2024 - Semináře 94. Jiráskova Hronova, Hronov

Začátek: 3.8.2024
Konec: 10.8.2024
Pořadatel:
IC Hronov, Město Hronov, KIS Hronov, NIPOS-ARTAMA Praha
Hronov, JH 2024, semináře,
Osmidenní semináře 3.–10. srpna

Od rozhlasu k podcastu.
Seminář o rozhlasové práci a o tvorbě nejen zvukových podcastů
Lektor Tomáš Peterka. Hostující lektor Petr Voldán.

Dramaturgie
Lektor Jan Šotkovský absolvoval dramaturgii na JAMU, od roku 2007 až doposud je dramaturgem Městského divadla Brno.

Divadelní obraz.
Jak na tvorbu divadla, které cílí na děti a mládež? Třeba pomocí dvou kouzelných slov: divadelní obraz.
Lektor Jan Jirků.

HaR – Herec a režisér
Seminář zaměřený na spolupráci herce a režiséra během procesu zkoušení. Kde jsou hranice režijní a kde herecké práce? Jak se může herec stát aktivním partnerem režiséra? Čím může režisér herce správně motivovat? Co může režisér po herci požadovat a co mu musí/může dát? Společně se budeme zabývat dramatickou situací, herecko-režijní interpretací postav a témat či prací na tvorbě postavy. Seminář je vhodný pro herce, režiséry a všechny, které zajímá proces divadelní tvorby.
Lektor Jan Holec.

Improvizace
je způsob života, myšlení a náhledu na svět. Každý dokáže improvizovat, ale dá se na improvizaci připravit? Dá! A nejen v divadle!
Seminář improvizace vás naučí všímat si věcí kolem sebe, vnímat ostatní a komunikovat s nimi. Nenechat se rozhodit a být v klidu. Zkuste si reagovat bez přípravy. Překročit hranice své komfortní zóny. Poznáte metody a postupy improvizace a jejich využití k rozvoji sociálních a hereckých dovedností, využití improvizačních metod při tvorbě divadelní inscenace, ale také v pracovním a osobním životě.
Lektor Nikola Orozovič je herec a improvizátor.

Objekt
Zaměřte se na jeden objekt, který máte právě u sebe. Může to být úplně cokoli. Fakt. Jaké má váš vybraný objekt vlastnosti? Jaké skupenství, materiál, jakou vůni či váhu? Dělá nějaký zvuk? A jaký přináší příběh?
Kdy se z objektu na jevišti stává scénografie či rekvizita, kdy loutka, nebo prostě téma divadelní inscenace?
A může být objekt na jevišti prostě jenom objekt?
Seminář se zabývá objektovým divadlem, různými pohledy na něj a nekonečnou škálou možností práce s objektem v současném divadle. V průběhu semináře budeme s účastníky pomocí praktických cvičení zkoumat jaké možnosti mohou konkrétní specifika a kvality objektů přinést pro všechny divadelní složky a možné využití těchto principů při tvorbě (především autorské) divadelní inscenace. V průběhu semináře se dotkneme herecké, scénografické, režijní i dramaturgické práce. Jsou vítání všichni, kdo mají chuť objevovat a tvořit.
Lektor Štěpán Gajdoš.

Pokusy o pohyb
(k neklidné povaze herectví)
počátek pozornost postavení / pohyb / pohled poloha pole / pohyb / popis pozice / polka polka polka polka polka polka / poklid pospolu pouto / ponor poryv povzbuzení / pocit podiv pozastavení / popud pokřik poblouznění / podhled podkoží podhmat podběh / pohyb / pomalu pomalu pomalu pomalu pozdržení / poezie / posun potisk potah poval / popel pot pointa
Herectví je pohyb – pohyb těla, pohyb myšlenky, pohyb emoce. Pohyb znamená život. Žít znamená pohybovat se. Pohybovat se znamená komunikovat. Pohyb je primární herecký prostředek. Pohyb konkrétní. Pohyb abstraktní. Pohyb civilní. Pohyb stylizovaný. Proč se herec hýbe? Co vyjadřuje pohybem? Jak herec pracuje se svým pohybovým slovníkem? Jaký vliv má pohybový slovník herce na sílu jeho jevištní přítomnosti?
Dělej něco. Počítej nádechy. Počítej výdechy. Energicky se třes. Nepřestávej. Zapomeň na bolest. Restartuj se. Jednej. Přeháněj. Ukaž svůj vztek. Zvýrazni svoje pochybnosti. Zrychli. Zastav se. Udělej krok. Reaguj. Otevři okno. Rozděl se. Rozplyň se. Vyplň mezeru. Překroč řeku. Zaznamenávej nepřítomnost. Užij si pobyt.
Lektor Braňo Mazúch.

Scénografie
Scénografie by neměla vznikat jen pro oko, ale měla by těm, co v ní hrají a co inscenaci režírují, nabídnout nové nápady, možnosti i omezení. Měla by být propojeným systémem fungujícím na určitých pravidlech, která mohou být úplně odlišná od pravidel a zákonitostí v reálném světě, která ale platí (nebo se z nějakého důvodu narušují).
Na semináři si takový vlastní mikrokosmos zkusí každý účastník vytvořit.
Budeme si dělat sbírky, vzorníky materiálů, náčrty, nákresy, modely – týden budeme žít ve vlastních mikrosvětech, ve kterých zkusíme objevit co nejvíc zajímavostí. Budeme bádat a tvořit.
Společně si budeme procházet a ukazovat různé inspirace, možnosti a techniky, budeme si zkoušet prezentovat návrhy a nápady, ale bude dostatek prostoru i na individuální práci.
Na konci semináře se můžeme dohodnou i na závěrečné výstavě našich výtvorů.
Lektorka Tereza Havlová.

Milý deníku (seminář pro náctileté 10–16 let)
V letošním hronovském semináři pro teenagery budeme propojovat deníkové zápisky s tvorbou divadelních postav (a případně situací, ve kterých se vytvořené postavy mohou setkávat). Jako inspiraci využijeme knih Petra Síse Tajemství červené krabičky a Olgy Černé Klárka a jedenáct babiček. Poté budou účastníci buď sami vymýšlet deníky různých postav a hledat jejich životní příběhy, nebo hlouběji zpracovávat deníkové zápisky nabídnuté v literatuře. Cílem je, aby se seminaristé bavili možnostmi propojení osobních záznamů a divadla, aby zkusili literárně a divadelně tvořit, improvizovat, rozvíjeli svou fantazii, vyzkoušeli si jako „výchozí bod“ pro představení něco, co běžně nedělají. Kromě tohoto základního snažení nás čeká řada hereckých cvičení, her, aktivit na skupinovou spolupráci i procházky a odpočinek.
Lektorka Eva Suková je učitelka, básnířka, písničkářka, lektorka, divadelnice.
Asistent: Jirka Suk

Malí tvůrci (seminář pro děti 5-9 let)
Kolik je možné vymyslet příběhů? A kolik příběhů zažíváme každý den? Jak příběhy můžeme vypravovat a divadelně ztvárňovat?
Na semináři si budeme společně hledat inspiraci, vymýšlet, vypravovat a hrát příběhy vymyšlené námi nebo inspirované dílem druhých. Objevíme, co všechno potřebujeme k tomu, aby takový příběh mohl vzniknout a jak ho zábavně předat? Budeme společně tvořit, hrát si, vymýšlet, běhat, lézt, malovat a divadelně tvořit.
Lektorka Leona Houdková,
Lektorka Tereza Mátlová.


Třídenní semináře

Herecký tréning (3.–5. 8.)
Základní elementy vnitřní techniky
Hru herců na jevišti lze jistě považovat za umění. Ale i toto umění potřebuje tréning! A nejen fyzický. V tomto semináři se zaměříme na tréning vnitřních technik a elementů herecké hry, jako jsou koncentrace, jevištní pozornost, fantazie, inspirace, atmosféra, práce s tělesným napětím a uvolněním či vnímání impulzů vlastního těla, které můžou zažehnout jiskru hereckého jednání. Nikoli pomocí kliků a sklapovaček, ale během her, cvičen a improvizací budeme sami v sobě trénovat nacházení hravosti a touhu tvořit.
Třídenní herecký seminář může zaujmout širokou škálu herců od začátečníků až po ostřílené divadelní kozáky.
V nabídce naleznete ještě seminář HT 2. Semináře jsou na sobě nezávislé, ale lze je absolvovat oba, hereckého tréningu není nikdy dost!
Lektor Miroslav Ondra je dramaturg, herec, pedagog a muzikant.

Marketing pro divadla (3.–5. 8.)
Niektorí tvorcovia považujú marketing v divadlách za nechceného votrelca a pri pomyslení na inscenáciu ako na produkt alebo na divákov ako na spotrebiteľov ich striasa. Veď dobrá inscenácia sa predá aj sama, bez reklamných príkras. Druhí zas považujú marketing za panaceu – odpoveď na každý problém. „Zlý marketing“ je potom hlavnou príčinou neúspechu a poloprázdnych divadelných sál.
Pravdou je, že marketing má od zázračného všelieku ďaleko. Rovnako nemusí byť ani o prekrikovaní sa, nátlaku či naliehaní. Predpokladom akéhokoľvek úspechu bude vždy kvalitná divadelná inscenácia. Avšak, pravidelná a konzistentná marketingová aktivita vám môžu pomôcť pri objavovaní nového publika pre vašu tvorbu.
„Robiť dobrý marketing“ však vyžaduje odhodlanie, čas, niekedy aj trochu peňazí a predovšetkým chuť sa vzdelávať a experimentovať. Seminár vám preto pomôže zorientovať sa v marketingovej terminológii, predstaví vám celé spektrum nástrojov propagácie vrátane základných zásad tvorby pútavého obsahu. Poskytne vám jednoduchý a logický postup, ako si vytvoriť komunikačnú stratégiu a plán propagácie pre váš divadelný súbor.
Lektor Matúš Benža.

Pohyb slovem (4.–6. 8.)
Na počátku bylo…
…slovo, chce se říct. Ale jak si možná někdo bystře povšiml, před slovem „slovo“, v tomto textu jsou ještě tři tečky. A před nimi je cosi a mezi nimi malý prázdný prostor a …tak bychom mohli pokračovat.
Co se děje před tím, než z nás slovo „vypadne“? Má to slovo Váhu? Má to slovo tělo? Jaký má zvuk? Jaký má dech? Výraz? Cenu…
Divadelní interpret se chtě nechtě vyjadřuje celým svým organismem. Vše je vidět. Pozornému divákovi a posluchači nic neunikne.
Ne, nemá to být ukecaná dílna, možná právě naopak…
V hlavních rolích: ztišení, vědomé objevování souvislostí mezi tělem, zvukem a významem, málo je někdy víc a někdy je nejvíc nic:)
Ne, nebude to nuda, to jako fakt!
Může se zpívat, volat i řvát, bez kontroly s sebou švihat, či větama malovat.

P.S.: Co spíše nečekat: literární dílnu, klasický přednes, že nepotřebuju tepláky.
Co spíše čekat: spoustu překvapení, intuitivní a empatickou práci, bezbřehé objevování, ty tepláky.
P.S.S.: V případě nejasností mě neváhejte kontaktovat, neujasníme to ještě víc. :)
P.S.S.S.T.!!!
Váš,
P.S.
Lektor Pavol Smolárik.

Autorské právo (6.–8. 8.)
Autorské právo a úkony s ním spojené jistě nepatří k nejoblíbenějším okolnostem vzniku inscenace – zároveň ale není třeba z něj mít strach. A protože nejvíce se bojíme neznámého, nabízí se skvělé řešení: seminář, v jehož rámci se posluchači z mimořádně povolaných úst dozvědí o základních pojmech autorského práva v praxi divadelního provozu. Řekneme si, co vůbec autorské právo je, jak je chráněno, jak se řeší spoluautorství, jak dlouho trvá autorskoprávní ochrana nebo co jsou to díla volná. Poučíme se stran smluvní problematiky, představíme si jednotlivé divadelní profese a jejich autorskoprávní vymezení či zařazení, řekneme si, jaké má pořadatel divadelní akce povinnosti ve vztahu k autorům, hercům či jiným osobám, nebo jak to vypadá s divadelními zájezdy a hostováním v ČR a zahraničí. Především ale nebudou chybět praktické rady při získávání licencí pro divadelní provozování od autorů nebo jejich agentur či kolektivních správců (OSA, DILIA, INTERGRAM).
Lektor Viktor Košut je právník a vystudovaný divadelní produkční s duší umělce.

Herecký tréning (7. - 9. 8.)
Herec a rytmus
Každý divadelník už mockrát někde kolem sebe slyšel ten magický výraz tempo-rytmus, aniž by častokrát tušil, co to přesně znamená… Jak se dá tedy rytmus využít v herecké tvorbě? Jak může herci pomoci budovat dramatickou situaci, vystavět postavu, fungovat v rozličných žánrech...? V mnoha cvičeních, technikách a hrách budeme ohledávat možnosti vnějšího i vnitřního rytmu, budeme hledat vlastní rytmus a dokážeme si, že herecký rytmus se neomezuje jen na poučku: vidím, cítím, pauzka, šrum!
Třídenní herecký seminář může zaujmout širokou škálu herců od začátečníků až po ostřílené divadelní kozáky.
V nabídce naleznete ještě seminář HT 1. Semináře jsou na sobě nezávislé, ale lze je absolvovat oba, hereckého tréningu není nikdy dost!
Lektor Miroslav Ondra je dramaturg, herec, pedagog a muzikant.

P. R. D. E. L. - Příležitost k Realizaci Díla v Elektronické Laboratoři (7.–9. 8.)
Jádrem semináře bude především práce se světlem – intenzita, úhel, barva světla a základní technické dovednosti.
Lektor Martin Špetlík, světelný designér.

Nadstavbové diskusní semináře

KDR neboli KLUB DIVADELNÍCH RVÁČŮ aneb NEKOREKTNĚ O VIDĚNÉM – PODRUHÉ
Pokračování nové formy diskuzního klubu, kde se bude opět velmi otevřeně diskutovat nad čerstvě shlédnutými představeními uvedených inscenací a tématy s nimi souvisejícími. Prostor, kde se drsný divadelní HYDE PARK může zároveň proměnit ve Váš divadelní „EMO“ koutek. Prostor, kde se prostřednictvím nezřízeně řízené diskuze budou společně analyzovat dané inscenace programu Jiráskova Hronova 2024. S Vaším divadelním testosteronem a estrogenem bude sofistikovaně pracovat moderátor diskuze dramaturg a režisér JAROMÍR HRUŠKA.

PC neboli Problémový klub
Problémový klub je vzdělávací platformou, která si klade za cíl nahlížet divadlo z různých úhlů pohledu a zasazovat vybrané inscenace do širších kontextů. Neočekávejte hodnocení představení odbornou porotou, ale obecnější rozpravu nad tématy, která nás pálí. Inspirováni viděným se spolu s odborníky z různých profesí můžete pustit do debaty, nebo si jen vyslechnout jejich názory. PC probíhá každý den počínaje nedělí 4. srpna do soboty 10. srpna vždy od 14 do 16 hod v Malém sále Jiráskova divadla.

Lektoři PC
Alena Zemančíková, Jitka Šotkovská, Luděk Horký, Ivo Kristián Kubák.

Každý den bude PC doplněn hostem nejen z řad lektorů letošního Jiráskova Hronova.

INFORMACE

Osmidenní semináře probíhají od soboty 3. srpna do soboty 10. srpna 2024, třídenní dle data v anotaci. Všechny semináře probíhají od 9 do 13 hod.

VĚK
Semináře a dílny jsou určeny zájemcům od 15 let (mladším seminaristům je určen dětský seminář a seminář pro náctileté). Osoby mladší 18 let musí do Hronova přivézt písemný souhlas rodičů na formuláři, který jim bude zaslán.

CENA
Osmidenní semináře:
Poplatek za dílnu na osm dní je 2.400 Kč
Poplatek za dílnu na tři dny je 1.100 Kč.
Seminář MT a MD lze navštěvovat i nepravidelně. V tom případě je cena 300Kč / den.
Lektoři:
Tomáš Peterka
je muzikant a dlouholetý rozhlasák, který po svých začátcích v Českém rozhlase prošel několika komerčními stanicemi, aby se po letech zase do Rozhlasu vrátil.

Petr Voldán pochází z Pardubic, vystudoval žurnalistiku na Univerzitě Karlově.

Jan Šotkovský
absolvoval dramaturgii na JAMU, od roku 2007 až doposud je dramaturgem Městského divadla Brno.

Jan Jirků
český divadelní, televizní a filmový režisér, dramatik a spisovatel knih pro děti. Nejvíce spolupracuje s Českou televizí a divadlem Minor. V roce 2020 získal Cenu českého střediska Assitej „za osobitou autorskou a režijní tvorbu a za to, že ve svých inscenacích přivádí dětské diváky velmi komunikativním způsobem a na základě moderních divadelních prostředků k hlubšímu pochopení historických a společenských souvislostí.“
Jeho inscenace jsou výrazně výtvarné, hudební, hravé, poetické, emocionální a humorné.

Jan Holec
absolventem režie na katedře činoherního divadla pražské DAMU. Od roku 2019 je uměleckým šéfem Divadla Petra Bezruče v Ostravě. Naposledy zde režíroval adaptaci Schillerovy Marie Stuartovny a současný maďarský text Střípky ženy od Katy Wéber. Je rovněž jeden ze zakládajících členů generačního Divadla Spektákl, s nímž působil ve Studiu Švandova divadla. Ve své režijní práci se věnuje jak soudobé dramatice, tak klasickým textům či námětům, ve kterých hledá současná témata rezonující společností a jejími aktuálními problémy. Mnohdy tak jde cestou adaptace původního dramatického či prozaického díla. Spolupracoval s nezávislými či kamennými divadly po celé republice: A studio Rubín, Jihočeské divadlo, Divadlo Letí, Divadelní společnost Masopust, Klicperovo divadlo, Činoherní studio, Národní divadlo Brno a Švandovo divadlo.

Nikola Orozovič
herec a improvizátor. Improvizaci se věnuje od roku 2004, kdy se stal hráčem České improvizační ligy. Později začal zápasy sám organizovat a následně dal vzniknout formátu improshow a skupině Just!Impro, s níž od roku 2012 účinkuje ve Švandově divadle. Posledních sedm let uvádí pod názvem 321jedem! autorský koncept impro talk show. Vede workshopy a semináře o improvizaci a komunikaci nejen pro profesionální herce, ale i pro veřejnost (například ve Švandově divadle) a ve firemních sférách. Je spoluzakladatelem Školy improvizace. Pod jeho vedením vznikla série improvizačních představení v Horáckém divadle.
Věnuje se i loutkovému divadlu a kouzlení. Objevuje se na obou stranách kamery, jako herec, produkční či v oblíbené pozici asistenta režie.

Štěpán Gajdoš
režisér, scenárista, herec. Absolvoval magisterské studium režie na Katedře alternativního a loutkového divadla DAMU. Zabývá se především tvorbou autorských inscenací a také divadlem pro děti. V svých projektech často zkoumá možnosti nových médií jako například v interaktivním audiowalku Neviditelná tržnice (spolek Pomezí), on-line kouzelnické show Ondřeje Pšeničky s názvem Magnolia, na kterou se mohli připojit diváci z celého světa prostřednictvím aplikace Zoom nebo v site specific inscenaci Deus Ex Machina (Divadlo KULT) zpracovávající téma umělé inteligence, kde propojil výrazné technologické řešení a divadelně netradiční prostor kostela. Věnuje se také filmové tvorbě, převážně jako scénárista. Od října 2023 je kmenovým režisérem Malého divadla v Českých Budějovicích.

Braňo Mazúch
absolvent ekonomiky služeb a cestovního ruchu na Ekonomické fakultě Univerzity Mateja Bela v Banské Bystrici a režie a dramaturgie alternativního a loutkového divadla na KALD DAMU v Praze. Režisér více než čtyřicítky činoherních, loutkových, tanečních a multimediálních inscenací v českých, polských a slovenských divadlech (Merlin aneb Pustá zem Tankreda Dorsta v Západočeském divadle v Chebu, Panna Orleánská Friedricha Schillera v Klicperově divadle v Hradci Králové, Senekova Medea v Lubuskim Teatrze v Zielonej Górze, Fragmenty milostného diskurzu Rolanda Barthese v Divadle Ponec, Antikódy Václava Havla na Nové scéně Národního divadla v Praze, Král Ubu Alfreda Jarryho v Divadle Alexandra Duchnoviče v Prešově, Černá voda Rolanda Schimmelpfenniga ve Státním divadle v Košicích a autorská objektová inscenace NIE! Manifest vzdorovitého dítěte v košickém Loutkovém divadle). Pedagog herectví na Katedře alternativního a loutkového divadla a pedagog režie v rámci anglického magisterského programu Directing of Devised and Object Theatre na KALD DAMU. Od října 2019 vedoucí katedry.

Tereza Havlová
vystudovala zahradní a krajinářskou architekturu na Mendelově univerzitě v Brně a scénografii na Katedře alternativního a loutkového divadla na pražské DAMU. Je především scénografkou, občasnou performerkou. Velkou inspirací pro její práci jsou stará řemesla a techniky, ráda pracuje s materiály, které může nalézt kolem sebe nebo které si může sama vytvořit. Je zakládající členkou divadelní skupiny Musaši Entertainment Company, která se věnuje autorské tvorbě loutkového i alternativního divadla. Jako scénografka pracovala na inscenacích pro Naivní divadlo v Liberci, Malé divadlo v Českých Budějovicích a Divadlo Radost v Brně.

Eva Suková
učitelka, básnířka, písničkářka, lektorka, divadelnice.
Od r. 2006 učí v ZUŠ Rakovník Literárně-dramatický obor. Baví ji práce s dětmi i dospělými, pedagogickou činnost vyvažuje autorskými vystoupeními s kytarou, psaním básní a vymýšlením humoristických sloupků do týdeníku Raport. V současnosti pracuje s dětmi 6–17 let, lektoruje studenty a dospělé (na textových a divadelních workshopech), vedla příměstské tábory pro nejmenší věkovou skupinu. Nebojí se servírovat knedlíky ani psát odborné vědecké statě. Má dvě děti, jednoho manžela, černého kocoura a zlatého psa. Má ráda čokoládu, černý čaj a anglický humor.

Jiří Suk
pedagog LDO ZUŠ a herec, režisér, moderátor, osvětlovač, kulisák, zkrátka amatérský divadelník. Je absolventem KATAP DAMU, od roku 2013 učí Literárně-dramatický obor na ZUŠ Rakovník. Domovskou scénou je mu DS Tyl Rakovník a letním bytem Divadlo V.A.D. Kladno. Většinu dovolené, nebo prázdnin prožil na všemožných divadelních festivalech, ale u moře už taky (asi dvakrát) byl.

Leona Houdková
studuje dramatickou výchovu na DAMU. Dříve učila v mostecké ZUŠ, nyní vede skupinu v Divadle Radar, dále je lektorka v ekocentru Koniklec. Ráda zpívá, běhá, hraje divadlo a učí se na kytaru.

Tereza Mátlová
studuje dramatickou výchovu na DAMU. Pochází z Karlovarského kraje, kde učila v ZUŠ, aktuálně učí dramatickou výchovu na ZŠ a věnuje se kulturně-komunitním aktivitám. Miluje vymýšlet a realizovat nové nápady, objevovat nová místa a zpívat.

Miroslav Ondra
dramaturg, herec, pedagog a muzikant.
Vystudoval obor Teorie a dějiny dramatických umění na Filozofické fakultě Univerzity Palackého v Olomouci a v současnosti je dramaturgem Městského divadla Brno a učí muzikálové herectví na Divadelní fakultě JAMU. Jako herec působí v nezávislém brněnském divadle Vejminek (bývalý Buranteatr ). V minulosti prošel mnoha dílnami Jiráskova Hronova jako účastník a nyní se často vyskytuje jako porotce amatérských divadelních přehlídek. Je také akordeonista a zpěvák klezmerové kapely Létající rabín.

Matúš Benža
absolvent divadelného manažmentu na Divadelnej fakulte VŠMU v Bratislave (2008) a kultúrnej politiky a manažmentu umenia na City, University of London (2011). V roku 2016 na VŠMU obhájil dizertačnú prácu na tému Nové média v marketingu divadiel. Počas svojej pracovnej kariéry spolupracoval s kultúrnymi inštitúciami ako Slovenské národné divadlo, Balet Bratislava a Rozhlas a televízia Slovenska. Neskôr pôsobil na manažérskych pozíciách v marketingových oddeleniach komerčných spoločností ako napr. O2 a HEINEKEN Slovensko. Od roku 2019 pôsobí ako odborný asistent na Katedre divadelného manažmentu, v rokoch 2020 až 2022 bol prorektorom pre zahraničie, vzťahy s verejnosťou a projektovú činnosť. Budúcich divadelných manažérov učí predmety súvisiace s marketingom a marketingovou komunikáciou. Od roku 2023 je dekanom Divadelnej fakulty VŠMU.

Pavol Smolárik
absolvent herectví na Katedře alternativního a loutkové divadla DAMU v ročníku doc. Miroslava Krobota. Krátce byl v angažmá v Divadle Minor, se kterým dodnes pravidelně spolupracuje. Je spoluzakladatelem Divadla LETÍ, hudebně divadelní skupiny Fekete Seretlek, vokálně experimentální divadelní platformy Boca Loca Lab a kapely pro děti a rodiny Rozbal to! Dlouhodobě spolupracoval s Dejvickým divadlem, opakovaně hostoval v Národním divadle v Praze, nyní účinkuje mj. v divadle Komedie v muzikálu Lazarus. Podílel a podílí se na vzniku mnoha nezávislých projektů pro děti i dospělé, např. v rámci studia Damúza. Dlouhodobě spolupracuje s FORUM PPV – organizací zabývající se prožitkovým vzděláváním. Účinkuje v televizních a rozhlasových projektech. Roku 2007 byl na festivalu Next Wave označen za Objev roku, za roli v inscenaci Bratři naděje Divadla Minor byl mezi třemi nominovanými na Cenu Thálie za rok 2021.

Viktor Košut
právník a vystudovaný divadelní produkční s duší umělce. Řadu let pracoval na právním oddělení literární, divadelní a audiovizuální agentury DILIA a nyní (od roku 2018) působí jako samostatný advokát se specializací na práva duševního vlastnictví a související obory. V kontaktu s divadlem jej udržuje členství ve Správní radě Dejvického divadla (od roku 2008) a externí výuka základů soukromého smluvního a autorského práva na Katedře produkce pražské DAMU (od roku 2012). Je rovněž členem ALAI Czech Republic, spolku sdružujícího české a slovenské vědce, právníky, advokáty a jiné odborníky na práva duševního vlastnictví. Pravidelně poskytuje lektorské přednášky a semináře jak pro vzdělávací instituce, tak také pro ziskové i neziskové subjekty. Ve volném čase se aktivně věnuje hudbě, kultuře, umění, józe a rád se vzdělává v různých oblastech.

Miroslav Ondra
dramaturg, herec, pedagog a muzikant. Vystudoval obor Teorie a dějiny dramatických umění na Filozofické fakultě Univerzity Palackého v Olomouci a v současnosti je dramaturgem Městského divadla Brno a učí muzikálové herectví na Divadelní fakultě JAMU. Jako herec působí v nezávislém brněnském divadle Vejminek (bývalý Buranteatr ). V minulosti prošel mnoha dílnami Jiráskova Hronova jako účastník a nyní se často vyskytuje jako porotce amatérských divadelních přehlídek. Je také akordeonista a zpěvák klezmerové kapely Létající rabín.

Martin Špetlík
světelný designér. Řemeslu se vyučil praxí - v Dejvickém divadle jako osvětlovač, ve Švandově divadle jako šéf osvětlovačů a od roku 2007 na volné noze. Vytvořil určitě alespoň stovku světelných designů pro české i zahraniční projekty - od krutě alternativních tanečních představení přes klasické činohry až po mohutné muzikály a opery. Je zakládajícím členem experimentálních skupin Spitfire Company a Tantehorse, býval lektorem Institutu světelného designu a své si odsvítil v Americe, Africe, Asii i v Aši. Věnuje se i využití videa v divadle, interiérovému světelnému designu a světelnému kutilství vůbec. Provozuje kavárny, prodává limonády a hraje v kapele Vlčí Krtí.

Jaromír Hruška
absolvent DAMU v Praze, oboru režie činoherního divadla. Absolvent kurzů o práci K. S. Stanislavského, M. Čechova i představitelů tzv. ruské divadelní avantgardy konaných v Moskvě. Jeho studentská režijní práce (inscenace Shakespearova Mnoho povyku pro nic) byla prezentována na Festivalu divadelních škol německy mluvících zemí v Mnichově. Režisér 25 celovečerních inscenací autorů světové i české dramatické literatury. Je autorem většiny úprav dramatických i nedramatických textů ke svým inscenacím. Autor série scénářů historických her o nejmocnějším renesančním rodu Rožmberků v rámci prestižního evropského festivalu SLAVNOSTÍ PĚTILISTÉ RŮŽE. Autor a režisér úspěšných nových původních českých komedií ze současnosti „HOTEL BLACKOUT“, „NÁVRAT DO HOTELU BLACKOUT“, „LOVE…, SORRY!“, a „SORRY … BABY!“. Jako režisér a pedagog působil mj. na státní Konzervatoři v Praze. Jako asistent režie pracoval na několika inscenacích významného ruského režiséra Sergeje Fedotova. Dramaturg a zástupce ředitele Městského divadla v Českém Krumlově a dramaturg a produkční Dusíkova divadla v Čáslavi. Lektor řady krajských i celostátních přehlídek a divadelních festivalů.

Alena Zemančíková
vystudovala dramaturgii na Divadelní fakultě Akademie múzických umění v Praze. Po letech manuálních zaměstnání byla od roku 1988 dramaturgyní Západočeského divadla v Chebu. Od roku 1997 pracuje v Českém rozhlase. Napsala čtyři rozhlasové hry, natočila řadu autorských dokumentů a fejetonů, garantovala programové řady pořadů o kulturních dějinách a poezii. V roce 2008 vydala povídkovou knížku Bez otce, v roce 2009 vyšla dětská knížka Mařenka a Čenda a roku 2012 krátké texty v knize nazvané Značkování. Román Příběh v řeči nepřímé vydalo nakl. Větrné mlýny v roce 2015. V roce 2020 vyšla monografie o Činohře Národního divadla v Praze v letech 1990–2015 Zpětné zakreslení cesty. Kromě rozhlasového vysílání spolupracuje s časopisem Listy, Tvar a s literární přílohou deníku Právo Salón. Píše sloupky pro internetový deník Referendum. Narodila se v Praze, většinu života prožila v západočeském pohraničí a v Plzni, nyní žije v Praze. Má čtyři děti.

Jitka Šotkovská
teatroložka, dramaturgyně a redaktorka. Vystudovala bohemistiku a divadelní vědu, bakalářské, magisterské i doktorské studium absolvovala na FF MU v Brně. Je zakládající členkou divadla Tramtarie a následně Buranteatru, kde působila jako dramaturgyně, ale i herečka a kostýmní výtvarnice. Dnes Buranteatr pokračuje jako divadlo Vejminek. Řadu let psala scénáře pro pořady televizní stanice ČT:D a jako dramaturgyně pracovala pro platformu Dramox. Odborně se zabývá především českým divadlem a dramatem 20. a 21. století a divadelní kritikou. Působila na Katedře divadelních studií FF MU, Divadelní fakultě JAMU, dnes pracuje v Týmu pro výzkum moderního českého divadla Ústavu pro českou literaturu AV ČR a jako redaktorka časopisu Svět a divadlo. Na Jiráskův Hronov jezdí přes dvacet let, nejdříve jako seminaristka, posléze jako moderátorka diskuzních klubů či recenzentka Zpravodaje. Jako členka lektorských sborů se pravidelně účastní krajských i národních postupových přehlídek.

Luděk Horký
absolvent divadelní vědy na FF UK, dramaturg, režisér a pedagog. Od roku 1995 do roku 2006 pracoval postupně jako lektor dramaturgie a dramaturg v Divadle ABC, scéně Městských divadel pražských. Nyní vede Centrum dramaturgie tvorby pro děti a mládež v České televizi. Vedle toho pravidelně dramaturgicky spolupracuje s režiséry Davidem Drábkem a Jankem Jirků. Je autorem nebo spoluautorem devíti divadelních her (poslední z nich byla nominována na Cenu Marka Ravenhilla za rok 2022). Je prezidentem Českého střediska ASSITEJ, externím pedagogem Katedry divadelní vědy FF UK a jako divadelní lektor spolupracuje s NIPOS ARTAMA a pražským Divadlem Radar, kde v současnosti vede divadelní soubor Ty-já-tr/HROBESO (zaměřený na činoherní interpretační divadlo pro dospělé), projektovou skupinu Bylo nebylo (zaměřenou na autorské divadlo pro děti) a dětskou autorskou dílnu Čulibrk.

Ivo Kristián Kubák
se k amatérskému i profesionálnímu divadlu dostal oklikou přes pokus o absolvování MFF UK. Na své tehdejší alma mater založil a vedl ochotnické divadlo pojmenované shodou okolností po dědečkovi manžela nevlastní dcery prof. Císaře. Profesionální kariéru započal absolvováním Katedry teorie a kritiky DAMU, následovala režie na Katedře činoherního divadla tamtéž a fakultní hattrick se snaží v současné době uzavřít doktorandským studiem v oboru divadla alternativního. Protože nebo přestože často pracoval na různých pozicích s divadlem zdánlivě nesouvisejících (programátor, dramaturg a režisér ČRo, nyní kreativní producent ČT), založil z pnutí po divadle postupně divadelní soubor Tygr v tísni (2010), ostrovní alternativní scénu Divadlo VILA Štvanice (2014) a plenérový festival Antická Štvanice (2016). Ve volném čase se sebemrskačsky věnuje návštěvám imerzivních produkcí všemožných evropských divadel, přestože mnohem radši s publikem manipuluje sám osobně.
Máte nějaké další informace k tomuto tématu?

Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze.

Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.

Vaše jméno:
Váš e-mail:
Informace:
Obrana proti spamu: do této kolonky napiště slovo 'divadlo':