Cookie Consent by Free Privacy Policy website
Databáze českého amatérského divadla

Texty: Luděk Richter: DOSPĚLÍ (pro radost) DĚTEM V HAVLÍČKOVĚ BRODĚ 2022.

DOSPĚLÍ (pro radost) DĚTEM V HAVLÍČKOVĚ BRODĚ 2022

Dva roky se přehlídka kvůli proticovidovým opatřením nekonala a na radosti všech z toho, že se po třech letech mohli znovu setkat, to bylo znát. Bohužel byly ty tři roky vynucené pauzy znát i na množství inscenací pro děti. Přehlídka, která trvávala vždy nejmíň od pátku do neděle a mívala deset i dvanáct představení si tentokrát musela vystačit se sobotním odpolednem a nedělí, čtyřmi představeními a třemi hosty. Dva roky vlády covidu dokázaly rozvrátit kdeco, ne však onu radost zmíněnou v podtitulu přehlídky ani podivuhodně široký záběr od Kraje libereckého přes Kraj jihomoravský a Vysočinu až po Prahu.

Společným jmenovatelem, či spíše problémem všech inscenací byla (tak jako každý rok) i letos dramaturgie – ať už byla předlohou „hotová“ hra (v případě inscenace třešťského DS Jana Lišky O čertovském křesle) nebo původní autorské texty (U nás v ZOO aneb Divadelní zvěřinec Sentického divadelního spolku a Jak se Honza vydal do světa aneb Převrat v pekle pražského Divadla Torzo). Jestliže si vybereme či vytvoříme předlohu, která není tématicky nosná (o něčem, co děti i nás zajímá), koherentní (ne chvíli o tom a chvíli o onom), vystavěná tak, aby vzbudila, udržovala, stupňovala a naplnila zvědavost (tedy nemá-li tah) a jestliže nemá dramatické základy (tedy děj stojící na jednání, jehož smyslem je dosažení něčeho pro hlavní postavy zásadního), bude veškerá naše další práce proklatě těžká a může přijít vniveč. A jestliže ani následná dramaturgická a inscenační práce neodhalí, o čem má vlastně inscenace být, co je podstatou předlohy, co jsou její přednosti, které je třeba uplatnit, a nedostatky, které je třeba odstranit, a nevyvodí z toho potřebné škrty, doplňky, změny a přepisy, stojí soubor před olbřímým úkolem uplácat z bláta palác. A v tom nepomohou žádné skotačivé písně, sebebarevnější kostýmy, kotrmelce, ani hra jak o zlatou tělku.

Vymykalo se - jako obvykle - Turnovské divadelní studio. A to nejen zacílením inscenace Moci moc spíše k dospělým, ale i svou povahou. Petr Haken realizuje své umělecké vize se skupinkami (tentokrát s dvojicí) mladých, kteří oddaně plní jeho záměry. Jeho autorská koláž, užívající několik motivů z Shakespearových her, nabízí sled pozoruhodných expresivních výtvarně-akčních obrazů s řadou metafor, včetně obdivuhodné herecké práce se štokrletem, jež je tu mnohovýznamovou rekvizitou. Výsledkem je však spíše dojem řetězení efektů v značně nepřehledném ději s nejednoznačným tématem, než účinné sdělení.

Poslat inscenaci na národní přehlídku nese kus odpovědnosti: vůči oné přehlídce i vůči souboru, který na ní může přijít k znectění. Bohužel jsme inscenaci, která by takto mohla obstát, letos neviděli. Přesto je třeba poděkovat a vyjádřit úctu všem těm úžasným lidem, kteří věnují svůj volný čas a síly něčemu, na čem si dozajista nedobudou ni zisk, ni slávu a dělají to jen pro radost dětem. A sobě, samozřejmě.

Luděk Richter
Máte nějaké další informace k tomuto tématu?
Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze. Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.
Vaše jméno:
Váš e-mail:
Informace:
Obrana proti spamu: do této kolonky napiště slovo 'divadlo':


(c) NIPOS, Databáze českého amatérského divadla.
Kontakt | GDPR - Ochrana osobních údajů | Prohlášení o přístupnosti
Používáním tohoto webu souhlasíte s použitím cookies, které jsou nezbytné pro jeho provoz, analýzu návštěvnosti a pro součásti webu využívajících tyto služby (např. společnostmi Google a Facebook). Cookies můžete zakázat nebo vymazat v nastavení svého prohlížeče.