Databáze českého amatérského divadla

Texty: Prostejov, MEDart: „…proč by hanák jezdil za divadlem ven, když ho má doma…“ Týdeník Prostějovska, 6. 6. 2011

MEDart: „…proč by hanák jezdil za divadlem ven, když ho má doma…“
Pondělí, 6 Červen, 2011 - 12:26

Petra Lošťáková

foto:
Prostějov – Od středy do neděle se na různých místech Prostějova konala již tradiční každoroční přehlídka divadelních souborů a jejich hostů MEDart. Přehlídku uspořádala ZUŠ Vl. Ambrose ve spolupráci s Divadlem Point, Městským divadlem a Městskou knihovnou v Prostějově.

„Základem celé přehlídky je období kolem svátku Medarda, kdy se setkají všechny divadelní spolky, které na Prostějovsku působí. Jednotlivé soubory by pak měli předvést představení, které mělo v uplynulém roce premiéru. Samozřejmě zveme i různé hosty, kteří by měli být inspirativní a přijít s něčím, co běžně není v nabídce,“ vysvětlila Hana Kotyzová, organizátorka festivalu ze ZUŠ Vl. Ambrose.

Celá přehlídka byla zahájena ve středu 1. června DS Tragaču, tragaču a jejich představením Nový prostor, který pojednával o tom, jak internet a facebook ovlivňuje naše životy. Nabídka byla opravdu široká. Představilo se jak křesťanské maňáskové divadlo Za jeden provaz, žáci ZUŠ v Prostějově a Uničově se svými Zuškovinami, komedii 1 1=3 předvedlo Moje divadlo. Kterak chytrá Zdenička vynalezla koloběžku, ztvárnil DS Na Štaci z Němčic nad Hanou, Divadlo Hanácké obce si vzalo na paškál čarodějnice a jejich umění v představení Čarodějnická zkouška. Přímo na náměstí T.G.Masaryka zahrálo hru Ženich z Turecka loutkové divadlo Starost. Jedním z hostů bylo autorské divadlo Feste, které originálním způsobem ztvárňuje aktuální témata. Ve hře Pásla koně na balkóně se věnovalo problematice romské menšiny a to celé v žánru méně obvyklém – sci-fi. Spektákl Služky představili herci DAMU Praha, na kterém se podílela i prostějovská rodačka Nina Horáková.Divadlo Point předvedlo Nahého Wolkera a plejádu souborů zakončil v neděli DS 5 2 Plumlov s Inzerátem.

1 1=3

Anglické bláznivé komedie, jejímž autorem je Ray Cooney, se režisérsky ujal Pavel Drmola, který si zahrál také jednu z postav. Ve čtvrtek večer jej v přednáškovém sále Národního domu předvedlo Moje divadlo z Prostějova a na prknech, co znamenají svět, se setkali manželé Martina a Pavel Drmolovi.

Komedie pojednává o taxikáři Johnu Brownovi, který je ženatý se dvěma ženami. Vše se mu daří bravurně tajit do té doby, než nedorazí ani k jedné, ani k druhé. Barbara i Mary nahlásí zmizení manžela na policii. V momentě, kdy Johna dovede domů inspektorka s tím, že se zapletl do incidentu a nic mu není, se rozjíždí opravdová komedie. Nejen, že inspektorce je divné, že John má dvě bydliště, ale navíc tou dobou už má být u své druhé manželky. Aby vysvětlování nebylo málo, do hry se připlete soused Stanley Garden a inspektor z místa druhého bydliště. Že jedna lež plodí druhou je dějovou linkou celé hry a v tolika lžích se pak těžko ztratí i ostřílený lhář John. Rozplést pavučinu lží je pak nejen těžké, ale pro diváky ohromně zábavné. Kdo by čekal, že se vše nakonec vysvětlí a hra dojde do šťastného konce, ten by byl nadmíru překvapen.

Čarodějnická zkouška

Pátek odpoledne v Národním domě se děly věci. Tři mladé čarodějnice se připravovaly na svou zkoušku. Hru Črodějnická zkouška představilo Divadlo Hanácké obce pod režijním vedením Hany Lužné. Evizna, Kačizna a Terizna jsou tři mladé čarodějnice, kterým se učit moc nechce, ale protože je čeká zkouška, nic jiného jim nezbývá. Problém nastane ve chvíli, kdy při plnění jednoho z domácích úkolů Kačiznu chytí kovář a chce si ji nechat na výpomoc. Že se čarodějnice nesmí mýt, pracovat a zamilovat do člověka, je podmínkou pro to, aby byly dále čarodějnicemi. Jenže právě to se stane Kačizně. A když její kolegyně vidí, jak je spokojená, začnou spekulovat nad tím, co dobrého jim strašení lidí vlastně přináší. Kapituluje nakonec i učitelka Hudrmanice, která se rovněž zamiluje a čarodějnická škola je rozpuštěna.



Nahý Wolker

Poslední verše, poslední dopisy, poslední vzdechy prostějovského básníka Jiřího Wolkera se prolínají originálním představením divadla POINT „Nahý Wolker“. Po jarní premiéře v městském divadle se hra dostala i na program prostějovské divadelní přehlídky MEDart tentokrát na domovské scéně POINTu.

Obnažená duše poety v příběhu plném lásky, touhy po životě a zoufalství z nevyléčitelné nemoci se potácí na hranici snu a skutečnosti mezi Prahou, Prostějovem a léčebnou vTatranské Poliance. Režisér Aleš Procházka nabídl netradiční pohled na poslední roky života básníka, představení je sestaveno z útržků dopisů, básní a poznámek z deníku Jiřího Wolkera a oživují ho i zhudebněné texty Karla Štulu v podání živé kapely.

„Viděla jsem tohle představení už několikrát, ale vždycky mě překvapí a zaujme nějakým novým prvkem, ať už v obsazení nebo v mimice jednotlivých postav. Je to velmi zdařilé vystoupení mladých,“ nešetřila chválou nestorka prostějovského divadelnictví Eva Suchánková.

V titulní postavě básníka se blýskl Vítězslav Lužný, na jehož emotivním projevu jsou patrné rodinné divadelní kořeny. Ale pochvalný potlesk si zcela jistě zasloužili i další protagonisté - Veronika Jiříčková, Zuzana Dědochová, Jakub Hyndrich, Mirek Ondra, Karolína Vejmělková a další.

(pel, jap)

Související Ročníky přehlídek

Máte nějaké další informace k tomuto tématu?
Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze. Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.
Vaše jméno:
Váš e-mail:
Informace:
Obrana proti spamu: do této kolonky napiště slovo 'divadlo':