Databáze českého amatérského divadla

Texty: Křenková Jana: Recitační úpřehlídka Brno - 2002

Recitační přehlídku Brno
Přehlídka dětských recitátorů v Brně letos hledala nejvhodnějšího pořadatele. Po mírném přemlouvání sejí ujala Jaruška Doležalová ze Střediska volného času Labyrint (pobočka CVČ Lužánky) a její průběh snad nenechal nikoho na pochybách, že to byla šťastná volba. Vlídné přijetí v domácky útulném prostředí nastolilo vstřícnou a nekonfrontační atmosféru a já si moc přeji, aby mladí recitátoři "zakotvili" v Labyrintu i na další léta. Příjemné klima přehlídky ovšem pochopitelně nedokázalo zajistit kvalitu recitačních výkonů. Naopak se zde projevilo, že Brno a okolí bylo v posledních letech z hlediska metodiky dětského přednesu poněkud zanedbané. Své dojmy se pokusila zachytit Jana Křenková:
...a pořád dokola... (Jiří Olič)
I letos jsem se zúčastnila jako doprovod i porotce několika přehlídek Dětské scény. Snažím se vydělit pocit z té krajské brněnské, ve Středisku volného
času Labyrint, kde ji pojmenovali soutěž (podtrženo mnou) recitace jednotlivců.
Otázky a odpovědi
Jak se vyvléct ze začarovaného kruhu Kocourků, Písniček o škaredých holkách a Psů v lomu? Je to věno, které se dědí?
Jak nevyvolat údiv otázkou, jak mladý interpret právě k tomuto textu dospěl?
Opravdu nelze předejít tomu, aby se texty pro porotu nepsaly na koleně před zahájením?
Odpovědí jsou opět otázky: Platí vydané propozice Dětské scény?
Znají je ti, co s dětmi pracují? Chápou jejich smysl?
Smutky a naděje
Pozoruji a poslouchám mladé lidi (v terminologii přehlídek 4. kategorii). Přednášejí statečně, ale vědomí odpovědnosti (porota, možnost postupu) výlučnost
chvíle, černé závěsy a plynoucí čas nemohou nepůsobit, k závěru atmosféra těžkne. Občas probleskne tlumený temperament, mimo přehlídku jsou asi
živí, hluční a "normální". Teď vzali na sebe tuto roli. Proč? A přesto se každý rok najdou tací, kteří tohle podstupují. Co je k přednesu láká a vábí? Kolik je
pedagogů, kteří si s nimi rádi vychutnají dobrodružství práce nad textem? A kolika z nich je nabídnuta systematická příprava?
(Ale vždyť tohle všichni víme. Proto ten Olič: Dokola)
Svět se nezboří?
Myslím na brněnskou Julii, Taťánu a Herodese, které jsme z městského kola do krajského nenechali postoupit. Naučili se krásné texty. Říkali je s velkým
nasazením. Špatně. Byli zklamaní, že nepostoupili. Krajské kolo bylo v tomto směru "učesanější", ale také bezbarvější.
Čí vinou?
Do příští poroty si přivezu Rozvrzaný mandl (Ernst Jandl)
tato báseň
ještě není dobrá
a měl bys na ní ještě dělat
ale svět se nezboří
necháš-li ji tak
ba nezboří se ani barák
Na závěr několik údajů: Ve II. kategorii postoupily na celostátní přehlídku Eliška Mezulániková (Klobouky u Brna) a Lenka Vejpustková (Hustopeče). Lektorský sbor pracoval ve složení Olga Strnadova, Petra Plechatá a Tomáš Doležal. Ze III. kategorie postoupila Blanka Linkeschová (Brno) na návrh lektorského sboru ve složení Ivona Čermáková, Ekaterini Poutachidou a Eva Růžičková. Z kategorie IV byl nominován Vojtěch Konečný. Lektorský sbor tvořili Jana Křenková, Marie Pavlovská a Jakub Hulák.
Jana Křenková, průvodní text Jakub Hulák
Máte nějaké další informace k tomuto tématu?
Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze. Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.
Vaše jméno:
Váš e-mail:
Informace:
Obrana proti spamu: do této kolonky napiště slovo 'divadlo':