Texty: KODEŠ, Jaroslav: Radnický dráček v novém i po novu. AS 19.5.2022 (recenze, výsledky).

Radnický dráček v novém i po novu

V sobotu i neděli 14. a 15. května byly nádherné májové dny. Jako udělané pro individuální program během 29. ročníku Radnického dráčku. A tak jsme si vedle navštívených představení mohli obejít Městské rybníky na kraji Radnic, vyšplhat se ke Kalvárii, projít si Křížovou cestu, obhlédnout městečko, co je kde nového, obědvat v poetické restauraci pojmenované po slavné rodačce, operní pěvkyni La Boemě a samozřejmě mlsat v místní cukrárně, či se jen tak vyhřívat na sluníčku. A to vše v okruhu přátel a známých, kterých se letos do Radnic sjelo hodně.

Činoherní | Hudební | Krajské postupové přehlídky | Soubory | Studentské

Ale teď k samotnému divadelnímu programu. Přehlídka začínala v sobotu dopoledne slavnostním otevřením rekonstruovaného Kulturního domu U Růže. To potěší, když vidíte, že obce mimo jiné investují i do kulturní vybavenosti sídla. V Radnicích je to už druhým rokem a Růže moc prokoukla. Přípitky a vzájemné poděkování, neboť při rekonstrukci byl aktivní i místní Spolek divadelních ochotníků v Radnicích, a pak už se díváme na předpremiéru Medvěda od A.P. Čechova v nastudování jmenovaných. Nesoutěžní představení, ale nutno říci, že velmi zdařilé.

První soutěžní inscenaci přivezl Divadelní spolek Ochotníci Ostrov a jednalo se o hru Piráti z Ostrova, kterou napsala členka spolku Lenka Pintnerová. Veselá pohádka o smutně laskavém kapitánu a jeho papouškovi, lodní posádce, které se nechce na moře a o čarodějnicích, byla sehrána temperamentně a s obrovskou chutí. Pokud jsme v minulosti souboru vytýkali nevynalézavou dramaturgii, opakující spíše divadelní škváry, tak letos jsme byli potěšeni, že se vydal vlastní cestou. Je to nový, ještě hodně nedokonalý začátek, který postrádá v textu logičtější syžet i motivy pro jednání postav, ale začátek velmi sympatický.

Druhé a třetí soutěžní představení sehrál mládežnický soubor Malis z Libochovic. Nejdříve jsme zhlédli úpravu Jiráskovy Lucerny. Upravovatelem a režisérem byl Ladislav Valeš a Olga Psotová. Úprava spočívala v razantním seškrtání původního textu a přidáním vtipných, především slovních aktualizací tak, aby se dobře říkal mladými herci. Viděli jsme představení s řadou hezkých nápadů, ale trochu roztříštěné v rytmu díky použití stereotypních předělů, místy jen mechanicky provedené. A i herecké výkony zaznamenáváme v rozdílné kvalitě.

Naopak inscenace Za prkennou ohradou, připravená pro stejný soubor také Ladislavem Valešem, nabízí vyrovnané herectví tří mladistvých. Výborný scénář, dramatické vyprávění sledu vzpomínek na mládí, na kamarádství, na až fatální události, které ovlivňují životy. To je příběh tří kluků, dramatizovaný podle komiksové předlohy Pavla Čecha. Mladí herci Kristián Valeš, Štěpán Belžík a Štěpánka Cimrmanová citlivě, autenticky, se smyslem pro humor nás provádějí řadou mini situací, bez nároku na iluzivnost, ale s výraznou imaginací a s důrazem na fantazii. Cílová divácká skupina jsou teenageři (doporučeno na Popelku Rakovník).

V neděli se nám na prknech sálu U Růže představil známý karlovarský amatérský soubor D3 Karlovy Vary, který přivezl vlastní dramatizaci pohádkové prózy Vladislava Vančury Kubula a Kuba Kubikula. Dramatizátorem a současně i režisérem je Petr Richter. Soubor nastudoval tuto obtížnou předlohu iluzivními postupy, v jednoduché, ale funkční scéně v pěkných kostýmech. Zaplnil jeviště i příběh, řadou epizodních postav a postaviček a opřel se o pěkné výkony herecky velmi zkušeného souboru. Vznikla tak inscenace, která má ambice být hezkou podívanou pro děti. Bohužel soutěžní představení se až tak nevydařilo, trpělo rozvleklostí a neujasněností v tématu, nicméně je to solidně udělaná inscenace, která si vždycky najde svého diváka.

Čtyři soutěžní představení a jedno nesoutěžní, to je statistika květnového víkendu v Radnicích na Oblastní přehlídce činoherních divadelních souborů hrajících pro děti. A to už na ročníku devětadvacátém, jehož mottem by mohlo být, nehrajeme škváry, ale jsme samostatní a kreativní ve své tvorbě. Geniální hned nebudeme, ale i dílčí pokusy, ze kterých se učíme, určitě stojí zato.

Výsledky přehlídky

Čestné uznání

Václav Novotný za herecký výkon v roli Papouška v inscenaci Piráti z Ostrova Divadelního spolku Ochotníci Ostrov