HRDINOVÁ, Radmila. Dokonalé nejsou ani princezny. Recenze Radmily Hrdinové na inscenaci everyBODY. Online. Web Jiráskův Hronov 4. 8. 2025

Soubor PolaroID, působící pod záštitou brněnského Divadla Polárka, se dlouhodobě zabývá autorským a dokumentárním divadlem, jehož smyslem je nejen konečný výstup inscenace, ale i cesta, jež k němu směřuje. Protože právě na ní dochází k nesmírně cennému procesu poznávání sebe sama i způsobu, jak toto poznání vtělit do divadelního tvaru.

Tentokrát se soubor zaměřil na vnímání tělesné schránky, což je téma, které v době nikoli nepodstatného vlivu youtuberů, influencerů a dalších ďábelských našeptávačů sociálních sítí opět silně hýbe společenským míněním. I když z vlastní zkušenosti své bezmála sedmdesátileté životní pouti moc dobře vím, že to, jak vnímáme sami sebe, i to, jak působíme na své okolí, řešila a řeší každá generace. A v mém případě holčičky, která už ve školce převyšovala okolní dítka nejméně o hlavu a půl, to vím ještě o něco líp.

Scénář everyBODY vychází z obsáhlého anketního výzkumu, využitého i ve zvukovém plánu inscenace. Zaznívají v něm autentické hlasy respondentů od předškoláků přes teenagery a dvacetileté až po čtyřicátníky, respektive čtyřicátnice.

Začíná se doslova „ab ovo“, tedy od početí a vývoje embrya. A už tady je hlavním kritériem paradoxně zjev. Víte, jak vypadá embryo ve druhém, dvacátém či čtyřicátém týdnu? Následují rádobyvtipné hlášky rozněžnělého příbuzenstva nad novorozencem a posléze neméně trapné narozeninové fráze. Osobně si moc dobře pamatuju, jak mě vytáčela každoroční bodře pronášená věta: „Bože, tys zase vyrostla!“ A s jakým zadostiučiněním jsem očekávala jazykové zaškobrtnutí příbuzenstva nad vzápětí dobře míněnou radou: „Už ale nerosti! Sakra, anebo nerosť?“

Hlavní tématem inscenace everyBODY je otázka, jak vlastně má vypadat dokonalý člověk. A přestože dětský hlásek tvrdí, že nejhezčí jsou princezny, krátké pohádkové extempore vyvrátí i tuto idealizovanou pravdu. Inscenace se letmo dotkne i témat transgenderových, vtělených do nápisů TOP surgery, GENDER dysphorie, BODY issues aj., nespokojenosti s vlastním tělem vyvolané diktátem sportovních trenérů a řady dalších projevů konfrontace s tělesnou schránkou.

Sympatické na padesátiminutovém představení je evidentní osobní zaujetí tématem, jež je dvanácti aktérům nejspíš hodně blízké a jež je vtělené do velmi autenticky uchopených osobních výpovědí. Méně přesvědčivý už je divadelní tvar, kde nakládání s dřevěnými rámy, cedulemi i dalšími rekvizitami působí občas dost mechanicky a naučeně, stejně jako obecné choreografie tanečních scén. Tam, kde se aktéři mohou chytit konkrétní situace, jako je třeba scéna v tělocvičně, dění na scéně výrazně ožije. I přes výše uvedené výtky ale pokládám everyBODY za velmi cenný divadelní počin, právě pro onu osobní zaangažovanost na přípravě i výsledném tvaru inscenace.

‌foto: Maxim Bajza

HRDINOVÁ, Radmila. Dokonalé nejsou ani princezny. Recenze Radmily Hrdinové na inscenaci everyBODY. Online. Web Jiráskův Hronov 4. 8. 2025. Dostupné z: https://jiraskuvhronov.eu/dokonale-nejsou-ani-princezny [cit. 2025-08-05]
Máte nějaké další informace k tomuto tématu?

Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze.

Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.

Vaše jméno:
Váš e-mail:
Informace:
Obrana proti spamu: do této kolonky napiště slovo 'divadlo':