KŘÍŽEK, Lukáš. Říkáš to, jak to vidíš ty. Glosa Lukáše Křížka na inscenaci Podcasty. Online. Web Jiráskův Hronov 7. 8. 2025

Fúze brněnských uskupení Divadla Vejminek a divadla Kam jdeš? přináší do divadelního éteru citlivě rozvernou komedii ku poslechu a necitlivou sondu do života jedné rodinky ku prožitku. Úspěšný podcaster Petr se ve vztahu necítil příliš úspěšně, a tak opustil manželku Mariku s dcerou Sárou. Dcera vyrostla a dala se na herectví. Manželka zase na legitimní zahořklost. A protože jeden podcast nestačí, dostane Petr nápad udělat si další. Tentokrát upřímný, v němž by se posluchačům-předplatitelům vyzpovídalvyzpovídal na Herohero. Potřebuje ale moderátora, který ho nebude šetřit. Někoho, kdo ho opravdu zná, protože každá pravda je (nakonec) hezká. A nahrávací studio v ložnici, které má zaprodat intimní život veřejnosti, je přece úplně v pohodě. Superdebilní nápad s ex-manželkou nezachrání ani další podcast, který iniciuje sama Sára, aby rodiče, co nemajó rozum, konečně usmířila.

Inscenace Podcasty je výtečná v mnoha ohledech. (Pauza. Recenzent rozmýšlí, jestli zpětnou vazbu, pro kterou brněnští podcasteři podle Fagi přijeli, zařadit už sem.) V prvé řadě má ohromné textové a jakbysmet inscenační kvality, které pracují jednak (zcela nečekaně) se žánrem podcastu – co je a není posluchačsky atraktivní, co je chytré a co trapné, co je skvělý rozhovor a co už vyprázdněné tlachání – a jednak s až nechutně (nebo záviděníhodně?) precizní prokompovaností. Jsme svědky skvěle smečovaných punch lines a vrcholné (sebe)ironizace a (sebe)tematizace. Místy alibisticky, jindy repetitivně s podporou pro modelovost a konstrukt. Posluchačsky-vypravěčsky-herecky zpestřeno jest stylem řekněme schimmelpfennigovským, kdy postavy popisují jednání či myšlenky ve třetí osobě. (Krátká pauza. Recenzent moc dobře ví, jak to posluhuje nejen komickému účelu, ale nenapíše to nahlas.) Téma a réma vztahu – rozvedení rodiče versus dcera-herečka, zrovinka urputně řešící postavu Maryši – je (meta)divadelně tak perfektní, že bych si ten kroj také bez váhání oblékl. (To už je druhá Maryša za jeden Hronov, co jsem viděl a líbila se mi. Stárnu.) Za vrchol inscenace považuji scénu, v níž Petr s Marikou zjišťují, že ona kýžená a neustále omílaná pravda není za mikrofony, ale za několika lahvemi vína. Děkuju! Velký srdíčko.

Jenže. (Dlouhá pauza. Recenzent tuší, proč je to tak vymyšlené, ale přesto se neubrání pocitu. A skoro si ho nechá pro sebe. Jenže občas je lepší zazvonit než klepat.) Navršování a znásobování sarkastičnosti, pomrkávání na diváka a tematizace nekonečnosti a mnohosti všech podcastů jako by místy zastínila uvnitř skryté a hluboce lidské příběhové kvality. Jako by se hrálo primárně (nebo dokonce schválně?) pro slovní ekvilibristiku, situace situací, formát formátu. Úspornost se přeceňuje. A když se potřebujeme posunout v ději, přihodíme provokativně deus ex machinu – Boha podcastů, jakkoliv perfektně herecky vyrobeného.

A proč, když zazní nahrávka-trailer z rozhovoru manželů, je kromě přímé řeči zaznamenána i řeč šotkopfennigovská, která má být (asi) myšlenkou či nevysloveným popisem? Narativem ryze pro-diváckým. (Krátká pauza. A proč to řeším, když bych se měl nechat ošálit podcasty krát podcasty a bavit se?) Sebepochvalná i sebeurážlivá toxická ironie je zde epicky vytříbenou disciplínou, ale ne každý nápad se do podcastu musí dostat, protože se to pak blbě stříhá. Reklama na reklamu, podcast na podcast, rámec nad rámec – a pak se musí inscenace napůlit přestávkou, která retarduje funkční dějový setup. To je malý smutek, ale z inscenace i tak přetrvává velká radost. Nu což. Jak říká Stvořitel: „Říkáš to, jak to vidíš ty.“

‌foto: Ivo Mičkal

KŘÍŽEK, Lukáš. Říkáš to, jak to vidíš ty. Glosa Lukáše Křížka na inscenaci Podcasty. Online. Web Jiráskův Hronov 7. 8. 2025. Dostupné z: https://jiraskuvhronov.eu/rikas-to-jak-to-vidis-ty [cit. 2025-08-08]
Máte nějaké další informace k tomuto tématu?

Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze.

Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.

Vaše jméno:
Váš e-mail:
Informace:
Obrana proti spamu: do této kolonky napiště slovo 'divadlo':