Texty: Plzeň, Chlupatej kaktus uvedl dvě nové inscenace. Recenze Vl. Gardavský, Plzeňský deník 1. 6. 2015

Generační soubor Chlupatej kaktus již řadu let na prknech Divadla Dialog v Plzni soustředěně dolaďuje svoji formu. Tentokrát v rozmezí jediného měsíce zaujal dokonce dvěma premiérami.
Nejprve uvedl Tři ženy navíc, existenciální akční komedii o jednom podivném čekání, jak hru charakterizují inscenátoři. Napsal ji současný francouzský herec, dramatik a scénárista Bruno Chapelle. Bláznivá a absurdní komedie přivádí na scénu v rychlém sledu tři ženy, které na malém venkovském nádraží čekají každá na svého muže. Roztrpčená Muriel (Pavlína Haasová, alternuje Monika Menclová) ozbrojená revolverem si stěžuje, že manžel po třech letech soužití ji začal přehlížet, pohrdl zapejkanými bramborami a opustil ji. Nerada by, aby jeho „zelený zákal“ trápil i další ženy. Novinářka Helena (Zuzana Matlasová) čeká na svého otce a jako nadějná profesionálka by ráda ze vzniklé situace vytěžila reportáž. Rozcitlivělá Claudie (Olga Krausová), toužící vzlétnout na křídlech lásky, očekává příjezd svého snoubence. Když při zpoždění vlaku dokresluje z nudy plakát k filmu s Jamesem Bondem, vystoupí z výlepu rozhořčeně jeho girl Kristina (Klára Pešková), která zpochybní realitu čekání i vztahů. Absurdita situace už pak nedovoluje rozeznat, co je skutečnost a co fikce. Efektní lightdesign je dílem Michala Herzoga, mix zvuku Přemysla Haase zaujme od prvního okamžiku, kdy kdákání drůbeže prolne motiv z filmu Tenkrát na Západě. Udivující je přesné aranžmá i charakteristika postav vzhledem ke kolektivní režii všech zúčastněných.
Stejnou metodou se soubor nadmíru přesvědčivě vyrovnal i s tragikomedií slovenského herce a režiséra Braňa Holička Meeting point. Na neformálním „shromažďovacím stanovišti“, u automatu na lístky ve stanici metra, dojde k nevědomému několikavteřinovému setkání tří postav, které pověstným „efektem motýlích křídel“ uvrhne životy protagonistů v odlidštěném světě do nezvladatelného chaosu a pádu na dno žití. Záletného Martina (Daniel Burda) vystrnadí ze zbohatlické rodiny tchán s rysy mafiána, neprůbojné Barboře (Eva Bednářová) neodpustí ctižádostivý otec neúspěch na hereckém konkurzu a z třicetiletého panice Jakuba (Jan Dvořák), s jehož city si lehkovážně pohrála jeho dávná tajná láska, se stává gambler. Dalších šedesát tři postav ztvárňují s imaginárními rekvizitami, jen s pomocí změn pokrývek hlavy Vít Kašpar, Jitka Pánková a Filip Rybín, a daří se jim vytvářet dobře odstíněné typy proměňující se v samotném závěru v hektickém tempu. Atmosféru dotváří živým hudebním doprovodem na klávesy Jan Holeček.
Obě dvě inscenace lákají diváky na vskutku neobyčejně zábavná představení ve dvou různých polohách současného progresivního činoherního divadla. K oběma produkcím vydal soubor graficky vynalézavě řešený program.

Vladimír Gardavský