KŘÍŽEK, Lukáš. První nápady se musí zahodit. Rozhovor s Oliverem Vejlupkem a Pavlem Skálou. Online. Web Jiráskův Hronov 9. 8. 2025
Olivere, jak vlastně zapadáš do mosteckých souborů? Letos tu jsi v unikátním projektu…
OV: Chodil jsem do souboru Děti v ohni, ale teď jsem maturoval. S Brautiganem jsem přišel za Pavlem, že bych to chtěl dělat, a shodli jsme se na tom, že by to mohlo být monodrama.
Brautigan píše V melounovém cukru v roce 1968 a nebojí se experimentu, poetičnosti a symboliky, které se vymykají klasickému vyprávění. Jak se vám s látkou pracovalo?
PS: Já jsem to četl kdysi dávno a beztak jsme se hodně bavili o tom, co za tím má Oliver. Ten nejenom, že text přinesl, ale celý ho i zdramatizoval a přidal tam ještě navíc své texty. Potom jsme si hodně povídali a následně jsme začali hledat cestu ke ztvárnění.
Proto V mojim cukru. A co pro tebe tedy ten Melounovej cukr znamená?
OV: Já jsem se v knize obecně hodně našel, v těch situacích a postavách. Strašně se mi na tom líbí, že se v tom může najít každý. Poprvé jsem ji četl snad ve třinácti a pak každý rok nacházel nové a nové roviny, které mi byly čím dál tím bližší.
Když jste na tom pracovali spolu, docházelo k názorovým konfrontacím?
OV: Super bylo, že jak jsme šli přese mě, tak jsme rozpory neměli.
PS: To si myslím, že je jako každá práce u nás. Snažím se vycházet z těch lidí. Oni chtějí něco sdělovat a já jim k tomu chci dopomoct. Bavili jsme se o scénografii a tam si myslím, že něco vznikalo. Dokonce jsi říkal něco o cukrové vatě? Což jsem řekl, že je pěkná…
OV: Jo, to byl totální prvoplánovej nápad, mít tam cukrovatovač a stavět to z cukru. Ale prostě některý nápady se musej vzít a vyhodit, obzvlášť ty první. (smích)
PS: Sice je to podle Brautigana a Olivera, ale právě Oliver v tom vidí ty věci, který chce sdělovat. Takže jsem spíš režisér-průvodce a respektoval jsem věci, se kterými bych třeba nesouhlasil. Ale je to Oliverův pohled na tu knížku a ten svět, proto jsem i hodně kvitoval, že tam přidal texty a že nad tím přemýšlel i tak, jakože co ho spojuje se světem Brautigana.
Scénografie má knihy, svíčky a lahve. Jsou to střepy kvůli cukru, nebo to bylo výhodné k postavení křehkého světa? Na festivalech vás musí milovat.
OV: Hlavně, když po nás v bloku hrají bosé děti. (smích)
PS: Myslím, že tohle je dobrý neodtajňovat. Bavili jsme se o tom dlouze a třeba o těch knížkách nám na přehlídkách říkali, že oproti lahvím je až tolik nečtou. Tak s tím i nadále pracujeme. Dokonce i dnes jsme to trochu posouvali. Nebo já nevím, chceš to říct?
OV: Nechci to říkat, ale baví mě na tom, že se to pořád vyvíjí.
PS: Jde nám hodně o jemnost, křehkost a zároveň s tím souvisí to jednání v situacích a tak. A Oliver za tím má spoustu motivací a věcí, který netřeba rozkrývat.
Zdá se, že jste si vytvořili umělecko-herecký tandem, budete pokračovat?
OV: Přemýšleli jsme a bavili jsme se, tak uvidíme, jak to půjde teď s vejškou. Uvidíme. Ale jo, no tak, ty jseš na to vykládání karet furt.
PS: Já mám zkušenost, že když vždycky někde něco řeknu, tak se to pak neuskuteční. Takže bych byl opatrnej. (smích) Ale chceme spolu tvořit a asi to nebude jenom Oliver, ale budou zřejmě dva.
autor: Lukáš Křížek / foto: Ivo Mičkal
KŘÍŽEK, Lukáš. První nápady se musí zahodit. Rozhovor s Oliverem Vejlupkem a Pavlem Skálou. Online. Web Jiráskův Hronov 9. 8. 2025. Dostupné z: https://jiraskuvhronov.eu/prvni-napady-se-musi-zahodit [cit. 2025-08-09]
OV: Chodil jsem do souboru Děti v ohni, ale teď jsem maturoval. S Brautiganem jsem přišel za Pavlem, že bych to chtěl dělat, a shodli jsme se na tom, že by to mohlo být monodrama.
Brautigan píše V melounovém cukru v roce 1968 a nebojí se experimentu, poetičnosti a symboliky, které se vymykají klasickému vyprávění. Jak se vám s látkou pracovalo?
PS: Já jsem to četl kdysi dávno a beztak jsme se hodně bavili o tom, co za tím má Oliver. Ten nejenom, že text přinesl, ale celý ho i zdramatizoval a přidal tam ještě navíc své texty. Potom jsme si hodně povídali a následně jsme začali hledat cestu ke ztvárnění.
Proto V mojim cukru. A co pro tebe tedy ten Melounovej cukr znamená?
OV: Já jsem se v knize obecně hodně našel, v těch situacích a postavách. Strašně se mi na tom líbí, že se v tom může najít každý. Poprvé jsem ji četl snad ve třinácti a pak každý rok nacházel nové a nové roviny, které mi byly čím dál tím bližší.
Když jste na tom pracovali spolu, docházelo k názorovým konfrontacím?
OV: Super bylo, že jak jsme šli přese mě, tak jsme rozpory neměli.
PS: To si myslím, že je jako každá práce u nás. Snažím se vycházet z těch lidí. Oni chtějí něco sdělovat a já jim k tomu chci dopomoct. Bavili jsme se o scénografii a tam si myslím, že něco vznikalo. Dokonce jsi říkal něco o cukrové vatě? Což jsem řekl, že je pěkná…
OV: Jo, to byl totální prvoplánovej nápad, mít tam cukrovatovač a stavět to z cukru. Ale prostě některý nápady se musej vzít a vyhodit, obzvlášť ty první. (smích)
PS: Sice je to podle Brautigana a Olivera, ale právě Oliver v tom vidí ty věci, který chce sdělovat. Takže jsem spíš režisér-průvodce a respektoval jsem věci, se kterými bych třeba nesouhlasil. Ale je to Oliverův pohled na tu knížku a ten svět, proto jsem i hodně kvitoval, že tam přidal texty a že nad tím přemýšlel i tak, jakože co ho spojuje se světem Brautigana.
Scénografie má knihy, svíčky a lahve. Jsou to střepy kvůli cukru, nebo to bylo výhodné k postavení křehkého světa? Na festivalech vás musí milovat.
OV: Hlavně, když po nás v bloku hrají bosé děti. (smích)
PS: Myslím, že tohle je dobrý neodtajňovat. Bavili jsme se o tom dlouze a třeba o těch knížkách nám na přehlídkách říkali, že oproti lahvím je až tolik nečtou. Tak s tím i nadále pracujeme. Dokonce i dnes jsme to trochu posouvali. Nebo já nevím, chceš to říct?
OV: Nechci to říkat, ale baví mě na tom, že se to pořád vyvíjí.
PS: Jde nám hodně o jemnost, křehkost a zároveň s tím souvisí to jednání v situacích a tak. A Oliver za tím má spoustu motivací a věcí, který netřeba rozkrývat.
Zdá se, že jste si vytvořili umělecko-herecký tandem, budete pokračovat?
OV: Přemýšleli jsme a bavili jsme se, tak uvidíme, jak to půjde teď s vejškou. Uvidíme. Ale jo, no tak, ty jseš na to vykládání karet furt.
PS: Já mám zkušenost, že když vždycky někde něco řeknu, tak se to pak neuskuteční. Takže bych byl opatrnej. (smích) Ale chceme spolu tvořit a asi to nebude jenom Oliver, ale budou zřejmě dva.
autor: Lukáš Křížek / foto: Ivo Mičkal
KŘÍŽEK, Lukáš. První nápady se musí zahodit. Rozhovor s Oliverem Vejlupkem a Pavlem Skálou. Online. Web Jiráskův Hronov 9. 8. 2025. Dostupné z: https://jiraskuvhronov.eu/prvni-napady-se-musi-zahodit [cit. 2025-08-09]
Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze.
Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.