Databáze českého amatérského divadla

Texty: Lysá nad Labem, Zajíc, Vladimír: AHA! Náhlé neštěstí. AS 2000, č. 2

Daniela Fischerová: Náhlé neštěstí
Divadlo Aha! Lysá nad Labem

Může se stát, že někteří konzumenti přiotrávení holywoodskými pančovanými břečkami na pokračování si nebudou s touto bolestnou jevištní výpovědí o nitru člověka vědět rady. Nevadí. Buďme optimisty a doufejme, že právě vytřeštěné nechápající oko přes hrdiny N.N. jim otevře do duše okno. Ale ani pro "normálního diváka" není tento kousek snadný. Hrát roli bude vstřícnost, zkušenost, strach, trápení se, ale i naděje a snaha pochopit sebe a druhé. Nuže, přes autorku vstupují interpreti do archetypálního jednání, a to nejen, či ne jen, proto, že mýtus o Niobe a Jobovi jsou nedílnou součástí výpovědí. Přes asociační řetězce a herectví pro poučené, a přes výpověď hereckou pro méně zasvěcené, jsou uváděni dvěma herci Mužem a Ženou (což je veledůležité) do tématu, který můžeme nazvat strach z žití. Náhlé neštěstí je okamžik, kdy naše vnitřní představa o nás samých narazí na realitu světa a zkolabuje. Někdo svou osobnost dokáže v čase a prostoru zrekonstruovat, přijmout některé pravdy, i nehezké, o sobě samém, a jít k další metě, než bude muset provést další korekce. Jde tedy o to naučit se žít sám se sebou, přijmout za sebe odpovědnost. A nejen kvůli sobě, neboť teprve v té chvíli jsme schopni - i když ne vždy ochotni - přijmout odpovědnost i za druhé a pomoci jim. A o tom Divadlo AHA! hraje. O uvědomění si, že střet ID a světa nás může obrodit a napřímit, ale také nasměrovat někam jinam, otevřít dveře mimo realitu hmatatelnou, a to právě pro strach z žití. Tím chci říci, že inscenace Mirka Pokorného svým provedením, tedy vyzněním, je jevištním protijedem pro ty, které strach lepkavými prsty osahává, je protijedem pro ty, kdo ve spárech strachu jsou, a je preventivní injekcí pro ty, kdož ještě netuší, a neméně tak i pro ty, kdož strachem prošli a možná už zapomněli.
Přes všechnu náročnost tématu a náročnost inscenační, mohou mnozí s představením komunikovat právě pro herecké prostředky Terezie Palkové a Vratislava Hadraby. Ti umí hledět do nitra postav i do svého nitra, a viděné zprostředkovat, zpředmětnit. Škála hereckých prostředků jde od jemného pohybu očí až po gesto celým tělem, ale o tom se lze pouze zmínit, je nutné vidět. A neméně tak se sluší připomenout, že tato inscenace se dotýká i zásadních otázek jako je svoboda pro mě a svoboda pro ostatní, přijmutí či odmítnutí svobody vnitřní i vnější, dotýká se podstaty víry, a dále otázek, co je jak za život, tak po životě. Nesnadné, bolavé, et cetera.
Vladimír Zajíc
Máte nějaké další informace k tomuto tématu?
Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze. Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.
Vaše jméno:
Váš e-mail:
Informace:
Obrana proti spamu: do této kolonky napiště slovo 'divadlo':