RICHTER KOHUTOVÁ, Petra. Mnohovesmír Krakonošova divadelního podzimu v roce 2025. Online. Amatérská scéna 14. 10. 2025
V zeměplošských dobrodružstvích Terryho Pratchetta je mnohovesmír složen z nesčetných realit, které zahrnují nejen to, co je, ale také to, co bylo, bude a mohlo by být. Na Krakonošově divadelním podzimu, který nabízí to nejzajímavější z venkovského divadla a jehož 56. ročník se letos konal ve Vysokém nad Jizerou ve dnech 3.-11. října 2025, je tomu podobně. Jedním vesmírem je ta část, kterou známe i z jiných přehlídek: odpolední a večerní soutěžní představení, noční porady porotců a posezení divadelníků s organizátory a diváky, dopolední rozpravy o viděném, přehlídkový zpravodaj. K tomu však na KDP funguje také propracovaný vesmír rituálů a tradic. Pestrost barev včetně oktaríny vykazuje divadelně vzdělávací vesmír. Zcela jinou realitu žije korupční spolek Vobskočák. A v poněkud odlišném vesmíru oproti jiným ročníkům jsem letos fungovala i já, neboť Databáze českého amatérského divadla nikdy nespí!
Rituály a tradice
Vítání souborů (viz i titulní foto z archivu DS Krakonoš_pozn.red.). Jeho součástí bývá promluva Krakonoše z balkónu divadla, hudba a tanec. V sobotu předala starostka Lucie Vaverková Strnádková Pánu hor klíče od města. A zatímco soubor BLIC (čili Blázni Lovící Ideje Cedníkem) z Ostrožské Nové Vsi poděkoval za pozvání svého kusu Na správné adrese, vzápětí to Roprachtická poupata rozbalila za zvuků kapely ABBA. A hronovští Kiss zazpívali po impozantním nástupu U stánků na levnou krásu…
Zahajovací setkání na malém sále, jako obvykle poloformální. Součástí večera bylo blahopřání letošním jubilantům a povzbudivá slova ředitelky přehlídky Svatky Hejralové (po volbách jich bylo třeba). Předpokládám, že v podobném duchu proběhlo i závěrečné setkání.
Loučení se soubory po rozborových seminářích. Hostesky/ hostesové podrobně informují, co soubor od konce odehraného představení po začátek rozborového semináře prováděl. (Někdy jsou to historky krotké, jindy pikantní). Následuje předání věcných darů, a především záznamu jejich kusu na flešce v dřevěné krabičce (dřevo je ústředním nejen letošním materiálem). Poudačka v podání Martina Hnyka či jiného člena Krakonoše nesmí chybět, stejně jako zpěv Tam na horách. Břesknými Nemráty v podání obsazení „kuchyňky“, čili obslužného personálu hospůdky na malém sále, loučení končí. A soubory jsou iniciovány ke trojímu oběhnutí kostela od divadla k divadlu – aby se brzy do Vysokého vrátily.
Apropos – hospůdka. Každý rok ji nazývají jinak, letos Ve stoletým baráku. Neboť budova divadla stojí a tu a tam i vzkvétá sto let… Jako obvykle nabízejí neuvěřitelně odolní a usměvaví obsluhující množství nápojů a jídel za lidové ceny. Letos byla nabídka zákusků přímo život, či alespoň váhu ohrožující (tklivá vzpomínka na Red Velvet…). Jako merch jste si mohli nově koupit plátěnou tašku se stovkou vycházející nad divadlem, bílý plecháček s logem KDP či dřevěnou magnetku. Jen festivalové placky chyběly – stejně jako na mosteckém Pikniku byly zrušeny.
Zpravodaj se jmenuje Větrník a letos, kromě obvyklé dávky porotních recenzí, rozhovorů a zpráviček ze života přehlídky, jsme mohli číst reflexe představení dvou utajených autorů, jeden se skrýval pod nickem „DivakLaik“, druhý pod „Agnes ze čtvrté řady“. Čtivé byly reporty Vlaďky Koďouskové z oblastních přehlídek. A na poslední straně historické okénko. Často vycházelo z informací a zdrojů shromážděných na Databázi českého amatérského divadla (www.amaterskedivadlo.cz).
Abych nezapomněla – v polovině týdne Svatka Hejralová láme přehlídku. Kdo neviděl fošny, které jsou k tomu určeny, neuvěří… A sobotní inspirativní představení (letos Balada pro banditu souboru z Lomnice nad Popelkou), vyhlášení výsledků se shrnutím poroty a sejkorák vše završí.
Vzdělávání
Bohužel odpadl plánovaný seminář jevištní řeči, Regina Szymiková onemocněla. I tak bylo příležitostí ke vzdělávání dost, všechny jmenované semináře se konají opakovaně, byť se samozřejmě v průběhu času proměňují.
Noční diskusní seminář, tzv. půdička, se koná po večerním představení pod střechou divadla Krakonoš. Doplňuje dopolední rozbory poroty (letos ve složení Milan Schejbal, Luděk Horký, Petr Kolínský, Petr Jan Svoboda a Eva Kodešová). Půdička je otevřená všem zájemcům, kteří si chtějí poklábosit o prvních dojmech z viděného. V minulosti ji vedli Ruda Felzmann či Míra Král. Letos ji převzal Tomáš Čivrný a za asistence Vlaďky Koďouskové ji lehce inovoval. Místo odborného výkladu nabídl prostor pro diskusi na základě série konkrétních otázek, oproti předchůdcům spíše moderoval, inspiroval a provokoval. A že to dělal dobře, svědčila stabilní účast minimálně třiceti diskutujících.
KDP mladým vedl Petr Theodor Pidrman a Marcela Plíhalová. V průběhu šesti dnů zhlédli studenti semilského gymnázia, tři mladé ženy a jeden muž, šest představení, diskutovali o nich, psali amatérské recenze. Také nazkoušeli desetiminutový skeč na téma Dokonalost. Upřímné osobní výpovědi, Andersenovo Ošklivé káčátko s melancholickým závěrem a autentický projev, to vše bylo základem dobře vystavěného tvaru s prima pointou.
Režijní seminář SČDO staví lektor Vladislav Kracík, autor, režisér a šéf olomouckého divadla Tramtarie, na praktické práci. Vloni se seminaristé věnovali hře Ryba ve čtyřech, letos sáhli po temném dramatu U Kočičí bažiny Mariny Carr. (Na KDP jsme je viděli před pár lety v podání Rádobydivadla Klapý.) Účastníků semináře bylo patnáct, setkávali se každý den od soboty v hasičárně a rozděleni do pěti skupin sami stavěli jednu vybranou situaci, a to záměrně bez znalosti okolností a zbytku hry. Nazkoušené si předvedli a reflexe pěti verzí téhož s velmi odlišnými přístupy a výsledky vedly k rozpravám o inscenačních možnostech předlohy. Na čtvrteční otevřené hodině jsem pětkrát sledovala klíčový dialog mezi Hester a Carthagem. Překvapivě se ukázalo, že tahle drásavá hra obsahuje nemálo humoru. Haló vzbudila tragikomická dynamická verze s propracovanou židlovou scénografií, v níž Carthage pohřbívá Hester zaživa. Quentin Tarantino by zaplesal.
Vobskočák
Korupční spolek Vobskočák v posledních letech spíše skomíral. Byl založen v roce 1980 a doba jeho největší slávy spadá do období, kdy představení nazkoušená v průběhu přehlídky režíroval Vláďa Dědek. (Vzpomeňme alespoň první divadelní seriál na jevišti Mahulena z roku 1994). V tomto tisíciletí Vobskočák zastřešoval besedy se známými osobnostmi, k posledním akcím patřily komponované „nočníkové“ pořady (Jak se dělá divadlo, Možná přijde i Krakonoš…). Letos se organizace ujala s respektuhodnou energií Iva Kahounová z Boleradic, oslovila režiséra Jaroslava Kodeše a ten s druhou polovinou umělecké dvojice KoKo (Kodeš-Kohutová) připravil představení Camiho minikomedií. Pod názvem Camikadze je koncipoval jako cimrmanovskou přednášku, scénickou skicu, s písněmi francouzské provenience. Ty vybral a s účinkujícími korepetoval Petr Richter (kytara), který vytvořil kapelu s Ondřejem Bendou (basa) a Honzou Hejralem (klávesy). Zkoušelo se v hasičárně denně od soboty, premiéra/ derniéra pak proběhla po večerním představení v divadle Krakonoš. Dík patří všem zúčastněným, technikům Krakonoše za jejich ochotu a Petru Kolínskému za výtvarné přispění.
Mikrokosmos „trochu jiných“ akcí
Letos výjimečně se konalo jedno soutěžní představení dopoledne. Dospělé dítě Claire Dowie desenské Mladé haluze, monodrama ve dvou ve výborné interpretaci Anny Holcové a Lucie Víravové zaháčkovalo hlediště plné mladých mužů mezi 15 a 19 lety. Besedu s herečkou Zuzanou Slavíkovou vedl Milan Schejbal. Velkoopatovické teaTrum přivezlo pohádku Andulka a loupežníci. Konal se také koncert, country-rock zahrál Pavel Kaiser Band. V pátek proběhlo Defilé Pohárku SČDO, přehlídka toho nejlepšího, co vzešlo ze soutěží monologů a dialogů.
Archiv KDP
Samostatným vesmírem je divadelní archiv divadelního souboru Krakonoš a přehlídky Krakonošův divadelní podzim, který skvěle vede Svatka Hejralová. S jejím laskavým svolením jsem tam strávila nějaký čas a kopírovala chybějící dokumenty a vítězná a inspirativní představení z přehlídky od roku 2005 pro Databázi českého amatérského divadla. (Záznamy jsou u nás uloženy a budou zpřístupňovány pro studijní a vědecké účely na vyžádání na adrese divadlo.baze@nipos.cz, jak autorský zákon káže a citační vyhláška dovoluje…)
Mnohovesmír KDP
Důležitá informace – všechny vesmíry a reality na Krakonošově divadelním podzimu jsou prostupné! To všechno, rituály, vzdělávací akce, doplňkové pořady, zkoušení Vobskočáku, totiž zakládá na intenzivní společné bytí. Někteří – a nebylo jich málo – zahajovali den na rozboru s porotou, pokračovali do režijního semináře, odtamtud přeběhli na zkoušku Vobskočáku, pak hned na představení – a končili na půdičce či ještě později Ve stoletým baráku… Zkrátka – příště přijďte pobejt, je proč! Následující Krakonošův divadelní podzim se odehraje 9.-17. října 2026. A pokud byste se chtěli zastavit dříve, dobrou příležitostí je společné připomenutí 100 let otevření divadelní budovy Krakonoš 25. října 2025.
RICHTER KOHUTOVÁ, Petra. Mnohovesmír Krakonošova divadelního podzimu v roce 2025. Online. Amatérská scéna 14. 10. 2025 [it. 2025-10-15]. Dostupné z: https://www.amaterskascena.cz/mnohovesmir-krakonosova-divadelniho-podzimu-v-roce-2025/
Rituály a tradice
Vítání souborů (viz i titulní foto z archivu DS Krakonoš_pozn.red.). Jeho součástí bývá promluva Krakonoše z balkónu divadla, hudba a tanec. V sobotu předala starostka Lucie Vaverková Strnádková Pánu hor klíče od města. A zatímco soubor BLIC (čili Blázni Lovící Ideje Cedníkem) z Ostrožské Nové Vsi poděkoval za pozvání svého kusu Na správné adrese, vzápětí to Roprachtická poupata rozbalila za zvuků kapely ABBA. A hronovští Kiss zazpívali po impozantním nástupu U stánků na levnou krásu…
Zahajovací setkání na malém sále, jako obvykle poloformální. Součástí večera bylo blahopřání letošním jubilantům a povzbudivá slova ředitelky přehlídky Svatky Hejralové (po volbách jich bylo třeba). Předpokládám, že v podobném duchu proběhlo i závěrečné setkání.
Loučení se soubory po rozborových seminářích. Hostesky/ hostesové podrobně informují, co soubor od konce odehraného představení po začátek rozborového semináře prováděl. (Někdy jsou to historky krotké, jindy pikantní). Následuje předání věcných darů, a především záznamu jejich kusu na flešce v dřevěné krabičce (dřevo je ústředním nejen letošním materiálem). Poudačka v podání Martina Hnyka či jiného člena Krakonoše nesmí chybět, stejně jako zpěv Tam na horách. Břesknými Nemráty v podání obsazení „kuchyňky“, čili obslužného personálu hospůdky na malém sále, loučení končí. A soubory jsou iniciovány ke trojímu oběhnutí kostela od divadla k divadlu – aby se brzy do Vysokého vrátily.
Apropos – hospůdka. Každý rok ji nazývají jinak, letos Ve stoletým baráku. Neboť budova divadla stojí a tu a tam i vzkvétá sto let… Jako obvykle nabízejí neuvěřitelně odolní a usměvaví obsluhující množství nápojů a jídel za lidové ceny. Letos byla nabídka zákusků přímo život, či alespoň váhu ohrožující (tklivá vzpomínka na Red Velvet…). Jako merch jste si mohli nově koupit plátěnou tašku se stovkou vycházející nad divadlem, bílý plecháček s logem KDP či dřevěnou magnetku. Jen festivalové placky chyběly – stejně jako na mosteckém Pikniku byly zrušeny.
Zpravodaj se jmenuje Větrník a letos, kromě obvyklé dávky porotních recenzí, rozhovorů a zpráviček ze života přehlídky, jsme mohli číst reflexe představení dvou utajených autorů, jeden se skrýval pod nickem „DivakLaik“, druhý pod „Agnes ze čtvrté řady“. Čtivé byly reporty Vlaďky Koďouskové z oblastních přehlídek. A na poslední straně historické okénko. Často vycházelo z informací a zdrojů shromážděných na Databázi českého amatérského divadla (www.amaterskedivadlo.cz).
Abych nezapomněla – v polovině týdne Svatka Hejralová láme přehlídku. Kdo neviděl fošny, které jsou k tomu určeny, neuvěří… A sobotní inspirativní představení (letos Balada pro banditu souboru z Lomnice nad Popelkou), vyhlášení výsledků se shrnutím poroty a sejkorák vše završí.
Vzdělávání
Bohužel odpadl plánovaný seminář jevištní řeči, Regina Szymiková onemocněla. I tak bylo příležitostí ke vzdělávání dost, všechny jmenované semináře se konají opakovaně, byť se samozřejmě v průběhu času proměňují.
Noční diskusní seminář, tzv. půdička, se koná po večerním představení pod střechou divadla Krakonoš. Doplňuje dopolední rozbory poroty (letos ve složení Milan Schejbal, Luděk Horký, Petr Kolínský, Petr Jan Svoboda a Eva Kodešová). Půdička je otevřená všem zájemcům, kteří si chtějí poklábosit o prvních dojmech z viděného. V minulosti ji vedli Ruda Felzmann či Míra Král. Letos ji převzal Tomáš Čivrný a za asistence Vlaďky Koďouskové ji lehce inovoval. Místo odborného výkladu nabídl prostor pro diskusi na základě série konkrétních otázek, oproti předchůdcům spíše moderoval, inspiroval a provokoval. A že to dělal dobře, svědčila stabilní účast minimálně třiceti diskutujících.
KDP mladým vedl Petr Theodor Pidrman a Marcela Plíhalová. V průběhu šesti dnů zhlédli studenti semilského gymnázia, tři mladé ženy a jeden muž, šest představení, diskutovali o nich, psali amatérské recenze. Také nazkoušeli desetiminutový skeč na téma Dokonalost. Upřímné osobní výpovědi, Andersenovo Ošklivé káčátko s melancholickým závěrem a autentický projev, to vše bylo základem dobře vystavěného tvaru s prima pointou.
Režijní seminář SČDO staví lektor Vladislav Kracík, autor, režisér a šéf olomouckého divadla Tramtarie, na praktické práci. Vloni se seminaristé věnovali hře Ryba ve čtyřech, letos sáhli po temném dramatu U Kočičí bažiny Mariny Carr. (Na KDP jsme je viděli před pár lety v podání Rádobydivadla Klapý.) Účastníků semináře bylo patnáct, setkávali se každý den od soboty v hasičárně a rozděleni do pěti skupin sami stavěli jednu vybranou situaci, a to záměrně bez znalosti okolností a zbytku hry. Nazkoušené si předvedli a reflexe pěti verzí téhož s velmi odlišnými přístupy a výsledky vedly k rozpravám o inscenačních možnostech předlohy. Na čtvrteční otevřené hodině jsem pětkrát sledovala klíčový dialog mezi Hester a Carthagem. Překvapivě se ukázalo, že tahle drásavá hra obsahuje nemálo humoru. Haló vzbudila tragikomická dynamická verze s propracovanou židlovou scénografií, v níž Carthage pohřbívá Hester zaživa. Quentin Tarantino by zaplesal.
Vobskočák
Korupční spolek Vobskočák v posledních letech spíše skomíral. Byl založen v roce 1980 a doba jeho největší slávy spadá do období, kdy představení nazkoušená v průběhu přehlídky režíroval Vláďa Dědek. (Vzpomeňme alespoň první divadelní seriál na jevišti Mahulena z roku 1994). V tomto tisíciletí Vobskočák zastřešoval besedy se známými osobnostmi, k posledním akcím patřily komponované „nočníkové“ pořady (Jak se dělá divadlo, Možná přijde i Krakonoš…). Letos se organizace ujala s respektuhodnou energií Iva Kahounová z Boleradic, oslovila režiséra Jaroslava Kodeše a ten s druhou polovinou umělecké dvojice KoKo (Kodeš-Kohutová) připravil představení Camiho minikomedií. Pod názvem Camikadze je koncipoval jako cimrmanovskou přednášku, scénickou skicu, s písněmi francouzské provenience. Ty vybral a s účinkujícími korepetoval Petr Richter (kytara), který vytvořil kapelu s Ondřejem Bendou (basa) a Honzou Hejralem (klávesy). Zkoušelo se v hasičárně denně od soboty, premiéra/ derniéra pak proběhla po večerním představení v divadle Krakonoš. Dík patří všem zúčastněným, technikům Krakonoše za jejich ochotu a Petru Kolínskému za výtvarné přispění.
Mikrokosmos „trochu jiných“ akcí
Letos výjimečně se konalo jedno soutěžní představení dopoledne. Dospělé dítě Claire Dowie desenské Mladé haluze, monodrama ve dvou ve výborné interpretaci Anny Holcové a Lucie Víravové zaháčkovalo hlediště plné mladých mužů mezi 15 a 19 lety. Besedu s herečkou Zuzanou Slavíkovou vedl Milan Schejbal. Velkoopatovické teaTrum přivezlo pohádku Andulka a loupežníci. Konal se také koncert, country-rock zahrál Pavel Kaiser Band. V pátek proběhlo Defilé Pohárku SČDO, přehlídka toho nejlepšího, co vzešlo ze soutěží monologů a dialogů.
Archiv KDP
Samostatným vesmírem je divadelní archiv divadelního souboru Krakonoš a přehlídky Krakonošův divadelní podzim, který skvěle vede Svatka Hejralová. S jejím laskavým svolením jsem tam strávila nějaký čas a kopírovala chybějící dokumenty a vítězná a inspirativní představení z přehlídky od roku 2005 pro Databázi českého amatérského divadla. (Záznamy jsou u nás uloženy a budou zpřístupňovány pro studijní a vědecké účely na vyžádání na adrese divadlo.baze@nipos.cz, jak autorský zákon káže a citační vyhláška dovoluje…)
Mnohovesmír KDP
Důležitá informace – všechny vesmíry a reality na Krakonošově divadelním podzimu jsou prostupné! To všechno, rituály, vzdělávací akce, doplňkové pořady, zkoušení Vobskočáku, totiž zakládá na intenzivní společné bytí. Někteří – a nebylo jich málo – zahajovali den na rozboru s porotou, pokračovali do režijního semináře, odtamtud přeběhli na zkoušku Vobskočáku, pak hned na představení – a končili na půdičce či ještě později Ve stoletým baráku… Zkrátka – příště přijďte pobejt, je proč! Následující Krakonošův divadelní podzim se odehraje 9.-17. října 2026. A pokud byste se chtěli zastavit dříve, dobrou příležitostí je společné připomenutí 100 let otevření divadelní budovy Krakonoš 25. října 2025.
RICHTER KOHUTOVÁ, Petra. Mnohovesmír Krakonošova divadelního podzimu v roce 2025. Online. Amatérská scéna 14. 10. 2025 [it. 2025-10-15]. Dostupné z: https://www.amaterskascena.cz/mnohovesmir-krakonosova-divadelniho-podzimu-v-roce-2025/
Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze.
Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.