SKRBEK MELÍŠKOVÁ, Vendula. Popelka Rakovník nově jako multidruhový festival. Online. Divadelník.cz 16. 7. 2025
Popelka patří k Rakovníku podobně jako Pražský hrad k Praze. Od roku 2025 mění však svůj status. Z “Celostátní přehlídky amatérského činoherního divadla pro děti a mládež” se proměňuje v “Mezidruhový divadelní festival pro děti, mládež a rodiny s dětmi”. Pořadateli přehlídky zůstávají (už jen) Kulturní centrum Rakovník a Divadelní spolek Tyl Rakovník. Jak moc změna statutu ovlivní pořádání přehlídky? A na co se můžeme v roce 2025 od 16. do 19. října těšit? Rozhovor s Jiřím Portugalem Sukem (JPS), Jaroslavem Kodešem (JK) a Evou Kodešovou (EK).
Popelka Rakovník
Od roku 1991 byla národní soutěžní přehlídkou činoherních divadelních souborů dospělých s inscenacemi pro děti a současně dílnou divadla pro děti. Před rokem 1991 existovala národní přehlídka už od roku 1971 pod názvem „Dospělí dětem“. Ta jako bienále vystřídala několik měst: Kralupy nad Vltavou, Ostravu-Porubu a Stráž pod Ralskem. Zdroj: DbČAD
Popelka a její historie
Jardo, zabrouzdejme trochu do historie: Čím to, že národní přehlídka zakotvila v roce 1991 právě v Rakovníku a udržela se tam tak dlouho (od 10. do 41. ročníku)?
JK: Snad to nebude vadit, ale musím v souvislosti s Popelkou v Rakovníku zabrousit do její hluboké historie a oživit jádro, které se za mnoho let pokrylo nánosem prachu od různých autorů, neboť Popelka navazuje na nepřerušenou tradici, která v Rakovníku trvá už 52 let. Současná Popelka Rakovník má dva historické kořeny.
Vůbec první přehlídka určená dětskému divákovi proběhla v Rakovníku v roce 1974 a nesla název Krajská soutěž pro děti a mládež. Pořadateli tehdy byli Krajské kulturní středisko Středočeského KNV a Okresní kulturní středisko v Rakovníku. Zúčastnily se jí tehdy čtyři soubory a vítězem se stal Dramatický soubor SSM Gymnázia Zd. Nejedlého v Říčanech s inscenací P. Vandererghe Hoši, dívky a psi. Režii měl Václav Špirit.
No, a pak se přehlídka pod tímto názvem konala pravidelně až do roku 1989. Střídavě jako soutěžní a nesoutěžní, to podle toho jestli se v tom příslušném roce konala navazující Národní přehlídka, neboť ta se v té době organizovala jako bienále. A ta také střídala pořadatele. Ten poslední, Stráž pod Ralskem, ji ukončil 28. října 1989. A více se k ní nehlásil.
A po roce 1990…
Naproti tomu v Rakovníku jsme naši krajskou přehlídku zorganizovali i v roce 1990 a nazvali ji tehdy Popelka. A protože o rok později nebyl nikdo, kdo by navazující národní kolo organizoval, rozhodli jsme se nabídnout pomoc Nipos Artamě (respektive Ministerstvu kultury), že národní kolo za finanční podpory Města Rakovníka zorganizujeme. A povedlo se.
Jedna krajská Popelka v Rakovníku tedy skončila osmnácti ročníky a nahradila ji nová Popelka, národní, zahajující ročníkem desátým. Od té doby až do loňska se Popelka, jako národní přehlídka inscenací pro děti, konala už ne jako bienále, ale každý rok.
A ještě jeden aspekt byl dán do vínku této přehlídce. Vlastně už před dvaapadesáti lety. Řekl bych aspekt snahy pomáhat činohernímu divadlu, respektive souborům hrajícím pro děti ve zvyšování kvality jejich práce. Dětské pracovní skupiny, semináře pro členy souborů. I proto jsme už tehdy krajovou přehlídku přejmenovali na Popelku, neboť výsledky na tomto poli nebyly vždycky světoborné. Bohužel několik posledních ročníků národní Popelky tento do základu jí daný pracovní charakter ztrácelo, a metodicky z Artamy jí byl vnucován spíše soutěžní charakter. Daný systémem, ve kterém se Popelka musela pohybovat. Žádnou smysluplnou inovaci, tvůrčí myšlenku, jak tento trend změnit, vrátit jí víc pracovní rovinu, jsme nezaznamenali. A o tom, jak se vypořádávat na přehlídce s úbytkem amatérských činoherních představení určených dětem se jen mluvilo.
Program Popelky Rakovník 2025
Popelka rozlouskává nový oříšek
Jiří, co vám změna statutu od roku 2025 vzala a co dala? Bylo ve hře, že se přehlídka přestane pořádat?
JPS: Vzala nám jen grant z Ministerstva kultury, který ale vlastně vždy jen pokrýval náklady na ubytování, dopravu soutěžících souborů a také honoráře lektorů. Naopak nám dala ohromnou svobodu v možnosti výběru inscenací. Díky tomu můžeme program poskládat opravdu napříč divadelními druhy, žánry a pro všechny věkové kategorie, nehledě na statut souboru. Tím byl, dle mého, kdysi libický Femad a já na to dodnes vzpomínám.
Že by se tradice Popelky uzavřela, o tom jsme vůbec neuvažovali. Jen někteří navrhovali tlustou čáru a změnu názvu. Nakonec ale vyhrála ona tradice, protože lidi nezajímá, jestli bude: “celostátní přehlídka amatérského činoherního divadla pro děti a mládež”, ale jestli bude Popelka.
Na jednání s vedením města při (bohužel už jednostranné) snaze zachránit Popelku nám bylo přislíbeno zachování dotace města ve stejné výši jako doposud. To byla hozená rukavice a my ji zvedli. Co se nám pro Popelku podařilo “nakoupit” můžete vidět na letáčku.
„Tyláci“ Rakovník | Foto: Honza Švácha
Kdo jsou nyní všechno pořadatelé? A v jakých prostorách se bude konat?
JPS: Pořadatelé POPELKY RAKOVNÍK jsou nadále stejní: Kulturní centrum Rakovník za finanční podpory Města Rakovník a Divadelní spolek Tyl Rakovník. Jen NIPOS – Artama bude informovat a radit jinde.
Prostory budou stejné, a to je kukátkové jeviště v Tylově divadle a aréna s novou elevací pro cca sto diváků v sále KC.
Popelka s multidruhovou koncepcí
Od 42. ročníku Popelka dostává novou koncepci. Na DbČAD stojí, že se transformuje v „multidruhový festival divadla pro děti, mládež a rodiny s dětmi.“ A dále pak, že:“nepůjde o amatérskou činoherní soutěžní přehlídku“. Co od toho očekávat?
JK: Ano, opravdu nepůjde o soutěžní přehlídku. Soutěž jsme programově zrušili. A co se týká dělení na amatéry a profesionály, tak to také nepotřebujeme. Jednoduše se snažíme o sestavení programu, který by mohl být zajímavý pro rakovnickou veřejnost a inspirací pro divadelníky obecně. Pokud do Rakovníka jako pozorovatelé přijedou nějací divadelníci, tak to asi budou takoví, co se hlásí k statutu amatérů, ale rádi tu uvidíme i profesionály. A více se pokusíme vrátit Popelce její pracovní charakter bez tlaku soutěže a hodnoticích stanovisek.
Inovované dětské skupiny
Evičko, zvláštností Popelky byly již zmíněné dětské skupiny, které skrze řekněme „tutory“ jednotlivé inscenace posuzovaly. Jak tomu bude letos?
EK: Domluvili jsme se, že chceme zachovat práci dětských skupin, protože je smysluplná a nastavuje souborům hrajícím pro děti a mládež zpětné zrcadlo, jak děti vnímají divadlo a co je obohacuje. ”Dětská porota”, tak zněl původní název na rakovnické přehlídce, pracovala pod vedením místního učitele češtiny na gymnáziu Zdeňka Brůžka již od osmdesátých let minulého století. Soubory rády slyšely výroky dětí, a mnohdy se obhajovaly tím, že odborné porotě se to sice nelíbí, ale ony hrají pro děti a ty jsou spokojené. Někdy to pravda je, ale dost často děti jinou formou dají najevo svou nespokojenost. A to je dobré k dalšímu přemítání o divadle pro děti.
V osmdesátých letech jsem se k tomu přidala i já. Pak po zkušenostech z FEMADu v Libici, který byl zaměřen na dětského diváka, a kde jsem spolupracovala s psycholožkou Ivanou Veltrubskou a dalšími odborníky, jsme formu převzali i na národní přehlídku Popelka Rakovník.
Vím, že se musí pracovat s dětmi nepřímými otázkami a je nutné dokázat shrnout zjištěné a předat toto souborům. A v tom chceme kontinuitu zachovat. Ale bude to jinak, tak jako přehlídka bude jiná, tak i dětská skupina bude jiná. Když něco přestává fungovat a v posledních letech jsme i my místní cítili, že to už není ono, tak se musí najít nová forma. Toto ze strany hlavního pořadatele nenastalo. Nebyl sestaven tým, který by přemýšlel, vymýšlel a inovoval. Jednoduše řečeno na popud klotových rukávů nám bylo sděleno, bude to jinde! Ups, hotovo! Proč ne, to je také řešení.
Lektorský tým pracujících s dětmi
Ale zpět k dané otázce. Po těchto zkušenostech hledáme jinou formu dětských skupin. Domluvili jsme se, že sestavíme lektorský tým z lidí, kteří prošli dětskými semináři, pracují s dětmi, dělají divadlo, a kteří, v duchu toho, co se postupně naučili, povedou dětské skupiny. Nebudou to děti, vybrané na celou dobu přehlídky a reflektující představení podle přidělení pořadatelů. Ne. Máme v plánu oslovit děti, které přijdou se třídou na představení a po představení zůstanou asi o hodinu déle v divadle. Pak si s nimi chceme povídat, hrát, malovat,…. zkrátka zabývat se viděným.
Až školy nakoupí představení, dostanu od KC seznam tříd a jejich doprovázejících učitelů. Tyto oslovím předem a domluvím s nimi, kdo by mohl zůstat v divadle ještě hodinu po představení za účelem diskuse. Jedno představení – jedna třída. Vždy chceme povídat o inscenaci, která se bude hrát v 9.00 hodin. Úkolem lektorů, kteří budou k této třídě přiděleni, je vytěžit z dětí, co se vytěžit dá. Takže postupně dojde na všechna představení, ale pokaždé s jinou skupinou. Zároveň, pokud bude zájem a přijedou pozorovatelé se svými dětmi, může být i pro ně vytvořena skupina a i tyto se stanou důležitou součástí přehlídky. Uvidíme, co z toho vyjde. Je to startovací čára pro další ročníky naší rakovnické Popelky.
Dramaturgie festivalu bez postupových přehlídek
Celostátní přehlídky jsou vrcholem x-měsíčního maratonu krajských postupových přehlídek. Mají tedy program prakticky „naplněný“ předem. Nebýt závislí na tomto koloběhu, zdá se pro vás tedy až “osvobozující”. Ale jakým způsobem jste tedy bez tohoto síta oslovovali inscenace do letošní Popelky?
JK: Měli jsme takovou malou dramaturgickou skupinu, každý během roku vidíme řadu inscenací, spolupracovali jsme s lidmi, kteří také hodně viděli a dali nám tipy. Vše jsme pak položili na stůl a sestavili program. Žádnou jednotící dramaturgickou linku jsme neměli, ta možná přijde od následujících ročníků. Jen tu, že chceme multidruhový festival pro děti, mládež a rodiny s dětmi.
A také jsme byli nečekaným jednáním některých pracovníků Artamy postavení před hotovou věc, že pokud chceme v Rakovníku zachovat velkou a kvalitní tradici Popelky, a my ji chceme zachovat, (Město Rakovník, Kulturní centrum i Spolek Tyl a vlastně i veřejnost), musíme se oprostit od dramaturgie, stanovované systémem postupových přehlídek a následně programovou radou Artamy. Tím v žádném případě neříkám, že amatérské soubory, které budou doporučovány z tohoto systému, v Rakovníku nemohou hrát. Právě naopak. A pokud se o dobrých inscenacích nedozvíme jinou cestou, je tu i možnost osobně se na Popelku hlásit.
Nové logo přehlídky
Byla vypsaná soutěž na logo přehlídky. Probíhala do 30. května 2025. Koho jste vybrali a jak bude nové logo vypadat?
JPS: Soutěž jsme vyhlásili jako veřejnou grafickou soutěž a hned po uzávěrce, 3. června 2025, se sešla sedmičlenná porota složená z grafiků, výtvarníků a kulturních pracovníků k nelehkému úkolu. Soutěžní práce byly pod čísly 1-15 postupně vyřazovány a až po vybrání vítězné práce byla finálové trojici přiřazena jména autorů, přesněji autorek. Permanentní vstupenku na letošní festival obdrží shodně na druhém až třetím místě Nela Cafourková a Andrea Ouvinová a, pevně věřím, k dlouhodobé spolupráci se nám upsala Rozálie Jonáková. Její práci po drobných vyžádaných úpravách budete moci vídat na různých festivalech, kam plakáty a letáky s programem začneme šířit. Zároveň i v elektronickém prostoru Divadelník je jedním z prvních.
Autorkou nového designu Popelky je Rozálie Jonáková
Ubytování během přehlídky Popelka Rakovník
Kde se dá u vás ubytovat?
JPS: Kempaři, spacákáři, batůžkáři mají nocleh zajištěn v nedaleké tělocvičně. Je to cca 5 minut střízlivou chůzí od divadla. A to za symbolickou cenu 100,- Kč/noc. Rozmazlenci nechť si obstarají hotely, penziony či priváty „individuelně“.
Kam pro další informace
Kam byste odkázali zájemce o nejaktuálnější informace k Popelce? Chystáte – vedle nového loga – ještě nějaké další vnější marketingové kroky? Např. webovou stránku přehlídky? Na Facebooku už vznikla nová skupina Popelka Rakovník…
JPS: Nejoficiálnější informace najdete na spolkovém webu: https://tyl-rakovnik.cz/ a webu KC: https://www.kulturnicentrum.cz/ Cokoliv tam přidáme zároveň avizuji na FB v profilu i události POPELKA RAKOVNÍK. A na tom instagramu je to prej taky, říkají mladí. Co se týče samostatného webu přehlídky a jeho “nutnosti” k pořádání festivalu, řeknu NE. Vždy si při tom vzpomenu na Mrázek ústředna: www.ukohobudejindranaprázdninách.cz
V současné době pracujeme na nové podobě našich stránek a Popelka tam dostane samostatnou světničku, stejně jako Wintrův Rakovník.
SKRBEK MELÍŠKOVÁ, Vendula. Popelka Rakovník nově jako multidruhový festival. Online. Divadelník.cz 16. 7. 2025 [cit. 2025-07-16]. Dostupné z: https://divadelnik.cz/popelka-rakovnik-nove-jako-multidruhovy-festival/
Popelka Rakovník
Od roku 1991 byla národní soutěžní přehlídkou činoherních divadelních souborů dospělých s inscenacemi pro děti a současně dílnou divadla pro děti. Před rokem 1991 existovala národní přehlídka už od roku 1971 pod názvem „Dospělí dětem“. Ta jako bienále vystřídala několik měst: Kralupy nad Vltavou, Ostravu-Porubu a Stráž pod Ralskem. Zdroj: DbČAD
Popelka a její historie
Jardo, zabrouzdejme trochu do historie: Čím to, že národní přehlídka zakotvila v roce 1991 právě v Rakovníku a udržela se tam tak dlouho (od 10. do 41. ročníku)?
JK: Snad to nebude vadit, ale musím v souvislosti s Popelkou v Rakovníku zabrousit do její hluboké historie a oživit jádro, které se za mnoho let pokrylo nánosem prachu od různých autorů, neboť Popelka navazuje na nepřerušenou tradici, která v Rakovníku trvá už 52 let. Současná Popelka Rakovník má dva historické kořeny.
Vůbec první přehlídka určená dětskému divákovi proběhla v Rakovníku v roce 1974 a nesla název Krajská soutěž pro děti a mládež. Pořadateli tehdy byli Krajské kulturní středisko Středočeského KNV a Okresní kulturní středisko v Rakovníku. Zúčastnily se jí tehdy čtyři soubory a vítězem se stal Dramatický soubor SSM Gymnázia Zd. Nejedlého v Říčanech s inscenací P. Vandererghe Hoši, dívky a psi. Režii měl Václav Špirit.
No, a pak se přehlídka pod tímto názvem konala pravidelně až do roku 1989. Střídavě jako soutěžní a nesoutěžní, to podle toho jestli se v tom příslušném roce konala navazující Národní přehlídka, neboť ta se v té době organizovala jako bienále. A ta také střídala pořadatele. Ten poslední, Stráž pod Ralskem, ji ukončil 28. října 1989. A více se k ní nehlásil.
A po roce 1990…
Naproti tomu v Rakovníku jsme naši krajskou přehlídku zorganizovali i v roce 1990 a nazvali ji tehdy Popelka. A protože o rok později nebyl nikdo, kdo by navazující národní kolo organizoval, rozhodli jsme se nabídnout pomoc Nipos Artamě (respektive Ministerstvu kultury), že národní kolo za finanční podpory Města Rakovníka zorganizujeme. A povedlo se.
Jedna krajská Popelka v Rakovníku tedy skončila osmnácti ročníky a nahradila ji nová Popelka, národní, zahajující ročníkem desátým. Od té doby až do loňska se Popelka, jako národní přehlídka inscenací pro děti, konala už ne jako bienále, ale každý rok.
A ještě jeden aspekt byl dán do vínku této přehlídce. Vlastně už před dvaapadesáti lety. Řekl bych aspekt snahy pomáhat činohernímu divadlu, respektive souborům hrajícím pro děti ve zvyšování kvality jejich práce. Dětské pracovní skupiny, semináře pro členy souborů. I proto jsme už tehdy krajovou přehlídku přejmenovali na Popelku, neboť výsledky na tomto poli nebyly vždycky světoborné. Bohužel několik posledních ročníků národní Popelky tento do základu jí daný pracovní charakter ztrácelo, a metodicky z Artamy jí byl vnucován spíše soutěžní charakter. Daný systémem, ve kterém se Popelka musela pohybovat. Žádnou smysluplnou inovaci, tvůrčí myšlenku, jak tento trend změnit, vrátit jí víc pracovní rovinu, jsme nezaznamenali. A o tom, jak se vypořádávat na přehlídce s úbytkem amatérských činoherních představení určených dětem se jen mluvilo.
Program Popelky Rakovník 2025
Popelka rozlouskává nový oříšek
Jiří, co vám změna statutu od roku 2025 vzala a co dala? Bylo ve hře, že se přehlídka přestane pořádat?
JPS: Vzala nám jen grant z Ministerstva kultury, který ale vlastně vždy jen pokrýval náklady na ubytování, dopravu soutěžících souborů a také honoráře lektorů. Naopak nám dala ohromnou svobodu v možnosti výběru inscenací. Díky tomu můžeme program poskládat opravdu napříč divadelními druhy, žánry a pro všechny věkové kategorie, nehledě na statut souboru. Tím byl, dle mého, kdysi libický Femad a já na to dodnes vzpomínám.
Že by se tradice Popelky uzavřela, o tom jsme vůbec neuvažovali. Jen někteří navrhovali tlustou čáru a změnu názvu. Nakonec ale vyhrála ona tradice, protože lidi nezajímá, jestli bude: “celostátní přehlídka amatérského činoherního divadla pro děti a mládež”, ale jestli bude Popelka.
Na jednání s vedením města při (bohužel už jednostranné) snaze zachránit Popelku nám bylo přislíbeno zachování dotace města ve stejné výši jako doposud. To byla hozená rukavice a my ji zvedli. Co se nám pro Popelku podařilo “nakoupit” můžete vidět na letáčku.
„Tyláci“ Rakovník | Foto: Honza Švácha
Kdo jsou nyní všechno pořadatelé? A v jakých prostorách se bude konat?
JPS: Pořadatelé POPELKY RAKOVNÍK jsou nadále stejní: Kulturní centrum Rakovník za finanční podpory Města Rakovník a Divadelní spolek Tyl Rakovník. Jen NIPOS – Artama bude informovat a radit jinde.
Prostory budou stejné, a to je kukátkové jeviště v Tylově divadle a aréna s novou elevací pro cca sto diváků v sále KC.
Popelka s multidruhovou koncepcí
Od 42. ročníku Popelka dostává novou koncepci. Na DbČAD stojí, že se transformuje v „multidruhový festival divadla pro děti, mládež a rodiny s dětmi.“ A dále pak, že:“nepůjde o amatérskou činoherní soutěžní přehlídku“. Co od toho očekávat?
JK: Ano, opravdu nepůjde o soutěžní přehlídku. Soutěž jsme programově zrušili. A co se týká dělení na amatéry a profesionály, tak to také nepotřebujeme. Jednoduše se snažíme o sestavení programu, který by mohl být zajímavý pro rakovnickou veřejnost a inspirací pro divadelníky obecně. Pokud do Rakovníka jako pozorovatelé přijedou nějací divadelníci, tak to asi budou takoví, co se hlásí k statutu amatérů, ale rádi tu uvidíme i profesionály. A více se pokusíme vrátit Popelce její pracovní charakter bez tlaku soutěže a hodnoticích stanovisek.
Inovované dětské skupiny
Evičko, zvláštností Popelky byly již zmíněné dětské skupiny, které skrze řekněme „tutory“ jednotlivé inscenace posuzovaly. Jak tomu bude letos?
EK: Domluvili jsme se, že chceme zachovat práci dětských skupin, protože je smysluplná a nastavuje souborům hrajícím pro děti a mládež zpětné zrcadlo, jak děti vnímají divadlo a co je obohacuje. ”Dětská porota”, tak zněl původní název na rakovnické přehlídce, pracovala pod vedením místního učitele češtiny na gymnáziu Zdeňka Brůžka již od osmdesátých let minulého století. Soubory rády slyšely výroky dětí, a mnohdy se obhajovaly tím, že odborné porotě se to sice nelíbí, ale ony hrají pro děti a ty jsou spokojené. Někdy to pravda je, ale dost často děti jinou formou dají najevo svou nespokojenost. A to je dobré k dalšímu přemítání o divadle pro děti.
V osmdesátých letech jsem se k tomu přidala i já. Pak po zkušenostech z FEMADu v Libici, který byl zaměřen na dětského diváka, a kde jsem spolupracovala s psycholožkou Ivanou Veltrubskou a dalšími odborníky, jsme formu převzali i na národní přehlídku Popelka Rakovník.
Vím, že se musí pracovat s dětmi nepřímými otázkami a je nutné dokázat shrnout zjištěné a předat toto souborům. A v tom chceme kontinuitu zachovat. Ale bude to jinak, tak jako přehlídka bude jiná, tak i dětská skupina bude jiná. Když něco přestává fungovat a v posledních letech jsme i my místní cítili, že to už není ono, tak se musí najít nová forma. Toto ze strany hlavního pořadatele nenastalo. Nebyl sestaven tým, který by přemýšlel, vymýšlel a inovoval. Jednoduše řečeno na popud klotových rukávů nám bylo sděleno, bude to jinde! Ups, hotovo! Proč ne, to je také řešení.
Lektorský tým pracujících s dětmi
Ale zpět k dané otázce. Po těchto zkušenostech hledáme jinou formu dětských skupin. Domluvili jsme se, že sestavíme lektorský tým z lidí, kteří prošli dětskými semináři, pracují s dětmi, dělají divadlo, a kteří, v duchu toho, co se postupně naučili, povedou dětské skupiny. Nebudou to děti, vybrané na celou dobu přehlídky a reflektující představení podle přidělení pořadatelů. Ne. Máme v plánu oslovit děti, které přijdou se třídou na představení a po představení zůstanou asi o hodinu déle v divadle. Pak si s nimi chceme povídat, hrát, malovat,…. zkrátka zabývat se viděným.
Až školy nakoupí představení, dostanu od KC seznam tříd a jejich doprovázejících učitelů. Tyto oslovím předem a domluvím s nimi, kdo by mohl zůstat v divadle ještě hodinu po představení za účelem diskuse. Jedno představení – jedna třída. Vždy chceme povídat o inscenaci, která se bude hrát v 9.00 hodin. Úkolem lektorů, kteří budou k této třídě přiděleni, je vytěžit z dětí, co se vytěžit dá. Takže postupně dojde na všechna představení, ale pokaždé s jinou skupinou. Zároveň, pokud bude zájem a přijedou pozorovatelé se svými dětmi, může být i pro ně vytvořena skupina a i tyto se stanou důležitou součástí přehlídky. Uvidíme, co z toho vyjde. Je to startovací čára pro další ročníky naší rakovnické Popelky.
Dramaturgie festivalu bez postupových přehlídek
Celostátní přehlídky jsou vrcholem x-měsíčního maratonu krajských postupových přehlídek. Mají tedy program prakticky „naplněný“ předem. Nebýt závislí na tomto koloběhu, zdá se pro vás tedy až “osvobozující”. Ale jakým způsobem jste tedy bez tohoto síta oslovovali inscenace do letošní Popelky?
JK: Měli jsme takovou malou dramaturgickou skupinu, každý během roku vidíme řadu inscenací, spolupracovali jsme s lidmi, kteří také hodně viděli a dali nám tipy. Vše jsme pak položili na stůl a sestavili program. Žádnou jednotící dramaturgickou linku jsme neměli, ta možná přijde od následujících ročníků. Jen tu, že chceme multidruhový festival pro děti, mládež a rodiny s dětmi.
A také jsme byli nečekaným jednáním některých pracovníků Artamy postavení před hotovou věc, že pokud chceme v Rakovníku zachovat velkou a kvalitní tradici Popelky, a my ji chceme zachovat, (Město Rakovník, Kulturní centrum i Spolek Tyl a vlastně i veřejnost), musíme se oprostit od dramaturgie, stanovované systémem postupových přehlídek a následně programovou radou Artamy. Tím v žádném případě neříkám, že amatérské soubory, které budou doporučovány z tohoto systému, v Rakovníku nemohou hrát. Právě naopak. A pokud se o dobrých inscenacích nedozvíme jinou cestou, je tu i možnost osobně se na Popelku hlásit.
Nové logo přehlídky
Byla vypsaná soutěž na logo přehlídky. Probíhala do 30. května 2025. Koho jste vybrali a jak bude nové logo vypadat?
JPS: Soutěž jsme vyhlásili jako veřejnou grafickou soutěž a hned po uzávěrce, 3. června 2025, se sešla sedmičlenná porota složená z grafiků, výtvarníků a kulturních pracovníků k nelehkému úkolu. Soutěžní práce byly pod čísly 1-15 postupně vyřazovány a až po vybrání vítězné práce byla finálové trojici přiřazena jména autorů, přesněji autorek. Permanentní vstupenku na letošní festival obdrží shodně na druhém až třetím místě Nela Cafourková a Andrea Ouvinová a, pevně věřím, k dlouhodobé spolupráci se nám upsala Rozálie Jonáková. Její práci po drobných vyžádaných úpravách budete moci vídat na různých festivalech, kam plakáty a letáky s programem začneme šířit. Zároveň i v elektronickém prostoru Divadelník je jedním z prvních.
Autorkou nového designu Popelky je Rozálie Jonáková
Ubytování během přehlídky Popelka Rakovník
Kde se dá u vás ubytovat?
JPS: Kempaři, spacákáři, batůžkáři mají nocleh zajištěn v nedaleké tělocvičně. Je to cca 5 minut střízlivou chůzí od divadla. A to za symbolickou cenu 100,- Kč/noc. Rozmazlenci nechť si obstarají hotely, penziony či priváty „individuelně“.
Kam pro další informace
Kam byste odkázali zájemce o nejaktuálnější informace k Popelce? Chystáte – vedle nového loga – ještě nějaké další vnější marketingové kroky? Např. webovou stránku přehlídky? Na Facebooku už vznikla nová skupina Popelka Rakovník…
JPS: Nejoficiálnější informace najdete na spolkovém webu: https://tyl-rakovnik.cz/ a webu KC: https://www.kulturnicentrum.cz/ Cokoliv tam přidáme zároveň avizuji na FB v profilu i události POPELKA RAKOVNÍK. A na tom instagramu je to prej taky, říkají mladí. Co se týče samostatného webu přehlídky a jeho “nutnosti” k pořádání festivalu, řeknu NE. Vždy si při tom vzpomenu na Mrázek ústředna: www.ukohobudejindranaprázdninách.cz
V současné době pracujeme na nové podobě našich stránek a Popelka tam dostane samostatnou světničku, stejně jako Wintrův Rakovník.
SKRBEK MELÍŠKOVÁ, Vendula. Popelka Rakovník nově jako multidruhový festival. Online. Divadelník.cz 16. 7. 2025 [cit. 2025-07-16]. Dostupné z: https://divadelnik.cz/popelka-rakovnik-nove-jako-multidruhovy-festival/
Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze.
Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.