HÁBL, Milan. Betonový Piknik. Online. Amatérská scéna 14. 7. 2025
Když bylo minulý rok oznámeno, že se Divadelní Piknik, přehlídka amatérského činoherního a hudebního divadla, bude přesouvat do Mostu, řada lidí se cítila vůči tomuto rozhodnutí skepticky, vzhledem ke společenskému pohledu na toto město plné betonové brutalistní architektury. Dosavadní mostecké divadelní přehlídky byly často spojovány zejména se Základní uměleckou školou F. L. Gassmanna, která je hlavním útočištěm místních festivalů amatérského divadla. Proto se někteří mohli obávat, že by se celostátní přehlídka konala zde. Jenže Bára Greéová a Pavel Skála – osobnosti, které stojí za NaNečistem nebo PřeMostěním – se rozhodli obrátit na Filipa Nuckolsse, současného ředitele Městského divadla v Mostě, a primátora města Marka Hrvola s rozsáhlou koncepcí, která by byla prospěšná pro obě strany.
Někteří účastníci mohli něco málo z Mostu již zažít v rámci zmíněných přehlídek, avšak přesunutí Divadelního Pikniku do tohoto města odkrylo mnoho nových možností, ba dokonce nabídnout nové perspektivy na tuto lokalitu. Velká část doprovodného programu se odehrávala v Parku Střed a na 1. náměstí, zatímco hlavní program se konal zejména v budovách Městského divadla a Divadla Rozmanitostí. K přemístění mezi jednotlivými destinacemi posloužila „Volná jízdenka“, s jejíž pomocí se dalo bez jakýchkoliv poplatků využít místní hromadné dopravy. Účastníci se takto mohli vydat do vzdálenějších míst jako je třeba Mostecké jezero nebo tamní kostel, známý svým přestěhováním v druhé polovině minulého století.
Organizační tým si jako jeden z cílů stanovil propojovat místní obyvatele Mostu s divadelní obcí, která na týden bude moci zpestřit tamní život a obohatit ho o nevšední kulturní záležitosti. Ať už se jedná o dopolední představení pro dětského diváka prostřednictvím inscenací jako je Kytice, Hrnečková Karkulka, Faust, Pinocchio a O třech bratrech a obřisku, nebo koncerty různých kapel a jiných osobností. V neposlední řadě by se měly zmínit profesionální divadelní kusy, tedy The Legend of Lunetic Divadla NoD a Splash novocirkusového souboru La Putyka. Netradičním zážitkem pro mnohé – ať už se jedná o obyvatele Mostu nebo návštěvníky festivalu – mohla být Kulturní tramvaj, která přistupujícím mohla nabídnout hudební vystoupení a slam poetry. Pro návštěvníky festivalu byla za městským divadlem zřízena Chill zóna, v níž měli stánky místní gastro podniky, např. Mostecký pivovar, Kavárna na ulici a Mamarracha Street Food. Stojí zato zmínit, že přívětivá obsluha pivního kiosku se skládala zejména z herců obou mosteckých divadel, kteří se takto aktivně zapojovali do chodu festivalu, a další tamní herecké osobnosti pečovaly o amatérské divadelní soubory a ukazovaly jim různá zákoutí budovy Městského divadla.
Vrámci Pikniku jsme mohli zažít dvě přelomové události. První spočívala v hromadném uctění památky NIPOS-ARTAMA, což se odehrávalo pár minut ke konci posledního červnového dne, těsně předtím, než se NIPOS sloučil s Divadelním ústavem v Národní institut pro kulturu, tedy NIK. Nechyběly svíčky, květiny, smuteční oznámení a ani smuteční proslov matadora amatérského divadla, režiséra a jednoho z porotců Milana Schejbala. Během minuty ticha jsme každý mohli zavzpomínat na naše vlastní prožitky s touto institucí, která spravuje divadelní akce a jiné aktivity již od počátku roku 1991.
Druhá přelomová událost vyvrcholila během vyhlášení výsledků na závěr přehlídky, když jsme se dozvěděli, že legendární divadelní postava pana Tichého skutečně natrvalo opouští svůj ikonický piknikový košík. Průběžně jsme byli vystavováni gradujícím odkazům předání této štafety, přesto někteří mohli být poslední večer opravdu šokováni tím, že se něco tak nemyslitelného skutečně děje. Povinnost vypouštět divadelní představení přebrala postava Náhodného kolemjdoucího, který evidentně k tomuto úkolu přichází s pokorou. (viz titulní foto z archivu přehlídky_pozn. red.)
Přesunutí Divadelního Pikniku do Mostu je rozhodně cenným aktem. Z vlastní zkušenosti vím, že město dlouhodobě bojuje s odchodem mladých lidí, kteří směřují do jiných měst naší republiky za sociálním a kulturnějším životem. Každý jednoduše může odsuzovat přenesení festivalu do této lokality, aniž by si položil otázku, proč právě sem a za jakým účelem. Osobně vnímám uskutečnění této přehlídky v Mostě jako způsob, jakým zažehnout proces obohacení místního společenského života a donesením něčeho nevšedního, o což se organizátoři prostřednictvím PřeMostění pokoušeli, avšak teď mají šanci tvořit na jiné úrovni. Po prvním ročníku se ukázalo, že má smysl tuto akci pořádat v tomto městě, které může ledacos nabídnout, aniž by to na první pohled mohlo být patrné. Věřím tomu, že celostátní přehlídka amatérského činoherního a hudebního divadla je v dobrých rukách. Budiž započata nová kapitola!
Milan Hábl je studentem magisterského oboru katedry divadelních studií na FF MUNI a působícím lektorem v brněnském HaDivadle. Amatérskému divadlu se začal věnovat na základní škole, když nastoupil do dramaťáku pod vedením Pavla Skály. V současné době je členem řady zpravodajských redakcí na amatérských divadelních přehlídkách.
HÁBL, Milan. Betonový Piknik. Online. Amatérská scéna 14. 7. 2025. Dostupné z: https://www.amaterskascena.cz/betonovy-piknik/ [cit. 2025-07-14].
Někteří účastníci mohli něco málo z Mostu již zažít v rámci zmíněných přehlídek, avšak přesunutí Divadelního Pikniku do tohoto města odkrylo mnoho nových možností, ba dokonce nabídnout nové perspektivy na tuto lokalitu. Velká část doprovodného programu se odehrávala v Parku Střed a na 1. náměstí, zatímco hlavní program se konal zejména v budovách Městského divadla a Divadla Rozmanitostí. K přemístění mezi jednotlivými destinacemi posloužila „Volná jízdenka“, s jejíž pomocí se dalo bez jakýchkoliv poplatků využít místní hromadné dopravy. Účastníci se takto mohli vydat do vzdálenějších míst jako je třeba Mostecké jezero nebo tamní kostel, známý svým přestěhováním v druhé polovině minulého století.
Organizační tým si jako jeden z cílů stanovil propojovat místní obyvatele Mostu s divadelní obcí, která na týden bude moci zpestřit tamní život a obohatit ho o nevšední kulturní záležitosti. Ať už se jedná o dopolední představení pro dětského diváka prostřednictvím inscenací jako je Kytice, Hrnečková Karkulka, Faust, Pinocchio a O třech bratrech a obřisku, nebo koncerty různých kapel a jiných osobností. V neposlední řadě by se měly zmínit profesionální divadelní kusy, tedy The Legend of Lunetic Divadla NoD a Splash novocirkusového souboru La Putyka. Netradičním zážitkem pro mnohé – ať už se jedná o obyvatele Mostu nebo návštěvníky festivalu – mohla být Kulturní tramvaj, která přistupujícím mohla nabídnout hudební vystoupení a slam poetry. Pro návštěvníky festivalu byla za městským divadlem zřízena Chill zóna, v níž měli stánky místní gastro podniky, např. Mostecký pivovar, Kavárna na ulici a Mamarracha Street Food. Stojí zato zmínit, že přívětivá obsluha pivního kiosku se skládala zejména z herců obou mosteckých divadel, kteří se takto aktivně zapojovali do chodu festivalu, a další tamní herecké osobnosti pečovaly o amatérské divadelní soubory a ukazovaly jim různá zákoutí budovy Městského divadla.
Vrámci Pikniku jsme mohli zažít dvě přelomové události. První spočívala v hromadném uctění památky NIPOS-ARTAMA, což se odehrávalo pár minut ke konci posledního červnového dne, těsně předtím, než se NIPOS sloučil s Divadelním ústavem v Národní institut pro kulturu, tedy NIK. Nechyběly svíčky, květiny, smuteční oznámení a ani smuteční proslov matadora amatérského divadla, režiséra a jednoho z porotců Milana Schejbala. Během minuty ticha jsme každý mohli zavzpomínat na naše vlastní prožitky s touto institucí, která spravuje divadelní akce a jiné aktivity již od počátku roku 1991.
Druhá přelomová událost vyvrcholila během vyhlášení výsledků na závěr přehlídky, když jsme se dozvěděli, že legendární divadelní postava pana Tichého skutečně natrvalo opouští svůj ikonický piknikový košík. Průběžně jsme byli vystavováni gradujícím odkazům předání této štafety, přesto někteří mohli být poslední večer opravdu šokováni tím, že se něco tak nemyslitelného skutečně děje. Povinnost vypouštět divadelní představení přebrala postava Náhodného kolemjdoucího, který evidentně k tomuto úkolu přichází s pokorou. (viz titulní foto z archivu přehlídky_pozn. red.)
Přesunutí Divadelního Pikniku do Mostu je rozhodně cenným aktem. Z vlastní zkušenosti vím, že město dlouhodobě bojuje s odchodem mladých lidí, kteří směřují do jiných měst naší republiky za sociálním a kulturnějším životem. Každý jednoduše může odsuzovat přenesení festivalu do této lokality, aniž by si položil otázku, proč právě sem a za jakým účelem. Osobně vnímám uskutečnění této přehlídky v Mostě jako způsob, jakým zažehnout proces obohacení místního společenského života a donesením něčeho nevšedního, o což se organizátoři prostřednictvím PřeMostění pokoušeli, avšak teď mají šanci tvořit na jiné úrovni. Po prvním ročníku se ukázalo, že má smysl tuto akci pořádat v tomto městě, které může ledacos nabídnout, aniž by to na první pohled mohlo být patrné. Věřím tomu, že celostátní přehlídka amatérského činoherního a hudebního divadla je v dobrých rukách. Budiž započata nová kapitola!
Milan Hábl je studentem magisterského oboru katedry divadelních studií na FF MUNI a působícím lektorem v brněnském HaDivadle. Amatérskému divadlu se začal věnovat na základní škole, když nastoupil do dramaťáku pod vedením Pavla Skály. V současné době je členem řady zpravodajských redakcí na amatérských divadelních přehlídkách.
HÁBL, Milan. Betonový Piknik. Online. Amatérská scéna 14. 7. 2025. Dostupné z: https://www.amaterskascena.cz/betonovy-piknik/ [cit. 2025-07-14].
Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze.
Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.