Cookie Consent by Free Privacy Policy website
Databáze českého amatérského divadla

Texty: Tisk o Lucerně

Tisk o Lucerně - zpracovala Marie Fišerová

*Jaromír Kazda:Balada pro banditu v Praze. Amatérská scéna 7/77 (titulní str.)

*Martina Váňová: O Nikolovi loupežníkovi a těch ostatních. MF 4.6.77

*vn:Všichni onemocněli divadlem. Večerní Praha 8.8.78
„Soubor Lucerna patří bezesporu mezi nejperspektivnější pražské divadelní soubory. … Jde tedy cestou netradičního divadla se snahou po syntéze všeho progresivního v minulosti i současnosti. Hledá, nalézá a tvoří umělecké obsahy i prostředky vyjádření, které jsou adekvátní náladám, pocitům, představám a estetickým názorům mladých , moderních lidí…“

*Jiří Tibitanzl:O divadle Lucerna. Signál č.49/78

*Ivana Matyášová: Divadlo bez jeviště. Praha 79, č.1

*Christine Goehl: Amateurtheater ist sinnvolle Freizeitgestaltung. Heidenheimer Neue Presse 4.9.79

*?: Amateurtheater – ein Moment der Freizeit. Schwäbische Zeitung 3.3.79

*nopf: Amateurtheater an der Grenze zum Professionallen. Heidenheimer Zeitung 4.9.79
„… Především Češi, veselá skupinka mladých lidí se představili jako špičkový soubor. Diváci ocenili brilantní výkon divadla Lucerna z Prahy frenetickým potleskem. Není pochyb: byl to vrchol Eurotage…“ (překlad)

*Jana Kühnelová: Přehlídka amatérských souborů. Lidová demokracie 5.1.80
„… Za nejlepší inscenaci…můžeme bezesporu považovat Šukšinovy Charaktery . Dramatizaci povídek Vasilije Šukšina si vybralo divadlo Lucerna KDP . V režii Zdeňka Pospíšila j.h. jsou Charaktery hrány arénovým stylem a je to představení ztvárněné s obrovským elánem, tvůrčí invencí, propracované v jednotlivých roličkách do sebemenšího mimického detailu, gesta. Oproti 49. Jiráskovu Hronovu se podstatně vylepšila především kultura slova, ale i konečný akcent…“

*Michal Stein: Major, krabice a ještě něco navíc. AS 3/80 /o Rodině Tótů
…Nemá cenu žádného herce zvlášť chválit- všichni byly skvělí!… Režie M.Viktorina a J.. Fišera prozrazuje, že Lucerna se výborně učí od všech profesionálů, s kterými za své éry spolupracovala…“

*Věra Kmochová: To byl klasik. VP 25.3.80 / o Byl A.. J.

*M.Stein: Klasik z masa a kostí. AS 7/80

*M.Stein: Dvakrát u ochotníků. Čsl.voják č.13/80

*Jiří Tibitanzl: Divadlo s elánem. Signál č.39/80
„… Lucerna ještě zdaleka neřekla své poslední slovo. Proto je možné předpokládat, že obstojí i na další ‚zkoušce ohněm‘, tentokrát na přehlídce divadelních souborů FOKUS v Rakousku…“

*Petr Stefanovič: Lucerna aneb Amatérské divadlo na hranicích profesionality. MF 23.6.81

*Josef Chlupáč: Lucerna. Vlasta č.42/81
„… Pochopitelně, že soubor vyjíždí i ven z Prahy…. Bez Lucerny se již dnes neobejde Jiráskův Hronov, festival ruských a sovětských her ve Svitavách, FEMAD a ostatní známá celostátní kola a přehlídky. To vše je jistě velmi dobře známo z denního tisku.Méně se už ví o vynikajícím přijetí Balady pro banditu na Eurotage v Heidenheimu (představení soubor uvedl v němčině), a o 1.ceně z festivalu FOKUS‘ 80 z rakouského Schwanbergu… Hovořit o jejím přínosu pro pražskou kulturuje stejné jako rozepisovat se o Athénách a sovách nebo o dříví, které jsme se rozhodli nést do lesa.“

*?: Divadelní Svitavy-podněty k tvorbě.Práce 17.11.81
„… Mezi nejnáročnější inscenace přehlídky patřilo představení Lucerny Sviť, sviť má hvězdo. Soubor dosáhl bezprostředního kontaktu s hledištěm a dokázal je strhnout.Odvezl si nejen Pohár A.P.Čechova, ale i cenu za herecký výkon Darina Poplšteinové. Její-zmateným světem bloudící, malá komediantka Kriša dlouho nevymizí z paměti…“

*Jan Císař: Stručná zpráva ze Svitav.AS č.2/82 / o Sviť má hvězdo
„… herecké výkony zejména Darina Poplšteinové a Jaroslava Fišera mají takovou podobu, že jsou prostě naprosto neopakovatelným nositelem určitých sdělení a posouvají celé představení k velice bezprostřední výpovědi o nejvnitřnějším vztahu mladých lidí k tématům, která nabízí Mittův scénář. Dokonce byla tato výpověď tak vzrušující svou vnitřní opravdovostí, že se ani nechtělo srovnávat s filmem, na jehož sugestivnost nelze zapomenout.…Herecká práce souboru Lucerna , zase především obou hlavních představitelů, obdařila svitavské představení velice intenzívním pocitem tvůrčí práce…Tohle svitavské představení díky hercům prostě zazářilo...“

*Jkl: Nabídka zahraničním turistům. LD 19.8.82 /Balada v němčině pro Čedok

*Zd.Pošíval, AS 7/82

*Jos Chlupáč: Lucerna hraje v Malostranské besedě. Práce 24.8.82

*Z.Pšenicová: Tyl jako dárek. VP 12.5.83

*Ivana Brumovská: Kvadratura kruhu nově. Tvorba č.15/84

*vš: Hodnota potlesku. VP 24.4.84
„… Byl to potlesk o to cenně jší, že nebyl jen bezprostřední reakcí na přesvědčivost a působivost představení,
že nebyl jenom výrazem hlubokého, krásného zážitku, ale že to byl navíc potlesk kolegů, členů ostatních
amatérských souborů, kteří z vlastní zkušenosti dovedou ocenit talentovanou, poctivou a umělecky
zodpovědnou práci.“

*pek: Amatéři z Malostranské besedy. AS 5/84
/zahraniční zájezd
*heu: Mit dem Theater Lucerna kam wieder eine tschechische Gruppe. Neue Westfälische Zeitung Nr.158
24.7.84
*vw: Gastspiel des Theaters Lucerna Diue Ballade von Banditen. Die Glocke 24.7.84

*pk: Stehende Ovationen der Verler für das Theater Lucerna aur Prag. Neue Westfälische Zeitung Nr.158
24.7.84
*mib: Völkerverständigung beruht wieder auf Gegenseitigheit (rozhovor). Die Glocke 24.7.84

*as: Freundschaft über Grenzen hinweg hat sich bewährt. Theater Lucerna und Volksmusiker ‚Romance‘
gaben Gastspiel. Neue Westfälische Zeitung 25.7.84

*Zuzana Pšenicová: Balada s Lucernou. VP 13.8.84
„…Lucerna se zařadila mezi ty soubory, ať profesionální či amatérské, které zanechávají v zahraničí dobrý
zvuk, ale také především myšlenku sblížení mezi národy.“

*Jan Vedral:Divadlo větších možností. AS 7/84

*Věra Popová: Nebylo poražených. Práce 12.11.84

* sh, jho: Podnětná inscenace Lucerny.
„… druhý pražský soubor – divadlo Lucerna- zanechal mnohem příjemnější dojem.Jeho pojetí komedie
V.Katajeva Kvadratura kruhu v režii P.Scherhaufera mělo potřebný rytmus, vtip, nepostrádalo aktualizaci
myšlenek, které autor do textu vložil…. V tom byla tato rozverná, místy až nespoutaná komedie
současná a podnětná. Lucerna potvrdila trvale kvalitní herecké, dramaturgické a režijní zázemí…“

*Jana Paterová: O pohár A.P.Čechova. LD 20.11.84
„…Pražský soubor Lucerna uvedl vlastní úpravu Scherhauferova scénáře, vytvořeného před mnoha lety pro
Divadlo Na provázku a důsledně inscenoval Katajevovu Kvadraturu kruhu jako generační výpověď. Kritický
pohled na otázky morálky je realizován formou groteskní komedie s dokonale vypracovanými gagy a přesně
pointovanými situacemi…“

*Jar. Strouhal: Sedm podnětných inscenací. RP 17.11.84
„…Tím, že soubor dokázal otevřít a aktuálně vyložit citlivé otázky partnerských vztahů… otázky formování
nové socialistické morálky v erotice, získal hned bezvýhradně na svou stranu zejména mladé obecenstvo.
Připočteme-li svižný spád a rytmus představení, vyrovnané herecké výkony a vyváženou rfežii zejména ve
vrcholných scénách, nezbývá než přiznat souboru Lucerna známku vysoiké kvality…“

*Zuzana Pokorná: Papoušek v Malostranské besedě. Práce 7.2.85
„…dva zkušené amatérské soubory pracující se značně odlišnou poetikou, spojily své síly a nutno ocenit zdařilý
výsledek…“

*mg: Jeviště jako koníček. VP 5.3.85 /o Houštině
„…rytmus srážených kostek stolů. Napětí pohybu až k neunesení. Prudká změna. Pohybu, výrazu, významu.
Dlouhé narůstání napětí. Rytmus Bolera M.Ravela určující pohyb herců, pohyb sdělení- vede vás celým
Příběhem… Toto jemné předivo jednotlivých osobních příběhů a vidění nám členové souboru Lucerna sdělují
velice pozoruhodnou a zajímavou syntézou herecké práce s technikou novodobého výrazového tance… Navíc
jde o propojení organické a funkční. A to je jeden z důvodů, který – kromě nesporné kvality celé inscenace –
si zaslouží naši pozornost a který přináší vlastní osobitou tvář celé inscenace…“

*Z.Pšenicová: Rockový praotec. VP 14.1.86
„…Lucerna překvapuje nejen svou troufalostí postavit rockovou operu na téma Starých pověstí českých, ale
navíc i svým citlivým přístupem k dějinám. Objeví se tu sice tu a tam ironie, zlidštění legendárních postav
(Libuše) , ale celé představení je v duchu jemného připomenutí: víme, odkud jsme, kam patříme a čeho si máme
vážit?…“

TISK o Samovi:
*Z.Pšenicová: Drsní chlapíci na scéně. VP 25.2.87
„…Amatérský soubor Lucerna opět dokázal, že přemýšlí o dramaturgii a že dovede přivést na scénu
představení profesionálních kvalit a amatérského nadšení…“

*Tomáš Marek: Dobrá komedie. Tvorba 1987
„…Hereckou oporou inscenace je především Jaroslav Fišer v roli Allana Felixe ukazuje své komediální nadání
a výborné pohybové dispozice… I proto je představení DL velmi dobrou inscenací a stojí za to ji vidět.“

*zp:Z první řady. Květy č.34/87
„… Lucerna díky interpretaci dvou hlavních rolí (Marie a Jaroslav Fišerovi) dokazuje, že i malá divadla
mohou mít dobré herce a když jsou navíc vedeni zkušeným režisérem, je výsledek mnohdy vynikající…“

*Alena Urbanová: Zmocnit se citlivých témat. AS 7/87
(Sluneční dvůr) „… Dramaturgická vynalézavost zasluhuje ocenění. Stejně tak dokonale kolektivní souhra
jiskřivých hereckých postav, která vysílá do hlediště silný náboj energie. Vychází z toho zábavná parodie
pavědecké psychiatrie…
(Zahraj to znovu, Same) … Tak hraje Allana Felixe Jaroslav Fišer, lehoučce, se šarmem, se smyslem pro
načasování vtipu a pointy, ale také s letmými průhledy do lidské osamělosti a bezradnosti…“

*Javisko č.11/87
„… Scherhaufer… při detailnej práci s hercom ponecháva široký priestor pre jeho tvorbu a opät možno konštatovať, že popri Jaroslavu Fišerovi, ktorý za priam vynikajúce vytvorenie postavy Allana Felixe získal čestne uznanie, treba oceniť aj všetkých šiesti ostatných predstavitelov 10 postáv, ktorí prispeli k vzácnemu súzvuku javiska s hladiskom…“

TISK o Yvonně:
*Jiřina Šmejkalová: Lucerna trochu jinak. Tvorba č.37/87
„.. Častý zlozvyk amatérského herectví – vyumělkovaná gestická a řečová schémata, sklon k dramatickému přehrávání aj.- zde Lucerna překonává. Každý herec jakoby spolu s režisérem nalezl určitou sobě vlastní polohu a tu pak důsledně dovádí do maximální roviny stylizace tak, aby mohla spoluvytvářet postavu a skrze ní se podílet na výstavbě příběhu i sdělení poselství…“

*Z.Pšenicová: Lucerna svítí dále. VP 23.9.87
„… Režisér, nedávný absolvent DAMU Oldřich Kužílek udělal velký kus práce… je originální v rozkrývání zajímavého textu. Jeho zásluhou se také ocitají někteří herci v nebývalém světle. Například Luděk Žilka jako představitel Krále odvádí herecký koncert…“
TISK o Drakovi:
*Tomáš Marek: Staronový Drak. Tvorba 1987

*Tomáš Marek: Na Malé Straně, ve středu Evropy. Sv.Slovo 1.12.87

*Ivan Fried: Lucerna a Drak. MS č.10/88


*MF 12.12.87
„… Také tentokrát vystoupila Lucerna s naprosto sevřeným útvarem na motivy pohádky J.Švarce Drak. Dlužno říci, že v tomto případě jde o interpretaci natolik specifickou, že prakticky vylučuje spoluúčast diváků, ba dá se říci, že metamorfózní pohádkový příběh přestupuje do krajiny tvrdé reality, odkud se vytrácí i samotný Švarc. Ale pozor- představení je to výborné, leč s ostatními „klasickými“ ochotníky nesouměřitelné…“

*Markéta Čaňková: Lucerna se rozzářila. AS 11/87

*mar:Amatérské bloudění. VP 21.9.87
„…Třeba Lucerna KDP – každé její představení vzbuzuje oprávněnou pozornost a to zásluhou známé režisérské osobnosti – Petera Scherhaufera…“

*Lucerna s magickým světlem. Kulturní rozvoj 7.7.87

*Eva Stenglová: Lucerna ve světle reflektorů. Čsl voják 2/88
„Rozhovor o souboru Lucerna, jednom z nejpopulárnějších neprofesionálních divadel…“
TISK o Neapolské chorobě:
*Z.Pšenicová: Chorobopis lidstva. VP ?/88
„… Především v první polovině inscenace zaujme sledem tragikomických situací. Výborní jsou interpreti – M.Poboček jako krutý a ješitný Komoří, J.Fišer jako neschopný ředitel nemocnice i Jan Doubrava v roli ctižádostivého lékaře. Lucerna tedy přichází opět se zajímavým dramaturgickým počinem. A potvrzuje své přední postavení v síti pražských amatérských divadel. Nic na tom nemění skutečnost, že jí pomáhá profesionální režisér.“

*Jiřina Šmejkalová: Premiéra týdne. Tvorba 10/88
„… a tímto intenzívním bytím v příběhu se tu amatéři odlišují od řady profesionálních scén. Nesetkáte se tu s nesrozumitelnou výslovností, rozpačitým gestem… Zmíněné zaujetí hrou v některých případech vede k přehrávání a nadbytečnému vyzdvihování míst v textu, která jsou silná již sama o sobě…“
TISK o Lucerně a Samovi:
*Josef Jarolímek: Divadelní Lucerna. Svoboda 8.6.88

*Z.Pšenicová: Samova škola života. VP 14.6.88
TISK o Služkách:
*if: Vražda milostivé paní. VP 7.3.89
„… Představení, přestože je psáno jako konverzační hra, má veliké napětí, strhující rytmus a je plné pohybu. Zásluhu na tom má i skvělá scénografie Petra Lébla, jehož dřevěný objekt připomínající na molu umístěnou manželskou postel je zaplněn biedermaierovskými dekoracemi. Stejně působivé jsou i jeho kostýmy…“
TISK k 15 letům DL:
*Z.Pšenicová: Je to Puberta? VP 18.1.90

*pz: Oslavená Lucerna. 2.2.90
Máte nějaké další informace k tomuto tématu?
Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze. Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.
Vaše jméno:
Váš e-mail:
Informace:
Obrana proti spamu: do této kolonky napiště slovo 'divadlo':


(c) NIPOS, Databáze českého amatérského divadla.
Kontakt | GDPR - Ochrana osobních údajů | Prohlášení o přístupnosti
Používáním tohoto webu souhlasíte s použitím cookies, které jsou nezbytné pro jeho provoz, analýzu návštěvnosti a pro součásti webu využívajících tyto služby (např. společnostmi Google a Facebook). Cookies můžete zakázat nebo vymazat v nastavení svého prohlížeče.