Nový Bydžov, Jirásek, Novinové výsřižky
Zdroj: Hradec Králové, Státní okresní archiv, Nový Bydžov, Jirásek, Výstřižky, nezpracováno Foto Jiří Němec 2020
Nový Bydžov, Jirásek, Novinové výsřižky
Zdroj: Hradec Králové, Státní okresní archiv, Nový Bydžov, Jirásek, Výstřižky, nezpracováno Foto Jiří Němec 2020
Řevnice, lesní divadlo, Čapkův Loupežník, budoucí herečka ND Jarmila Horáková jako Fanka, 1923
Zdroj: Deník Jarmily Horákové, Praha 1940.
HORÁKOVÁ, Jarmila, Řevnice, Praha, herečka ND
Datum narození: 7.3.1904
Místo narození: Praha
Datum úmrtí: 20.1.1928
Místo úmrtí: Praha
Pro divadelní dráhu se rozhodla již ve 13 letech, kdy
1917-1923 hrála v Čekanově dramatické družině v Lesním divadle v Řevnicích s velkým úspěchem role výrazně věkově starší.
1922-1926 studovala na dramatickém odd. Konzervatoře Praha, kde její hlasový projev kultivovala M. Laudová-Hořicová a její charakterizační umění J. Hurt.
1925 absolvovala krátké školení moderního výrazového tance v J. Dalcroze v Hellerau.
Na své herecké umění upozonila v představeních kozervatoře a zejména na několika avantgardních scénách v režii J. Frejky (Scéna adeptů, Divadlo mladých, Osvobozené divadlo).
1926 byla angažována do ND, kde působila až do své předčasné smrti. Uplatňovala se především v režiích K. Dostala.
V okamžiku, kdy vstupovala na konzervatoř, byla již výraznou osobností náročného morálního kodexu.
V mladé herecké generaci 20. let byla osobností zcela mimořádnou.
Na avantgarních scénách vytvořila nesentimentální obraz moderní dívky, zbavený všech konvenčních rysů. Na konstruktivistické scéně dovedla realizovat i akrobatické kreace, využít i moderního tanečního projevu.
Stala se symbolem nového mládí, které i v krizové době zná perspektivu.
1917-1923 hrála v Čekanově dramatické družině v Lesním divadle v Řevnicích s velkým úspěchem role výrazně věkově starší.
1922-1926 studovala na dramatickém odd. Konzervatoře Praha, kde její hlasový projev kultivovala M. Laudová-Hořicová a její charakterizační umění J. Hurt.
1925 absolvovala krátké školení moderního výrazového tance v J. Dalcroze v Hellerau.
Na své herecké umění upozonila v představeních kozervatoře a zejména na několika avantgardních scénách v režii J. Frejky (Scéna adeptů, Divadlo mladých, Osvobozené divadlo).
1926 byla angažována do ND, kde působila až do své předčasné smrti. Uplatňovala se především v režiích K. Dostala.
V okamžiku, kdy vstupovala na konzervatoř, byla již výraznou osobností náročného morálního kodexu.
V mladé herecké generaci 20. let byla osobností zcela mimořádnou.
Na avantgarních scénách vytvořila nesentimentální obraz moderní dívky, zbavený všech konvenčních rysů. Na konstruktivistické scéně dovedla realizovat i akrobatické kreace, využít i moderního tanečního projevu.
Stala se symbolem nového mládí, které i v krizové době zná perspektivu.
Bibliografie:
ČEKAN, Václav: Vznik Lesního divadla v Řevnicích. In: Čas přešel po prknech... 25 let práce. Řevnice, JDO 1948, s. 42-44.
NÁRODNÍ divadlo a jeho předchůdci. Praha, Academia1988, s. 160-161.
PONCAROVÁ, Jana: Herečka: Múza první republiky. Nakladatelství Motto, Praha 2022. (Kniha spisovatelky Jany Poncarové obsahuje zvláštní životní příběh herečky Jarmily Horákové.)
NÁRODNÍ divadlo a jeho předchůdci. Praha, Academia1988, s. 160-161.
PONCAROVÁ, Jana: Herečka: Múza první republiky. Nakladatelství Motto, Praha 2022. (Kniha spisovatelky Jany Poncarové obsahuje zvláštní životní příběh herečky Jarmily Horákové.)
Archivy:
Hradec Králové, Státní okresní archiv, Nový Bydžov, Jirásek, Výstřižky, nezpracováno
Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze.
Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.