2025 - Semináře Dětská scéna 2025, Svitavy
Začátek: 13.6.2025
Konec: 19.6.2025
Pořadatel:
Praha NIPOS, Sdružení pro tvořivou dramatiku a Středisko kulturních služeb města Svitavy ve spolupráci s katedrou výchovné dramatiky DAMU.
Dětská scéna je nejvýznamnější akce v ČR v oblasti dramatické výchovy orientované na inscenační práci s dětmi. Zahrnuje představení nejzdařilejších a nejzajímavějších divadelních, loutkářských a recitačních inscenací dětských souborů a vystoupení dětských recitátorů, vybraná ze sedmadvaceti krajských přehlídek, diskuse o vystoupeních pod vedením odborníků na přednes, divadlo a dramatickou výchovu, praktické dílny zaměřené na vybrané oblasti divadla a dramatické výchovy a inspirativní doplňkový program. Dětská scéna je určena všem zájemcům o dramatickou výchovu, přednes a divadlo s dětmi a mládeží, vedoucím dětských a mladých souborů, učitelům základních uměleckých škol, pedagogům základních, středních a vysokých škol a dalších výchovných a vzdělávacích institucí, knihovníkům a studentům uměleckých a pedagogických škol a fakult.
TŘIDA A – OD HLEDÁNÍ TÉMATU KE SPOLEČNÉ TVORBĚ INSCENACE AUTORSKÉHO DIVADLA
Lektor Viktor Szivák-Tóth
V divadelní tvorbě – zvláště té s dětmi – nejde nikdy jen o zdokonalování divadelních dovedností. Neustále se dotýkáme intelektuální a emocionální angažovanosti účastníků. Jak můžeme tento aspekt bezpečně využít jako příležitost k učení? Jak tento proces pomáhá dětem porozumět světu kolem nich? Jak můžeme dosáhnout citlivé interpretace znepokojivých a frustrujících aspektů našeho života?
V praktické dílně se budeme věnovat otázkám, jako jsou: Jak najít téma, které se nás opravdu dotýká? Jak bezpečně posilovat herecké dovednosti? Jak vystavět srozumitelný příběh, na kterém se budou podílet všichni členové skupiny? Jak na základě improvizace napsat nebo dotvořit divadelní situaci? Jaké dramaturgické možnosti se nám nabízejí při budování příběhu? Jaký přínos může mít využití nerealistických a nekonvenčních prvků na jevišti?
To vše prostřednictvím praktických cvičení, metodiky a reflexe společné práce.
Dílnu bude tlumočit do češtiny Pavel Bednář, učitel angličtiny, lektor divadla a dramatické výchovy, ředitel neziskové organizace Otevřený prostor.
TŘIDA B – TĚLO JAKO NÁSTROJ KOMUNIKACE A SDĚLENÍ
Lektorka Lenka Jíšová
Seznámit se, dotknout se možností využití pohybu těla v jeho anatomické funkci, citlivosti a některých jeho kvalit vedoucích k pohybu v přítomnosti pomocí strukturovaných a kontaktních improvizací. Tělo jako prostředek hledání a nalézání vztahů mezi vnitřním a vnějším prostředím ve svém těle i v prostoru kolem sebe, ve vztahu k druhému nebo i celé skupině.
Využití pohybu, dechu, zvuku, hlasu, slova, hudby, rytmu k vytváření vyprávění tělem (abstraktní či konkrétní představa). Nechat se inspirovat detailem, prostorem, básní či jiným zdrojem. Pohyb je naším přirozeným projevem, můžeme se nechat i překvapovat tvarováním těla a jeho sdělováním.
Využití těchto principů také metodicky a prakticky pro pedagogickou a tvořivou činnost.
Třida C – DIVADELNÍ INSPIRACE
Lektor Pavel Skála
Praktický seminář zaměřený na hledání inspirace v každodenním životě a její přetavení do tvůrčího procesu práce s dětmi. Účastníci si osvojí základní principy, jak z běžných situací a osobních zážitků vytvářet scénické nápady a jak je dál rozvíjet směrem k inscenaci. Důraz je kladen na hravost, otevřenost a hledání vlastního autorského přístupu.
Seminář podporuje kreativitu a objevování osobité divadelní řeči.
Seminář je určen mj. studentům středních pedagogických škol či začínajícím pedagogům.
TŘIDA D – CESTOU HLASU
Lektorka Olga Strašáková
Hlas je přirozený projev naší osobnosti, náš výrazový prostředek, zrcadlo našeho momentálního stavu. Hlas je také nejdokonalejší nástroj ve smyslu dorozumění a komunikace. Co můžeme pro svůj hlas udělat, aby byl vnímán ve své pestrosti, znělosti a síle vyzařování naší osobnosti?
Účastníci dílny budou mít možnost hravým i tvůrčím způsobem nahlédnout do práce na technice mluveného projevu vedoucí ke kultivovanému hlasu. Budou pracovat s hlasem pomocí vyjadřovaných emocí, prostřednictvím vybraných písní, říkadel či básní a postupně se dostanou ke stupňovanému rytmickému členění řeči, správnému dýchání, držení a postoji těla, pružnému hlasovému začátku a přizpůsobení hlasu prostoru. Společně se pokusí potlačit zvukovou monotónnost projevu a postupně nacházet cestu k zvučnému a nosnému hlasu, a to prostřednictvím správné výslovnosti, sugestivního frázování, funkčních proměn výšky, síly a tempa promluvy. Součástí dílny bude i práce s textem, ať už směřující k sólovému projevu nebo k jednoduchému společnému inscenačnímu tvaru.
Seminář je určen mj. studentům středních pedagogických škol.
TŘIDA R – CO S TÍM TEXTEM? ANEB NAHLÉDNUTÍ DO ZÁKOUTÍ PŘEDNESU
Lektorka Hana Patrasová
Každé z krátkých setkání, která nám dovolí harmonogram recitační části Dětské scény, bude zaměřeno na některé z otázek vyvstávajících před recitátorem nebo pedagogem, který se přednesu věnuje:
Co dělat s textem, než se ho naučím? Jak se bavit o textu? Dá se v textu škrtat? Co udělám, než začnu přednášet? Co se v přednesu smí? Patří pohyb k přednesu? A co rekvizita? V rámci třídenního pobytu navštíví účastníci vystoupení všech tří věkových kategorií recitátorů.
TŘIDA A – OD HLEDÁNÍ TÉMATU KE SPOLEČNÉ TVORBĚ INSCENACE AUTORSKÉHO DIVADLA
Lektor Viktor Szivák-Tóth
V divadelní tvorbě – zvláště té s dětmi – nejde nikdy jen o zdokonalování divadelních dovedností. Neustále se dotýkáme intelektuální a emocionální angažovanosti účastníků. Jak můžeme tento aspekt bezpečně využít jako příležitost k učení? Jak tento proces pomáhá dětem porozumět světu kolem nich? Jak můžeme dosáhnout citlivé interpretace znepokojivých a frustrujících aspektů našeho života?
V praktické dílně se budeme věnovat otázkám, jako jsou: Jak najít téma, které se nás opravdu dotýká? Jak bezpečně posilovat herecké dovednosti? Jak vystavět srozumitelný příběh, na kterém se budou podílet všichni členové skupiny? Jak na základě improvizace napsat nebo dotvořit divadelní situaci? Jaké dramaturgické možnosti se nám nabízejí při budování příběhu? Jaký přínos může mít využití nerealistických a nekonvenčních prvků na jevišti?
To vše prostřednictvím praktických cvičení, metodiky a reflexe společné práce.
Dílnu bude tlumočit do češtiny Pavel Bednář, učitel angličtiny, lektor divadla a dramatické výchovy, ředitel neziskové organizace Otevřený prostor.
TŘIDA B – TĚLO JAKO NÁSTROJ KOMUNIKACE A SDĚLENÍ
Lektorka Lenka Jíšová
Seznámit se, dotknout se možností využití pohybu těla v jeho anatomické funkci, citlivosti a některých jeho kvalit vedoucích k pohybu v přítomnosti pomocí strukturovaných a kontaktních improvizací. Tělo jako prostředek hledání a nalézání vztahů mezi vnitřním a vnějším prostředím ve svém těle i v prostoru kolem sebe, ve vztahu k druhému nebo i celé skupině.
Využití pohybu, dechu, zvuku, hlasu, slova, hudby, rytmu k vytváření vyprávění tělem (abstraktní či konkrétní představa). Nechat se inspirovat detailem, prostorem, básní či jiným zdrojem. Pohyb je naším přirozeným projevem, můžeme se nechat i překvapovat tvarováním těla a jeho sdělováním.
Využití těchto principů také metodicky a prakticky pro pedagogickou a tvořivou činnost.
Třida C – DIVADELNÍ INSPIRACE
Lektor Pavel Skála
Praktický seminář zaměřený na hledání inspirace v každodenním životě a její přetavení do tvůrčího procesu práce s dětmi. Účastníci si osvojí základní principy, jak z běžných situací a osobních zážitků vytvářet scénické nápady a jak je dál rozvíjet směrem k inscenaci. Důraz je kladen na hravost, otevřenost a hledání vlastního autorského přístupu.
Seminář podporuje kreativitu a objevování osobité divadelní řeči.
Seminář je určen mj. studentům středních pedagogických škol či začínajícím pedagogům.
TŘIDA D – CESTOU HLASU
Lektorka Olga Strašáková
Hlas je přirozený projev naší osobnosti, náš výrazový prostředek, zrcadlo našeho momentálního stavu. Hlas je také nejdokonalejší nástroj ve smyslu dorozumění a komunikace. Co můžeme pro svůj hlas udělat, aby byl vnímán ve své pestrosti, znělosti a síle vyzařování naší osobnosti?
Účastníci dílny budou mít možnost hravým i tvůrčím způsobem nahlédnout do práce na technice mluveného projevu vedoucí ke kultivovanému hlasu. Budou pracovat s hlasem pomocí vyjadřovaných emocí, prostřednictvím vybraných písní, říkadel či básní a postupně se dostanou ke stupňovanému rytmickému členění řeči, správnému dýchání, držení a postoji těla, pružnému hlasovému začátku a přizpůsobení hlasu prostoru. Společně se pokusí potlačit zvukovou monotónnost projevu a postupně nacházet cestu k zvučnému a nosnému hlasu, a to prostřednictvím správné výslovnosti, sugestivního frázování, funkčních proměn výšky, síly a tempa promluvy. Součástí dílny bude i práce s textem, ať už směřující k sólovému projevu nebo k jednoduchému společnému inscenačnímu tvaru.
Seminář je určen mj. studentům středních pedagogických škol.
TŘIDA R – CO S TÍM TEXTEM? ANEB NAHLÉDNUTÍ DO ZÁKOUTÍ PŘEDNESU
Lektorka Hana Patrasová
Každé z krátkých setkání, která nám dovolí harmonogram recitační části Dětské scény, bude zaměřeno na některé z otázek vyvstávajících před recitátorem nebo pedagogem, který se přednesu věnuje:
Co dělat s textem, než se ho naučím? Jak se bavit o textu? Dá se v textu škrtat? Co udělám, než začnu přednášet? Co se v přednesu smí? Patří pohyb k přednesu? A co rekvizita? V rámci třídenního pobytu navštíví účastníci vystoupení všech tří věkových kategorií recitátorů.
Lektoři:
Viktor Szivák-Tóth - (Maďarsko), režisér, autor divadelních her, herec, učitel dramatické výchovy a lektor. Spolupracoval s předními maďarskými soubory divadla ve výchově a komunitními divadelními skupinami, má zkušenosti s prací s profesionály i neprofesionály od dětí po seniory. Důraz klade na kolektivní práci, společnou tvorbu představení a sociální význam divadelního umění.
Lenka Jíšová - taneční pedagožka na ZUŠ Bedřicha Smetany, Plzeň, vedoucí taneční skupiny NoTa Plzeň. Lektoruje taneční workshopy či kurzy tvořivé dramatiky pro pedagogy z různých typů škol. Je ovlivněna metodou BMC® (Body Mind Centering), metodou Feldenkrais®, jógou, hlasem, poezií a dalšími trendy současného tance.
Pavel Skála - pedagog a režisér, působící na Základní umělecké škole F. L. Gassmanna v Mostě, vedoucí celé řady dětských, mladých i dospělých divadelních souborů, které se pravidelně účastní celostátních přehlídek. Kromě pedagogické činnosti se věnuje i organizaci kulturních akcí. Je hlavním organizátorem oblíbených divadelních přehlídek PřeMostění a NaNečisto a nově i spolupořadatelem celostátní přehlídky Divadelní Piknik v Mostě. Společně se svou kolegyní z LDO ZUŠ Most Barborou Gréeovou založil Divadelní klub Školka, v jehož rámci uspořádali řadu koncertů, divadelních představení a dalších kulturních akcí. Dlouhodobě také spolupracuje s Divadlem Brambůrky, které se zaměřuje na hravost a hledání aktuálních témat. Seminář bude probíhat ve spolupráci s Barborou Gréeovou.
Olga Strašáková - učitelka literárně-dramatického oboru ZUŠ Uherské Hradiště, vedoucí dětských divadelních souborů, hlasová pedagožka, recitátorka, moderátorka, lektorka hlasových a rétorických dílen nejen pro pedagogy (Wolkrův Prostějov, Šrámkova Sobotka, Škola folklorních tanců, Fakulta krizového řízení Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně…).
Hana Patrasová - absolventka dramatické výchovy na DAMU a speciální pedagogiky na Pedagogické fakultě UK v Praze, učitelka dramatické výchovy na VOŠS a SPgŠ v Prachaticích, kurátorka Muzea české loutky a cirkusu v Prachaticích, improvizátorka, vedoucí středoškolského improvizačního týmu, lektorka tvůrčích dílen dramatické výchovy a improvizace, recitátorka, členka divadla PNUtí a divadla Naskok.
Lenka Jíšová - taneční pedagožka na ZUŠ Bedřicha Smetany, Plzeň, vedoucí taneční skupiny NoTa Plzeň. Lektoruje taneční workshopy či kurzy tvořivé dramatiky pro pedagogy z různých typů škol. Je ovlivněna metodou BMC® (Body Mind Centering), metodou Feldenkrais®, jógou, hlasem, poezií a dalšími trendy současného tance.
Pavel Skála - pedagog a režisér, působící na Základní umělecké škole F. L. Gassmanna v Mostě, vedoucí celé řady dětských, mladých i dospělých divadelních souborů, které se pravidelně účastní celostátních přehlídek. Kromě pedagogické činnosti se věnuje i organizaci kulturních akcí. Je hlavním organizátorem oblíbených divadelních přehlídek PřeMostění a NaNečisto a nově i spolupořadatelem celostátní přehlídky Divadelní Piknik v Mostě. Společně se svou kolegyní z LDO ZUŠ Most Barborou Gréeovou založil Divadelní klub Školka, v jehož rámci uspořádali řadu koncertů, divadelních představení a dalších kulturních akcí. Dlouhodobě také spolupracuje s Divadlem Brambůrky, které se zaměřuje na hravost a hledání aktuálních témat. Seminář bude probíhat ve spolupráci s Barborou Gréeovou.
Olga Strašáková - učitelka literárně-dramatického oboru ZUŠ Uherské Hradiště, vedoucí dětských divadelních souborů, hlasová pedagožka, recitátorka, moderátorka, lektorka hlasových a rétorických dílen nejen pro pedagogy (Wolkrův Prostějov, Šrámkova Sobotka, Škola folklorních tanců, Fakulta krizového řízení Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně…).
Hana Patrasová - absolventka dramatické výchovy na DAMU a speciální pedagogiky na Pedagogické fakultě UK v Praze, učitelka dramatické výchovy na VOŠS a SPgŠ v Prachaticích, kurátorka Muzea české loutky a cirkusu v Prachaticích, improvizátorka, vedoucí středoškolského improvizačního týmu, lektorka tvůrčích dílen dramatické výchovy a improvizace, recitátorka, členka divadla PNUtí a divadla Naskok.
Osobnosti:
Viktor Szivák-Tóth
Lenka Jíšová
Pavel Skála
Olga Strašáková
Hana Patrasová
Lenka Jíšová
Pavel Skála
Olga Strašáková
Hana Patrasová
Archivy:
https://www.nipos.cz/detska-scena-2025-nabidka-seminaru/, 20250603
Obor:
dětské (hrané dětmi)
dramatická výchova
dramatická výchova
Zaměření:
dramatická výchova dětí
Typ vzdělávání:
jednorázové
Skupiny organizací:
Centrální organizace a spolky
Místní kulturní zařízení
Místní kulturní zařízení
Působnost:
celorepubliková
Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze.
Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.