VAVERKA, Ondřej. Divadlo Krakonoš slaví 100 let! Seznamte se s jeho historií… Online. Amatérská scéna 23. 10. 2025
Děkujeme Magdě Králové a Ondřeji Vaverkovi, autorům rozsáhlého článku a rovněž výstavy, která k výročí budovy Divadla Krakonoš ve Vysokém n. J. probíhala během Krakonošova divadelního podzimu a bude probíhat po celý rok, za poskytnutí těchto zajímavých materiálů_pozn.red.
Myšlenka na stavbu vlastní divadelní budovy provázela vysocký ochotnický spolek již od sklonku 19. století. Jasnějších obrysů nabrala roku 1904, kdy na návrh Bohuše Josífka došlo k založení sbírky „Fond ve prospěch postavení vlastního divadla“. Roku 1912 úřady z bezpečnostních důvodů spolku zakázaly využívat pro představení sál městské radnice a otázka výstavby vlastní divadelní budovy vyvstala o to palčivěji. Následujícího roku vypracoval vysocký stavitel a člen spolku Josef Janda první konkrétní plán stavby, avšak z finančních důvodů k její realizaci nedošlo. Prostředky ve fondu nicméně pomalu, ale jistě rostly, a když úřady v roce 1923 znovu zakázaly hrát v radničním sále, zdála se výstavba nové budovy jediným východiskem. Stavbě navíc přála i obec, která spolku darovala pozemek v parku a na „pastvině, kde stávaly lípy“.
3. dubna 1925 správní a stavební výbor otevíral oferty třech stavitelů a po dlouhém smlouvání se rozhodlo, že stavba bude zadána Josefu Jandovi za 368 000,- Kč, což valná hromada členstva jednohlasně schválila. Slavnostní položení základního kamene se uskutečnilo 31. května 1925 a po necelých pěti měsících, dne 25. října 1925, byla zbrusu nová divadelní budova slavnostně otevřena. První premiérou se stalo loutkové představení Oldřich a Božena v novém loutkovém sále; na velkém sále se ještě téhož dne odehrála za improvizovaných podmínek historická hra Paní mincmistrová.
Fotografie z archivu Divadelního spolku Krakonoš Vysoké nad Jizerou.
Navzdory veřejné sbírce se spolek stavbou značně zadlužil. Neradostnou finanční situaci navíc ještě prohloubila válka – poté, co část území Vysokého připadla Říši, přišlo divadlo o část diváků a město, které patřilo k jeho podporovatelům, o nemalou část příjmů. Vyrovnání dluhu za pomoci příspěvků zakládajících členů i Ministerstva školství a osvěty si nakonec vyžádalo celých 19 let.
Roku 1951 přišel divadelní spolek o svou volnost i majetek a správa budovy připadla Osvětové besedě. Přesto se členové spolku o budovu nadále starali. V padesátých letech bylo ve velkém sále zbudováno orchestřiště a budova byla vybavena ústředním topením. V roce 1962 se sem přesunulo i kino.
Zlom přišel na přelomu 60. a 70. let, kdy budova přestávala prostorově vyhovovat zvyšujícímu se zájmu o kulturní akce. Tehdy vznikl první projekt na přestavbu divadla. Nejvýznamnější podnět pro úvahy o rozšíření divadelní budovy však představovalo přesunutí Národní přehlídky venkovských a zemědělských divadelních souborů do Vysokého roku 1971. Následoval další projekt, ale veškeré úsilí ztroskotalo na otázce financí.
Další pokusy o celkovou přestavbu či přístavbu se objevily v druhé polovině 80. let. Ty už usilovaly o přeměnu divadla na plnohodnotný kulturní dům, avšak stejně jako předchozí snahy narazily na nedostatek finančních prostředků a vzaly nadobro za své se změnou politického režimu.
V roce 1991 se budova dostala opět do vlastnictví Divadelního spolku Krakonoš (DSK). V průběhu let byly prováděny dílčí rekonstrukce: kompletní oprava fasády, výměna oken a vchodových dveří, nové oplechování části střechy, výměna starého parního kotle za plynové topení, napojení na kanalizaci, klimatizace sálu atd. Ty byly financovány jak z výnosů spolkové činnosti, tak i veřejných sbírek, darů soukromníků a státních i krajských dotací.
Představujeme jednotlivé plány a návrhy:
1924 – Josef Janda
Autorem vítězného návrhu na výstavbu divadla, datovaného do září 1924, byl vysocký rodák Josef Janda.
Pozornému pohledu jistě neunikne několik detailů, kterými se návrh liší od konečné stavby. Střechu středního traktu zdobí hned několik vikýřů a komínů a nad průčelím se vypínají dva ozdobné sloupky. Další větší odlišností je zcela jiný, asymetrický tvar krovu, který byl později slabě překreslen do realizovaného stavu. Původní návrh dále umožňoval, aby do podkroví bylo začleněno i několik obytných pokojů. Největším rozdílem je však zcela chybějící malý sál a loutková scéna, které jsou zde uváděny jako galerie (tj. balkon) velkého sálu.
Délka budovy je 31,05 m a šířka 19,1 m. Rozměry můžete srovnat s druhým, na užitnou plochu menším návrhem z 20. let a posledním, zdaleka nejrozsáhleji pojatým návrhem z roku 1989.
1924 – Josef Počta
Druhý dochovaný projekt pochází z dílny pražské architektonické kanceláře Josefa Počty, Bohumila Jerie a Ladislava Panchártka. Jednopatrová funkcionalistická budova s plochou střechou obsahuje pouze jeden centrální sál. Jako první rozvíjí myšlenku terasy s výhledem na hory na severní straně budovy. Zajímavostí jsou místnosti v patře vyčleněné pro muzejní účely.
Rozměry navrhované budovy i s terasou jsou 27,2 m x 19,1 m.
Podle jednatelské knihy spolku existoval ještě třetí, nedochovaný návrh.
1970 – Ing. Jaroslav Pavlů
První úvahy o rozšíření divadelní budovy se objevily s její rostoucí vytížeností v éře uvádění operet na konci 60. let (např. Na tý louce zelený s 21 reprízami).
Již tento první návrh přestavby, jehož autorem je Ing. Jaroslav Pavlů, počítá stejně jako většina následujících s umístěním obou stávajících sálů v přízemí. Loutková scéna s malým sálem je dokonce přesunuta do prostor stávajícího hlavního vchodu, divácké šatny a klubovny. Nový hlavní vchod s velkým foyer a šatnou se nachází v přízemní přístavbě orientované směrem k hasičské zbrojnici.
Jako první z návrhů také řeší dodnes neuspokojenou potřebu zvýšení jeviště velkého sálu a zbudování plnohodnotného provaziště. Jeho součástí je i permanentní elevace velkého sálu, která by však bránila jeho využití k jiným účelům než jako divadla a kina.
Hlavní část přístavby je situována směrem do parku za jeviště a obsahuje sklad kulis, dílnu a šatnu herců. Směrem za hasičskou zbrojnici jsou pak přidána nová sociální zařízení. První patro této přístavby tvoří byt domovníka a další dvě patra slouží jako noclehárny. Ubytovací prostory, které vlastně navazují na myšlenku rozpracovanou již v původním návrhu J. Jandy, měly přinášet Osvětové besedě při MNV, která budovu spravovala, finanční prostředky na její provoz.
1972
S rokem 1971 se Vysoké stává dějištěm Národní přehlídky venkovských a zemědělských divadelních souborů. Do následujícího roku jsou datovány čtyři varianty rozšíření divadelní budovy, které koncepčně vycházejí z projektu z roku 1970, ale jsou prostorově ambicióznější. Podpis autora těchto návrhů je nečitelný.
Kromě řešení vnitřních dispozic se varianty liší celkovým půdorysem a směrem rozšíření. Oba sály se však vždy nacházejí v přízemí a velký sál disponuje vysokým provazištěm. Všechny varianty rovněž počítají s ubytovnou v patře.
1976 – Ing. arch. Jan Pavlíček
Archivní materiály obsahují zmínku o dalším projektu, jehož autorem byl architekt a divadelník Ing. arch. Jan Pavlíček. O podobě stavby nevíme více, než se mělo jednat o „zcela samostatnou budovu“. K její realizaci nedošlo z finančních důvodů a po zásahu úřadů.
1984–1986 – Ing. arch. Jan Pavlíček
V polovině 80. let se začaly pod záštitou Státního statku rodit další plány na přestavbu divadla, jejichž cílem bylo zbudovat v rámci akce Z ve Vysokém rozsáhlé víceúčelové kulturní zařízení. Středobodem všech návrhů z 80. let je nový velkokapacitní sál sloužící i jako kino. Vypracováním projektu byl roku 1984 znovu pověřen Ing. arch. Jan Pavlíček z podniku VOD Kooperativa Uhlířské Janovice.
Zřejmě v souvislosti s přípravami tohoto projektu vznikl v tomto roce zákres současného stavu divadla, pod nímž je podepsán Ing. Josef Hejral ml. Jan Pavlíček vytvořil o dva roky později zákres podrobnější a zároveň s ním i zprávu o stavebně-technickém stavu budovy. Současně probíhal i výškopisný a polohopisný průzkum okolních pozemků, zejména v oblasti parku a Farské louky, kam se budova měla rozšiřovat.
Jan Pavlíček předložil několik návrhů, z nichž detailně byly rozpracovány dva, jeden rozšiřující stávající budovu, a druhý, který počítal s novou, samostatně stojící budovou na Farské louce (tzv. varianta Dvojče). Vítězným se stal první z nich, nicméně po připomínkách Útvaru územního plánování (ÚÚP) ve Vrchlabí byl Pavlíček nucen plán přepracovat tak, aby nezahrnoval ubytovací zařízení. I po přijetí těchto připomínek byl na konci roku 1986 byl celý projekt zastaven z rozhodnutí téhož úřadu. Ve stejné době bylo rovněž navrhnuto zahájit jednání s architekty z královéhradeckého Stavoprojektu.
Kromě plánů se z této éry dochovaly i tři trojrozměrné modely.
Variantu Dvojče tvoří pouze přízemní budova se zvýšeným asymetrickým krovem. Interiéru dominuje nový velký sál s lichoběžníkovým hledištěm s elevací a kapacitou 400 míst. Za velkým sálem se nachází malá loutková scéna s kapacitou 90 diváků. Výrazným prvkem severní strany je velká terasa s výhledem na hory.
S původní budovou je Dvojče spojeno krytým chodníčkem. Změny ve funkčnosti původní budovy dochované plány neřeší, pouze přidávají menší přístavbu směrem do parku obsahující kotelnu pro vytápění nové budovy a ubytovnu.
Vítěznou variantu, která měla být dále rozpracována, představuje třípatrová přístavba směrem do parku, za hasičskou zbrojnici a na Farskou louku. Jako jeden z hlavních kladů tohoto řešení byla prezentována možnost rozčlenit výstavbu do čtyř samostatných fází:
První fáze zahrnuje především rozšíření původní budovy o přístavbu směrem na Farskou louku. V jejím suterénu je umístěna loutková scéna s kapacitou 110 míst.
Druhá fáze rozšiřuje budovu směrem do parku a za hasičskou zbrojnici a obsahuje byt domovníka a noclehárnu.
Třetí, nejrozsáhlejší fázi tvoří nový divadelní sál s velkým balkonem a celkem 335 místy.
Čtvrtá fáze přidává dále za nový sál plnohodnotnou ubytovnu.
S velkým sálem původní budovy se v rámci tohoto návrhu počítá jako se sálem tanečním a původní malý sál a loutková scéna v patře se měly proměnit na část prostor určených k občerstvení.
Celková výše nákladů byla odhadnuta na ca 25 mil. Kčs.
Přesnou podobu pozdější přepracované varianty tohoto návrhu, jež nezahrnovala ubytovnu, neznáme.
1988–1989 – ak. arch. Karl Rulík a Ing. Dalibor Štys
Myšlenka na rozšíření divadelní budovy však nebyla ani po zamítnutí Pavlíčkova projektu opuštěna a v letech 1988 a 1989 vznikly z iniciativy MěNV dva projekty ak. arch. Karla Rulíka z královéhradeckého Stavoprojektu. Studie z roku 1988 byla přepracována poté, co zástupci MěNV a divadelního souboru předložili odlišné požadavky na novou stavbu, zejména pokud šlo o orientaci nového sálu. Ani jeden z projektů již nepočítal s ubytovacím zařízením.
Odborným konzultantem obou projektů byl Ing. Dalibor Štys z Projektové a Inženýrské organizace MK ČSR, jehož úkolem bylo navrhnout zařízení nového sálu včetně všech technických řešení.
Zároveň vypracoval šest návrhů různých využití původního velkého sálu (např. i pro sportovní využití, módní přehlídky či výstavy).
Projekt z roku 1988
Navrhovaná přístavba zachovává výšku stávající budovy, s výjimkou výrazně zvýšeného prostoru jeviště nového sálu. Jeho kapacita je 300 míst a oproti dřívějším projektům se zde objevuje amfiteátrový půdorys hlediště. Osa sálu je prodloužením stávající budovy. Obdobně jako u Pavlíčkova vítězného projektu je loutkový sál o kapacitě 100 míst umístěný v suterénu přístavby orientované směrem na Farskou louku.
Původní velký sál je využit jako víceúčelový prostor. Projekt také pokračuje v myšlence zbudování terasy s výhledem na hory.
Stavba měla být započata v květnu 1990 a dokončena v březnu 1994 a její cena byla odhadnuta na ca 32 mil. Kčs.
Projekt z roku 1989
Pod posledním dochovaným návrhem je rovněž podepsán Karel Rulík. S celkovými rozměry 77,45 x 31,2 m se jedná o nejvelkorysejší pojetí přestavby. Opět jde o budovu víceméně zachovávající původní výšku, ale i zde se nad novým jevištěm vypíná vysoká věž provaziště. Nový sál, jehož dispozice je podobná předchozímu návrhu, je na rozdíl od dřívějšího řešení kolmý na osu budovy a vybíhá hluboko do prostoru Farské louky.
Ještě hlouběji směrem do parku, až na úroveň altánku, vybíhá zadní přístavba obsahující mimo jiné i prostory LŠU.
Loutkový sál je tentokrát netypicky umístěn v suterénu přímo pod hledištěm nového sálu.
Výstavba měla probíhat od dubna 1992 do února 1995 a celkové náklady se měly vyšplhat na ca 34 mil. Kčs.
Záhady
Archivu DS Krakonoš uchovává dva další návrhy, jejichž autor ani rok vzniku není znám. Nedochovala se ani žádná vedlejší dokumentace.
Jde o přestavby mnohem radikálnější než ostatní návrhy. Jednalo by se o kompletní obestavění budovy, která by se tak v přístavbách zcela ztratila. Že máme opravdu co do činění s projekty přestavby Krakonoše, lze usuzovat jednak z podobnosti terénního uspořádání a u prvního návrhu i ze spodní části půdorysu.
První návrh počítá s přístavbou velkého sálu směrem na Farskou louku a konferenční místnosti nebo klubovny směrem do parku. Zajímavostí je, že ani v jednom z podlaží se nepočítá s loutkovou scénou; nejspíše se měla nacházet v suterénu pod novou přístavbou, jako je tomu na několika jiných návrzích. Rub plánů nese přípisek tužkou „Dopis Ing. arch. Pavlíček“, snad se tedy může jednat o další návrh tohoto architekta.
Druhý návrh zcela postrádá jakékoliv indicie k rozluštění autorství. Jediným vodítkem může být jistá podobnost s jedním z trojrozměrných modelů Jana Pavlíčka, z něhož se ovšem zachovalo pouze torzo. Pro účely identifikace jsme návrh pracovně nazvali „oválné balkony“, které fungují jako jediný výraznější prvek jinak téměř výhradně pravoúhlé budovy.
Myšlenkám na čím dál ambicióznější a finančně náročnější přestavbu budovy učinila na konci roku 1989 definitivně přítrž Sametová revoluce. Zda to nakonec bylo dobře, či ne, můžete posoudit sami, pokud navštívíte divadlo Krakonoš při divadelní přehlídce Krakonošův divadelní podzim nebo zavítáte na některé z představení místního souboru. Do září příštího roku si zde navíc můžete prohlédnout výstavu Divadlo Krakonoš 100krát jinak věnovanou stoleté historii divadelní budovy.
Titulní fotografie představuje současnou podobu budovy Divadla Krakonoš_pozn. red.
Zdroje:
Archiv DS Krakonoš
SOkA Semily
Divadlo Krakonoš, in: Databáze divadel, dostupné online: https://www.theatre-architecture.eu/cs/db/?theatreId=978
KUBÁT, Miroslav (ed.), Divadlu vysockému na mnoho mil rovno nebylo, Turnov 1986
Památník 150leté činnosti divadelní ve Vysokém nad Jizerou, Vysoké nad Jizerou 1936
VAVERKA, Ondřej. Divadlo Krakonoš slaví 100 let! Seznamte se s jeho historií… Online. Amatérská scéna 23. 10. 2025 [cit. 2025-10-26]. Dostupné z: https://www.amaterskascena.cz/vyroci-100-let-budovy-divadla-krakonos/
Myšlenka na stavbu vlastní divadelní budovy provázela vysocký ochotnický spolek již od sklonku 19. století. Jasnějších obrysů nabrala roku 1904, kdy na návrh Bohuše Josífka došlo k založení sbírky „Fond ve prospěch postavení vlastního divadla“. Roku 1912 úřady z bezpečnostních důvodů spolku zakázaly využívat pro představení sál městské radnice a otázka výstavby vlastní divadelní budovy vyvstala o to palčivěji. Následujícího roku vypracoval vysocký stavitel a člen spolku Josef Janda první konkrétní plán stavby, avšak z finančních důvodů k její realizaci nedošlo. Prostředky ve fondu nicméně pomalu, ale jistě rostly, a když úřady v roce 1923 znovu zakázaly hrát v radničním sále, zdála se výstavba nové budovy jediným východiskem. Stavbě navíc přála i obec, která spolku darovala pozemek v parku a na „pastvině, kde stávaly lípy“.
3. dubna 1925 správní a stavební výbor otevíral oferty třech stavitelů a po dlouhém smlouvání se rozhodlo, že stavba bude zadána Josefu Jandovi za 368 000,- Kč, což valná hromada členstva jednohlasně schválila. Slavnostní položení základního kamene se uskutečnilo 31. května 1925 a po necelých pěti měsících, dne 25. října 1925, byla zbrusu nová divadelní budova slavnostně otevřena. První premiérou se stalo loutkové představení Oldřich a Božena v novém loutkovém sále; na velkém sále se ještě téhož dne odehrála za improvizovaných podmínek historická hra Paní mincmistrová.
Fotografie z archivu Divadelního spolku Krakonoš Vysoké nad Jizerou.
Navzdory veřejné sbírce se spolek stavbou značně zadlužil. Neradostnou finanční situaci navíc ještě prohloubila válka – poté, co část území Vysokého připadla Říši, přišlo divadlo o část diváků a město, které patřilo k jeho podporovatelům, o nemalou část příjmů. Vyrovnání dluhu za pomoci příspěvků zakládajících členů i Ministerstva školství a osvěty si nakonec vyžádalo celých 19 let.
Roku 1951 přišel divadelní spolek o svou volnost i majetek a správa budovy připadla Osvětové besedě. Přesto se členové spolku o budovu nadále starali. V padesátých letech bylo ve velkém sále zbudováno orchestřiště a budova byla vybavena ústředním topením. V roce 1962 se sem přesunulo i kino.
Zlom přišel na přelomu 60. a 70. let, kdy budova přestávala prostorově vyhovovat zvyšujícímu se zájmu o kulturní akce. Tehdy vznikl první projekt na přestavbu divadla. Nejvýznamnější podnět pro úvahy o rozšíření divadelní budovy však představovalo přesunutí Národní přehlídky venkovských a zemědělských divadelních souborů do Vysokého roku 1971. Následoval další projekt, ale veškeré úsilí ztroskotalo na otázce financí.
Další pokusy o celkovou přestavbu či přístavbu se objevily v druhé polovině 80. let. Ty už usilovaly o přeměnu divadla na plnohodnotný kulturní dům, avšak stejně jako předchozí snahy narazily na nedostatek finančních prostředků a vzaly nadobro za své se změnou politického režimu.
V roce 1991 se budova dostala opět do vlastnictví Divadelního spolku Krakonoš (DSK). V průběhu let byly prováděny dílčí rekonstrukce: kompletní oprava fasády, výměna oken a vchodových dveří, nové oplechování části střechy, výměna starého parního kotle za plynové topení, napojení na kanalizaci, klimatizace sálu atd. Ty byly financovány jak z výnosů spolkové činnosti, tak i veřejných sbírek, darů soukromníků a státních i krajských dotací.
Představujeme jednotlivé plány a návrhy:
1924 – Josef Janda
Autorem vítězného návrhu na výstavbu divadla, datovaného do září 1924, byl vysocký rodák Josef Janda.
Pozornému pohledu jistě neunikne několik detailů, kterými se návrh liší od konečné stavby. Střechu středního traktu zdobí hned několik vikýřů a komínů a nad průčelím se vypínají dva ozdobné sloupky. Další větší odlišností je zcela jiný, asymetrický tvar krovu, který byl později slabě překreslen do realizovaného stavu. Původní návrh dále umožňoval, aby do podkroví bylo začleněno i několik obytných pokojů. Největším rozdílem je však zcela chybějící malý sál a loutková scéna, které jsou zde uváděny jako galerie (tj. balkon) velkého sálu.
Délka budovy je 31,05 m a šířka 19,1 m. Rozměry můžete srovnat s druhým, na užitnou plochu menším návrhem z 20. let a posledním, zdaleka nejrozsáhleji pojatým návrhem z roku 1989.
1924 – Josef Počta
Druhý dochovaný projekt pochází z dílny pražské architektonické kanceláře Josefa Počty, Bohumila Jerie a Ladislava Panchártka. Jednopatrová funkcionalistická budova s plochou střechou obsahuje pouze jeden centrální sál. Jako první rozvíjí myšlenku terasy s výhledem na hory na severní straně budovy. Zajímavostí jsou místnosti v patře vyčleněné pro muzejní účely.
Rozměry navrhované budovy i s terasou jsou 27,2 m x 19,1 m.
Podle jednatelské knihy spolku existoval ještě třetí, nedochovaný návrh.
1970 – Ing. Jaroslav Pavlů
První úvahy o rozšíření divadelní budovy se objevily s její rostoucí vytížeností v éře uvádění operet na konci 60. let (např. Na tý louce zelený s 21 reprízami).
Již tento první návrh přestavby, jehož autorem je Ing. Jaroslav Pavlů, počítá stejně jako většina následujících s umístěním obou stávajících sálů v přízemí. Loutková scéna s malým sálem je dokonce přesunuta do prostor stávajícího hlavního vchodu, divácké šatny a klubovny. Nový hlavní vchod s velkým foyer a šatnou se nachází v přízemní přístavbě orientované směrem k hasičské zbrojnici.
Jako první z návrhů také řeší dodnes neuspokojenou potřebu zvýšení jeviště velkého sálu a zbudování plnohodnotného provaziště. Jeho součástí je i permanentní elevace velkého sálu, která by však bránila jeho využití k jiným účelům než jako divadla a kina.
Hlavní část přístavby je situována směrem do parku za jeviště a obsahuje sklad kulis, dílnu a šatnu herců. Směrem za hasičskou zbrojnici jsou pak přidána nová sociální zařízení. První patro této přístavby tvoří byt domovníka a další dvě patra slouží jako noclehárny. Ubytovací prostory, které vlastně navazují na myšlenku rozpracovanou již v původním návrhu J. Jandy, měly přinášet Osvětové besedě při MNV, která budovu spravovala, finanční prostředky na její provoz.
1972
S rokem 1971 se Vysoké stává dějištěm Národní přehlídky venkovských a zemědělských divadelních souborů. Do následujícího roku jsou datovány čtyři varianty rozšíření divadelní budovy, které koncepčně vycházejí z projektu z roku 1970, ale jsou prostorově ambicióznější. Podpis autora těchto návrhů je nečitelný.
Kromě řešení vnitřních dispozic se varianty liší celkovým půdorysem a směrem rozšíření. Oba sály se však vždy nacházejí v přízemí a velký sál disponuje vysokým provazištěm. Všechny varianty rovněž počítají s ubytovnou v patře.
1976 – Ing. arch. Jan Pavlíček
Archivní materiály obsahují zmínku o dalším projektu, jehož autorem byl architekt a divadelník Ing. arch. Jan Pavlíček. O podobě stavby nevíme více, než se mělo jednat o „zcela samostatnou budovu“. K její realizaci nedošlo z finančních důvodů a po zásahu úřadů.
1984–1986 – Ing. arch. Jan Pavlíček
V polovině 80. let se začaly pod záštitou Státního statku rodit další plány na přestavbu divadla, jejichž cílem bylo zbudovat v rámci akce Z ve Vysokém rozsáhlé víceúčelové kulturní zařízení. Středobodem všech návrhů z 80. let je nový velkokapacitní sál sloužící i jako kino. Vypracováním projektu byl roku 1984 znovu pověřen Ing. arch. Jan Pavlíček z podniku VOD Kooperativa Uhlířské Janovice.
Zřejmě v souvislosti s přípravami tohoto projektu vznikl v tomto roce zákres současného stavu divadla, pod nímž je podepsán Ing. Josef Hejral ml. Jan Pavlíček vytvořil o dva roky později zákres podrobnější a zároveň s ním i zprávu o stavebně-technickém stavu budovy. Současně probíhal i výškopisný a polohopisný průzkum okolních pozemků, zejména v oblasti parku a Farské louky, kam se budova měla rozšiřovat.
Jan Pavlíček předložil několik návrhů, z nichž detailně byly rozpracovány dva, jeden rozšiřující stávající budovu, a druhý, který počítal s novou, samostatně stojící budovou na Farské louce (tzv. varianta Dvojče). Vítězným se stal první z nich, nicméně po připomínkách Útvaru územního plánování (ÚÚP) ve Vrchlabí byl Pavlíček nucen plán přepracovat tak, aby nezahrnoval ubytovací zařízení. I po přijetí těchto připomínek byl na konci roku 1986 byl celý projekt zastaven z rozhodnutí téhož úřadu. Ve stejné době bylo rovněž navrhnuto zahájit jednání s architekty z královéhradeckého Stavoprojektu.
Kromě plánů se z této éry dochovaly i tři trojrozměrné modely.
Variantu Dvojče tvoří pouze přízemní budova se zvýšeným asymetrickým krovem. Interiéru dominuje nový velký sál s lichoběžníkovým hledištěm s elevací a kapacitou 400 míst. Za velkým sálem se nachází malá loutková scéna s kapacitou 90 diváků. Výrazným prvkem severní strany je velká terasa s výhledem na hory.
S původní budovou je Dvojče spojeno krytým chodníčkem. Změny ve funkčnosti původní budovy dochované plány neřeší, pouze přidávají menší přístavbu směrem do parku obsahující kotelnu pro vytápění nové budovy a ubytovnu.
Vítěznou variantu, která měla být dále rozpracována, představuje třípatrová přístavba směrem do parku, za hasičskou zbrojnici a na Farskou louku. Jako jeden z hlavních kladů tohoto řešení byla prezentována možnost rozčlenit výstavbu do čtyř samostatných fází:
První fáze zahrnuje především rozšíření původní budovy o přístavbu směrem na Farskou louku. V jejím suterénu je umístěna loutková scéna s kapacitou 110 míst.
Druhá fáze rozšiřuje budovu směrem do parku a za hasičskou zbrojnici a obsahuje byt domovníka a noclehárnu.
Třetí, nejrozsáhlejší fázi tvoří nový divadelní sál s velkým balkonem a celkem 335 místy.
Čtvrtá fáze přidává dále za nový sál plnohodnotnou ubytovnu.
S velkým sálem původní budovy se v rámci tohoto návrhu počítá jako se sálem tanečním a původní malý sál a loutková scéna v patře se měly proměnit na část prostor určených k občerstvení.
Celková výše nákladů byla odhadnuta na ca 25 mil. Kčs.
Přesnou podobu pozdější přepracované varianty tohoto návrhu, jež nezahrnovala ubytovnu, neznáme.
1988–1989 – ak. arch. Karl Rulík a Ing. Dalibor Štys
Myšlenka na rozšíření divadelní budovy však nebyla ani po zamítnutí Pavlíčkova projektu opuštěna a v letech 1988 a 1989 vznikly z iniciativy MěNV dva projekty ak. arch. Karla Rulíka z královéhradeckého Stavoprojektu. Studie z roku 1988 byla přepracována poté, co zástupci MěNV a divadelního souboru předložili odlišné požadavky na novou stavbu, zejména pokud šlo o orientaci nového sálu. Ani jeden z projektů již nepočítal s ubytovacím zařízením.
Odborným konzultantem obou projektů byl Ing. Dalibor Štys z Projektové a Inženýrské organizace MK ČSR, jehož úkolem bylo navrhnout zařízení nového sálu včetně všech technických řešení.
Zároveň vypracoval šest návrhů různých využití původního velkého sálu (např. i pro sportovní využití, módní přehlídky či výstavy).
Projekt z roku 1988
Navrhovaná přístavba zachovává výšku stávající budovy, s výjimkou výrazně zvýšeného prostoru jeviště nového sálu. Jeho kapacita je 300 míst a oproti dřívějším projektům se zde objevuje amfiteátrový půdorys hlediště. Osa sálu je prodloužením stávající budovy. Obdobně jako u Pavlíčkova vítězného projektu je loutkový sál o kapacitě 100 míst umístěný v suterénu přístavby orientované směrem na Farskou louku.
Původní velký sál je využit jako víceúčelový prostor. Projekt také pokračuje v myšlence zbudování terasy s výhledem na hory.
Stavba měla být započata v květnu 1990 a dokončena v březnu 1994 a její cena byla odhadnuta na ca 32 mil. Kčs.
Projekt z roku 1989
Pod posledním dochovaným návrhem je rovněž podepsán Karel Rulík. S celkovými rozměry 77,45 x 31,2 m se jedná o nejvelkorysejší pojetí přestavby. Opět jde o budovu víceméně zachovávající původní výšku, ale i zde se nad novým jevištěm vypíná vysoká věž provaziště. Nový sál, jehož dispozice je podobná předchozímu návrhu, je na rozdíl od dřívějšího řešení kolmý na osu budovy a vybíhá hluboko do prostoru Farské louky.
Ještě hlouběji směrem do parku, až na úroveň altánku, vybíhá zadní přístavba obsahující mimo jiné i prostory LŠU.
Loutkový sál je tentokrát netypicky umístěn v suterénu přímo pod hledištěm nového sálu.
Výstavba měla probíhat od dubna 1992 do února 1995 a celkové náklady se měly vyšplhat na ca 34 mil. Kčs.
Záhady
Archivu DS Krakonoš uchovává dva další návrhy, jejichž autor ani rok vzniku není znám. Nedochovala se ani žádná vedlejší dokumentace.
Jde o přestavby mnohem radikálnější než ostatní návrhy. Jednalo by se o kompletní obestavění budovy, která by se tak v přístavbách zcela ztratila. Že máme opravdu co do činění s projekty přestavby Krakonoše, lze usuzovat jednak z podobnosti terénního uspořádání a u prvního návrhu i ze spodní části půdorysu.
První návrh počítá s přístavbou velkého sálu směrem na Farskou louku a konferenční místnosti nebo klubovny směrem do parku. Zajímavostí je, že ani v jednom z podlaží se nepočítá s loutkovou scénou; nejspíše se měla nacházet v suterénu pod novou přístavbou, jako je tomu na několika jiných návrzích. Rub plánů nese přípisek tužkou „Dopis Ing. arch. Pavlíček“, snad se tedy může jednat o další návrh tohoto architekta.
Druhý návrh zcela postrádá jakékoliv indicie k rozluštění autorství. Jediným vodítkem může být jistá podobnost s jedním z trojrozměrných modelů Jana Pavlíčka, z něhož se ovšem zachovalo pouze torzo. Pro účely identifikace jsme návrh pracovně nazvali „oválné balkony“, které fungují jako jediný výraznější prvek jinak téměř výhradně pravoúhlé budovy.
Myšlenkám na čím dál ambicióznější a finančně náročnější přestavbu budovy učinila na konci roku 1989 definitivně přítrž Sametová revoluce. Zda to nakonec bylo dobře, či ne, můžete posoudit sami, pokud navštívíte divadlo Krakonoš při divadelní přehlídce Krakonošův divadelní podzim nebo zavítáte na některé z představení místního souboru. Do září příštího roku si zde navíc můžete prohlédnout výstavu Divadlo Krakonoš 100krát jinak věnovanou stoleté historii divadelní budovy.
Titulní fotografie představuje současnou podobu budovy Divadla Krakonoš_pozn. red.
Zdroje:
Archiv DS Krakonoš
SOkA Semily
Divadlo Krakonoš, in: Databáze divadel, dostupné online: https://www.theatre-architecture.eu/cs/db/?theatreId=978
KUBÁT, Miroslav (ed.), Divadlu vysockému na mnoho mil rovno nebylo, Turnov 1986
Památník 150leté činnosti divadelní ve Vysokém nad Jizerou, Vysoké nad Jizerou 1936
VAVERKA, Ondřej. Divadlo Krakonoš slaví 100 let! Seznamte se s jeho historií… Online. Amatérská scéna 23. 10. 2025 [cit. 2025-10-26]. Dostupné z: https://www.amaterskascena.cz/vyroci-100-let-budovy-divadla-krakonos/
Související Přílohy
- Divadlo Krakonoš 100 krát jinak - 20. léta - 01 - Staré fotografie
- Divadlo Krakonoš 100 krát jinak - 20. léta - 06 - Počta půdorys
- Divadlo Krakonoš 100 krát jinak - 20. léta - 07 - Janda půdorys
- Divadlo Krakonoš 100 krát jinak - 70. léta - 02 - Pavlů přízemí a řez
- Divadlo Krakonoš 100 krát jinak - 70. léta - 08 - 1972 D
- Divadlo Krakonoš 100 krát jinak - 80. léta - 01 - Pavlíček vítězný bokorysy
- Divadlo Krakonoš 100 krát jinak - 80. léta - 02 - Pavlíček vítězný půdorysy
- Divadlo Krakonoš 100 krát jinak - 80. léta - 07 - Pavlíček Dvojče bokorysy vizualizace
- Divadlo Krakonoš 100 krát jinak - 80. léta - 08 - Pavlíček Dvojče půdorysy
- Divadlo Krakonoš 100 krát jinak - 80. léta - 10 - Rulík 1988 půdorysy
- Divadlo Krakonoš 100 krát jinak - 80. léta - 14 - Rulík 1989 terén, Štys velký sál
- Divadlo Krakonoš 100 krát jinak - 80. léta - 15 - Rulík 1989 půdorysy
- Divadlo Krakonoš 100 krát jinak - Medailonek 01 - Josef Janda
- Divadlo Krakonoš 100 krát jinak - Medailonek 02 - Jan Pavlíček
- Divadlo Krakonoš 100 krát jinak - Medailonek 03 - Karel Rulík
- Divadlo Krakonoš 100 krát jinak - Medailonek 04 - Dalibor Štys
- Divadlo Krakonoš 100 krát jinak - Záhady - 01
- Divadlo Krakonoš 100 krát jinak - Záhady - Návrhy bez vročení - možná Jana Pavlíčka
- Divadlo Krakonoš 100 krát jinak - Záhady - Návrhy s oválnými balkony - neznámý autor
Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze.
Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.