RICHTER KOHUTOVÁ, Petra. Rakovnická Popelka nového (multi) druhu. Online. Amatérská scéna 21. 10. 2025
Vzhledem k tomu, že celostátní přehlídka divadla pro děti se přesouvá do Českého Krumlova, byla letošní Popelka uspořádána sice opět v Rakovníku, ale na základě nových podmínek. Stala se multidruhovým divadelním festivalem pro děti, mládež a rodiny s dětmi, rezignovala na soutěžní systém. A v průběhu čtyř dnů, prodlouženého víkendu 16.-19. října 2025, se ukázalo, že se nemohlo stát nic lepšího.
DS Hop-Hop Ostrov: Angatar. Foto Jan Švácha.
Královské město Rakovník přispělo finančně, o další zdroje se staralo Kulturní centrum a také místní spolek Tyl, na jehož bedrech ležela velká část organizace, včetně uvádění jednotlivých částí programu, péče o soubory, trhání lístků či obsluhy baru a samozřejmě semináře. Prostory Tylova divadla a Kulturního centra, kde probíhal festivalový život, oproti minulým letům výrazně změnily výzdobu – k lepšímu, i když samozřejmě zůstal její naivistický ráz. Proměnil se vizuál přehlídky, jehož autorem byla (na základě vyhrané grafické soutěže, v níž se sešlo 15 návrhů) Rozálie Jonáková. Vtipný merch (různobarevná trička a plátěné tašky), ale také čtverečkované bloky s návody na hry, místo placek myší brože, pexeso, vystřihovánky, omalovánky…) výtvarně zpracovala Lucie Ivanovová. Po divadle bylo umístěno deset Popelčiných střevíčků a děti měly za úkol je najít. Představení uváděla nová festivalová znělka, instrumentální verze písně napsané pro jedno z rakovnických představení pro děti. V Kulturním centru byla pro větší komfort diváků postavena elevace. Vycházel zpravodaj Kukátko, redakci vedl trojlístek Petra Slížková, David Slížek a Honza Švácha a o jeho náplň (rozhovory, recenze, ankety, ilustrace a dokonce jeden sportovní komentář) se starali frekventanti žurnalistického semináře, studentky a studenti rakovnického gymnázia. A v sobotu se konal Popelčin maškarní ples, který začínal monumentálním průvodem masek ulicemi večerního města.
Naivní divadlo Liberec: Červený balónek. Foto Jan Švácha.
Přehlídce zůstal název – koneckonců ho před lety vymyslel režisér Jaroslav Kodeš, který je jednou z tváří přehlídky. Výraznou složkou zůstávají dětské semináře, organizované ve spolupráci s místními školami, letos vedené Evou Kodešovou ml. a Veronikou Sykovou. Na ně navazují besedy v kruhu; ty se odrážejí právě od zpráv z dětských seminářů. (Tyto zprávy budou součástí článku připravovaného pro Divadelník.cz.) Na jejich základě se rozvíjejí diskuse všech, kteří mají chuť popovídat si o viděném. Letos se na nich scházeli divadelníci napříč generacemi, profesionálové i běžní diváci, často se jich účastnili tvůrci představení či účinkující.
Divadlo performativního umění Bald and Bold Praha: Robo Erectus. Foto Jan Švácha.
Program dalo dohromady přípravné kolegium ve složení Jiří Karel (ředitel Kulturního centra), Radka Müllerová (dramaturgyně tamtéž), Markéta Karhánková (ekonomka tamtéž), Jiří Suk (místopředseda divadelního spolku Tyl), Jaroslav Kodeš (režisér) a Eva Kodešová (režisérka, herečka). Všichni byli přítomni po celou dobu festivalu a starali se i o každodenní fungování. Konala se čtyři představení denně, dvě dopoledne, jedno v odpoledních – divadelní miniatury, a jedno v podvečerních hodinách, jejich stopáž jen ve dvou případech přesáhla hodinu. Nutno zdůraznit, že dramaturgie přehlídky byla vynikající a vpravdě inspirativní. Sešly se půl na půl inscenace amatérské a profesionální. Vedle kusů pro věkovou kategorii 13 (Karmen Rudy Hancvencla, EveryBODY brněnského studia PolaroID), 9 (Povídky z jedné a druhé kapsy slavičínského SemTamFóru, Chcete Smetanu? Plzeňské Alfy, Poslední trik Georgese Meliese hradeckého Draku), nejvíce zastoupených kategorií 5 až 6 (Angatar z Ostrova, Robo Erectus Antona Eliáše a Lukáše Šimona, Čertovské pohádky z Dobříše, O rybáři a jeho ženě rakovnické ZUŠ, Do hajan opět z Draku) či 3 (O třech bratrech a obřisku Jakuba Pilaře, Červený balónek libereckého Naivního, Sluncomrak Divadla Máj) se objevilo i představení pro děti kolem jednoho roku věku, což je typ divadla, který se u nás teprve prosazuje (Batosnění z Damúzy_viz titulní foto Jana Šváchy, pozn. red.). Vedle činoherních či loutkových inscenací měly v programu zastoupení kusy vzešlé z dramatické výchovy, dva byly vytvořeny v rámci absolventských prací na DAMU, vedle klasiky se objevily realizace autorských scénářů. Za zvláštní zmínku stojí, že tři představení se obešly bez mluveného slova, byly postaveny na kombinaci hudby/ zvuků, výtvarna a pohybu. Pokladny vesměs hlásily „vyprodáno“ (majitelé permanentek si mnuli ruce) – a dokonce bylo nutné přidat jedno večerní uvedení Červeného balónku navíc. A na Batosnění se několik rodičů s dětmi nedostalo vůbec.
Divadlo Máj Praha: Sluncomrak. Foto Jan Švácha.
Nová Popelka odstartovala báječně. Už teď organizátoři uvažují o jejím prodloužení o den, o navýšení počtu seminářů, o dalších vylepšeních. Osobně nepochybuji o tom, že různorodost a kvalita programu, nadstandardní péče o účastníky a vynikající atmosféra přitáhnou v příštích letech nejen ty, kteří ji navštívili letos, ale i mnohé další.
RICHTER KOHUTOVÁ, Petra. Rakovnická Popelka nového (multi) druhu. Online. Amatérská scéna 21. 10. 2025 [cit. 2025-10-22]. Dostupné z: https://www.amaterskascena.cz/rakovnicka-popelka-noveho-multi-druhu/
DS Hop-Hop Ostrov: Angatar. Foto Jan Švácha.
Královské město Rakovník přispělo finančně, o další zdroje se staralo Kulturní centrum a také místní spolek Tyl, na jehož bedrech ležela velká část organizace, včetně uvádění jednotlivých částí programu, péče o soubory, trhání lístků či obsluhy baru a samozřejmě semináře. Prostory Tylova divadla a Kulturního centra, kde probíhal festivalový život, oproti minulým letům výrazně změnily výzdobu – k lepšímu, i když samozřejmě zůstal její naivistický ráz. Proměnil se vizuál přehlídky, jehož autorem byla (na základě vyhrané grafické soutěže, v níž se sešlo 15 návrhů) Rozálie Jonáková. Vtipný merch (různobarevná trička a plátěné tašky), ale také čtverečkované bloky s návody na hry, místo placek myší brože, pexeso, vystřihovánky, omalovánky…) výtvarně zpracovala Lucie Ivanovová. Po divadle bylo umístěno deset Popelčiných střevíčků a děti měly za úkol je najít. Představení uváděla nová festivalová znělka, instrumentální verze písně napsané pro jedno z rakovnických představení pro děti. V Kulturním centru byla pro větší komfort diváků postavena elevace. Vycházel zpravodaj Kukátko, redakci vedl trojlístek Petra Slížková, David Slížek a Honza Švácha a o jeho náplň (rozhovory, recenze, ankety, ilustrace a dokonce jeden sportovní komentář) se starali frekventanti žurnalistického semináře, studentky a studenti rakovnického gymnázia. A v sobotu se konal Popelčin maškarní ples, který začínal monumentálním průvodem masek ulicemi večerního města.
Naivní divadlo Liberec: Červený balónek. Foto Jan Švácha.
Přehlídce zůstal název – koneckonců ho před lety vymyslel režisér Jaroslav Kodeš, který je jednou z tváří přehlídky. Výraznou složkou zůstávají dětské semináře, organizované ve spolupráci s místními školami, letos vedené Evou Kodešovou ml. a Veronikou Sykovou. Na ně navazují besedy v kruhu; ty se odrážejí právě od zpráv z dětských seminářů. (Tyto zprávy budou součástí článku připravovaného pro Divadelník.cz.) Na jejich základě se rozvíjejí diskuse všech, kteří mají chuť popovídat si o viděném. Letos se na nich scházeli divadelníci napříč generacemi, profesionálové i běžní diváci, často se jich účastnili tvůrci představení či účinkující.
Divadlo performativního umění Bald and Bold Praha: Robo Erectus. Foto Jan Švácha.
Program dalo dohromady přípravné kolegium ve složení Jiří Karel (ředitel Kulturního centra), Radka Müllerová (dramaturgyně tamtéž), Markéta Karhánková (ekonomka tamtéž), Jiří Suk (místopředseda divadelního spolku Tyl), Jaroslav Kodeš (režisér) a Eva Kodešová (režisérka, herečka). Všichni byli přítomni po celou dobu festivalu a starali se i o každodenní fungování. Konala se čtyři představení denně, dvě dopoledne, jedno v odpoledních – divadelní miniatury, a jedno v podvečerních hodinách, jejich stopáž jen ve dvou případech přesáhla hodinu. Nutno zdůraznit, že dramaturgie přehlídky byla vynikající a vpravdě inspirativní. Sešly se půl na půl inscenace amatérské a profesionální. Vedle kusů pro věkovou kategorii 13 (Karmen Rudy Hancvencla, EveryBODY brněnského studia PolaroID), 9 (Povídky z jedné a druhé kapsy slavičínského SemTamFóru, Chcete Smetanu? Plzeňské Alfy, Poslední trik Georgese Meliese hradeckého Draku), nejvíce zastoupených kategorií 5 až 6 (Angatar z Ostrova, Robo Erectus Antona Eliáše a Lukáše Šimona, Čertovské pohádky z Dobříše, O rybáři a jeho ženě rakovnické ZUŠ, Do hajan opět z Draku) či 3 (O třech bratrech a obřisku Jakuba Pilaře, Červený balónek libereckého Naivního, Sluncomrak Divadla Máj) se objevilo i představení pro děti kolem jednoho roku věku, což je typ divadla, který se u nás teprve prosazuje (Batosnění z Damúzy_viz titulní foto Jana Šváchy, pozn. red.). Vedle činoherních či loutkových inscenací měly v programu zastoupení kusy vzešlé z dramatické výchovy, dva byly vytvořeny v rámci absolventských prací na DAMU, vedle klasiky se objevily realizace autorských scénářů. Za zvláštní zmínku stojí, že tři představení se obešly bez mluveného slova, byly postaveny na kombinaci hudby/ zvuků, výtvarna a pohybu. Pokladny vesměs hlásily „vyprodáno“ (majitelé permanentek si mnuli ruce) – a dokonce bylo nutné přidat jedno večerní uvedení Červeného balónku navíc. A na Batosnění se několik rodičů s dětmi nedostalo vůbec.
Divadlo Máj Praha: Sluncomrak. Foto Jan Švácha.
Nová Popelka odstartovala báječně. Už teď organizátoři uvažují o jejím prodloužení o den, o navýšení počtu seminářů, o dalších vylepšeních. Osobně nepochybuji o tom, že různorodost a kvalita programu, nadstandardní péče o účastníky a vynikající atmosféra přitáhnou v příštích letech nejen ty, kteří ji navštívili letos, ale i mnohé další.
RICHTER KOHUTOVÁ, Petra. Rakovnická Popelka nového (multi) druhu. Online. Amatérská scéna 21. 10. 2025 [cit. 2025-10-22]. Dostupné z: https://www.amaterskascena.cz/rakovnicka-popelka-noveho-multi-druhu/
Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze.
Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.