HÁBL, Milan. Aby pohyb byl též pomyslnou básní. Rozhovor s pedagožkou souboru Oksanou Kaplanovou. Online. Web Jiráskův Hronov 9. 8. 2025

Co vás vedlo k tomu vycházet z několika různých autorů? Byli krtci rovnou nějakým pojítkem?

Jojo, byli to rovnou ti krtci. Základní text pochází z pera Miroslava Holuba Stručná úvaha o kočkách rostoucích na stromech. Je to taková krátká a milá úvaha, v níž hlavní roli mají krtci. Tím, jak je ten výchozí materiál opravdu kraťoulinkej, museli jsme to ještě nějak rozehrát. Rozhodli jsme se, že se vydáme cestou divadla poezie, jelikož jsme s klukama byli loni na Wolkrově Prostějově, jim se tam hodně zalíbil tenhle žánr a způsob, jak s ním pracovat. Taky jsme se shodli na tom, že budeme vycházet jenom z mužských současných autorů. Ten „mužský rukopis“ tam nejde tolik cítit, což je dáno výběrem autorů. Hodně jsme pracovali s texty Davida Stypky, jehož poetika je velice jemná a taková hladivá. Dále jsme vycházeli z textů Petra Váši, které jsou založené primárně na nějakým rytmu a práci s pohybem a gestem. Pak je tam něco od Krchovskýho, ale jen to, co by mělo hladit.

Mužští autoři, říkáš. Souvisí to s tím, že vedeš skupinku plnou kluků?

Je to tak. Snažili jsme se pracovat s autory, kteří nějakým způsobem mohou být blízcí klukům. Není překvapením, že je nejvíce oslovil Krchovský, což je v tomto věku pochopitelné. Máme v souboru jednoho kluka, který tolik poezii nemusí, ale Krchovského má přečteného. Tím, že známe Petra Vášu a kluci minulý rok viděli jeho performance, zalíbila se jim tahle energická práce s tělem a rytmem, tudíž ten výběr jeho textů byl pochopitelný. Stypku jsem jim nabídla já a po přečtení jedné jeho sbírky i několika písní jsme se shodli, že tam do té poetiky hezky zapadá. Snažili jsme se najít konkrétní dramaturgický klíč, aby ty použité básně působily, jako by jejich autor byl jeden člověk. Strávili jsme opravdu důkladně několik hodin v těch textech, volili jsme specifická slova, skládali a přeskládávali básně, zkoušeli jsme, jak to celé zní apod. Celý ten proces byl hodně náročný a namáhavý, ale určitě to byla hodně zajímavá práce.

Pohybová poetika byla teda přítomná už od začátku?

My když jsme se na počátku hodně bavili o způsobu, jak výchozí materiál inscenovat, dotkli jsme se práce s hlasem a silnou pohybovou rovinou. Všichni jsme se shodli, že bychom chtěli, aby pohyb byl též takovou pomyslnou básní na jevišti. Proto jsme oslovili mého blízkého kamaráda, kterého tímto zdravím, mima a pohybáře Lukáše Šimona, s nímž jsme si prošli řadou workshopů. Hodně nám pomohl nalézt výchozí pohybovou báseň, kterou jsme dále rozváděli. Osobně doufám, že na tom tvaru je cítit, že jsme na tom strávili, co se týče pohybu, opravdu hodně času. Velice jsme se snažili, aby nenastala situace, kde pohyb bude zakrývat slovo nebo naopak. Teda tak akorát, aby se jednalo o takovou symbiózu.

‌autor: Milan Hábl / foto: Ivo Mičkal

HÁBL, Milan. Aby pohyb byl též pomyslnou básní. Rozhovor s pedagožkou souboru Oksanou Kaplanovou. Online. Web Jiráskův Hronov 9. 8. 2025. Dostupné z: https://jiraskuvhronov.eu/aby-pohyb-byl-tez-takovou-pomyslnou-basni [cit. 2025-08-09]
Máte nějaké další informace k tomuto tématu?

Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze.

Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.

Vaše jméno:
Váš e-mail:
Informace:
Obrana proti spamu: do této kolonky napiště slovo 'divadlo':