KŘÍŽEK, Lukáš. Sebevražedná romance. Glosa Lukáše Křížka na inscenaci Norway Today. Online. Web Jiráskův Hronov 8. 8. 2025

Let’s say sunshine for everyone / But as far as I can remember / We’ve been migratory animals / Living under changing weather [...] Live together / We played hide and seek in waterfalls / We were younger / We were younger… Zpívá Syd Matters v písni Obstacles, která se stala hudebním leitmotivem inscenace Norway Today z inspirativní části hronovského programu.

Igor Bauersima napsal svou nejznámější hru na základě skutečné události, která se odehrála před pětadvaceti lety, kdy čtyřiadvacetiletý Nor se sedmnáctiletou Rakušankou skutečně naplnili svůj tragický osud. Bauersimovi Julie a August se seznámí v chat roomu, kde si slíbí, že společně (!) spáchají sebevraždu. A myslí to zasraně smrtelně vážně. Bez vědomí rodin a blízkých odjedou do Norska, kde se nad propastí nedaleko fjordu odehraje jejich sebevražedná romance. Celý život mají ještě před sebou a přitom jsou tady, spolu, aby naslouchali všemu, co je nutí, aby navždy odešli. Jakých asi bude těch deset vteřin pádu? Odhodlaná Julie s dětinsky nejistým Augustem. Kolik stačí, aby se sblížili. Kolik stačí, aby se znovu odcizili. A co když jsou –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ teď a tady – šťastní? Osudově obnaženi, řešící rozdíl mezi nudným šukáním a skutečným milováním. Už jen natočit zdravici domů a jde se na to…!

V úpravě a režii Jana-Jakuba Šenkeříka si oba herci ponechávají svá jména. Tento posun do současnější a osobnější roviny je zřejmě nějak platný přímo pro ně, ale nic navíc nepřináší. Předloha je ve své komunikaci stále ještě univerzální. Nicméně nehledě na to se Veronice Pichlerové a Tomáši Matušincovi, spolu s režisérem, daří ustát úskalí Bauersimova textu. Ten je tak trochu inscenační výzvou, možná dokonce i nečekanou pastí, chcete-li. Atraktivní látka (sám recenzent ji chtěl kdysi inscenovat) nabízí nejen nosnou výchozí situaci, ale též líbivé množství skvělých dialogických výměn, plných mladické naivity a současně absolutní vážnosti, v neposlední řadě pak filozofování o lásce, životě a smrti. Na tenkém ledě se ale text pohybuje co do možností čitelné interpretace vztahu sebevražedných milenců. A jeho proměn. Autor navíc ponechává otevřený konec, s nímž si musí inscenátoři i diváci poradit.

V této citlivě osobité verzi se daří herecká souhra, chemie typů a nutná komorní křehkost, která umí strhnout i ovládnout. Alespoň v těch zásadních okamžicích. Režijní vedení na mě bylo možná až přespříliš úsporné a minimalistické, ale to už se oklikou vracíme k fjordu, nad nímž je potřeba se rozhodnout, jaké bude zrovna to naše Norské Dneska a co všechno potřebuje, chce a co už ne. Jestli skočili, nebo neskočili, nejspíš zase nevím a hlavně nechci vědět, ale rozhodně vím, že mě inscenace velice potěšila. Stejně jako mě potěšily a pobavily pohotové (do replik vnořené) reakce herců na zcela nemístnou, respektive spíše nevhodně reprodukovanou poznámku z řad diváků na slyšitelnost.

foto: Ivo Mičkal

KŘÍŽEK, Lukáš. Sebevražedná romance. Glosa Lukáše Křížka na inscenaci Norway Today. Online. Web Jiráskův Hronov 8. 8. 2025. Dostupné z: https://jiraskuvhronov.eu/sebevrazedna-romance [cit. 2025-08-09]
Máte nějaké další informace k tomuto tématu?

Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze.

Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.

Vaše jméno:
Váš e-mail:
Informace:
Obrana proti spamu: do této kolonky napiště slovo 'divadlo':