Texty: Plzeň, Maebh, Enrico Luttmann: Pět za jednu aneb Když se kýta utrhne. Recenze Vl. Gardavský

Čtyři ženy a jeden muž řeší vztahy
Recenze Vl. Gardavský, Plzeňský deník 4. 5. 2017, s. 5.

Divadelní soubor Maebh, který v plzeňském Divadle Dialog od doby svého vzniku inscenoval výhradně komedie svojí principálky Oldřišky Ciprové, oživil letos svoji činnost uvedením italské konverzační komedie Enrica Luttmanna Pět za jednu aneb Když se kýta utrhne. Luttmann zatím není v Čechách příliš znám, ačkoli je autorem řady komedií, které se hrají nejen v Itálii, ale i v zahraničí. Rodák z Terstu u nás prozatím prorazil pouze s nyní v Plzni nastudovanou úsměvnou hrou, která nabízí vděčné role pěti herečkám. Ciprová se ujala jako vždy režie, ztvárnila i jeden z důležitých partů a jako zkušená dramatička předlohu významně upravila. Lehce feministický nádech potlačila přepsáním nesmělé a tajemně nejisté Marie, se kterou její životní partner přestal komunikovat, na obdobně vyhlížejícího mladíka Mariuse (Jan Dobner, alternuje Lukáš Weber), se kterým pro změnu přestal mluvit přítel žijící s ním v registrovaném partnerství. Mužský element jevištní dění nejspíš vhodně osvěžil a složitější postavy, které tentokrát nebyly psány hercům přímo na tělo, rozšířily oproti dřívějšku zase o něco herecký rejstřík jednotlivých představitelů, přičemž vtip a spád, na jaký jsme u Maebhu zvyklí, zůstaly zachovány.
Aktivní Anna (Oldřiška Ciprová), milá a usměvavá, ač ještě nedávno se v tíživé situaci chtěla zabít, sezve sousedky v novém bydlišti na seznamovací večírek. Na pokus o jakýsi svérázný způsob skupinové terapie po domácku se dostaví pouze tři ženy, které Anna znala zatím jen od vidění, a již zmíněný Marius. Jak už to bývá, všichni zpočátku spíše nedůvěřivě rozpráví o všem možném. V této fázi by režisérka mohla ještě více pracovat s rozpačitými pauzami. Postupně ostych vystřídá upřímnost a každá z žen odhaluje svůj osud, svoje starosti a touhy. Pozvolna se prokreslují rozmanité typy žen se svébytnými charaktery, naivní Jenny (Tereza Melková) sní o životě jako v americkém filmu, rozlítostněná Rosa (Lenka Gracíková) pofňukává pro každou malichernost a Erminia (Eva Vyskočilová) uzemňuje okolí sarkastickými průpovídkami. A vyjevuje se zároveň i řada typických situací, ve kterých například muž manželku společensky omezuje či po ztrátě zaměstnání se nesnaží hledat novou práci nebo se po dlouhodobé známosti stále „nevyjadřuje“. Rosa si začíná uvědomovat samotu, až když rozvedený manžel čeká dítě s jinou ženou, Anna zažila domácí násilí, Erminia v pasivním svazku také není šťastná. Připomeneme si, jak nejednoduché je vzájemné porozumění mezi muži a ženami.
Oldřiška Ciprová sice nenapsala novou hru, ale nelenošila. Od poslední premiéry vydala dětskou knížku Netahej vlka za ocas vtipně přibližující zvířata v příslovích a historickou romanci Guta Habsburská aneb Slabý král, mladá královna a mocný Záviš.

Vladimír Gardavský