DUCHEK, Jan. Hry. Sedmý sloupek Jana Duchka. Online. Web Jiráskův Hronov 8. 8. 2025
Sedmý sloupek Jana Duchka.
Podlehl jsem druhdy reklamě a nainstaloval si do mobilního telefonu hru. Dostáváte různé tvary, úzký obdélník jeden krát pět čtverečků, čtyřčtverečkové elko nebo třeba velký čtverec o hraně tři čtverečky. Tyto se snažíte umísťovat do mřížkované plochy osm krát osm čtverečků. Jakmile zaplníte celou řadu či sloupec, zaplněné čtverečky tam explodují a uvolní místo. Pokud si nedokážete tímto způsobem prostor včas zjednat, nové obrazce není kam umístit a hra končí, prohráli jste. Když se vám podaří celou šachovnici vyčistit, dostanete naopak speciální bonus. Body, které k ničemu nejsou. Tedy nechcete-li prostě jen víc bodů než minule a předminule. Občas si člověk musí trochu namáhat hlavu a představovat si různé varianty, ale jinak ta hra není intelektuálně nijak náročná. Vlastně je dost jednoduchá. A docela monotónní. Takže není důvod ji hrát, že ne?
Jenže ona má prostě něco do sebe. To něco vábí a obsahuje nemalý relaxační potenciál. Hledat, co kam zapadne, a pro změnu s velkou šancí najít. Systematizujete, dáváte věcem řád a svého druhu smysl. Podobně zřejmě fungují všechny ty hry, kde máte ve flaštičkách různé barevné vrstvy a přeléváním jednotlivých vrstev mezi flaštičkami chcete získat flaštičky se stejně barevnou tekutinou. Přijde-li vám hraní her v telefonu jako naprostá ztráta času, můžete se stejným zalíbením sekat trávu nebo čistit dno bazénu robůtkem na ovládání. Zkrátka chopit se příležitosti něco ve stavu neuspořádanosti vlastní akcí kousek po kousku uvádět do stavu organizovaného, sjednoceného či přehledného. S jasným, viditelným, okamžitým výsledkem.
Pro hry divadelní a hraní na jevišti jako by platil pravý opak. Ne že by neměly tu silnější, tu slabší rytmus či řád, ale motá se kolem toho tolik náznaků, fines, otevřených konců, interpretačních možností. Vše lidské se tak těžko vměstnává do čtverečků. Zcela přesně nasdílet nejednoznačnost, to je něco, co se čtverečkům nikdy nemůže povést. Divadlo to zvládne během pár minut sdíleného prožitku. Přidává tak další několikarozměrný dílek do eintopfu v našich hlavách. A taková hlava, to vůbec není mřížka. Je 3D, kulatá a v neustálém provozu. Místo, kde se pořádek může vyskytovat jen jako idea.
Hra se čtverečky je jen takové jednoduchoučké drbátko existenciální naděje. Že se myšlenky v hlavě jednou složí do kompaktního celku pravidelného tvaru, dají ucelený smysl, vybouchnou, zmizí a zanechají uklizený prostor. Takový, jaký tu zřejmě byl před velkým třeskem. Takový, jaký tu byl, než začala (oxymoron alert) opravdová hra.
foto: Jan Švácha
DUCHEK, Jan. Hry. Sedmý sloupek Jana Duchka. Online. Web Jiráskův Hronov 8. 8. 2025. Dostupné z: https://jiraskuvhronov.eu/hry [cit. 2025-08-09]
Podlehl jsem druhdy reklamě a nainstaloval si do mobilního telefonu hru. Dostáváte různé tvary, úzký obdélník jeden krát pět čtverečků, čtyřčtverečkové elko nebo třeba velký čtverec o hraně tři čtverečky. Tyto se snažíte umísťovat do mřížkované plochy osm krát osm čtverečků. Jakmile zaplníte celou řadu či sloupec, zaplněné čtverečky tam explodují a uvolní místo. Pokud si nedokážete tímto způsobem prostor včas zjednat, nové obrazce není kam umístit a hra končí, prohráli jste. Když se vám podaří celou šachovnici vyčistit, dostanete naopak speciální bonus. Body, které k ničemu nejsou. Tedy nechcete-li prostě jen víc bodů než minule a předminule. Občas si člověk musí trochu namáhat hlavu a představovat si různé varianty, ale jinak ta hra není intelektuálně nijak náročná. Vlastně je dost jednoduchá. A docela monotónní. Takže není důvod ji hrát, že ne?
Jenže ona má prostě něco do sebe. To něco vábí a obsahuje nemalý relaxační potenciál. Hledat, co kam zapadne, a pro změnu s velkou šancí najít. Systematizujete, dáváte věcem řád a svého druhu smysl. Podobně zřejmě fungují všechny ty hry, kde máte ve flaštičkách různé barevné vrstvy a přeléváním jednotlivých vrstev mezi flaštičkami chcete získat flaštičky se stejně barevnou tekutinou. Přijde-li vám hraní her v telefonu jako naprostá ztráta času, můžete se stejným zalíbením sekat trávu nebo čistit dno bazénu robůtkem na ovládání. Zkrátka chopit se příležitosti něco ve stavu neuspořádanosti vlastní akcí kousek po kousku uvádět do stavu organizovaného, sjednoceného či přehledného. S jasným, viditelným, okamžitým výsledkem.
Pro hry divadelní a hraní na jevišti jako by platil pravý opak. Ne že by neměly tu silnější, tu slabší rytmus či řád, ale motá se kolem toho tolik náznaků, fines, otevřených konců, interpretačních možností. Vše lidské se tak těžko vměstnává do čtverečků. Zcela přesně nasdílet nejednoznačnost, to je něco, co se čtverečkům nikdy nemůže povést. Divadlo to zvládne během pár minut sdíleného prožitku. Přidává tak další několikarozměrný dílek do eintopfu v našich hlavách. A taková hlava, to vůbec není mřížka. Je 3D, kulatá a v neustálém provozu. Místo, kde se pořádek může vyskytovat jen jako idea.
Hra se čtverečky je jen takové jednoduchoučké drbátko existenciální naděje. Že se myšlenky v hlavě jednou složí do kompaktního celku pravidelného tvaru, dají ucelený smysl, vybouchnou, zmizí a zanechají uklizený prostor. Takový, jaký tu zřejmě byl před velkým třeskem. Takový, jaký tu byl, než začala (oxymoron alert) opravdová hra.
foto: Jan Švácha
DUCHEK, Jan. Hry. Sedmý sloupek Jana Duchka. Online. Web Jiráskův Hronov 8. 8. 2025. Dostupné z: https://jiraskuvhronov.eu/hry [cit. 2025-08-09]
Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze.
Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.