Poděbrady, FEMAD, Cena Pavla Boška - KODEŠ, Jaroslav. Nominační životopis. 2024
Jaroslav Kodeš
Jarda Kodeš je poděbradský rodák, který k divadlu přišel vlastně náhodou. A tak trochu za tím stojí i jeho maminka Zdislava, kterou oslovil poděbradský režisér a zakladatel festivalu FEMAD Jan Pavlíček, jestli by v Sokole neměla nějakého šikovného kluka, co zvládne přemet a umí chodit po rukách – bez váhání doporučila svého syna Jardu. Jan Pavlíček tehdy zkoušel hru z cirkusového prostředí Ten, který dostává políčky. Psal se rok 1973 a Jaroslav dostal první divadelní roli. Zpočátku bojoval s ostychem, ale nakonec všechno dobře dopadlo a s Janem Pavlíčkem ho od té doby pojí celoživotní přátelství, i protože to byl právě on, kdo zažehl jeho lásku k divadlu. V divadelním souboru pak během šesti let hrál ve třech inscenacích, další dokonce sám zrežíroval. Protože měl spoustu nadání od techniky, přes sport až po divadlo, nakoukl nejprve na elektrotechnickou fakultu ČVUT, pak získal vysokoškolský diplom učitele matematiky a tělesné výchovy, ale za katedru nikdy nezasedl. Nakonec zvítězilo divadlo, kterému už plně propadl na svém novém působišti v Rakovníku, kam se odstěhoval za manželkou Evou. Ta hrála v tamním ochotnickém souboru. Jaroslav Kodeš vystudoval Lidovou konzervatoř při Krajském kulturním středisku Středočeského kraje, obor divadelní režie. A právě tady dospěl k zásadnímu rozhodnutí a na popud režisérky Veroniky Štěrbové nastoupil do Československého rozhlasu jako režisér. V rozhlase pak pracoval téměř celý profesní život. Cen za profesionální rozhlasovou kariéru, ale zejména za 55 let působení na ochotnických prknech nasbírali Kodešovi bezpočet. Jeho režie jsou vždycky ukázkou promyšleného konceptu, důsledného vedení herců, chytře zvolené hudební složky, účelné práce se světlem a hlavně vše je spojené s nepřehlédnutelnou a tak důležitou pokorou k řemeslu. Proto je také Jaroslav Kodeš velmi často zván jako uznávaný lektor a porotce na nejrůznější přehlídky, aby pomáhal svými zkušenostmi formovat české ochotnické divadlo. Pod hlavičkou Amatérské divadelní asociace také spoluorganizuje Školičku ADA pro zájemce o režii a byl řadu let členem Odborné rady pro amatérské divadlo při Artama Praha. Je jen dobře, že svůj režijní záběr má širší a vedle Rakovníka, Rádobydivadla Klapý sem patří i Divadlo Máj, Žumpa Nučice a další. V Poděbradech tady po něm zatím zůstala jen pohádka Rozpustilá princezna Anka, kterou přivedl na svět už před pětačtyřiceti lety.
Jarda Kodeš je poděbradský rodák, který k divadlu přišel vlastně náhodou. A tak trochu za tím stojí i jeho maminka Zdislava, kterou oslovil poděbradský režisér a zakladatel festivalu FEMAD Jan Pavlíček, jestli by v Sokole neměla nějakého šikovného kluka, co zvládne přemet a umí chodit po rukách – bez váhání doporučila svého syna Jardu. Jan Pavlíček tehdy zkoušel hru z cirkusového prostředí Ten, který dostává políčky. Psal se rok 1973 a Jaroslav dostal první divadelní roli. Zpočátku bojoval s ostychem, ale nakonec všechno dobře dopadlo a s Janem Pavlíčkem ho od té doby pojí celoživotní přátelství, i protože to byl právě on, kdo zažehl jeho lásku k divadlu. V divadelním souboru pak během šesti let hrál ve třech inscenacích, další dokonce sám zrežíroval. Protože měl spoustu nadání od techniky, přes sport až po divadlo, nakoukl nejprve na elektrotechnickou fakultu ČVUT, pak získal vysokoškolský diplom učitele matematiky a tělesné výchovy, ale za katedru nikdy nezasedl. Nakonec zvítězilo divadlo, kterému už plně propadl na svém novém působišti v Rakovníku, kam se odstěhoval za manželkou Evou. Ta hrála v tamním ochotnickém souboru. Jaroslav Kodeš vystudoval Lidovou konzervatoř při Krajském kulturním středisku Středočeského kraje, obor divadelní režie. A právě tady dospěl k zásadnímu rozhodnutí a na popud režisérky Veroniky Štěrbové nastoupil do Československého rozhlasu jako režisér. V rozhlase pak pracoval téměř celý profesní život. Cen za profesionální rozhlasovou kariéru, ale zejména za 55 let působení na ochotnických prknech nasbírali Kodešovi bezpočet. Jeho režie jsou vždycky ukázkou promyšleného konceptu, důsledného vedení herců, chytře zvolené hudební složky, účelné práce se světlem a hlavně vše je spojené s nepřehlédnutelnou a tak důležitou pokorou k řemeslu. Proto je také Jaroslav Kodeš velmi často zván jako uznávaný lektor a porotce na nejrůznější přehlídky, aby pomáhal svými zkušenostmi formovat české ochotnické divadlo. Pod hlavičkou Amatérské divadelní asociace také spoluorganizuje Školičku ADA pro zájemce o režii a byl řadu let členem Odborné rady pro amatérské divadlo při Artama Praha. Je jen dobře, že svůj režijní záběr má širší a vedle Rakovníka, Rádobydivadla Klapý sem patří i Divadlo Máj, Žumpa Nučice a další. V Poděbradech tady po něm zatím zůstala jen pohádka Rozpustilá princezna Anka, kterou přivedl na svět už před pětačtyřiceti lety.
Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze.
Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.