáním - neprosazoval sebe ani své hudební nápady, celý život pokorně sloužil divadlu a jeho potřebám. Skládal výhradně na text, přesně rozuměl nárokům situace a žánru, byl doma v rozličných parafrázích, pastiších a parodiích – do Barona Trencka jsme spáchali úryvek z fiktivní Scarlattiho opery Antonius a Kleopatry, který mnozí považovali za autentický, do Mendela zase árie z fiktivních operet Princezna na hrášku a Láska v Prátru, které zněly, jako by Johann Strauss celý život jen vykrádal Cóna.
A při vší schopnosti se podřídit žánru a stylu byl Karel zároveň ryzí melodik, oceán nápadů, rozený hitmaker, který se rozhodl pokorně zasvětit svůj život divadelnímu provozu. Opak exhibicionisty: nerad stál na forbíně, nerad se veřejně projevoval jinak než vsedě u klavíru, v rozhovorech odpovídal jednou větou. Ale s hudbou si rozuměl náramně, ta náročná a rozmarná milenka, která se mnohým zájemcům umí krutě vysmát, ta šla Karlovi celý život na ruku. A co na ruku, často se k němu sama ráda tulila.
"Skládám nejradši hudbu na text. Je to pro mě daleko lepší a ona to vlastně divadelní muzika vyžaduje, jde v ní o sdělení, ne o chytlavý refrén s nějakým sloganem. Čtu si text, hledám pro něj rytmickou formuli, pak melodickou, a jak mám pár taktů, ona už si ta muzika sama řekne, kudy chce jít a já jí v tom jen pomáhám. A taky se hodně škrtá a zahazuje, kdo by to neznal. Čili nápad k nezahození a pak řemeslná práce," řekl mi před čtyřmi lety v rozhovoru ke svým sedmdesátinám.
Odpočívej v pokoji, Kájo, a díky moc za všechny ty společné radosti.
(foto z předávání ceny Bard hudebního divadla, kterou Karel zaslouženě získal před třemi lety)
Jan Šotkovský na FB, 10. 6. 2025
Karel byl pro textaře a libretistu požehnáním - neprosazoval sebe ani své hudební nápady, celý život pokorně sloužil divadlu a jeho potřebám. Skládal výhradně na text, přesně rozuměl nárokům situace a žánru, byl doma v rozličných parafrázích, pastiších a parodiích – do Barona Trencka jsme spáchali úryvek z fiktivní Scarlattiho opery Antonius a Kleopatry, který mnozí považovali za autentický, do Mendela zase árie z fiktivních operet Princezna na hrášku a Láska v Prátru, které zněly, jako by Johann Strauss celý život jen vykrádal Cóna.
A při vší schopnosti se podřídit žánru a stylu byl Karel zároveň ryzí melodik, oceán nápadů, rozený hitmaker, který se rozhodl pokorně zasvětit svůj život divadelnímu provozu. Opak exhibicionisty: nerad stál na forbíně, nerad se veřejně projevoval jinak než vsedě u klavíru, v rozhovorech odpovídal jednou větou. Ale s hudbou si rozuměl náramně, ta náročná a rozmarná milenka, která se mnohým zájemcům umí krutě vysmát, ta šla Karlovi celý život na ruku. A co na ruku, často se k němu sama ráda tulila.
"Skládám nejradši hudbu na text. Je to pro mě daleko lepší a ona to vlastně divadelní muzika vyžaduje, jde v ní o sdělení, ne o chytlavý refrén s nějakým sloganem. Čtu si text, hledám pro něj rytmickou formuli, pak melodickou, a jak mám pár taktů, ona už si ta muzika sama řekne, kudy chce jít a já jí v tom jen pomáhám. A taky se hodně škrtá a zahazuje, kdo by to neznal. Čili nápad k nezahození a pak řemeslná práce," řekl mi před čtyřmi lety v rozhovoru ke svým sedmdesátinám.
Odpočívej v pokoji, Kájo, a díky moc za všechny ty společné radosti.
(foto z předávání ceny Bard hudebního divadla, kterou Karel zaslouženě získal před třemi lety)
Jan Šotkovský na FB, 10. 6. 2025
Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze.
Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.