Cena Pavla Boška - RICHTER KOHUTOVÁ, Petra. Nominační životopis. 2022

Petra Richter Kohutová
Až teprve s údajným životním jubilem letošní laureátky, které se naplní už za pár dnů, se rozvířily zaručené informace, že si Petra Richter Kohutová musela kdysi v dětství zfalšovat rodný list. V kuloárech se totiž šíří důvěrné zprávy, že za tím stála touha už v raném dětství chodit do kina na nepřístupné filmy. Při letmém ale i při déletrvajícím pohledu na nepřehlédnutelnou osobu českého ochotnického divadla, všudypřítomnou Petru, je jasné, že muselo dojít k záměně dat. Takhle přece nevypadá padesátnice! Švindl s rodným listem se pozitivně promítl do jejího širokého dramaturgického rozhledu, protože už od dětství mohla z nepřístupných brakových filmů nasávat spoustu později dramaturgicky vhodně využitelných informací. Ostatně přispělo k tomu i rodinné zázemí, kde tatínek i maminka patřili k předním herců ostravského ochotnického spolku Impuls. Malou Péťu neměl doma kdo hlídat a tak odmala dokonale poznávala divadlo ze všech stran. Všechno pak úspěšně zužitkovává ve své práci. Petra je sice křtěná kouřem ostravských hutí, ale v rámci postupné vnitrostátní migrace se z východu republiky dostala přes Brno až na naši západní výspu a stala se z ní lázeňačka. A úplně nejvíc na tom vydělalo už od roku 2000 karlovarské Divadelní studio D3. Divadelní ústav eviduje u Petry Richter Kohutové 116 položek jejich dramaturgických prací. Ale určitě jich bylo víc, všichni víme, jak je to u nás s evidencí. Na počátku v roce 1991 to byla první dramaturgie na JAMU inscenace pod zajímavým názvem „Jak chtěl Kryštof Kolumbus přejít na protější chodník“ a zatím poslední inscenace pod kterou je podepsána jako dramaturgyně, je muzikál „Kdyby tisíc klarinetů“ v Západočeském divadle v Chebu. Přes střední knihovnickou školu a JAMU nejprve zakotvila v brněnském divadle bratří Mrštíků, odkud přešla do ostravského Divadla Petra Bezruče. Hostovala v mnoha českých i moravských profesionálních scénách a v současné době má nejtěsnější vazby k divadlům právě v Karlových Varech a v Chebu. Ale Petra se naštěstí rozdává dál po celé republice nejen u profesionálů ale i u ochotníků, a jak sama říká, nemá problém zajet kamkoliv, což také její široký záběr porotce, dramaturga, lektora jen potvrzuje. V současné době je velmi viditelná lektorka režijních škol Amatérská divadelní asociace ADA. Kdesi o sobě uvedla, že je nadšený pozorovatel amatérských divadelních představení a to platí bezezbytku. Každým svým vystoupením ať už psaným nebo mluveným pak neustále potvrzuje, jak je v divadle důležité míti vedle Filipa také dramaturga. Závěrem nám dovolte ještě malé srovnání nesrovnatelného. V prvních desetiletích FEMADu se stala v Poděbradech legendou lektorského sboru Jarmila Černíková Drobná, železná lady české dramaturgie, žena bystrého uvažování, skvělé analýzy, širokého rozhledu a nekompromisních hodnocení a charakteristického ráčkován. Petra kráčí úspěšně v jejích stopách a to nejen svými dvěma jmény, takže jí zbývá ještě docentura na DAMU, několik obsáhlých odborných učebnic a publikací a má určitě dobře našlápnuto zanechat v českém amatérském divadle další nesmazatelnou stopu. Zejména když si už na začátku umázla těch pár let v rodném listě. Dámy a pánové – Petra Richter Kohutová, laureát letošní ceny Pavla Boška za významný přínos českému ochotnickému divadlu s přihlédnutím k poděbradskému FEMADu.
Máte nějaké další informace k tomuto tématu?

Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze.

Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.

Vaše jméno:
Váš e-mail:
Informace:
Obrana proti spamu: do této kolonky napiště slovo 'divadlo':