Databáze českého amatérského divadla

Texty: Borohrádek, opona, informace restaurátorky Dany Barvové, 2008

Městský úřad Borohrádek
Tajemník Zdeněk Cablk
Husova 240
517 24 Borohrádek

Restaurování opony – veduty města Borohrádek

Základní informace

Autor: neznámý
Dílo: opona – veduta – pohled na město Borohrádek, dřevěný profilovaný rám
Datace: konec 19. Stol.
Technika: olej tempera na lněném plátně
Rozměry: 480 x 250 cm
Majitel a investor: MěU Borohrádek
Restaurátorka: Dana Barvová

Historické souvislosti jsou dosud neznámé. Zatím nebyl nalezen žádný odkaz na toto dílo. Malba byla deponovaná ve společenském sále místního hostince.

Popis díla a charakter poškození
Rozměrné plátno je vypnuté pomocí latí na lícový rám. Malba je provedena temperovými barvami přímo na plátno bez použití podkladového šepsu. Malba nebyla dostatečně ochráněna povrchovou vrstvou. Plátno bylo dlouhodobě nevhodně uložené a nešetrně se s ním manipulovalo. Díky těmto faktorům došlo k celkové degradaci materiálů a k poškození malby. Barva je na mnoha místech odřená a poškrábaná , horní a dolní třetina barevné plochy zcela degradovala viz. Foto. Po celé ploše jsou mapy, které vznikly zvýšenou vlhkostí. Tkanina plátna je poškozená a v dolní části jsou trhliny.

Postup restaurování
1. odstranění starého rámu na kterém je plátno vypnuté
2. čištění plátna od mechanických nečistot, sazí a pavučin pomocí knihovnického vysavače zn. Worverk
3. dočišťování míst zastříkaných malbou zdí a počmáraných křídami bylo provedeno suchou pěnou Altaponu LA větší navlhčení plátna okamžitě vytváří mapy a rozpouští barevnou vrstvu – zkouška byla provedena
4. záplaty na protržená místa a kratší okraje opony jsou vylepeny pomocí akrylátu, původně zamýšlená voskopryskyřičná směs je nevhodná z důvodů změny barevnosti – tmavnutí – promaštění řídkého plátna.
5. tmelení poškozených míst ( tzn. tam kde chybí malba se musí částečně dorovnat vrstva)
6. úprava tmelu broušením
7. retuše akvarelem a temperou na tmelených místech a na místech poškozených vlhkostí bylo nutné přistoupit k přemalbě skvrn akrylátem
8. povrchová úprava malby a její fixování voskopryskyřičnou směsí typu Kerotix nebyla použita z důvodů změny barevnosti malby – ztmavnutí a ztráta čitelnosti malby. Po provedených zkouškách různých laků se jako nejvhodnější jeví povrchová úprava matným závěrečným lakem, který malbu ochrání aniž by změnil její barevnost
9. instalace plátna na dvě latě opatřené lazurním nátěrem barevnosti vlašský ořech a spojené popruhy po celé šířce plátna cca po 70 cm jako ochrana před prověšováním,
umožní narolování plátna na kartónovou trubku při převozu. Jedná se o osvědčenou instalaci historických opon.

Doporučený režim
Vystavení v běžném stabilizovaném klimatu galerijních expozic ( teplota 18°C, vlhkost 50% )
Nutná je ochrana plátna před kontaktem s vodou a jinými tekutinami! Mírné zvlnění a navolnění velkorozměrového plátna je pro materiál příznivé.
Při instalaci opony na zeď doporučuji do vrchní latě navrtat očka a pomocí ocelového lanka zavěsit na několik skobiček. Závěsný systém nebyl proveden vzhledem k neznalosti prostředí ve kterém bude veduta města prezentována. Je možný i jiný způsob zavěšení podle zvážení situace.

Fotodokumentace přiložena.

Dana Barvová
Jungmannova 1510
500 02 Hradec Králové
tel. 777 182 251

V Hradci Králové dne 20.6.2008

Související Pojmy

Máte nějaké další informace k tomuto tématu?
Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze. Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.
Vaše jméno:
Váš e-mail:
Informace:
Obrana proti spamu: do této kolonky napiště slovo 'divadlo':